• ccjapp

Oktoberbebisar 2015

Vad jobbigt med feber och hosta! :( hoppas det går över fort.

Vi ska också ha dop, i början på maj, blir spännande.

Jag har provat ligga jätte tätt med sonen 3nätter irad nu och han har sovit 6 timmar i sträck alla 3 nätter! Alltså vaknat en gång för mat under natten. Får fortsätta med detta tror jag haha. Annars har han sovit i sitt nest bredvid mig i sängen och vaknat 3gånger för mat under natten.

Känner igen det där med att blöjorna läcker, kiss uppe vid magen brukade vi få. Provade också 4an men blev alldeles för stor. Har dock inte läkt nu på länge. Är väll för han har snopp i quess, som det kan läka kiss uppåt. Har provat comfort 3 men tycker att newborn 3 är lite lite större än comfort.

• ccjapp

Är det fler som uppleverer samma som mig?

Min son har blivit jätte gnällig och rastlös och har svårt för att komma till ro på dagarna, om man inte går ut och går med vagnen, men det funkar inte alltid.

Ska bäras på hela tiden och att sitta still i knät så blir det bara gnäll och gnäll.

Han har tidigare varit ganska lugn och älskat sitta i knä, ligga i babygymmet osv. Nu funkar dock dessa aktiviteter mellan 1min till 3 ungefär.

• ccjapp

Okej! Skönt ändå att veta att man inte är ensam hehe, får hoppas detta språng gör över snart.

Vad skönt att din dotter sover hela natten Embla, och vad roligt med stora syskon att leka med!

Jag är iallafall nöjd att nätterna inte strular, peppar peppar.

• ccjapp
    Finalisten skrev 2016-03-04 01:36:03 följande:

Har inte skrivit här på länge men känner att jag behöver skriva av mig :|

Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

Oj grattis! Vad roligt! Äh, skit i all negativa vibbar och tänk positivt så kommer det nog gå bra :) säkert tufft men du kommer nog in i det rätt snabbt, hoppas det går bra och stort lycka till :)
  • ccjapp

Hej allihopa! Jag tänkte höra med er hur erat barns "matschema" ser ut. Skulle vara roligt att läsa hur era äter/dricker om dagarna.

Hos oss ser det ungefär ut såhär:

06 - ersättning 150-200ml

08:30 - gröt med katrinplommonpure, ca halv portion

11 - ersättning 130-165ml

14 - ersättning 140-165ml

17 - ersättning 140-165ml

19 - ersättning 200ml till natten

Vaknar dock 1-2 ggr per natt och äter mellan 150-200ml också.

• ccjapp

Går det bra för er alla med era små? :) Några tänder som tittat upp?

Här har vi inga tänder ännu men är väldig dregglig av sig men har varit det rätt länge.

Har plockat fram gåstolen och det var en hit.

Sitter jätte bra med stöd, utan går bra några sekunder. Herregud vad tiden har gått fort, tyckte de va nyss man läste inlägg då "vi" hade någon månad kvar till BF och nu helt plötsligt är barnen 5-6månader gammal!

• ccjapp

Hej igen! Jag tänkte fråga er ang välling.

Har sett att det finns mild havrevälling från 6mån.

Jag funderat på att introducera det snart då sonen passerat 6mån, framförallt för att försöka få nätterna att bli lite bättre hos oss? Som det ser ut idag så äter han regelbundet nätterna igenom med 3h/mellanrum. Flaskmatas.

Tänkte därefter att han får en flaska välling inför natten, vad tror ni?

När har ni tänkt börja med välling?

• ccjapp
    Iowhannah skrev 2016-03-21 21:16:43 följande:

Har ni inte testat med gröt då? Han kanske står sig längre om han får nåt fastare på kvällen. Eller introducera mer "riktig" mat på dagen så han inte är lika hungrig nattetid.

Vi kommer inte börja med välling alls, dels för att vi inte vill att han vänjer sig vid en "tröstflaska" och dels för att det (enligt boken Smakäventyret) kan öka risken för glutenintolerans.

Han äter gröt. Har provat det på kvällen men han verka inte vilja äta så mycket eller väl när han ätit mycket så tycker jag inte har står sig något längre :/

Han är 5 mån och 1,5 vecka nu, borde man kunna små börja med smakisar på "mat-burkarna" kanske? Eller det kanske är för tidigt? Han äter smakisar från pureeburkar och gröt så.
  • ccjapp
    Mira14 skrev 2016-03-22 09:38:00 följande:

Det finns lite "maträtter" från 5 månader. Bland annat sej och kyckling (Semper).

Tack för tipsen! Får börja sakta med säkert så magen hänger med :)
  • ccjapp

Förresten när man börjar med välling, är det smartast att blanda den med ersättning från början, 50/50? Eller är det "bättre" att ge litegrann (endast välling) i början för att sedan öka lite?

• ccjapp
    Silverguld skrev 2016-03-25 11:32:56 följande:

Vår lilla är 6 månader och våra dagar ser ut såhär..

06 - amning i sängen

(somnar om till ca 08)

09 - amning

(sover ca 11-12)

12 - en halv stor burk mat + 3msk fruktpuré

(sover ca 14-14:30)

15 - amning

18 - en portion gröt + 3 msk fruktpuré

(sover oftast ca en timme före eller efter gröten)

21 - amning och sedan sängen

Just nu vaknar han ca var tredje timme på natten och vill då oftast äta, i vanliga fall vaknar han bara kring 04 och äter så vi är inne i en tuff period just nu.

Funderar på om jag ska ge honom mer mat på dagen för att han ska stå sig bättre på natten? Det är nämligen sedan vi började ge lunchen och sluta erbjuda amning till gröten som han vaknar så mycket på natten.. Han vilar ju tre gånger/dag men det är aldrig så att vi lägger honom för att han ska vila enligt oss utan det är han själv som tydligt visar att han vill sova så jag tror han behöver de vilostunderna och vill därför inte försöka vänja bort dem (det är ganska skönt att hinna diska etc, haha).

Om ni har tips på vad man kan ge att äta som mellanmål tar vi tacksamt emot dem! Funderar på att byta ut 09amningen mot något annat och eventuellt också försöka ge välling eller ersättning (han tar motvilligt flaskan om man trugar) istället för amning vid 21 eftersom jag snart ska börja jobba lite kvällar och därför inte kommer vara hemma vid denna tiden.

Ja, jag funderar också på om det blir bättre på natten när han väl börjar äta mer på dagen. Tänkte prova 6mån välling inför natten då han blir 6mån. (snart) också.

Tips på mellanmål är jag också intresserad av! Hittade tror det var HIPP's yougurt med päron och banan från 5mån som vi provat, den gillades. Skulle va kul med tips på andra mellanmål för dom små.
  • ccjapp

Här vägde vi 8,4 kg och 69 lång på 6mån kollen.

Har provat gett lilleman smakprov av barnmatsburkar men det spottas bara ut och hurvas/sköjs. Äter gröt/puree sen 4mån ålder.

Har ni något tips? Bör jag fortsätta ge varje dag eller bör man avvakta lite? Som det ser ut på honom nu så kommer han aldrig vilja ha "riktig" mat..*suck*

• ccjapp

Jag har provat lite av varje, potatis broccoli, potatis majs, potatis med sill, lasagne, pasta bolgonese m.m. Banan, gröt och puree går bra att äta.

• ccjapp
    mammalovis skrev 2016-04-08 19:29:25 följande:

Det handlar kanske om konsistensen eller temperaturen då. En del vill ju ha varmare mat, andra svalare, du får testa dig fram. Sedan säger de ju att det kan ta uppåt 10 gånger innan barnet vänjer sig. Sill kommer dock Lilleman inte få på länge då det är så salt.

Ja men visst, vi får prova oss fram, förr eller senare så borde han acceptera.

Jag menade potatis och sej! Inte sill.

:)
  • ccjapp
    Mira14 skrev 2016-04-13 16:54:07 följande:

Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :)

Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?

Min pojk äter ungefär samma som din, och han vill INTE ha burkmat, blir att vi få slänga hela tiden också. Har provat hemlagat men det funkar inte heller.
  • ccjapp
    LadyViolet skrev 2016-04-21 17:10:23 följande:

Ja nu var det ju inte meningen att det skulle ta slut där...

Nja han har väl varit ganska så krävande, men jämfört med min äldsta grabb så är han inte det. Tur det Idag åkte vi till ett köpcentrum och gick runt, han var mer nöjd då än när vi var hemma förutom att han vrålar numera när man ska sätta honom i bilstolen eller klä på kläder. Det ska hända nåt hela tiden! Fast det är väl ett bra tecken att han vill utforska och lära sig saker. Om han bara kunde sova bra åtminstone...

Känner igen det där, gnäll och skrik vid påklädning / sätta i bilstol eller vagn. Precis som du säger - det ska hända någonting hela tiden! Vilken energi dom har redan :) min pojk totalt hatar att sitta still i knät, iallafall hemma. Borta går ganska bra, men det är väl för att det är nya saker att utforska/titta på runtomkring.
  • ccjapp

Sover era barn hela nätter utan nattmål? Om ja, mellan vilka tiden?

Hos oss är det minst 2 uppvak från och med det att han lagt sig för natten vid 19. Ibland händer det att han vill äta 3 gånger. Börjar bli frustrerande då dom flesta jag pratat med säger, nämen oj mina barn slutade äta på natten när dom var ca 5mån osv.

Mitt barn äter bra med mat på dagarna (frukost, lunch, en flaska välling/mellanmål, middag, gröt, snutta på flaska innan läggdags)

Jag ger honom alltid nappen då han vaknar, och försöker verkligen få honom att somna om, men han blir helt hysterisk om han inte får sin flaska välling.

Har ni några tips, bör jag avvänja dessa nattmål och hur gör jag det på bästa sätt isåfall?

Eller kommer det kanske hasas ut allt mer då han blir större och äter allt med på dagarna?

• ccjapp

Hos oss ser matrutinerna ut såhär! :)

07:30 - 1 portion gröt

09:30 - smörgås eller yougurt

12:00 - hemlagad el burkmat, äter lite mer än en halv burk.

14:15 - grekisk yougurt med banan

16:30 ca - samma som lunch

19:30 - 1 portion gröt eller 200ml välling

23-00 - 200 välling

Kan bli välling en gång till under nattens gång.

Känns som han äter hela tiden :) min krabat är inte så stor, men äter mycket !

När börjar dem äta en hel burkmatsburk ungefär? Förstår att det är olika från barn till barn men hur är det för er, hur mycket av en burk äts?

Har en annan fråga till er mammor, vad har ni på fötterna på era små nu till hösten/vintern? Blir nog mycket krypandes utomhus.

Tossor? Vinterskor?

• ccjapp

Här har det varit gnäll nattetid sen några nätter tillbaka, kan vara vaken 1-1,5 timme och smågnälla,sätta sig upp mitt i natten. Jätte jobbigt!

Kan det bero på något utvecklings språng? Tänder? Han har några tänder på g. Hoppas det vänder snart, han brukar inte vakna och ha svårt för att somna om. Är även mer svårsövd på dagarna.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015