EnAnonumius skrev 2015-01-28 10:15:16 följande:
Stoppde medvetet efter dessa två meningar..
Jag säger till dig som jag säger till "SpanskaFlugan"...
Frånvaro av bevis, är inte ett bevis.
Men men jag borde veta att det är så på Familjeliv.. Att det skall läggas ord och åsikter i folks munnar när man benämner något, och att man skall automatiskt få sina inlägg tolkade efter en svartvit mall, och så skall man per se sitta och spekulera om personen bakom datorn med av vissa debattörer.
Nej jag är inte för "ung" för att minnas och jag kan EJ heller minnas att jag nämnde något om kommunismen i de tre rader jag skrev där.
Ändå på något märkligt vis så får jag åsikter och ord lagda i min mun av dem som svara. Och Folk tar för givet att man "syftar" på exempelvis kommunismen per se.
Jag ville bara föra fram att det inte är enbart nazismen som pekas ut, eller har pekats ut.
Att kummunismens fall berodde på, att folk gjordes medvetna om vilka brott som den idelogin har utsatt mänskligheten för.
Så det var ingen direkt kritik eller annat mot dig, utan en kommentar till det du skrev.
Idag finns eg ingen anledning att på samma sätt som vi agerar mot nazismen, föra kommunismen på tal, den har vi redan lyckats rätt väl med att marginalisera.
Men vi måste förstås vara uppmärksamma på vad som händer med kommunismen å dess anhängare.
Idag har vi andra vi måste bekämpa å så gott det går, göra folk medvetna vad som eg döljer sig bakom fina ord å vad nu propagandan kan bestå av.
Att det är de mest extrema högerkrafterna som står för det mesta av den propagandan tror jag ingen har missat, så jag ser det som ett måste, att än en gång tydliggöra vad nazismen å facsimen lyckades med att få folk att tro, å sen blint lita på att allt dom matades var sanningen.
Lyssnar vi på vad "vanligt folk" från forna Nazityskland säger, så finns en gemesam nämnare, nämligen, "vi visste inte, vi trodde inte, vi hade inte en aning, vi litade på att det som sas var sant".
Vi ser nu samma sak hända här i Sverige vad gäller SD:s anhängare, å det är kusligt likt vad som hände i Tyskland under nazismens frammarsch å senare under dess styre.
Det måste vi ändra på, om vi inte i framtiden ska bli ett folk som säger samma sak, å därefter tvingas leva med skammen att aningslöst låtit oss bli lurade..