• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-08-17 08:08:09 följande:

Jag sover med Douglas i dubbelsäng men har inte babynest. Han ligger mellan två kuddar. Han ligger och sparkar och fäktar med armarna så jag vaknar onödigt många gånger. Han har gått tillbaka till att äta två ggr per natt så det känns så onödigt att vakna 7 ggr när det inte behövs.

Fasen är över om ca 14 dagar, känns ändå som den är på väg att plana ut.

Kram

Det kan inte vara så att han skulle sova bättre om han får sova nära dig? Så har mina barn varit. Sovit bra själva i perioder som små men t ex i Eventfasen ville Lovisa sova nära mig. Typ sked eller ligga på rygg bredvid mig. Då sov hon mycket bättre. Jag hade testat det en natt och sen testat egen säng med alt babynest (om han vill känna sig omhuldad liksom). Du har ju inget att förlora på att försöka nåt nytt nån natt om det inte funkar som det är nu. Hoppas det lugnar sig snart!

Kram
  • villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-08-17 08:41:11 följande:

Hej alla, hoppar in i denna tråd då vi fick en liten flicka för 10 dagar sen.

Har en fråga, fick papper från kommunen som vi ska skriva under då vi inte är gifta, de frågade då om det var en vanlig graviditet eller om det var en donation.

Om det var en donation som måste man ha intyg från sjukhuset.

Har ngn av er fått den frågan? Vad har ni svarat då om ni gjort det utomlands, varför måste "kommunen" veta om det är en donation eller inte, kan det hända ngt om man säger att det är en vanlig fast det är en donation? Bryter man mot ngn lag? För är det inte så att i Sverige så har barnet rätt att veta vem som är donator men ex i Lettland så är det tvärtom, därför är det anonyma donatorer?

Välkommen hit och stort grattis Om ni gjort donationen utomlands så hade jag inte sagt nånting alls. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-08-17 11:38:46 följande:

Sover han utan kuddarna runt sig vaknar han när han slår ut med armarna och babynest vägrar han. Ska testa inatt att ta bort en kudde och sova själv intill honom.

Han är ju väldigt mammig nu och liksom håller koll på mig hela tiden.

Eventfasen är snart över och bara att härda ut och gilla läget och göra det så bra det går nu på slutet

Precis! Snart är det över. Turbulent fas här med. Lovisa vaknade varannan timme i natt. Det var ett tag sen kram
  • villsågärna38

Johjen - gillar Adam med att mata dig? Det är liksom höjdpunkten här vid måltiderna. Då hon får mata mig ibland luras hon. Drar undan handen eller skeden och skrattar åt sitt eget trick. He, he!! Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-08-18 16:40:44 följande:

Haha busiga Lovisa! Nej Adam äter inte själv med skeden ännu så det har inte kommit på tal. Men kunde han så skulle han nog göra det!

Var på bvc idag, Adam 76 cm lång och väger 9,3 kg nu och följer sina kurvor och är fortfarande ganska långsmal. Fick även mässlingssprutan idag och verkade inte bry sig nämnvärt, roligare att kolla på mamma som blåste såpbubblor och dansade!

Med mig är det fortfarande lite si och så med, ont i halsen varje morgon, trött och idag har jag även mått illa så nu får jag nog ta ett graviditetstest för att vara på den säkra sidan! Hade ju mens för typ någon vecka sedan och hade inga blödningar förra graviditeten så tror verkligen inte jag är gravid men får utesluta det. Vore ju ironiskt då man försökt bli gravid i flera år utan framgång och nu har sex typ 1-2 ggr i månaden med oftast kondom ibland avbrutet och skulle pricka in och bli gravid.. Konstigare saker har ju hänt och tror inte det men som sagt får kolla upp det. Annars funderar jag på om jag fått ett fästingbett jag inte märkt av eller om det rätt och slätt är en sendragen infektion. Tips, googla inte trött och ont i halsen i tre veckor - det kan vara all möjligt skit!

Kram

Oj va stor han är nu lille killen Härligt att han växer och mår bra. Vi ska på 10-månaderskontrollen nästa vecka. Hoppas ni slipper biverkan av vaccinet.

Lovisa äter hellre än bra med sked men hon får öva sig Oftast äter hon dock med händerna, små bitar, och det är ju lätt att mata. Jag fick både avocado och blåbär idag

He, he!! Nä det lät riskabelt att googla på. Det är verkligen både för och nackdelar med Google Men låter klokt att ta ett gravtest iaf. Under kan ju ske, det är ju Lovisa ett levande bevis på!

Kram
  • villsågärna38

Gjorde som Irma i början och kompletterar med Hipp och Semper eco plus kryddar up och tillsätter smör. Hipp har gröt om du vill ha. Inte svårt alls att göra själv om du har en stavmixer. Sen Lovisa var ca 7-8 månader så äter hon även små bitar av vår mat och mjuka frukter och grönsaker. Sånt som är mjukt och inte starkt kryddat funkar ju jättebra. Mosar t ex potatis med smör direkt vid bordet osv. Rädslan för salt är ju klart överdriven så det funkar jättebra. (Kan skicka en länk från barnläkare om du vill läsa. )Hon vill ha mat som smakar nåt och kunna äta själv i bitar dvs helst inte puré. Men alla barn är olika. Huvudsaken man är lyhörd Kram

• villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2015-08-19 10:53:27 följande:

Gjorde som Irma i början och kompletterar med Hipp och Semper eco plus kryddar up och tillsätter smör. Hipp har gröt om du vill ha. Inte svårt alls att göra själv om du har en stavmixer. Sen Lovisa var ca 7-8 månader så äter hon även små bitar av vår mat och mjuka frukter och grönsaker. Sånt som är mjukt och inte starkt kryddat funkar ju jättebra. Mosar t ex potatis med smör direkt vid bordet osv. Rädslan för salt är ju klart överdriven så det funkar jättebra. (Kan skicka en länk från barnläkare om du vill läsa. )Hon vill ha mat som smakar nåt och kunna äta själv i bitar dvs helst inte puré. Men alla barn är olika. Huvudsaken man är lyhörd Kram

Stavmixer till puréer inte till gröt Skrädmjöl är också bra ide. Kram
  • villsågärna38

Hur mår du idag Johjen?

Har träningsvärken lagt sig Irma?

Själv ska jag luncha med en kompis i city snart och Lovisa är på pappas jobb ett par timmar. Har dressat upp henne så de får en sötchock

Kram på er alla!

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-08-19 17:13:03 följande:

Tack för tipsen så salt är alltså ok att ge?

Nej det är inte farligt. Det är en myt. Men sen behöver man ju inte ge salt korv eller chips direkt Lovisa hade nog inte varit så matglad om vi inte tillsatt smör, örter och lite salt till burkmat eller gett henne hemlagat. Vanlig burkmat utan kryddor gillar hon inte alls Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015