• Ggb76

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Hej alla. Samma histora här. Konstaterat MA i måndags i vecka 9, dött i vecka 7. Tufft när man har en 3-åring redan och helst inte vill ha för långt emellan...men nu hinner han väl bli 4...

Skrapades i tisdags och mår under omdtändigheterna väl. Det som är jobbigt är att jag oroar mig för åldern. Fyller 39 år idag. Tänk om det bara inte kommer gå!?

Nåja, det är väl bara att ta nya tag.

• Ggb76

Men hur ska man tänka om man fått MA då? Enligt ultraljudet slutade fostret växa den 18/2 (v7+1) men det upptäcktes först nästan två veckor senare och dagen efter skrapades jag. Så om jag ska räkna från missfallsdagen är jag ju redan förbi första ägglossningen och bör få vanlig mens om en vecka ungefär. Eller ska man räkna från skrapningen? 

Och hur kommer det sig egentligen att jag fortfarande har små små bruna blödningar fem dagar efter skrapning. Är inte själva poängen med skrapning att man tar bort allt och "nollställer" livmodern. Det borde inte finnas något kvar att blöda ut tycker jag?!

• Ggb76
    Anonym (Viola) skrev 2015-04-01 08:10:56 följande:

Hej olyckssystrar!

Jag är jättegärna med i tråden! Fick missfall i fredags, i v.14. Det hade troligen avstannat någon eller några veckor innan, men fick inget klart besked.
    Fick tabletter med mig hem samma dag som jag tog i fredags kväll. Är alltså inne på femte dagen med blödningar.

Har återbesök nästa vecka och hoppas slippa skrapning. Vill gärna försöka så snart det bara går. Är 39 så tiden att vänta finns inte riktigt. Har två barn innan men vill gärna ha et syskon.

Viola, lyckades du undvika skrapning? Jag är också 39 och skrapades för en månad sen. Idag var jag på uppföljning och min slemhinna är jättejättetunn (borde varit tjock och fin nu på dag 7 i andra cykeln efter skrapningen), för tunn för att något ska kunna fästa om jag nu ändå skulle lyckas vid ägglossningen om 3-4 dagar....suck. En anledning till att den är så tunn skulle - enligt OB/Gyn läkaren jag träffade - kunna vara att jag just skrapades. Inte vacuumsug, utan skrapning. Det kan ju lätt ta bort lite mer än vad som behövs och kroppen behöver fler cykler på sig att bygga upp igen. 

Det här med livmoderslemhinnans tjocklek var inget jag ens ägnat en tanke på innan men läkaren förklarade att den behöver vara iaf 7-8mm för att ägget ska fästa (min var 3.7mm nu med 3 dagar kvar till ÄL). Problem med för tunn hinna kan också vara en orsak till att man inte blir gravid ELLER till missfall, då för tunn hinna kan göra att det blir tidigt missfall även om ägget sätter sig initialt. 

Ytterligare en faktor (förutom själva äggmognaden, ägglossningen, och så slemhinnan) som kan spela in för oss som närmar oss 40 är blodets ökande förmåga att koagulera snabbt. Det gör att man lättare bildar små blodproppar och det kan ställa till det i de fina fina kärlen när moderkakan ska ta över försörjningen från gulsäcken i sådär v8-12. Blodflödets stryps och fostret slutar växa Det kan ha varit det som hände mig för den slutade växa i v8 trots att jag sett ett hjärta slå i v6. Eller så hade jag bara otur...kromosomfel eller något sånt. Man kan ju aldrig veta. Men, blodförtunnande är också ett "verktyg" att sätta in när man vet att man är gravid och lite äldre, berättade hon för mig. 

Så idag har jag lärt mig massa nytt! Och jag som trodde jag hade koll.
  • Ggb76

Sen upptäcktes något annat också idag när jag gjorde uppföljning med VUL efter min skrapning 3 mars: jag har en stor (4cm) follikelcysta i livmodern. Uääähhh, vad läskigt tänkte jag men sen fick jag förklarat för mig att det kan bli så om äggblåsan (follikeln) inte släpper ifrån sig något ägg, då ligger den liksom kvar och fortsätter växa. Oftast bryter kroppen ner den på 2-3 månader men om inte kan man behöva plocka bort den. Den kan också spricka och då gör det tydligen skitont...(yay)

Det jag inte lyckades fatta är däremot om den här cystan hindrar nästa ägglossning??? Cystan måste ju bero på att inget ägg släpptes i förra cykeln, som var min första efter skrapning. Men mina ÄL-stickor gav positivt resultat i tre dagar i rad vid precis rätt tidpunkt så ytterligare en fråga jag har är om stickor kan visa falskt?? Alltså, LH stiger...men inget ägg släpps? Och som sagt, hindrar det här ägglossningen nästa månad, dvs om 3-4 dagar? 

Någon som har erfarenhet av detta?

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?