Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Gert skrev 2015-01-27 16:35:22 följande:

Kommunismen mördade mer än 10 gånger fler människor än vad förintelsen gjorde. Jag är mer rädd för kommunismen i Sverige och Europa och att Gulag kommer införas i Sverige. 

Var å hur gör SD för att visa sin avsky för förintelsen å Nazismen, var hålls deras cermoni?
    Eller var det upphängande av nazist-banderoller idag å krav om att inte nämna nåt om den som SD stod bakom?

Kanske är alla SD:are som David Bergquist, Runar Filper, Erik T Johanssn m.fl som förnekar att förintelsen ägt rum...
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Anonym (!) skrev 2015-01-27 18:05:32 följande:
    VAD HAR SD MED ETNISK RENSNING ATT GÖRA!?

Allvarligt! Sluta se på lilla SD som något jävla hot mot demokratin! Har du öppnat en dagstidning de senaste åren!?

My GOSH!
    Ändå så säger SD:s represtant i EU parlamentet  (Kristina Winberg) att hon vill köra över de mänskliga rättigheterna å de demokratiska rättigheterna, så att ALLA svenskar ska kunna avlyssnas!
    Så nog är SD det värsta å vidrigaste hotet mot demokratin som finns i Sverige idag, tveklöst.
    Dessutom hörs inget annat från SD, än hatpropagandan mos muslimerna/Islam, vad är det om inte en illa dold agenda för etnisk rensning.., för att inte tala om alla andra grupper som SD vill "utrota", t.ex alla HBTQ människor, kommunister, miljöpartister, samer, å fan vet vilka alla dom vill ha bort..
  • ölburk2

Vatikanen

kvs skrev 2015-01-27 19:24:38 följande:
    Det skulle jag inte vilja påstå. Pius XII och Hitler var knappast goda vänner.
    en.wikipedia.org/wiki/Nazi_persecution_of_the_Catholic_Church_in_Germany

Kritiken mot Pius har ju framförallt handlat om att man tyckte han var för passiv, men nog var han anti-nazist alla dagar i veckan. Jag gissar att du har läst "Hitler's pope" och den boken bör tas med stora skopor salt.
    Ja nu är jag ingen vän av länkande, eftersom jag ogillar att framföra andras åsikter å ståndpunkter, men du kan få en av mig ändå, men det finns massor att läsa, å mer lär säkert dyka upp nu den närmaste tiden om katolska kyrkans roll i det hela: http://www.tidenstecken.se/kknazi.htm
    Att Vatikanen hade kunnat förhindra massor med judars å andras människors bortförande till förintelselägren är välkänt, men av feghet å en inte så liten dos antisemitism så gjorde Vatikanen ingenting för att förhindra det..., dom hade makt att göra det, men avstod för att inte stöta sig med tyskarna.

Tack-o-lov verkar katolska kyrkan idag ha en riktigt bra Påve, med sunda åsikter å ett stort personligt mod, frågan är väl närmast om han får leva tills han får en naturlig död.

• ölburk2
    Anonym (Läs på) skrev 2015-01-27 19:40:35 följande:
    Hitler och Nazipartiet försökte redan 1925 ta makten genom en revolt i Munchen. 1930 gick nazisterna gick offentligt ut med budskapet att om de kommer till makten så kommer de att skrota demokratin. Riktigt osmakligt och löjligt att jämföra SD med nazisterna.
    Jasså, ändå är det vad Kristina Winberg i SD vill göra, när hon vill köra över de mänskliga rättigheterna å svensk demokrati för att kunna avlyssna alla svenskar.

Nej det är helt rätt att jmf SD med nazisterna, eftersom SD är så lika dom i många avseenden, politiskt samma bakgrund å idelogi, å samma politiska budskap som endast ska gälla en utvald grupp.
  • ölburk2
    BengtH skrev 2015-01-27 20:21:13 följande:

Förintelser pågår hela tiden. I sovjetiska Gulag dog miljoner fångar, I Kambodja & Angola begicks folkmord. Nån som hört talas om Srebrenica ?

Tyvärr är det bara Auschwitz som uppmärksammas, varför ?

Det är fritt fram för dig att uppmärksamma de du räknar upp å många många fler.

Men jag tror ingen som uppmärksammar Auschwitz inte är medvetna om alla de andra, dock så är Auschwitz å Treblinka då ställen som bäst representerar människans dårskap, genom de överlevande å all information å kunskap vi har om dessa platser.

Men visst är mediabevakningen ofta styrd av lobbyism, ofta då från de som har rena penningintressen eller resurser att styra utbudet av information, därför uppmärksammas t.ex inte de riktigt stora konflikterna/krigen, dom är folk ofta inte ens medvetna om.
    De största krigen efter 2:a världkriget i nutid är i turordning: Kongo, Sudan, Angola, Rwanda, Afghanistan, Somalia och Irak, å faktiskt många fler innan vi kommer ner till Israel-Palestina kriget/konflikten.

Vill du ha en någorlunda rättvis bild av vad som händer ute i världen, ja då duger inte svensk media, den är i en jmf ofta rent oduglig att ge en rättvis bild av vad som händer.
    Inte så konstigt, det finns inte resurser att ta reda på sanningen, utan det används istället andra länders å nyhetsbyråers sanningar, tyvärr många ggr utan att göra nån som helst djupgående källforskning eller jmf med andra nyhetsförmedlare..

Att klandra svenskar för att inte själva "söka sanningen" är inte att begära, det är en heltidssyssla, å det är inte många som har möjlighet att fritt förfoga över sin tid, alltså som jag kan göra.
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:
    Precis.
    Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*
    Du m.fl har fel, möjligen p.ga desinformation eller att du är för ung för att minnas.., inte vet jag, men det var massiv propaganda under många år, som ledde till komunismens undergång forna Östeuropas fall.
    Å vad kommunisterna gjorde finns även det väl dokumenterat..
    Kvar finns endast Nordkorea å nåt fler litet landdå även Cuba nu gett upp kommunismen.
    Kina går inte att räkna som kommunistiskt längre, dom kör sitt eget race, en salig röra av allt möjligt, dock med total frånvaro av demokrati.

Så att nazismen just nu bekämpas är inget konstigt, den idiologin är på frammarsch, även om många inte kallar sig just nazister..
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 10:15:16 följande:
    Stoppde medvetet efter dessa två meningar..
    Jag säger till dig som jag säger till "SpanskaFlugan"...

Frånvaro av bevis, är inte ett bevis. 

Men men jag borde veta att det är så på Familjeliv.. Att det skall läggas ord och åsikter i folks munnar när man benämner något, och att man skall automatiskt få sina inlägg tolkade efter en svartvit mall, och så skall man per se sitta och spekulera om personen bakom datorn med av vissa debattörer.

Nej jag är inte för "ung" för att minnas och jag kan EJ heller minnas att jag nämnde något om kommunismen i de tre rader jag skrev där.
    Ändå på något märkligt vis så får jag åsikter och ord lagda i min mun av dem som svara.  Och Folk tar för givet att man "syftar" på exempelvis kommunismen per se.
    Jag ville bara föra fram att det inte är enbart nazismen som pekas ut, eller har pekats ut.
    Att kummunismens fall berodde på, att folk gjordes medvetna om vilka brott som den idelogin har utsatt mänskligheten för.
    Så det var ingen direkt kritik eller annat mot dig, utan en kommentar till det du skrev.

Idag finns eg ingen anledning att på samma sätt som vi agerar mot nazismen, föra kommunismen på tal, den har vi redan lyckats rätt väl med att marginalisera.
    Men vi måste förstås vara uppmärksamma på vad som händer med kommunismen å dess anhängare.

Idag har vi andra vi måste bekämpa å så gott det går, göra folk medvetna vad som eg döljer sig bakom fina ord å vad nu propagandan kan bestå av.
    Att det är de mest extrema högerkrafterna som står för det mesta av den propagandan tror jag ingen har missat, så jag ser det som ett måste, att än en gång tydliggöra vad nazismen å facsimen lyckades med att få folk att tro, å sen blint lita på att allt dom matades var sanningen.

Lyssnar vi på vad "vanligt folk" från forna Nazityskland säger, så finns en gemesam nämnare, nämligen, "vi visste inte, vi trodde inte, vi hade inte en aning, vi litade på att det som sas var sant".
    Vi ser nu samma sak hända här i Sverige vad gäller SD:s anhängare, å det är kusligt likt vad som hände i Tyskland under nazismens frammarsch å senare under dess styre.
    Det måste vi ändra på, om vi inte i framtiden ska bli ett folk som säger samma sak, å därefter tvingas leva med skammen att aningslöst låtit oss bli lurade..
  • ölburk2
    BengtH skrev 2015-01-28 10:55:53 följande:
    Det dog 60 miljoner människor under andra världskriget, en tiondel av dem var judar. 
    Rättare sagt så mördades dom, de flesta i läger, få Judar dog i kriget som soldat.

Om nån skulle få för sig att jag är anhängare av Israelerna så har ni fel, det Israel idag gör sig skyldiga till, är inte bättre än vad nazisterna höll på med.
    Men det är inte Judarnas fel, det är de styrande å dess anhängare i Israel som står för det utdragna folkmordet på Palestinierna.
  • ölburk2
    SchaefferBoy skrev 2015-01-28 12:34:37 följande:
    Totalt ignorant inlägg. Varför skulle koncentrationsläger vara annorlunda än gulag det är ju exakt samma sak. Är du outbildad och snackar strunt eller trollar du eller vad är det frågan om?

Ryska kommunister mördade i runda slängar 10 miljoner Ukrainare under världskriget. Det är för helvete ett folkslag.

Sedan mördade kommunisterna även 60 miljoner människor som de ansåg var oliktänkande i koncentrationsläger.
    Om vi ändå ska hålla på å tjafsa om vilka som mördat flest, så har det mördats 100-tals miljoner i religioner å gudars namn, å det fortsätter än idag.

Å det jävligaste av allt, det tycker väldigt många är helt rätt, inkl dom kristna.., Gud välsingne er.., men se så nu.., ut å mörda muslimerna nu, omvänt gäller även det förstås med andra religioner, bara under nån annan guds beskydd.

Eller varför inte samma gud, det tycks gå lika bra att mörda då med, helt legitimt å rättfärdigat av många..
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 13:45:20 följande:
    Det beräknas att 17 miljoner dött som följd av religiösa krig och religiös förföljelse som har med Kristo-judeiska idéer att göra.

17 miljoner är många men om vi enbart räknar från Kristus (och bortser från de tusen(?) år innan som judendomen fanns så blir det ändå , utspritt på 2000 år, bara 8500 om året.
    .

Kommunismen är just precis 100 år gammal och är skyldig till 100 miljoner döda. En miljon om året.
    .

Det finns överhuvudtaget ingen konkurrens om förstaplatsen.
    Verkligen ett märkligt sätt att räkna, men antar det är nån religiös som gjort den beräkningen, å därmed rättfärdigat alla krig som inte direkt utlöst av ett religionsproblem.
    Själv ser jag det helt annorlunda, att krig där man tillber sina gudar om välsignelse eller liknande innan man ger sig ut å mördar, gott kan kallas religionskrig.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?