• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-08-19 21:35:19 följande:

Sunt förnuft är ju det bästa. När mina döttrar var bebisar var det ju en dödssynd med salt.

Hur är det med ris ska man vara försiktig med tanke på arseniklarmet som kom för en tid sedan.

Ja tror på sunt förnuft! Är inte så insatt vad det gäller ris. Lovisa får ibland. Och då vitt ris, ekologiskt. Råris ska ju vara värre.

Ang åldern så har inget av mina barn varit itererat vid 4 månader. Det har kommit vid 5-6 månader
  • villsågärna38

Hej tjejer!

Hoppas ni har det bra i solen!! Bra dag här. Har egen tid. Varit på ansiktsbehandling och shoppar nu. Precis ätit lunch. Så skönt!! Orkade inte ens träffa nån idag utan är helt själv. Underbart Ska ta kaffe och bok på café snart!!

Härligt Lelle att det är bättre nu!! Kram

Bell - saft? Jag tror jag svimmar. Vår treåring är fortfarande nöjd med bubblat vatten och Festis på helgen ibland eller då det är fest. Har fått läsk ett par gånger på kalas och tyckte det var för sött ingen vi känner ger barnen saft till maten och absolut inte i flaska!! Gud vilken jobbig svärmor. Heja dig!! Stå på dig. Helamning rekommenderas ju i 6 månader (även om man såklart kan testa smakisar) så det är ju verkligen ingen panik kram

Irma och Johjen - kramar till er med!!

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-08-24 06:08:23 följande:

Charlie blir 8 månader den 29:e..I 2 veckor har han vaknat vid 5.10 varje morgon..Spelar ingen roll när vi lägger honom..Igår vaknade han 4.10!Fattar ingenting :(.Han har haft bekymmer med tänderna då alla 4 uppe fram kommer nu.Men känns inte som det är därför..Han äter bra och verkar inte vara sådär vrålhungrig heller.Utan han verkar tycka att det är morgon då..Vi hade ju samma bekymmer innan men då la han sig tidigare (18).Vi har lyckats senarelägga så han har gått upp 6-6.30 vilket är toppen tycker jag.Men är helt knäckt nu!Vet liksom inte vad man ska göra :(.Senaste fasen är han ute ur så inte det heller.Någon som haft det likadant?

Han sover fortf hela nätter med några undantag då han vaknar utav tänderna,då vaknar han mella än 22-02 och får mat och somnar om typ..

Tänk att 40 min gör sån skillnad men jag känner mig som en zombie nu!Och såklart är maken inne och jobbar extra nu (annars är vi ju hemma bägge två då jag är sjukskriven).

Blir tokig snart!Och värken är så jävla illa att jag mest vill gå och lägga mig och lipa :(.Sorry för negativt inlägg ;=).

Idag är iaf 8 mån kontroll på bvc..

Puss på er!

Förstår precis! Nog väldigt vanligt tyvärr!! Alla barn sover dåligt i perioder. Lelles råd var jättebra Kan vara ljuset, tänder, att han sover för mycket på dan eller närhetsbehov. Eller kanske håller han på att bli förkyld? Om inget av det som Lelle skriver om funkar så kanske han behöver få komma över i er säng på morgonen för att somna om? Det funkar iaf bra här om Lovisa eller hennes storasyster vaknar tidigt. Vem vill gå upp 05 eller 04 Vi tänder isf inte och pratar inte. Bara tar över i vår säng om det inte går med buffning, napp osv. Vid 8 månader börjar de ju också drömma mardrömmar ibland. Eller så kanske han behöver äta mer på dan för att klara hela natten? Har han blivit rörligare? Börjat krypa? Det enda du kan vara säker på är att oftast är det inte konstant utan nästa vecka kan han sova bättre igen. Håller tummarna!!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-08-23 23:11:59 följande:

Hej Lelle,

Nej inget sådant bara helt vanlig. När han kommer från jobbet kan Douglas vara lite blyg en stund men inte rädd som idag och igår

Tror inte det är nåt konstigt. Hör nog till Eventfasen. Vår äldsta tjej var sådär i ett par perioder men minns inte riktigt i vilken ålder. Men det var när hon var några månader och sen var hon även väldigt mammig när hon var runt 9-10 månader. Men inte rädd. Lovisa har inte varit det alls på samma sätt så barn är olika. Går säkert snart över igen. Brukar han ta hand om Douglas själv ibland eller är du alltid med? Är ju bra om pappa får egentid med bebisen ibland med. Om så bara för någon timme Kram
  • villsågärna38

Linnea - Håller med Irma! Om du inte kan sova med honom så ge honom närhet på annat sätt. Lovisa ställer sig också upp och somnar sen om då hon får komma över i vår säng och får ligga nära.

Lovisa gick även över från tre till två ggr sömn på dagtid runt 8 månader så kan def vara det med. Han borde klara sig på 3 tim dagtid ca tycker jag. Ju äldre de blir desto mer påverkar sömnen dagtid. Runt 1-1,5 år så ska de ju lära sig att sova bara en gång per dag om man vill ha en lång nattvila och det bästa är ju att ta det stegvis. Lovisa som är 10,5 månader nu sover fort två ggr per dag men kan inte sova efter 15 längre om vi vill att hon ska somna på vanlig tid runt 19.30. Sover hon senare blir hon omöjlig att lägga före 20.30. Ställer sig upp, kastar nappen, busar osv Busungen!!

Roligt att höra att han är så rörlig och pigg lille killen. Och att 8-månaderskontrollen gick bra. Förstår att ni också har fullt upp

Kram

• villsågärna38

Irma - hade missat att du ramlat häromdagen. Hur är det med dig? Lät ju inte kul alls. Gick det bra med ögonbrynet?

Kram och hoppas du får en bra dag i värmen - rätt skönt att vara föräldraledig just nu eller hur?

Ps. Har du nåt bra tips på prisvärt hotell i Paris? Typ trestjärnigt och centralt. Jag och maken brukar bo på bra hotell i 1:a eller 6:e (när man passerat 40 så blir man lite kräsen ) men det är ju rätt dyrt och nu ska en yngre väninna dit som inte vill lägga en förmögenhet på hotellet. Tänkte jag skulle fråga dig som känner stan bättre om du vet nåt bra

• villsågärna38

Oh tack snälla Irma!! Jättebra site och tips! Ska föra det vidare och notera för egen del med

Men du va jobbigt med skadorna. Lät ju inte kul alls. Ta hand om dig! Men roligt med mammagrupp

Allt bra här. Varit på 10-månaderskontrollen idag. Gick jättebra. 8,7 kg och 71 cm lång. Lite petit (ligger en liten bit under mittenkurvan/"normalkurvan" på både vikt och längd) men följer sin egen kurva fint och hon är ju så rörlig, inte konstigt att hon inte ligger på någon "plusvikt"

Lovisa har börjat klättra upp i soffan nu också. Lärt sig av granntjejen som är två månader äldre. Så blåmärke i pannan sen igår då hon trillade ner ...efter att jag lyft ner henne en sådär 40 ggr då hennes syster låg i soffan cch tittade på film och ville vara ifred en stund. Nu är hon inte fredad ens i soffan storasyster så hon blev lite less på sin lillasyster igår kväll. Av förklarliga skäl Vi måste sätta upp en grind till, in till vardagsrummet!

Ha en skön dag!

Kram

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-08-25 12:29:59 följande:

C sov till 6.10 idag!Så skönt och känner mig utvilad :).Från och med idag kör vi test på nya sovtider på dagen så får vi se :).

Tack för all hjälp tjejer!Ni är guld!

Puss ha en fin dag!

Härligt Kram
  • villsågärna38

Hej Irma och johjen!

Låter som det är fullt ös på era små med Busfrön!!

Förstår att det är vemodigt Johjen men också skönt. Så härligt med Spanien! Vi har fortfarande babyskydd. Lovisa sover så bra i det och gillar de fortfarande så finns ingen anledning att byta ännu. Hon är ju bara 71 cm lång än så länge också.

Irma - Vi har Maxi Cosi Mobi till stora tjejen och är jättenöjda med den. Den går att fälla i ryggen viket är toppen och är rätt nätt. Ska kika på Pearl också. Kanske den är snäppet ännu bättre? Är den ny? De ska ju helst sitta bakåtvända tills de är 4 så vi behöver dubbla barnstolar ett tag framöver. Har klarat oss med bilstol bara i ena bilen än så länge. Bor väldigt nära förskolan så går ju bra att gå med vagn med. Får se hur det blir sen då Lovisa börjar. Har ni fått förskoleplats ännu förresten?

Lovisas senaste trick är att öppna kylskåpsdörren och klättra in. Suck! Sen klättrar hon upp i soffan och ställer sig sen i soffan utan att hålla i sig. Skrattar och tycker det är jättekul. Fullkomligt livsfarlig med andra ord ...men hon är nästan alltid glad och charmig så hon kommer undan med sina bus Behöver dock bevakas 24/7... Har nu under sista utvecklingsfasen fått ett jäkla humör då hon inte får som hon vill men det går över snabbt som tur är. Men vi brukar inte vara så mycket hemma om dagarna. Roligare att vara iväg och träffa folk. Min ena syster är här några dar nu också. Jätteskönt med lite extra hjälp!

Ha en skön kväll och trevlig helg!

Kramar

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-08-28 20:10:25 följande:

Ngn mer som har fått knölar i bröstet pga av amning, är det vanligt tro? Ngn som vet hur man får bort det?

Nä... Har du gjort mammografi? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015