Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Så skönt att höra att det inte bara är vi som har svårt att få till det! Tänker vi väl passa på (typ om Nils sover eller så) så slår det aldrig fel, han börjar göra ljud på en gång! Det känns som att vi aldrig mer kommer få ha sex (som inte tar två minuter)!

• Iowhannah

I dag har jag varit på läkarbesök och han tog mig väldigt mycket på allvar. Kändes skönt att han lyssnade på mig. Så nu är jag, till att börja med, sjukskriven fram till och med 13 december och sambon kommer vara föräldraledig. Det kommer vara så skönt med den avlastningen! Och att slippa den mest påtagliga ångesten. Jag ska få träffa en kurator också, förhoppningsvis snart. Jag är så trött på att må dåligt nu! Att ingen sa hur jobbigt och tungt det kan vara!

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-11-19 10:11:59 följande:

Jag kan förstå det där med att hålla fasaden, för det är ju det som är kutym att svara på frågan, men å andra sidan är det ju bättre att gråten får komma ut och att man får mer hjälp om man behöver. Risken är ju att man faller djupare om man lyckas hålla fasaden uppe, tänker jag. Så se det inte som ett nederlag, utan att du var stark nog att prata om det!

Det är vad alla har sagt till mig med, att jag är stark som pratar om det. Min sambo säger att han är så stolt över mig som tar tag i saken innan det går för långt :) Samtidigt känns det lite som ett nederlag, man "ska" ju kunna klara allt... Antar att jag sätter för mycket press, och för höga förväntningar, på mig själv. Duktig flicka-syndromet.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-11-18 18:10:39 följande:

Vad skönt att du fick gehör för ditt mående!

Jag minns inte längre om det pratades om det på föräldrautbildningen, det var ju 5 år sedan jag gick.

Bvc-sköterskan nämnde det på hembesöket och gav någon form av broschyr. Sedan brukar det väl kollas av muntligen vid varje besök om man väljer att svara ärligt på frågan hur det går. Bm höll väl lite koll på mig under graviditeten då andra barnet blev en chock att det tog sig så fort och jag var väldigt tröttkörd av dotterns många uppvaknanden på natten. Denna graviditeten mådde jag ju bättre, men var ju ändå väldigt trött och grinig.

På eftermiddagarna återkommer tröttheten trots att jag haft två bättre nätter nu. Det svåra är ju att komma i säng i tid i förhållande till lillemans tider.

Nä, de tog inte upp förlossningsdepression på vår föräldrautbildning iaf. Med tanke på hur många som drabbas så tycker jag att det är nåt man borde informera mer om. Ett häfte från bvc räcker liksom inte. Jag hade läst om det på olika internetsidor, men när det står att det oftast drabbar dem som varit deprimerade tidigare så är det lätt att tänka att man inte behöver bry sig så mycket.

Mig överraskade det som ett slag i ansiktet. Jag trodde inte att jag skulle må dåligt när jag fått det jag velat ha så länge :/
  • Iowhannah

Här är det inga större problem med sömnen. Det enda är att han blir så pigg på kvällen att det krävs en promenad runt midnatt för att få honom att sova/varva ner, men sen sover han i allt från 4 till 6 timmar.

I dag har det varit jobbigt med magen. Sedan 09 har Nils försökt bajsa, utan resultat. Jag tycker så synd om honom! Vi har gett rapsolja i ersättningen, men det har inte hjälpt. Nästa blöjbyte ska jag prova med pysventil och termometer osv. Stackarn, inget bajs alls sen i går kväll :(

• Iowhannah
    Embla twopointoh skrev 2015-11-22 02:26:54 följande:

Vad får han för tillägg? Jag har flaskmatat alla mina sex barn, och bebisar kan tyvärr bli stenhårda i magen av tillägg, stackars pyren. När nummer fem fötts, så köpte vi NAN HA (Hyper Allergen) där de plockat bort mjölkproteinet, och dottern var otroligt mycket bättre i magen än sina äldre syskon. Kanske värt att prova?

Det kanske är nåt sånt. Vi har kört NAN HA och Babysemp Lemolac och båda funkade bra, men nu köpte vi NAN Sensitive för det kom i en så himla praktisk burk. Och eftersom den heter Sensitive så tänkte jag att det inte skulle påverka så mycket.

Rapsoljan hjälpte iaf tillfälligt, i går kväll fick jag byta en överfull blöja till slut! Nu på förmiddagen hade det kommit ut mer, men han har ändå verkat lite extra ansträngd :/

Får kanske ta och byta tillbaks till HA då.
  • Iowhannah
    summer13 skrev 2015-11-22 19:35:14 följande:

Bara undrar, NAN HA, vad innebär det egentligen? Innehåller ju både laktos och vassle, så komjölksprotein finns ju i. Vad är det de försöker marknadsföra?

Komjölksproteinet finns, men är såpass sönderslaget att en känslig mage inte reagerar på det. Om jag har förstått det rätt.
  • Iowhannah

Förra veckan fick vi se det allra första leendet här hemma :) Helt fantastiskt! Jag älskar hur Nils tittar rakt på mig och brister ut i ett stooort leende! Det gör det nästan värt en depression :)

• Iowhannah
    Zchimla skrev 2015-11-25 09:58:39 följande:

Fullständigt vidrigt är det att höra sin lilla bebis snora och höra hur det slår lock i näsan och sedan börjar han gallskrika för att han inte får luft. Vet ni hur snabb man är upp för att få tag i snorsugen då?

Åh fy :/ Här har vi inte införskaffat en snorsug än, vi kör på tops. Det är verkligen inte populärt. Han skriker pga snoret och han skriker och hostar pga topsen, men man märker hur skönt han tycker att det är efteråt. Vi är båda förvånade över hur stora snorkråkor det kan få plats i en så liten näsa!

I natt har sambon och Nils sovit i vardagsrummet och jag fick 10 timmar(!!) sömn! Jag var uppe en sväng vid halv sju, för att gå på toa, men somnade snabbt igen. Och nu känner jag mig utvilad, för första gången sen september :D Visst, förkylningen sitter i och gör mig extra trött så den kan nog ha påverkat mitt sömnbehov.
  • Iowhannah
    LadyViolet skrev 2015-11-25 22:45:54 följande:

Hej på er

Här kommer lite uppdatering från oss.

6 veckor blir han i morgon, vår lilla skrutt. Sover mycket, orkar inte vara vaken mer än 45 min-1 timme innan det blir grinigt. På förmiddagarna är han rätt lugn och somnar gärna i famnen efter amning men på eftermiddagar/kvällar ska det bäras runt eller åkas i vagn. Så gå runt i köpcentrum kvällstid funkar bättre än en tv-kväll kan man säga. Har haft lite smågnälliga och skrikiga kvällar sen 1 v tillbaka. Somnar för kvällen mellan 19-21 oftast sen vaknas det med 2-3 timmars mellanrum natten igenom. Han hade tidigare vakenperioder på nätterna men det verkar vara över nu. Dock är det morgon runt 05 oftast. Sen lite sömn varvat med vaken tid i några timmar för att sen sova mer sammanhängande runt lunch. Vill inte sova i egen säng om natten, helst på nåns bröst eller vid tutten. Babynest:et funkar sådär.

Var sover era små?

Vår gosse blev sex veckor i går och sover oftast riktigt bra. På kvällen somnar han oftast runt 23-00 (seeent), sover 4-5 timmar, vaknar för mat, sover 4-5 timmar till. Matningen på natten kan ta ett tag dock. Själva ätandet går på 15-20 minuter, men sen måste han vara upprätt ett tag för att inte kräkas eller bli orolig i magen.

Har han inte somnat av sig själv på kvällen så går nån av oss en desperat promenad så han somnar i vagnen. Sen rullar vi in den och ställer den utanför sovrummet. Efter matningen brukar han få ligga i sin Coccoonababy mellan oss i sängen, det är lättare att klappa honom på magen då.

På dagen sover han också ganska mycket. Han är vaken max en och en halv timme i sträck, bortsett från när han äter, och då ler han och tränar rygg och nacke och tittar på omvärlden.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015