Inlägg från: Anonym (Emmy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emmy)

Psykofarmaka förstör hans sexlust

Min sambo äter ångestdämpande. Hans sexlust är bortblåst och nu för tiden vill han knappt ta i mig. Han känner sig pressad eller är rädd för att jag ska bli upphetsad om vi kysser varandra och alltså gör vi ingenting utöver att kramas längre.

Om jag försöker kyssa honom får jag ett par pussar och sedan får det vara bra med det.  Det hjälper inte att jag försöker förklara att jag bara vill ha en kyss. Många i liknande situation kan ju klara sig runt det med olika kompromisser men ingenting har funkat här. 

Vi kan inte ens prata om det eftersom han får ångest av bara det. Ju mer ledsen jag blir desto mer ångestladdat blir sex för honom. Han har ingen lösning eller något driv att jobba på det själv. Självklart får jag bara höra att det inte är mig det är fel på och att jag är fin även om han inte har någon lust. Jag har levt i snart ett år utan sex och inte ens tittat åt någon annan men nu har jag snart fått nog. Jag vet inte vad jag ska göra. Min självkänsla är i botten. Jag har googlat för att försöka hitta en lösning på det och han gör ingenting. Jag vill vara stöttande och förstående men jag klarar snart inte mer.

Någon som varit i samma situation? Det står en massa om hur jobbigt det är för personer som lider av ångest och jag har full förståelse för det. Men det är inte så lätt för dem som sitter bredvid heller.

Jag är helt knäckt av detta och gråter ofta när jag är ensam :(  

• Svar på tråden Psykofarmaka förstör hans sexlust
  • Anonym (Emmy)

Han äter citalopram, och dosen verkar inte ha någon större betydelse för om han känner lust eller ej. Jag har däremot läst att det finns vissa preparat som motverkar blockeringen av sexlusten som man kan prova...

Någon av er som har erfarenhet av det? 

Naturligtvis har jag försökt prata med min sambo om det här. Jag skyller inte på honom och jag förstår att han behöver medicinerna för att klara vardagen. Diskussionerna hjälper däremot inte utan får honom bara att ta ännu mer avstånd eftersom jag "gör en grej" av det och han har dåligt samvete... :( 

• Anonym (Emmy)
    Anonym (Fru) skrev 2015-01-28 18:37:10 följande:

Jag hinner inte skriva ett så långt inlägg som jag skulle vilja men ville bara säga att du är inte ensam, jag har en man som ätit antidepressiva i många år. Jag tycker att du ska föreslå honom att byta sort, för min man har det varit skillnad på sorter. Just nu har vi det bättre än på många år, men ändå inte bra.

För min man är det pressen/stressen som gör det värre, han kunde tex inte få upp den tillräckligt med en sort och med sorten han äter nu kan han inte få utlösning. Han har nu börjat trappa ner sorten han äter nu och jag hoppas verkligen att det ska gå bra så han kan vara utan.

Har din man provat Voxra eller liknande? Det sägs ju att det motverkar den negativa effekten SSR1 har på sexlusten och förmågan till orgasm? Hoppas det går bra för din man!
  • Anonym (Emmy)

Vad jag förstått kan det vara lite knepigt att få det utskrivet eftersom det inte är "allmänt känt" bland allmänläkare att det kan ha den effekten. Lättare hos t.ex. en psykolog som kan de medicinerna bättre... Skulle vara intressant att höra från någon som testat hur det upplevdes! :)

Svar på tråden Psykofarmaka förstör hans sexlust