Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

emeloi skrev 2015-09-13 19:09:44 följande:

Under hela graviditeten har jag hållit utkik efter gravidyoga och nu i sista sekunden hittade en grupp som skulle startas upp idag! Jag åkte dit, gjorde första övningen, sen skulle vi huka oss, göra massa övningar på golvet och greja. Där tog det stopp direkt! Jag har så ont av foglossning att jag inte kan komma ner till golvet ordentligt och göra några övningar. Blev så ledsen och besviken över inte kunna vara med att jag började gråta! Och som grädde på moset fick jag jobbiga sammandragningar. Grät så mycket i bilen på vägen hem att jag trodde jag skulle bli tvungen att stanna och kräkas fy fan.. Hormoner och besvikelse i en härlig blandning. Har bf 2/10.. Har ni upplevt frustration över begränsningar iom graviditet?

Herregud ja! Vissa dagar är det en prestation att bara tömma diskmaskinen! Nu är det förvisso inte långt kvar, men varje dag känns tyngre och tyngre. När man dessutom inte får sova ordentligt så blir man ju ännu mer lättgråten!

Men ang yogan. All yoga utövar man efter sina egna förutsättningar och på gravidyoga bör de ha stor förståelse för foglossning och kunna komma med tips om hur du kan göra istället. Jag går på gravidyoga och instruktören brukar säga hur man kan ändra positionerna för att anpassa de till sin foglossning. Jag har inga såna problem själv, tack och lov, men däremot har jag rejäla problem med Vena Cava och kan inte ligga på rygg. I dag nämnde jag för yogainstruktören att jag skulle försöka göra de ryggliggande övningarna sittande och då visade hon mig exakt hur jag kunde göra. Så prata med instruktören, det borde gå att lösa!
  • Iowhannah
    emeloi skrev 2015-09-14 07:03:02 följande:

Tack för pepp instruktören var jätteduktig och väldigt snäll och visade, men då hade jag redan tippat över liksom och kunde inte sluta grina :-P ville inte störa dom andra så jag gick ut.. Jag ska försöka med mammaträning istället sen efter förlossningen och se hur det går.. Det här vena cava, visst är det att det trycker på kroppspulsådern när man ligger ner? Verkar sjukt obehagligt, hoppas du kan sova ordentligt..

Precis, kroppspulsådern. Jag känner det bara när jag ligger på rygg, men det är väldigt obehagligt! Det tar inte många sekunder innan jag känner mig illamående och halvt svimfärdig :/

Usch, det är jobbigt när man inte KAN sluta gråta! I början av graviditeten grät jag floder varje dag. Skönt att det lugnade sig iaf.
  • Iowhannah
    Silverguld skrev 2015-09-14 15:29:27 följande:

I morse kom vår son, i vecka 37+1. Hade sammandragningar/förvärkar i tre dygn och sedan riktiga värkar från ca midnatt i söndags(måndags). Kl 05 imorse när vi kom in på förlossningen var jag öppen 7cm och vid 9 kom han.

Stort grattis!

Hade du förvärkar i tre dygn i sträck? Eller till och från i tre dygn?
  • Iowhannah

Måste man be om en vaginal undersökning om man är orolig över sin livmodertapp? Jag har haft episoder av förvärkar i tre dagar nu och tycker att vissa av dem känns hela vägen ner i slidan. Såpass att kroppen kniper ihop där nere. Bebis är fixerad och så där så det är inget sånt på gång.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-14 20:12:32 följande:

Lite beror ju på hur ofta de kommer och om det är i vila eller rörelse. Likaså hur långt gången du är.

Jag ringde förlossningen när jag fick sammandragningar varannan, var tredje minut vid promenad i vecka 33+5. Rådet jag fick var att sjukskriva mig och gå hem och vila. Under helgen fortsatte det komma vid rörelse, när jag reste mig och även ibland när jag vände mig i sängen. På måndagen testade jag jobba för att se hur det kändes. Jag ringde även bm på måndagen för att få en läkartid och få en bedömning. Att jag skulle bli sjukskriven om den var opåverkad var för mig ingen självklarhet.

För mig som haft mycket sammandragningar under andra graviditeten vid rörelse är ju sammandragningar egentligen ingen fara då det är livmodern som tränar, men så ofta och långa gjorde mig ordentligt orolig, dock var de ju inte värre än att jag kunde fortsätta gå. För att göra en bedömning om sammandragningarna har haft verkan gör de ett vaginalt ultraljud och mäter tappen och ser om den är påverkad.

Frågan är väl vad du menar med förvärkar? För mig är förvärkar något man får i vila som gör ont. Det hade jag några nätter innan jag födde andra barnet. Efter vecka 35+0 lät det inte som det var lika noga att kolla, fattade jag det som. Jag blev sjukskriven till 36+6 för sedan är barnet färdigt anser dem.

Sammandragningar med tryck neråt och känningar i ryggen är mer regel än undantag här, så jag undviker att röra på mig så mycket.

Det jag har haft nu har enbart varit i vila och varit förenade med smärta. I går började det när jag låg och skulle sova middag. Det höll på i ca 45 minuter och resulterade i en extrem hunger och utmattning. Och även lite träningsvärk. Ungefär som ett redigt träningspass. Jag fick försöka fokusera på andning och på dokumentären jag tittade på, men det var inte lätt.

Bebis är väl i princip redo, jag är i v 35+6, men den får gärna stanna en eller två veckor till.

Sammandragningar vid rörelse har jag inte känt av. Eller, jag kände av det nån dag i v 26, men inte på sistone.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-14 21:54:44 följande:

Jobbar du fortfarande? Ibland får man ju mer sammandragningar efter en intensiv dag när man slår sig till ro. Det var så det kändes för mig då det kom mer på kvällarna vid datorn först (två kvällar innan det eskalerade) förutom lite grann vid promenad till och från jobbet.

Läser man här på forumet verkar ju en del haft smärtsamma förvärkar vid vila t o m uppåt flera veckor innan de föder, men man vill ju gärna veta själv för att känna sig trygg och än är ju lite tidigt för dig.

Fortsätter det komma är det ju smart att ringa förlossningen och rådfråga hur man ska göra, det är ju de som är experter. Oftast brukar de ju ge råd om 2 Alvedon och vila eller duscha/bada för att se vilket håll det går åt. Sedan kan ju olika förlossningar säga olika saker.  Ett alternativ är ju att ringa bm imorgon och rådfråga, så får hon göra en bedömning om det är läge att en läkare kollar dig.

Tack så mycket för svaret! Jag har varit ledig i tre veckor nu, och när det började i går så hade jag i princip bara ätit frukost och slappat och skulle just till att tömma diskmaskinen när jag blev jättetrött.

Jag avvaktar ett par dagar till och om det återkommer så tar jag och ringer min bm. Har tyvärr inte tid hos henne förrän den 22.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-09-15 12:02:44 följande:

Igår kom Nora till världen i vecka 36+0 efter 2 timmar och 50 minuters värkar och en enda krystvärk. Hon är en liten plutt på 2460 gram och 45 cm men verkar väldigt färdigbakad trots allt.

Jättegrattis! Vad underbart söt hon är :)
  • Iowhannah

Jättemysigt att det kommer småttingar redan! Min kropp håller på att förbereda mig ordentligt, jag räknar inte längre med att gå hela tiden ut. Den får gärna stanna till efter den 25, för då ska jag på begravning, men sen är det fritt att titta ut ;)

• Iowhannah
    Hoppanloppan skrev 2015-09-15 16:38:29 följande:

Vad har du för känningar? :)

Förvärkar vid vila. Så fort jag ska sova el dyl så börjar det spänna i magen och jag får som smärtsamma tryck neråt. Blir tvungen att försöka fokusera på andningen och om nån skulle prata med mig i det läget så skulle jag definitivt inte vara kontaktbar.

Väntar i princip på att slemproppen ska lossna känns det som... Men som sagt, efter den 25te får bebis titta ut.
  • Iowhannah
    Nollfantasi skrev 2015-09-16 10:04:03 följande:

Här är det en till som är på gång. Mitt vatten gick igår när jag jobbade, är i vecka 34+3. Inga värkar än men läkaren tror på bebis inom en vecka. Så länge hon mår bra i magen får hon ligga kvar. Hade inplanerat snitt 14/10 så det blir snitt när hon bestämmer sig för att det är dags.

Spännande!

Har vattnet fortsatt att sippra/rinna sen dess? Hoppas du inte fortsätter jobba nu! Lycka till!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015