• Mint

Okej att bli pappa om man är över 50?!

Skogssport skrev 2020-09-26 15:11:06 följande:

Tycker också att det är lite dumt. I synnerhet då barnet riskerar att få psykiska problem pga pappans ålder (män ska inte skaffa barn efter 45).

Men vad ska man göra åt saken? Man får hoppas att det går bra, så att inte nästa generation är full av bipolära, psykstörda våldtäktsmän och sadistiska kvinnor.

Risken finns.

Det viktigaste där torde vara att bipolära, psykstörda, våldtäktsmän och sadistiska kvinnor inte skaffar barn
  • Mint

ADHD, hur stor är ärftligheten där? Kan det vara 100%?

• Mint
    Skogssport skrev 2020-09-27 17:34:15 följande:

Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.

Alla barn är mellan 8-16 år.

Oj då, jobbigt! Både med så många barn och med så många familjemedlemmar med NPF...

Enligt en del Google-träffar verkar det som att Adhd har en ärftlighet på ca 80%. Enligt en annan källa; ?lika ärftligt som längd?. Oprecist men ändå talande.
  • Mint
    Skogssport skrev 2020-09-28 08:34:34 följande:

Så kan det vara och man kan få det av att pappan är äldre också, då kvalitén på spermierna blir sämre, precis som kvalitén på äggen blir sämre vid stigande ålder.

Det optimala torde kanske vara att frysa ner såväl sperma som ägg när man är mellan 20-29 år och sedan skaffa barn vid 35-40.

Något som tydligen också påverkar spermiernas kvalitet är hur tätt mannen får utlösning.

www.1177.se/Skane/fragor--svar/nationellt/barn--gravid/blir-spermierna-battre-efter-en-tids-sexuell-avhallsamhet/

Skulle vara intressant att se den parametern också i en undersökning. Rent fördomsmässigt kanske man tänker att yngre par har samlag oftare, t ex.
  • Mint
    Skogssport skrev 2020-09-28 09:45:56 följande:

De blir bättre på att simma, men kvaliten ändras inte.

Hos gamla ändras kvaliten och fostret kan få psykiska problem.

Viss skillnad där du.

Fast i länken står det att antalet DNA-skadade spermier är färre om mannen får utlösning oftare, du.
  • Mint
    Less is more skrev 2020-09-28 10:02:15 följande:

Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder

kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.

Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.

Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.

Samma här, träffar många barn med npf-diagnoser och min erfarenhet stämmer med din. Nu ändrar det ju inte på fakta (att riskerna höjs från mikroskopisk till minimal) utan kanske snarare är ett tecken på hur diagnoserna hanteras i familjerna.
Svar på tråden Okej att bli pappa om man är över 50?!