• Idis123

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Hej! Känner igen en del av er från andra trådar. Jag ska skrapas på måndag, efter ett konstaterat MA. Fick göra ett avbrytande i jan också efter att fostervattenprov visade DS.

Blev gravid av misstag för några år sedan men då gjorde jag en tidig abort (vilket jag såklart ångrar idag).

Är 37 år och livrädd för att aldrig få ett barn. Verkar bli lätt gravid, andra försöker på de två senaste, men läste att anledningen till MA i 40 % av fallen är kromosomavvikelser. Är rädd för att det ska vara fel på mina ägg på grund av ålder eller annat så att alla ägg är dåliga.

Ni som haft flera missfall/MA, är det någon någon läkare sagt något om? Ska försöka få en utredning.

Tänker börja försöka igen så snart vi kan och hoppas så att det kan gå vägen snart! Beställt munkpeppar.. ;)

• Idis123
    Nrk79 skrev 2017-08-06 19:31:23 följande:

Hej!

Ledsen att du råkat ut för ett ma! Fick själv ett ma under min första graviditet. Just nu är jag ovis om jag är gravid eller ej då läkaren i måndags såg ett tom hinnsäck. Ska tillbaka på torsdag och se om det är ett ma eller en liten bebbe där inne. Förstår din rädsla att inte hinna få ett barn, är själv 38 år och fick min son förra året på tredje försöket. Visst kan det vara tuffare för oss "äldre", men jag tror inte att du ska ha några problem pga ma. Oftast är det mer de tidigare spontana missfallen som isf brukar utgöra ett problem. Hoppas du plussar snart igen! Kram!

Tack för ditt svar! Tråkigt med ditt tidigare missfall men grattis till att ni fått en son! :)

Håller verkligen tummarna att det går bra förser nu också! Jobbig väntan.

Jag tänker att jag kanske har lätt att bli gravid men att mina ägg är så pass dåliga att det blir foster med kromosomavvikelser. Tror jag ska ringa och mig för lite höra lite.

Hoppas ni får ett positivt besked på torsdag!!! Kramar
  • Idis123

Hej, hoppas någon kan svara på min fråga. Jag skrapades i måndags, som förövrigt gick över förväntan och jag längtar efter att kunna sätta igång igen.

Ni som haft MA, har ni koll på hur lång tid det tog innan gravtest visade negativt?

Misstänker att det tar längre tid än vid missfall då kroppen inte förstått att fostret dött.

Jag skrapades i måndags och idag är gravtestet lika stark som förut, alltså lika starkt som kontrollstrecket. Känns ju jobbigt om kroppen fortfarande inte ska fatta och inte sätter igång med varken ÄL eller mens.. :(

• Idis123
    liljah33 skrev 2017-08-10 12:20:03 följande:

Fick MA I 10+5, hade neg gravtest efter 2 veckor.

Tack för svaret. Beklagar ditt missfall! Om det är ok att jag frågar, fixade din kropp det på egen hand eller fick du skrapas eller medicineras? Vet du om du testade starkt eller svagt positivt direkt efter?
  • Idis123
    Samantha85 skrev 2017-08-10 14:53:13 följande:

Jag testade negativt först efter min mens kom . Sen varade mensen i 9 dagar sen började vi sexa igen och allt kändes bra! På dag 18 (igår ) började jag blöda och blött idag med. Ringde gyn och tydligen kan man ha rubbningar i sitt blödningsmönster så nu vet jag inte hur jag ska tänka. Hoppas det blir bättre för dig!

Okej! Men då borde du haft ÄL innan mensen va?

Ja det känns ju som att det kan bli hur som helst.

Hoppas det ordnar upp sig och tar sig för er snart!!!

Har börjat med munkpeppar nu som jag hoppas kan bidra till en hyfsat normal cykel. Men risken är väl att jag blir en av dem som testar positivt i 9 veckor..

Att gå ägglossning 14 dagar efter skrapning och bli gravid kanske man kan glömma... ;)
  • Idis123
    Samantha85 skrev 2017-08-10 20:32:13 följande:

Jag testade ju då neg efter 6.v . Tyckte det var bra att testa neg först innan vi började babyverkstaden annars hade jag inte vetat om jag blivit gravid el om de var gamla hormoner som spökat åh då kanske jag hade varit mer frustrerad. Men visst är jag frustrerad nu också när det ska strula med att blöda. Nu vet jag ju inte när nästa äl är eller om jag ska räkna detta som mens eller hur jag ska tänka. Trodde aldrig det skulle bli så här långdraget och komplicerat. Ingen som berättar om alla komplikationer man kan få.

Kanske ska testa munkpeppar och se om min mens rättar till sig.

Okej!

Usch jag förstår din frustration! Svårt att inte bli stressad av allt väntande och räknande hit och dit.

Nej inte ett ord sa de till mig heller i samband med skrapningen, ska ringa imorgon och ställa lite frågor.

Jag har läst mycket positivt om munkpeppar så det känns värt att prova. Om inte annat är det skönt att ev få tydligare ägglossning.

Ett tips är att tempa också. Jag var helt säker på när min ägglossning var, och att jag faktiskt hade en ägglossning, vilket ju även visade sig i min graviditet sen.
  • Idis123

Tack för era svar. Jag testade i förrgår och det var starkt positivt då. Ringde gyn som sa att jsg kunde sluta testa, att det tog 4-6 veckor för kroppen att "återhämta" sig. Men då har ju jag inte haft någon som helst blödning innan skrapningen, och knappt efter helker.

• Idis123
    Anonym (Jess) skrev 2017-08-12 18:40:42 följande:

Läkaren jag var hos sa att jag skulle testa om en månad. Jag väntade en vecka, då var det väldigt svagt. Så där svagt att man precis ser det. Två dagar senare var det negativt.

Läste att man kan få plus i upp till nio veckor efteråt. Jag hade nog tur i oturen som fick negativt så snabbt.

Okej, ja det var nog ganska snabbt. Skönt ändå att få ett kvitto på att kroppen är på banan igen. Jag ska ställa in mig på 6 veckor men så kan man alltid hoppas på att det går fortare.
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?