Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Oktoberbebisar 2015

Det är nog vanligt, det har blivit oerhört besvärligt att somna här också, hon blir jättearg när hon är trött och kämpar emot in i det sista.

Har du testat att utesluta mjölk helt? Testat pysventiler? Vi kör med pysventil när hon har märkbara problem att få ut gaserna och det funkar, ibland kommer det bara luft och ibland blir det bajs också. :)

Fru Hermelin skrev 2016-02-05 15:20:47 följande:

Oj vad rörigt och osammanhängande det blev. Är så himla slut bara. Önskar bara jag visste hur jag kan hjälpa honom. Och underhålla honom. Jag VET ju att det blir bättre, men just nu känner jag mig totalt utmattad.

• Rulltrappa

Haha, ja här äts det varannan timme nattetid men jag tror att det nog är mer regel än undantag åtminstone det första halvåret. ;) Gött för honom, och er, oavsett.

Iowhannah skrev 2016-02-06 08:41:43 följande:

Min sambo sa att vi inte ska prata för högt om Nils sovvanor på föräldragruppen (flera där hade tydligen barn som åt var tredje timme dygnet runt fortfarande), men nu kan jag inte hålla mig. Nils slog nytt rekord i natt och sov 20-07! Helt utan uppehåll!

I går var jag på rutinkoll hos läkare, man gör sånt var tredje år i mitt jobb, och slog nytt personlägsta på blodtryck. Jag har alltid haft lågt, och hade normalt under graviditeten, men i går var det på 100/65! Jaja, bättre lågt än högt antar jag.

• Rulltrappa

Nora dricker på sin höjd 120 ml, oavsett det är min mjölk eller pulver. Däremot äter hon fulla portioner gröt.

• Rulltrappa

Vi ger en full portion gröt på morgonen och en portion av något matigt på eftermiddagen/kvällen. Magen har klarat det förvånansvärt bra och hon gillar verkligen att äta. Idag gjorde jag en liten portion pasta med köttfärssås utan salt och mixade och den försvann på nolltid

• Rulltrappa

Det en kan tänka på är väl att ge katrinplommon-, aprikos-, eller päronpuré till gröten och efter maten för att hålla igång magen. Mogen/övermogen banan är också lösande.

• Rulltrappa

Vi ger pulvergröt. Jag lagar gärna egen mat men just gröten gillar jag att köpa mig lite frihet med (4 barn här varannan vecka och oftast bara en vuxen hemma på morgonen).

• Rulltrappa

Igår begravdes Noras gammelfarmor. Hennes gammelmormor dog 6 dagar efter att Nora föddes och den begravningen var rätt självklar att hon inte skulle vara med på och jag tvekade in i det längsta om hon skulle med på den här då hon inte är särskilt förtjust i folksamlingar och främlingar som "håller på". Men vi följde med. Hon sov genom hela ceremonin och halva fikat. :P

• Rulltrappa

Igår var det dags för 5-månaderskontroll och andra vaccinationen. Resultat: MASSOR med feber. Lyckligtvis hade hon äntligen nått 5-kilosstrecket så att det går att medicinera henne. Aptiten är det inte heller något fel på, när jag höll upp skål och sked och frågade om hon ville ha gröt såg hon ut som hon vunnit 5 miljoner på triss, trots 39,6 i temp. :P

• Rulltrappa

Jag hade helst använt byxblöjor men eftersom jag inte känner till några för barn under 7 kg och lilla Fis bara väger 5,3 till sina 65 cm får det vänta lite.

På dagarna har vi mer eller mindre slutat med amning. Hon får gröt till frukost, mat på eftermiddagen och välling på kvällen. Utpumpad mjölk eller ersättning mellan de större målen och amning ca 4-5 gånger under natten.

• Rulltrappa

Nora blev dålig i magen och bajsade slem i två dagar i samband med febern hon fick av 5-månadersvaccinet. Det krävs inte så mycket för att magarna ska krångla på de små. Har han inga hudproblem är det inte jättetroligt med mjölkproteinallergi, men det är bara min erfarenhet. Tycker kanske att en ska ta ett blodprov och kolla ordentligt först.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015