• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2016-02-14 14:23:49 följande:

Nu klättrade febern upp till 40 grader för storasyster Hjälp! Alvedontime!!

Ni som inte investerat i en digital febertermometern som tas i örat. Rekommenderas!! När de blir lite större (vi köpte en då äldsta var runt 1,5/2 år) är det inte populärt att ta i rumpan som ju är det mest rättvisande med vanligt digtal variant. När man får kläm på öronteemometern är den jättebra och lätt att ta med även på sovande barn t ex.

Kram

Men usch, då, hoppas att det gick ner igen efter lite Alvedon. Håller helt med dig, har en sådan sedan jag var sjuk, då jag var tvungen att ta tempen två ggr om dagen (och åka in akut för allt över 38...) och de är perfekta. Så enkelt att ta tempen då.

Här kräktes Victor idag, naturligtvis just när vi hade lagt oss i min säng för en kort sovstund, så kom alla gröt tillbaka upp...madrassen klarade sig som tur var. men Victor har ingen feber, och efter att ha kräkts var han självklart ledsen och vi duschade men sedan har vi inte märkt något mer. Han är lite förkyld och har nyst några ggr idag men han åt både lunch, mellis och middag (om än mindre mängder än han brukar). Nu sover han. Vi får se hur natten blir och hur han känns i morgon.

Håller tummarna för att storasystern blir snabbt frisk igen. Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-02-14 20:10:05 följande:
    Nej men usch och fy va jobbigt! Hoppas inte det är magsjuka. Kanske bara förkylningen om han svalt slem? Håller tummen för lugn natt!

20 min efter alvedon hade hon 40,3. Då ringde jag 1177 som bad oss även ge Ipren. Skulle det fortsätta stiga skulle vi åka in akut vid 41. Hon är ju snart 4 år och tål mer feber nu märker vi. Efter en halvtimme var hon nere i 39 och pigg och glad igen. Bakade kladdkaka med mig på em Vid 39 var Lovisa jättedålig sist hon var sjuk så åldern spelar verkligen in.

Kram
    Ja, jag tror också att det var förkylningen som spökade. Än så länge sover han gott, vi får se när han vaknar hur läget är...
    Men oj, vilken hög feber! Vad bra att Ipren gjorde sitt och att hon mår bättre. Att behöva åka in akut är ju inget man vill behöva göra...kan absolut tänka mig att åldern spelar in. Hoppas att ni också får en lugn natt! Kram
  • Irma01
    Sira skrev 2016-02-16 09:38:45 följande:

Irma: Hur mår Victor? Håller tummarna att det inte var magsjuka!

Hej Sira,

Tack, det var som tur var inte magsjuka och Victor mår fint. Säkert som vsg skrev, så fick han in slem pga förkylningen och därför kräktes han.
    Hur mår ni?
    Känner du dig bättre och när ska du få dina provsvar?

Kram
  • Irma01
    azurea skrev 2016-02-15 14:48:29 följande:
    Aha, har du märkt att det skiljer sig mer på små barn än stora? För det är ju så barnläkarna oftast tar tempen på dem när man går till doktorn. Bra att veta isf! Örontempen åkte iaf med nu på semestern, lika bra.

Vi mår faktiskt bara fint. Varit ett tag i värmen nu och har några veckor kvar. Dottern trivs utmärkt men det var ändå skönt att vi packade ner en resväska med burkmat, klämmisar, blöjor (de som de har här har otroligt dålig upptagningsförmåga), våtservetter (sjukt dyrt och minipack här bara), ersättning, välling och vattenkokare. Så även om hon gärna dricker mina vattenmelon-juicer och annat jag beställer är det skönt att hon får i sig ordentligt med näring och vätska utan att behöva chansa. Lite kass i magen har hon varit men annars har hon klarat sig fint. Och jag blir bara större, går in i v24 på fredag, phew.

Skönt att slippa kylan ni tydligen fått tillbaka, här har vi som lägst 25-28 grader på kvällen

Kram!
    Härligt att läsa att ni har det bra och njuter av vädret!
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2016-02-15 15:46:37 följande:

Sjukstugan fortsätter för mig och Niilo. Ingen feber sedan igår kväll men han är fortfarande ledsen, snorig och hostar.
    Jag har inte mycket röst och snorar på men vi är på bättringsväg jämfört med några dagar sedan. Fortfarande trött och orkar inte riktigt kommentera.
    Önskar bara att alla andra som är sjuka kryar på sig fort!

Så segt era stackare, håller verkligen alla timmar att ni kryar på er snarast!
  • Irma01

Hej!

Vsg: hur mår storasystern idag?

Önskar er alla en trevlig dag.

• Irma01
    Sira skrev 2016-02-19 21:54:45 följande:
    Skönt att det inte var magsjuka!
    Nu har vi tillfrisknat här men fortfarande lite hosta, attans envis. Suck...

Provsvaren får jag vänta på två månader till ungefär. Känns väldigt länge. För tillfället mår jag lite bättre. Försöker att inte tänka för mycket på det. Jag hade en riktigt dålig dag för nån vecka sedan när jag verkligen såg det värsta framför mig, att jag skulle behöva skriva avskedsbrev till mina små flickor, att de inte skulle minnas mig och att jag inte skulle få se dem växa upp. Kunde inte hålla tårarna borta utan fick gå undan flera gånger. Så dumt egentligen, där är jag ju absolut inte än och med stor sannolikhet kommer jag inte hamna där heller (baserat på informationen jag har än så länge, jag har hittills bara fått besked om att jag har lätta cellförändringar) men min erfarenhet av cancer är att det inte bara drabbar andra utan kan drabba mig likaväl som vem som helst annan. När jag hade sansat mig lite läste jag på Cancerfondens hemsida och blev lite lugnare. Min kompis fru som fick livmoderhalscancer har opererats och allt gick bra så det lugnade ju också. Och jag har faktiskt lyckats hålla mig ifrån skräckhistorier hittills... Men hjärnan och känslorna lever helt olika liv ibland.

Du behöver inte svara om det känns för privat men var det så det började för dig? Har jag fattat det rätt att du haft livmoderhalscancer? Igen, ber om ursäkt om frågorna är för privata, tar absolut inte illa upp om du inte vill svara.
    Hej,

Det är helt lugnt, jag svarar gärna. Jag förstår verkligen att två månader känns alldeles för länge, lite som att livet är på paus tills du vet. Själv hade jag inte livmoderhalscancer, men Non Hodgkins lymfom, som är en blodcancer. För mig började det med att jag hade en rethosta som inte gav sig, och såg väldigt trött ut. Eftersom det var i november tänkte jag bara att det var en virus som var långdraget, men till slut gick jag till läkaren. Den första påstod att jag hade blivit allergisk mot min hund (som då var tre år gammal!), och tog mig inte alls på allvar. Gick till en annan, som följde mig tre veckor och trodde att det kanske var lugninflammation, men tyckte ändå att det var märkligt då jag hade ingen feber... Till slut sista gången vi sågs hade min sänka gått upp igen och hon bad mig att åka till akuten på KS. Väl där tog de två datatomografier, och jag blev inlagd på infektionsavdelningen. Det jag fick veta då var att jag hade en odefinierbar massa mellan mina lungor som tryckte på den ena och det var därför jag hostade. Blev inlagd en tisdag, på onsdag gjorde jag en bronkoskopi som tyvärr inte gav utslag, och efter det började läkaren nämna att nästa steg var en biopsi. Då förstod jag att detta var riktigt allvarligt. Biopsin gjordes på fredag, och jag fick åka hem unde helgen. På måndag morgon fick jag min dom,  dvs lymfom, som ändå var positivt då läkaren var oroliga att det kunde vara lugncancer! Direkt fick jag gå upp en våning till hematologiavdelningen där jag blev oerhört väl omhändertagen. Samma dag gjordes ryggmärgsprov samt benmärgsprov och det visade sig att cancern inte fanns där än. Läkaren berättade om möjligheten att frysa ägg men sa att han avrådde mig att vänta med cellgiftsbehandlingen. Jag valde att avstå möjligheten (vad hade jag för nytta av frysta ägg om jag var död tänkte jag) och dagen efter fick jag första cellgiftskuren. Redan efter den försvann hostan. Det följde 5 till, med två veckor emellan och månat turer till dagvården. Efter första kuren fick jag en infektion i min CVK (centralvenkateter) och blev inlagd med dropp och antibiotika under en vecka. Följden blev att de fick sticka mig för varje kur, men värre än så var det inte. 
    Allt som hade med själva behandlingen att göra klarade jag mycket bättre än jag hade trott, men den mentala biten var det jobbiga. Efter kur 3 gör de en datatomografi för att se om behandlingen fungerar och de tre veckors väntan för att få veta var de värsta i mitt liv. Så fort jag hade ont någonstans trodde jag att det var cancern och att behandlingen inte fungerade, trots att jag hade väldigt bra odds (80 % chans att bli helt återställd). Den rationella sidan av hjärnan tänker rätt men den irrationella tar tyvärr oftast över.

Jag var verkligen ingen hypokondriker från början, men de första två åren efter behandlingen oroade mig för allt möjligt, förmodligen pga att min cancer "symptom" kan börja var som helst i kroppen.

Det är bra att du läste på cancerfonden hemsida, som har bra information om de olika typer av cancer, och du ska absolut inte känns dig dum på något vis då dessa känslor är helt normala! Man brukar prata om fyra faser: chock, reaktion, bearbetning, acceptans. ordet cancer är fortfarande så otroligt laddat, och tyvärr tänker de flesta fortfarande död när de hör cancer, trots att fler överlever än dör idag. men det är något som ställer hela livet upp och ner, som ändrar våra prioriteringar och det är en riktig livskris att drabbas. Därför är det inte alls konstigt att reagera starkt när man hör "cellförändringar". Någon sa till mig att "Patienten stänger av och hör inget efter ordet cancer", och det stämmer. Det betyder att du inte hör oddsen och  allt det positiva som läkaren kan nämna. 

Vad jag vill säga med detta är att var inte hård mot dig själv, låt dessa känslor komma upp till ytan, prata om dem, skriv brev om det hjälper dig att bearbeta rädslan. Det finns inget fel i det.

Kram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2016-02-18 17:03:20 följande:
    Gav ju honom mjölk sedan och när han inte reagerat på 3 dagar förstod jag att det inte kunde vara det.
    Träffade barnläkaren på BVC idag på 10 mån kontrollen och hon frågade om nån av oss har astma och det har vi båda två lite grann. Hon sa att då kan man få känsligare hud och att vi provar med salvorna ett tag.
    Kram
    Hej, kul att kontrollen gick fint Solig. Hoppas att salvan hjälper!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-02-18 13:58:15 följande:
    Hemma idag med men ingen feber än så länge. Äter bra men trött tjej. Sover nu. Lovisa pigg och glad Får se om det blir nån utflykt i em. Maken bortrest idag och imorgon så vi är bara tjejerna hemma idag.

Konsult inom Kommunikation/PR. Bara jobbat på företag innan (som chef senaste tio åren), men inte som konsult, så jättekul att konsulta och träffa kunder från en massa olika branscher nu. Så roligt att vara egen med. Nytt med sälj dock, bara varit kund innan, men jättekul det med Än så länge iaf, ha, ha!!

Kram
    Vad roligt att du trivs bra med jobbet vännen. Starkt gjort att starta eget!

Hoppas nu alla är pigga nu och kan njuta av helgen, kram Solig
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2016-02-18 12:53:13 följande:

Bell: så det kan bli ibland.

Niilo hade inte gått upp i vikt som han skulle (han vägdes för två veckor sedan på akuten och då hade han till och med gått ner i vikt från det) Vi fick lite tid på oss för att se om han börjar äta mer igen (ätit dåligt nu när han har varit förkyld) om inte så måste vi boka en ny tid till BVC.

Usch, Kelsson, hoppas verkligen att det vänder och att ni slipper en extra tur till BVC. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015