• Lazmi

Oktoberbebisar 2015

Försökte verkligen hålla mig från att gråta då jag vet hur svårt det är att förstå vad en människa som gråter säger. Men fick prata med en så otrevlig barnmorska som talade om för mig att 1177 hade hänvisat mig fel, att 1177 inte kan sånt här och att absolut inget kan göras om det är missfall ändå. Började storgråta och försökte förklara min oro och att jag redan är remitterad till psykolog på grund av mitt mående och att det här bara blir för mycket, att gå runt och inte veta. Så då skulle hon ringa gyn sen ringa upp mig. Hon fick dock inte tag på gyn och säger att de förmodligen har fullt upp.
    Nu blev jag hänvisad av henne till akuten efter 17...
    Inte så jävla lätt för mig som aldrig varit med om det här förut att veta allt, klart jag lyssnar på vad 1177 säger.
    Tänk att jag skulle behöva bli så himla ledsen innan hon kunde visa minsta medkänsla.

• Lazmi
    Irlais skrev 2015-03-16 11:36:47 följande:
    Usch jag lider med dig. Har haft blödningar i samtliga tre graviditeter och min första fick jag samma bemötande av mvc - "det är bara att vänta, är det mf så är det!". Bristen på empati är fruktansvärd!

Det du kan göra är att ringa gyn själv och boka tid för en koll. Har de inte tid och du är alldeles för orolig, då åker du in till gynakuten! Bor du i Sthlm?
    Jag bor i Eskilstuna, barnmorskan sa att jag skulle åka in till vanliga akuten och be om att få träffa en gynekolog. Hon sa att det inte var nån idé att jag försökte ringa gyn för att "när de inte ens svarar när hon ringer på det interna numret" så kommer de inte svara när jag ringer. :(
  • Lazmi
    Irlais skrev 2015-03-16 11:43:57 följande:
    Finns det bara en gyn? Klart du kan testa att ringa, receptionisten kanske var på toa bara... Vilken idiot till bm!

www.landstingetsormland.se/Halsa-vard/sjukhus/Malarsjukhuset-Eskilstuna/Eskilstuna/Gynekologimottagningen/

Där tar de emot akut vid blödningar!
    Tack för hjälpen <3 försökte ringa men en röst sa bara "vi kan tyvärr inte ta emot fler samtal idag"..
    Jag förstår att om det är missfall kan de såklart inte göra någonting men det betyder ju inte automatiskt att den som eventuellt genomgår ett missfall tar det så lätt. Det känns ju helt fruktansvärt att inte veta om bebis lever eller inte.
  • Lazmi

Kom precis hem, det såg bra ut!! Fick se hjärtat slå och är tydligen några dagar längre gången än jag trott. Han kunde inte se vart blödningen kom från men bebis mår bra!!! :D

• Lazmi

Kommer bli svårt för oss att inte se "för glada" ut idag, går runt här och ler för mig själv och sambon är på jobbet och försöker se normalglad ut så ingen ska fråga haha. Nu ska jag snart åka till jobbet också.
    På fredag ska vi berätta för sambons mamma. Vi ska fika med henne då, har köpt en mugg som det står "världens bästa farmor" på. Ska servera kaffet till henne i den och se hur lång tid det tar innan hon förstår :D Och nu har vi ju en bild vi kan visa henne också.
    Tusen tack för allt stöd alla ! <3

• Lazmi
    kallemaja skrev 2015-03-17 11:45:45 följande:

Åh vad skönt för dig! Vilken vecka är du i nu?

Enligt ultraljud är jag i 11+2 idag, så går in i vecka 13 på söndag :)
  • Lazmi
    DelikaTess86 skrev 2015-03-18 14:48:00 följande:

Då har vi samma BF :)

hur räknar du ut vilken dag som är bf? Får olika på olika appar :)
  • Lazmi
    Elesif skrev 2015-03-25 11:15:31 följande:

Hej.

Jag är så otroligt orolig och livrädd rent ut sagt. I förrgår gick jag på toa och det kom blod, inte rosa eller brunt utan "rent blod" och en klump med koagulerat blod kom ut. Panik som jag fick så fiskade jag på klumpen och jag såg inget som liknade ett foster alls.

Så nu gråter jag hela dagarna och väntar på att få en tid av min fertilitetsläkare att komma på vul, annars bokar jag privat. Jag skulle ha åkt in på akuten men sist så verkade de lite smått sura att vi kom mitt i natten för rosabruna flytningar.

Så nu ringde jag 1177 och såklart gav jag dem en ledande fråga om det kunde vara missfall så då var det bara det som gällde fast att jag inte ens har ont. Jag blir så jävla förbannad. Min bm sa att det var normalt och min läkare sa att det inte alls behövde vara mf men att man fick vänta och se.

Jag orkar inte med det här, jag är så orolig. Vi har försökt i tre år och vill inte förlora vår lilla bebis =( Jag är i vecka 11.

Någon som blött och det visat sig gå bra ändå?

Jag har men det gick bra, var förmodligen ett blodkärl som brast men inget som påverkade bebis. Stod i köket när det helt plötsligt började rinna, som en mensblödning. Förstår din oro men det behöver inte betyda missfall :) jag trodde jag var i vecka 11 då men vul sade vecka 12 och visade en liten knodd och hjärtat slog, är i vecka 13 nu . ^^

Mår du för dåligt så åk in till akuten, det gjorde jag. Att gå runt med den oron är fruktansvärt. . skit i om de blir sura, din hälsa är viktigare! Tänker på dig, lycka till!
  • Lazmi
    Skogisen skrev 2015-04-11 15:47:31 följande:

Nu behöver jag er hjälp 10+6 idag o helvetisk smärta i magen, inget blod eller så, kan det vara gaser? Har varit väldigt trög i magen o svårt o få tömma tarmen. Har så ont så jag mår illa o tänker att ger det sig inte snart måste jag ju åka in men skulle va lite pinsamt om det "bara" är gaser o magen som krånglar...

Gaser/trög mage kan göra fruktansvärt ont och göra att man mår illa . Prova äta katrinplommon eller fil/yoghurt med linfrön för att försöka få igång magen. Och drick massor av vatten :)
  • Lazmi

Efter 10 veckors illamående känns det som att det räcker nu... sen att sambon klämde ur sig igår att tiden "gått så fort och att det redan är vecka 16" gör det inte bättre. i tanken slog jag ihjäl honom med en stekpanna.....

men har iaf köpt barnvagn nu och en del kläder vilket är kul, men längtar till illamåendet går över. . :)

• Lazmi
    mammalovis skrev 2015-04-14 20:56:06 följande:

Jag kunde inte annat än skratta åt ditt inlägg, då jag förstår tanken och själv kunde tänkt den. Här har sambon vid förra graviditeten sagt att vi mår så bra så och själv har jag varit dödstrött och mått skit. Visst är det sympatiskt med en förstående sambo ...

Han är oftast förstående men ibland lyckas han med kommentarer som inte blir så uppskattade. Sen är det klart att hans upplevelse av tiden blir annorlunda än min då det är jag som mår dåligt och inte han. Förstår att du blev irriterad när han sa så! Jag köpte en bok till min sambo för blivande pappor som han börjat läsa nu och jag upplever att han börjar förstå mer om hur stor omställning en graviditet är för kroppen. :) vi bråkade vid ett tillfälle när jag inte orkade gå till jobbet, han trodde då att jag typ bara var lat. Han skäms något för det nu.
  • Lazmi
    kallemaja skrev 2015-04-19 16:50:54 följande:

Har ni börjat känna rörelser i magen än?:)

Jag har ^^
  • Lazmi

Jag är i vecka 17 och på mig syns det inte alls :s nu kände jag bebis sprattla i magen häromdagen så vet ju att bebis lever men trodde att det skulle synas mer nu än vad de gör.

• Lazmi

Vecka 18 idag och nu börjar jag kunna ana en liten kula på magen ! Rul imorgon eftermiddag ^^

• Lazmi
    Skogisen skrev 2015-04-26 10:57:03 följande:

Oj, blir lite avis men samtidigt tycker jag min mage e lite mysig :) har gravidhjärnan slagit till? :P själv kan jag knappt prata emellan åt, snurrar ihop orden i hjärnan :)

Ja jag är ganska virrig vissa dagar, jag som brukar ha stenkoll. Jobbigt när jag till exempel är och handlar och glömmer vart jag parkerat bilen :p och ibland när jag pratar snurrar orden ihop sig precis som du skriver xD
  • Lazmi

Rutinultraljudet igår visade en väldigt livlig krabat som gjorde det svårt för barnmorskan att se allt, men tillslut gick det bra och bebis ser frisk ut :D beräknad födsel 4 oktober < 3 är idag i vecka 18 (17+3)

bilden är trixad för bebis låg med ansiktet in mot ryggen, med huvudet ner, moderkakan ligger i bakvägg.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015