• Sisisisi

Hjälp! Bakåtvänd bilstol - trångt baksäte?

Jag skulle försöka montera stolen i mitten. Britax maxway brukar funka bra i mitten. Kanske även maxi cosi Mobi XP. Britax Hiway brukar funka bra i mitten, den tar lite mindre plats än maxway, är billigare oxå men har inte alls lika lång användningstid. När barnet är litet kan den monteras helt uppepå sätet utan benplats oxå, då tar stolen liten plats. Men barnet ska ju åka bakåt till minst 5 år så jag skulle börja leta rymligare bil :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi

Nej, om en vuxen ska sitta i bak så är det ju inga problem, men det kan ju bli trångt i framsätet. Min mamma har en focus halvkombi och om jag hade en av mina stolar i den så fick man inte plats i fram. Britax twoway funkade iofs väldigt bra, den tar väldigt liten plats, men är inte lika ombonad som många andra.

Klippan Triofix ska ta väldigt liten plats, men den är bara godkänd till 18 kg.

Men gör så nu att ni köper den stolen som passar bäst och tar minst plats. När barnet är större och behöver en större stol och mer benplats så kanske ni ändå har bytt bil. Men många vänder ju barnet alldeles för tidigt pga att det blir för trångt i bilen och det tycker jag att är fruktansvärt onödigt.

• Sisisisi

Triofix är iofs ganska dyr. Billigare stolar som tar liten plats är britax Hiway och axkid minikid. Särskilt om man har nån rabattkod på lekmer eller jollyroom.

Svar på tråden Hjälp! Bakåtvänd bilstol - trångt baksäte?