• Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!
  • Skogssport

www.doktorn.com/artikel/därför-löper-barn-med-äldre-pappor-ökad-risk-för-psykisk-sjukdom/

Jag förstår att du känner att du måste försvara det hela iom din höga ålder.

Men det är fakta. Så du skulle kunna droppa debatten iom att du har fel och jag har rätt.

Men trevlig söndag, fl-narkoman.

sextiotalist skrev 2020-09-27 16:12:13 följande:

Och det står även att de allra flesta barn föds friska.

Om man nu ser det socioekonomiskt, så är det vanligare i de socioekonomiska starka områden där de äldre föräldrarna finns. Det finns en massa studier som även påvisar att barn till äldre föräldrar har en större framgångsfaktor.

Så det är många faktorer som spelar in.

ADHD har en stark ärftlig disposition.

• Skogssport

Tidigare studier har kritiserats för att man ansåg att pappans ålder inte nödvändigtvis var förklaringen bakom psykisk sjukdom. Så i den nya tudien har forskarna, baserat på den kritiken, valt att ta hänsyn till bland annat ärftliga faktorer, utbildningsnivå och socioekonomi som kan påverka resultatet.

Resultaten har också jämförts med syskon och kusiner och på så sätt kan man vara säker på att det verkligen är åldern hos pappan som har betydelse.

Från länken...

sextiotalist skrev 2020-09-27 16:12:13 följande:

Och det står även att de allra flesta barn föds friska.

Om man nu ser det socioekonomiskt, så är det vanligare i de socioekonomiska starka områden där de äldre föräldrarna finns. Det finns en massa studier som även påvisar att barn till äldre föräldrar har en större framgångsfaktor.

Så det är många faktorer som spelar in.

ADHD har en stark ärftlig disposition.

• Mint

ADHD, hur stor är ärftligheten där? Kan det vara 100%?

• Skogssport

Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.

Alla barn är mellan 8-16 år.

Mint skrev 2020-09-27 17:06:22 följande:

• sextiotalist
    Skogssport skrev 2020-09-27 17:34:15 följande:

Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.

Och hur gamla var deras föräldrar?
  • Skogssport

Olika för varje barn givetvis men dom började vid typ 30-32 och 40-42 (mamman är 10 år yngre än pappan).

sextiotalist skrev 2020-09-27 18:27:01 följande:

Och hur gamla var deras föräldrar?

• sextiotalist
    Skogssport skrev 2020-09-27 17:34:15 följande:

Du kanske inte vet riktigt hur ärftlighet fungerar.

Men 60 % av barnen tyder på stark ärftlighet.
  • Skogssport

Jag kan förmodligen mer än du om det mesta.

Hen frågade om 100% men du kanske inte är läskunnig.

sextiotalist skrev 2020-09-27 19:03:33 följande:

• Skogssport

Läs om, läs rätt och sluta lägga dig i alla trådar. Skaffa ett liv, tant!

Mint skrev 2020-09-27 17:06:22 följande:

sextiotalist skrev 2020-09-27 19:03:33 följande:

• Midsommarkogsnäva
    Skogssport skrev 2020-09-26 15:11:06 följande:

Tycker också att det är lite dumt. I synnerhet då barnet riskerar att få psykiska problem pga pappans ålder (män ska inte skaffa barn efter 45).

Men vad ska man göra åt saken? Man får hoppas att det går bra, så att inte nästa generation är full av bipolära, psykstörda våldtäktsmän och sadistiska kvinnor.

Risken finns.

Källa, tack!
Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!