Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Elesif skrev 2015-09-29 17:37:45 följande:
    Hej alla!
    Idag är jag i vecka 38, 37+2 och jag har haft några sammandragningar men inga regelbundna den senaste veckan och bebisen håller på att fixera sig.

Hur kan man veta när lillen är på väg? Jag vill ju helst känna att jag har lite kontroll och inte måste åka i ilfart till sjukhuset om förlossningen startar med en blödning. Det hade varit väldigt skönt om man kunde vara hemma ett bra tag innan, det är ju inget man får bestämma såklart.

Vet ni några tecken som man kan upptäcka redan flera dagar innan som ni hört talas om? =)
    Det finns inga säkra tecken innan tyvärr. Många får dock mer flytningar som är riktigt vattniga mot slutet. En del får att slemproppen går, men den kan ju också återbildas. För 10% startar det med vattenavgång, annars är det ju bara att invänta att värkarna startar och ökar i intensitet. En ordentlig blödning är ju också tecken att det är på tillsammans med värkar.

Så du får helt enkelt bara ha tålamod och gilla läget. Inom mindre än 5 veckor är bebis i alla fall ute.

Med tanke på vilken vecka du är i så antar jag att du också har bf den 17/10? Jag såg att du inte var med på bf-listan än. Jag har bara tagit med dem som skrivit ut sitt bf-datum så det blir rätt.

• mammalovis
    LadyViolet skrev 2015-09-29 17:57:30 följande:
    Det verkar svårt det där. För även om man upplever något som ett tecken så kan andra uppleva samma sak utan att det betyder att deras förlossning är på G. Men för mig med min första var det att lite av slemproppen lossnade (flytningar med lite brunt/rött/rosa i) samma morgon ca 12 timmar innan resten av slemproppen kom som en champagnekork tillsammans med värkarna. Det gav mig en liten hint. Men innan dess och under hela den dagen kände jag mig precis som vanligt.

Det vore ju förstås bekvämt om man fick veta innan, fast då kanske man skulle gå och oroa sig? smile5.gif Jag tycker det är svårt att packa BB-väskan och har fortfarande inte gjort det trots att jag går in i v. 38 i morgon. Vissa av grejerna man vill ha med sig behöver man ju nu också! Så mycket kläder har jag inte som passar smile2.gif Hur gör ni andra? Köper ni dubbelt av allting, typ tandborstar och tandkräm etc?
    Jag har inte med så mycket hygiensaker, men jag har köpt extra deo, schampo, balsam, duschkräm, ansiktsrengöring, tandborste och tandkräm, då jag anser att de ändå kommer behövas förr eller senare, sedan får borste packas i sista stund.

I klädväg är ett par mysbyxor, strumpor, amningskläder och amningsbh packade, kofta och extra leggings får åka ner i sista hand, då jag använder gravidleggingsen nu. Till nöds får jag packa ner vanliga om de 3 paren jag har är smutsiga.

En smart grej är ju att åtminstone ha en packningslista klar och att sambon vet var grejerna finns om du inte är kapabel att packa det sista.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-09-29 20:47:49 följande:
    Oftast tar det ju ett tag innan förlossningen drar igång ordentligt, så jag tänker att det är bra att fixa med alla grejer när man ändå går hemma och frustar :)
    Jag håller med Iowhannah att en packningslista är väldigt smart, om du nu vill vänta med att packa. Jag kom mig inte för, förrän jag vaknade med första onda sammandragningen en morgon förra veckan, så nu är det mesta klart.

De flesta förstföderskor tar det ju tid för, MEN det finns ju undantag som inte upplever värkarna så smärtsamma och det blir mer bråttom för. Just när du är mitt i en värk kan du inte göra mycket mer än att andas dig igenom, men däremellan kan det ju finnas tid. Sedan är det ju smart att vila så mycket som möjligt, då det aldrig går förutse hur långdragen förlossningen blir och du lär behöva dina krafter.

Kan man åtminstone förbereda högar och låta sambon veta var sakerna finns så underlättar det ju, om du inte fixar att packa själv. Men att packa i panik är inget att föredra för hjärnan kan ju bli lite blockerad.
  • mammalovis
    angelica123 skrev 2015-09-29 21:28:35 följande:
    Är så fundersam på bebis storlek. Har bf 9/10 (nästa fredag) och är alltså i 38+3 idag.
    Gjorde ultraljud i 36+3 då min BM veckan innan på kontrollen trodde han låg i säte. Jag också, tyckte jag kände vändningen och flera tecken på sätesbjudning.
    Men väl på UL så låg han rätt!
    Då uppskattades han till +15% och ca 3300 gram den dagen i 36+3 och beräknad födelsevikt 3800-3900 i v40+x

Men, mitt sf-mått var bara 33 förra veckan i 37+3 och min kurva är nästan nedåtgående då måttet knappt ökat sedan v30... (Låg mitt på kurvan innan dess)
    Så frågan är om ultraljudet stämmer och han verkligen är +15% när magen är så "liten"?
    Tänker på att jag själv inte är så stor, så vore skönt om han höll sig under 4 kg smile5.gif

Hur är era SF-mått?
    Nu har jag inte gjort några tul, men av det jag läst om andra som gjort det kan det både stämma och avvika ganska mycket. Hur sf-måttet ser ut beror ju också på hur man bär bebisen och hur mycket fostervatten man har. Jag har fattat det som att tillväxten minskar när bebisen är fixerad. 

Med första hade jag sf-mått på 32 respektive 33 i 36 respektive 38 fullgångna veckor. Kurvan låg under medel och ut kom en bebis på 2890 g på bf-4. Bebisen var ruckbar förutom i vecka 34, då den ansågs fixerad av en annan bm.

Med andra barnet hade jag 34 respektive 36 i 36 respektive 38 fullgångna veckor. Kurvan låg över medel och ut kom bebisen på 3835 g på bf. Bebisen var rörlig först och fixerad vid 38 veckor.

Nu med tredje barnet hade jag 34 respektive 36 i vecka 35+3 respektive 37+2. Bebisen har varit ruckbar och är nu fixerad i 37+2. Kurvan ligger mellan medel och första kurvan över, så samma kanal som sist.  Bm sa idag att jag får ju räkna med 3 kg i alla fall. Jag har trott denna ligger mellan de två tidigare, men upptäckte nu att jag har fel, så det blir kanske 4 kg istället. Det ska bli kul att jämföra i alla fall. Undra om jag hinner med bm i 38+5 och kan jämföra sf-måttet ordentligt.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-09-30 08:01:39 följande:
    Upplever att bebisen flyttar sina rörelser. Tidigare har den legat o sparkat mig i sidan men nu är det mer rakt upp mot magsäcken, gissar att det är därför jag börjat gå ner i vikt igen... Har börjat få mer förlossnings o bebis inriktade drömmar oxå, inatt drömde jag att det kom blod när jag gick på toaletten sen att bebisen tryckte så hårt med ena benet inne i magen så man såg foten, vaden o knäets konturer genom huden, rätt läskigt :p
    Ja, jag upplever också att rörelserna har ändrat karaktär. Innan var det mer livligt vissa dagar och nästan lugnt andra med bara små buffar. Nu sedan den fixerat sig (igår enligt bm)  darrar hela övre delen av magen till då och då. Igår var det nästan som en vågrörelse som gick från höger till vänster sida, så där man kan se andra har spelat in. Sedan kittlar bebisen mig strax under bröstet ibland, som en pirrande känsla.

Annars var det på nytt mycket sammandragningar när jag vaknade i morse så jag började undra om det var på gång för det kom så tätt, men det var kanske bara en följd av stressen att jag fick ta barnen i morse. Förvånansvärt nog fick jag borsta tänderna på yngsta utan skrik och gråt. Likaså fick jag klä på henne kläderna i badrummet. Med pappa springer hon iväg till vardagsrummet och ska försöka göra allt själv så det tar en evig tid, dock fick barnen ta en frukt som kompromiss då jag slängde i mig en tallrik yoghurt, då jag inte visste vad kroppen tänkt sig. Jag hoppas det håller sig lugnt idag då sambon är iväg och gjuter och kommer hem sent. 
    Även ligga i sängen börjar bli obekvämt då det känns som att jag har ett stort blåmärke där de börjar mäta sf-måttet. Tack och lov går det bra att sitta upp och då hinner jag glömma att det numera gör så ont att resa sig och röra på sig, men det blir man ju snabbt varse. Jag trodde att det skulle bli bättre när barnet fixerat sig, men det verkar mer som att fogarna började göra ont efteråt istället.  

Sedan har jag äntligen fått tummen ur att stoppa in basen till babyskyddet i bilen. Dock får den väntas med att sättas dit då vi har bonusen i helgen, men vi borde nog prova så det verkligen funkar, för det blir trångt med 3 bilbarnstolar bak ... och vi har oavstängbar airbag fram. Ev får väl äldsta börja åka framåtvänt även om hon inte har fyllt 5 år än. Det känns ju bäst om hon sitter bakåtvänt så länge som möjligt med tanke på säkerheten.
    Tanken är att skaffa en 7-sitsig bil, men det får mer ligga på sambons initiativ, det är ju hans dotter som inte får plats, då min bil nog fungerar till vardags även om det blir trångt. Just nu är jag tacksam att vi har två bilar så kort tid som möjligt innan vi måste, då det blir en fördyrande post som knappt används. Jag kör ju bara några gånger då och då till Jönköping för att shoppa och sambon har ännu fått använda företagsbilen även till och från jobbet. Inom stan går jag om det inte är något tungt och otympligt som ska handlas.
  • mammalovis
    SmultronSöt skrev 2015-09-30 23:02:13 följande:
    Hejsan :) här har ni en oktobermamma som visade sig bli en septembemamma istället! Bf 8/10 men idag kom en tös till världen efter lite mer än 2 dygn av värkarbete men endast 3h och 20min inne på förlossningen. Så skönt att slippa gå över tiden :) lycka till med era små <3
    Grattis till tösen! Skönt att din väntan är över, men det lät som ett jobbigt värkarbete med över 2 dygn. Jag är ju bortskämd med att det går på 15 timmar eller 1,5 ... Återstår att se hur det blir den här gången.

Snart är ju oktoberbebisarnas månad här!
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-10-01 12:07:07 följande:
    Äntligen oktober ! smile2.gif Och efter att ha legat dunderförkyld i en vecka(!) börjar jag äntligen komma på fötter igen (för övrigt, kanonförkyld och höggravid - inte schysst!) Just varit hos bm, med kanonvärden visar det sig! Blodtrycket hade gått upp från lågt till normalt (120/80), SF-måttet låg mitt på medelkurvan på 35 cm, Hb låg på 131(!) efter att ha legat på ca 115 hela graviditeten, hjärtljuden var bra. Nästan lite chockad allt allt var SÅ bra, såhär i slutet. Att det liksom "rättat till sig" av sig självt. Tar bara samma "Apoteket Gravid"-tablett som jag gjort hela tiden, inget annat. Det enda var att blodsockret var lite lågt, så jag måste komma ihåg att äta minst varannan timme. Hur har ni andra det? Någon mer som fått förbättrade/förändrade/ökade värden såhär i slutet? Däremot frågade jag, eftersom han låg med huvudet ner men var rörlig, om det här rådet att lägga sig och ringa ambulans vid vattenavgifterna. "Nää, det rådet har vi slutat med sen länge" sa båda barnmorskorna (hade en bm från förlossningen där också). Är i v 37+1 nu och det var verkligen inga konstigheter att han är rörlig fortfarande sa de, särskilt som omföderska. Lustigt att det är så olika mellan olika landsting!
    Tråkigt att vara förkyld, risken är att du behöver bli frisk först innan du kan föda, men det finns ju gott om tid i förhållande till bf, även om jag förstår att det är skitsurt. Trött är man ju ändå.

Mina övriga värden har varit stabila, så socker och urin kollade hon inte sist. Däremot tog hon hb och fick det till 142, d vs högre än jag hade som ingångsvärde (129), så för säkerhets skull tog hon ett extra med samma resultat. Min förhoppning var ju att slippa järntabletterna då de tar slut den här veckan, men hon tyckte ändå att jag borde knapra på ett paket till för att bibehålla de goda värdena. Sedan kan ju ett bra värde bero på att jag dricker för dåligt, så det blir mer koncentrerat.
  • mammalovis

Kan inte komma ihåg att jag hade några särskilda bajsrutiner innan de två tidigare föddes, bara att det tryckte på så vansinnigt när första skulle födas att jag försökte hålla emot för att inte bajsa på mig och blev tillsagd att inte krysta. Jag fattade verkligen ingenting.

Denna gången märker jag, att känner jag mig nödig kan jag inte dra ut på att gå som tidigare, utan det är mer bråttom till toaletten, men sedan kan det vara svårare att få ut, då det ju inte går klämma ihop magen eller trycka på som annars. Kissandet tar en evighet numera då strålen är så svag, men det är väl bebisen som ligger fixerad och blockerar delar av passagen.

Sedan har jag de tre sista dagarna börjat bli kräkfärdig igen. Två dagar har det kommit upp, ena gången flera timmar efter frukost och andra när jag stod i duschen på förmiddagen. Idag har det varit på väg flera gånger, men hållits i schack. Jag vet inte om det har med riktigt onda sammandragningar att göra för jag finner ingen gemensam nämnare. Varje gång tänker jag att hoppas det inte har med att huvudet passerar spineaknölarna och är på väg ut, utan att jag fattar det. Jag har ju redan börjat öppna mig inifrån och läkaren påstod ju att jag kunde ha mer ont innan av sammandragningarna än själva förlossningsvärkarna. När jag nämnde det för bm, sa hon att vad vet han som inte har fött barn, så jag hoppas jag märker skillnaden, men det börjar ju bli lite smått nervöst då det är så ofta det gör ont numera. Å andra sidan brukar jag ju inte kunna ligga still utan måste vagga mig igenom förlossningsvärkarna, så jag borde ju fatta skillnaden. När det gör ont nu vill jag ju helst slippa röra mig, så jag var inte direkt översvallande positiv när sambon inte ville laga mat utan tyckte vi kunde äta ute istället. Tyvärr var maten där betydligt sämre än innan så det var väl bra att barnen och sambon kunde hjälpa mig äta lite då jag inte ens orkade hälften, så det kändes som slöseri med pengar.

• mammalovis

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1 2630g 46cm

14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm

17/9 Herkules, Ida

28/9 Sofie mamma till 2 prinsar, fjärde barnet Runa 35+2 3,4 kg 51 cm

30/9 SmultronSöt, flicka bf 8/10

Bf-lista
    21/9 Godisråttan, första barnet
    21/9 Ccvd, första barnet

30/9 Mijjan

2/10 Damdis, första barnet 
    2/10 emeloi 28 år Örebro

4/10 Mira 14 

5/10 MyRoundabout

6/10 Filuribur1 Södra Skåne, första barnet väntar en Lykka
    6/10 kaksinmutyksin, planerat snitt

7/10 Karriärskvinna

8/10 FrökenPD, fjärde barnet

9/10 Garin Borås, andra barnet väntar pojke, son april-14 
    9/10 Lemon
    9/10 Angelica123

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet 
    10/10 Angelica1984 Norrköping, väntar en pojke

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka 
    11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11

12/10 Embla Twopointoh 36 år Värmland, sjätte barnet, planerat snitt, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.
    12/10 Joannabelle 22 år, första barnet väntar pojke 
    12/10 Iowhannah 28 år Norrköping, första barnet tror flicka

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12 
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet 
    15/10 Chazbo, tredje barnet 
    15/10 Bf29okt, väntar pojke, planerat snitt
    15/10 Carroo92, första barnet

16/10 Tramses,tredje barnet
    16/10 Bullen11, 29 år, storebror född oktober-11
    16/10 Zero

17/10 Mammalovis 39 år Nässjö, tredje barnet tror pojke, 2 döttrar dec-10, jun-13

18/10 Irlais 29 år, andra barnet

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

23/10 Vitvanilj, andra barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2 
    30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet 
    31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet

• mammalovis
    Irlais skrev 2015-10-01 22:14:26 följande:
    Jag hade enorma besvär pga järntabletterna som orsakade totalstopp i magen! Har vägrat ta dom den här gången och klarat mig betydligt bättre smile5.gif men har hört att man kan få hemorrojder efteråt av krystningarna också, vet inte om det stämmer? Förjävligt var det i alla fall...
    Att behöva bajsa efter en förlossning är nog aldrig roligt i början, då man förlorat så mycket muskelkontroll. Dock vet jag inte om det är enklare för dem som snittats och inte blivit påverkade där nere eller om det har med graviditeten i sig att göra.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015