Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Janet 1980 skrev 2015-10-02 01:24:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn och är beräknad den 13 oktober.... så nu är det nära!
    Mycket blandade känslor för förlossning och allt som hör till.
    Känner att jag isolerar mig hemma nu på slutet då jag är rädd att bla vattnet ska gå på felplats vid feltillfälle osv
    Så jag tycker att man går spänd helatiden känner efter å hoppas att allt ska starta upp så det är klart snart så hela familjen kan pusta ut och bara mysa!
    Brukar dina förlossningar starta med att vattnet går? Annars är det ju ganska ovanligt ändå. Jag läste någonstans att 10% av förlossningarna startar med vattenavgång.

Här vaknade jag av molvärk i hela nedre delen av magen. Visst sammandragningar har jag som vanligt då och då, men inga som gör ont. Försäkerhets skull la jag ner det sista i väskan och försökte ta nya gravidkort, då detta blir sista graviditeten om inte en olycka sker. Senast vi tog kort var i augusti ... så det har inte blivit många kort med tredje barnet. Något sista kort samma dag har vi aldrig kommit ihåg, men jösses vad stor magen var på bild nu. 107 cm i omkrets vid naveln, så visst är man tjock.

Det vore ganska komiskt om det hände idag eller imorgon, då yngsta svägerskan har lagt ut delar av pajbakningen på entreprenad inför sina barns kalas imorgon. Om vi får åka till förlossningen står de 3 pajer fattigare till 31 personer ... Barnen räknar jag med att de får gå på kalaset så vi har barnvakt ... Jag tycker det är lite fräckt så nära bf dock, även om det är 2 veckor kvar. Bjuder man så många får man kanske anpassa maten därefter. Innan har de kört på ris- och pastasallad och oftast lyckats fixa maten själva.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-02 08:20:41 följande:
    Va hos bm igår o som vanligt så fick man börja oroa sig, hon kunde inte säga om bebben låg med huvudet upp eller ner (35+4) osså detta förbannade SF mått som jag tror dom får sluta ta på mig nu, min kurva ser ut som en trappa :( så idag ska jag in på ul för att (o det här fick jag inte riktigt klart för mig) antingen kolla att bebisen växer som den ska eller för att se hur den ligger, blir väl som både och hur som helst... Happ med den oron i kroppen så brände jag iväg till veterinären för o röntga unghunden tillsammans med uppfödaren o fick rätt hård kritik för att hunden gått ner (har tappat 2kg pga stress under flytten) så hela kvällen igår gick åt till o stirra in i en vägg o känna sig värdelös medan karln va på träning :P
    Ta det inte som kritik från bm, utan se det som ett bra tillfälle att få se att bebisen har det bra. Sf-måttet kan ju variera en del beroende på hur bebisen ligger. Sedan förstår jag att du vill att bebisen ligger på rätt håll, om du inte är positiv till snitt.

Jag själv vill ju föda vaginalt och tycker att ett kirurgiskt ingrepp är läskigt, så det var skönt att få bekräftat att huvudet ligger neråt och nu är fixerat, så är det bara för värkarna att starta när de vill. Dock är jag nog inställd på att få gå hemma 2 veckor till, då jag inte har någon brådska med att få saker gjorda ...

Trist med hunden, men han får väl äta ikapp helt enkelt. Det är ju tur att h*n inte var sjuk i alla fall, även om det är tufft att höra. Förhoppningsvis kommer hunden må bättre när du är hemma mer.
    Vår katt blev sjuk utan att vi märkte det när bebisen och storasyster och jag var som mest sjuka. Vi hade 8 läkarbesök den månaden tror jag. Sambon trodde jag hade fyllt på i matskålen och jag trodde detsamma om honom när han var först uppe, så ingen fattade att hon knappt inte rörde maten förrän det var för sent. Då hade vi visserligen bytt sort drygt en månad tidigare. Fy, vad elak jag kände mig. Vi fick ju lite putta undan katten ibland så inte bebisen var för hårdhänt, då båda ville ligga i babygymmet. Så nu blir det inga djur förrän barnen är äldre, det är ganska skönt också att inte vara beroende av kattvakt, utan vi kan vara borta över en helg utan problem, inte för att vi är det så ofta, men ändå.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-02 08:40:12 följande:
    Skönt att behöva få sån kritik när man är höggravid... Fyfan, stackare! Hoppas ul går bra iaf.

Min sambo bokade service på bilen. Den 14de. Har bf den 12te. Sen sa han "har inte bebisen kommit så får väl du åka in med bilen". Och jag tänkte "har bebisen kommit så åker jag inte och har bebisen inte kommit så åker jag fan inte heller". Så vi får se hur det blir, i värsta fall får han ta ledigt/sjukskriva sig för att lämna in bilen.
    Jobbigt bara om ni är billösa just då eller behöva gå långt hem från verkstan. Det lät ju inte som det smartaste draget, men karlar tänker ju inte alltid hur man mår som kvinna. Det optimala är väl i så fall att ni fått bebisen, så kan han göra det när han ändå har pappadagar.
  • mammalovis

Damdis och emeloi: En klen tröst för er, men det är ju bara 4,5% som föder på bf, så chansen är ju inte så stor. Försök ställ in er på en vecka eller möjligen två till, då det är mer troligt, framför allt om man är förstföderska.

Jag har fött ett barn på bf, så jag har nog uppfyllt min kvot. Imorgon har jag 2 veckor till bf eller 4 tills det definitivt är klart. Självklart hoppas jag som ni att det räcker med bf, då det är jobbigt att inte kunna ut och röra på sig som man vill för det mesta gör ont. Skönt att solen skiner, men tveksamt att det är värt besväret att gå ut ...

• mammalovis
    LadyViolet skrev 2015-10-02 19:02:17 följande:
    Tack för tipset! Det står om livmoderhalsen, att den blir kortare. Är det samma som att tappen kryper tillbaka kanske...

Det jag vet om min livmodertapp (sedan i måndags) var att den var böjd och ca 3 cm lång och att istället för att livmoderhalsen är en rak kanal har min blivit konformad inifrån, därför kan det gå fort att föda då det redan är på väg åt rätt håll. Jag hade likadant med förra barnet.
  • mammalovis

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1 2630g 46cm

14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm

17/9 Herkules, Ida

28/9 Sofie mamma till 2 prinsar, fjärde barnet Runa 35+2 3,4 kg 51 cm

30/9 SmultronSöt, flicka bf 8/10

Bf-lista
    21/9 Godisråttan, första barnet
    21/9 Ccvd, första barnet

30/9 Mijjan

2/10 Damdis, första barnet 
    2/10 emeloi 28 år Örebro

4/10 Mira 14 

5/10 MyRoundabout

6/10 Filuribur1 Södra Skåne, första barnet väntar en Lykka
    6/10 kaksinmutyksin, planerat snitt

7/10 Karriärskvinna

8/10 FrökenPD, fjärde barnet

9/10 Garin Borås, andra barnet väntar pojke, son april-14 
    9/10 Lemon
    9/10 Angelica123

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet 
    10/10 Angelica1984 Norrköping, väntar en pojke

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka 
    11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11

12/10 Embla Twopointoh 36 år Värmland, sjätte barnet, planerat snitt, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.
    12/10 Joannabelle 22 år, första barnet väntar pojke 
    12/10 Iowhannah 28 år Norrköping, första barnet tror flicka

13/10 Janet 1980, fjärde barnet

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12 
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet 
    15/10 Chazbo, tredje barnet 
    15/10 Bf29okt, väntar pojke, planerat snitt
    15/10 Carroo92, första barnet

16/10 Tramses,tredje barnet
    16/10 Bullen11, 29 år, storebror född oktober-11
    16/10 Zero

17/10 Mammalovis 39 år Nässjö, tredje barnet tror pojke, 2 döttrar dec-10, jun-13
    17/10 Elesif

18/10 Irlais 29 år, andra barnet

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

23/10 Vitvanilj, andra barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2 
    30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet 
    31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet

• mammalovis

Igår hade jag som vanligt ont vid minsta steg, troligen fogarna, men idag har det varit förvånansvärt lugnt på den fronten. Visst sammandragningar har jag som vanligt, men det hör ju till och att plocka ut en paj ur ugnen var inte minsta kul, så böja mig ner får jag fortfarande undvika. Så jag kunde faktiskt våga mig iväg på en klädmarknad idag utan smärta. Visst trött i ryggen blev jag, men det var ändå skönt att få komma iväg. Sedan var jag hemma och vände och gjorde det sista på en virkad prinsessbakelse innan vi åkte på kombinerat 1- och 3-årskalas. Så tröttheten i ryggen består, men det får man ju ta. Jag hoppas kroppen kan hålla sig på den här nivån för då kan jag ju faktiskt få min sista shoppingtur i Jönköping och bli klar med förberedelserna, samt även kunna göra lite mer hemma och inte bara vara förvisad till att sitta still om jag ska slippa ha ont. För säkerhets skull åkte dock bb-packningen med idag för första gången.

• mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-10-03 09:38:44 följande:
    Tack tjejer!

Jag ringer i eftermiddag om jag inte känt några större rörelser då.

Det är ju den den känslan av att "vara i vägen" för personal med ett redan pressat arbetsschema som gör att jag tvekar. Nu har aldrig någon på förlossningen förmedlat en sådan känsla från deras sida, men jag känner lite så ändå.

Det är också ganska bökigt för oss att åka in, vi måste skaffa barnvakt till vår 15-månaders (jag har inget körkort och kan i nuläget knappt stå och gå, så buss funkar inte). Visst, skulle det bli aktuellt kan ju hon följa med i bilen och maken vänta utanför...

När jag åkte in för koll av tappen vid mycket sammandragningar en kväll med andra barnet följde vår dryga 2-åring med dit. Visst det blev långsamt för henne, men packar ni med en del underhållning så kan det ändå fungera. Nu var nog detta en lugn kväll på ett mindre sjukhus, men det borde ju inte spela någon roll om sambon kan gå iväg med barnet om det inte fungerar.

Ja, jag tycker också det är lustigt det här med rörelser, då min kör med olika dygn av aktivitet och lugnare dagar, rörelserna finns ju ändå kvar om än i mildare skala, men visst har jag tänkt dina tankar ett antal gånger.
  • mammalovis

Jaha, då befinner man sig där i osäkerhetens land igen. Jag vaknade vid 3 av sammandragningar som inte gjorde direkt ont, men inte ville släppa. Sedan har jag varit 2 omgångar på toa för magens skull och ena gången kändes det som att det fortsatte rinna trots att jag inte var kissenödig längre, men det var nog bara falskt alarm då jag kunde knipa av strålen. Jag har även börjat få rosa på papperet. Sedan 4.50 har jag haft ondare sammandragningar, men inte värre än att de gått att härda ut, så jag har tagit en dusch och ätit frukost. Sambon har fått flytta ut bilen till gatan så den är klar, men frågan är om allt har börjat klinga av nu? Det pratas ju om den luriga trean ...

Det är ju inte helt optimalt idag då sambons mamma jobbar dag till halv tolv och mina föräldrar har drygt 2 timmar hit. Sedan ska äldsta tösen till sin pappa vid nio och klockan 10 ska vi vara på gudstjänst där sambons dotter ska sjunga i kören och det är tårtkalas efter.

Visserligen sa min 4,5-åring igår "Jag vill att bebis ska komma i natt". Jag försökte visa henne på att det kunde vara länge kvar även om det är rätt månad, så hon fick ta fram alla fingrarna och tårna samt mina fingrar och räknade till "tjugotio". Så vi får se var någonstans det hamnar mellan en och tjugotio dagar kvar. Jag har ju bf först den 17/10, så det var ju två veckor kvar igår.

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-04 07:19:11 följande:
    Hur går det? Har det klingat av? Många saker har en tendens att ske när man egentligen inte har tid för dem, så det skulle iaf inte förvåna mig om du födde i dag :P

Här har slemproppen börjat lossna (tror jag, det är så svårt att veta när inte allt kommer på en gång) och natten har varit halvt sömnlös. Jag har lyckats kissa fyra gånger på sju timmar och hela natten har jag haft ont i ländrygg och höfter. Nu känns även underlivet lite misshandlat (typ som när man haft mycket/hårt sex). Åtta dagar kvar till bf, men jag tjatar på bebis att komma ut.
    Det gick åt pipsvängen känns det som. Jag hade 4 förvärkar på 20 minuter efter 6, men sedan så klingade det av, så jag hann sova en timma innan klockan ringde och tösen behövde få hjälp. Kvar är bara som träningsvärk eller något i magen och jag är totalt skittrött och hade behövt sova ett halvt dygn, men kan få knappt en halvtimma innan vi behöver åka till kyrkan. Jag vågar nog inte stanna hemma själv för skulle det verkligen dra igång är ju risken stor att det går fort som sist ... så det känns lite oroligt just nu. Skönt ändå att vi inte kom så långt att vi åkte iväg i onödan.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015