• Aspie

1800 till tidigt 1900 talet var bättre

Jag tycker det är skitskönt att ha diagnosen i dagsläget. Jag får hjälp genom olika insatser för att kunna hitta en livsstil som passar mig och när något inte fungerar för mig har jag (oftast) rätt att få göra det på ett sätt som fungerar för mig. Hade jag inte fått diagnosen och fått den hjälp jag behövt så hade jag nog tagit livet av mig.

• Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:17:46 följande:
    Nej de har de inte
    Vad är det för goja du snackar om? Jag har precis fått en anställning genom AF.

Skriv in dig på AF och under första mötet där ska du säga att du har Aspergers syndrom. Då kommer du få hjälp av en särskild arbetsförmedlare som har koll på läget och vad du kan få för särskilda insatser.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:13:48 följande:
    Men jag skulle hellre leva så än att vara en jävla särunge
    Jag skrev just att jag skulle ha tagit livet av mig om jag inte hade fått hjälp. Det är inte att leva.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:44:17 följande:
    Det vet jag väl. Men är det inte jobbigt att vara särunge ändå?
    Jag är ingen "särunge" och jag känner inte igen mig i den beskrivningen, alls.
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:45:27 följande:
    JAG VILL INTE HA NÅGRA JÄVLA SÄRSKILDA INSATSER!!
    Om du klarar dig utan dem så behöver du ju inte dem. De särskilda insatserna är till för dem som behöver. Egentligen ska man inte ens få en diagnos om man inte har svårigheter med att klara av vardagen, men eftersom du har diagnosen så utgår jag från att du har viss problematik som inte går ihop med hur samhället fungerar just nu.

Vill du inte ha diagnosen längre? Se om du kan göra en ny utredning. Vill du inte ha särskilda insatser? Nämn inte att du har diagnosen.
  • Aspie
    Kerubmamman skrev 2015-01-23 11:48:44 följande:
    Då säger du inte till AF att du har en diagnos och då blir du behandlad som alla andra arbetssökande.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:51:31 följande:
    De kommer väl fråga om jag är normal eller inte. Ska jag ljuga då eller?
    Det kommer de inte göra. De kan fråga om du har någon slags sjukdom eller så, men AS är ju inte ens en sjukdom så... Vill du inte ljuga så är det bara att säga att du har AS men att det inte är något särskilt med det.

För att du ska få särskild hjälp hos AF måste de ändå ha läkarintyg på din diagnos samt göra en egen utredning. Vill du inte så behöver du inte göra det.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 11:56:35 följande:
    Bara för jag är en äcklig apergare så betyder det inte att jag ska ta råd från andra vidriga apergare! Önskar jag levde förr för då fanns inte den där hemska diagnosen!
    Hur är jag vidrig? Jag tycker gott du borde lyssna på andra aspergare som har erfarenhet.
  • Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:14:39 följande:
    Jag litar inte på aspergare de skryter så mycket om sig själva och tror att de är något
    Hur skryter de om sig själva? Och vad är problemet med att "tro att de är något"? Jag är något. Jag är NÅGON. Jag har ett gott liv, trots mina svårigheter.

• Aspie
    Anonym (19th/20th century) skrev 2015-01-23 13:26:23 följande:
    Det känns som det eftersom ni inte skäms över den.
    Varför ska en skämmas över sin diagnos? Jag är högfungerande och de svårigheter jag har förklarar jag för andra så att de förstår. Varför skulle jag skämmas?
Svar på tråden 1800 till tidigt 1900 talet var bättre