• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Fått 4,5 timmars osammanhängande sömn, 1 x 1 x 2,5, alltid nått men trött och låg. Alice sov rätt bra inatt igen men vaknar ofta på kvisten av täppan.

• lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-04 12:16:03 följande:
    Alice var lite torr på kinderna med små röda prickar. Bvc gav mig då ett test på en kräm, det försvann efter ett par smörjningar. Minns bara att märket är Eucerin och att krämen som kom ut var gul. Återkommer om jag hittar mer info. Kanske har hon fått utslagen av nappen, om hon tar napp.
    AtoControl heter den som bvc rekommenderade.
  • lelle75
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:
    Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram
    Usch, här blev det tårögt :( stackars små när de är sjuka. Hur blev de smittade, vet du?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-04 13:41:00 följande:
    Vet inte säkert. Jag slutade ju först med mjölk (i nov) då det är vanligaste allergin och det blev lite bättre men ej bra. Några dar senare slutar hag även med ägg. Nästa dag var hon mkt bättre. Sen höll jag upp med båda i 6 veckor. Sen funkade mjölk igen men inte ägg. Testade ägg för andra gången nu. Lovisa får magknip. Vrider sig och sparkar med benen, skriker och gråter. Får onda gaser och knip verkar det som.

Hur lång tid det tar beror ju på hur dålig bebisen är i tarmen. Mjölk kan ju ge blod i avföringen t o m. Börja alltid med att utesluta mjölk först eftersom det är mkt vanligare. Man ska göra uppehåll i iaf två veckor innan man utvärderar. Du har säkert läst länken jag postat om detta från barnakuten.nu

Kram
    Tack tack, jag har läst. Åt mycket ägg när hennes onda gaser började så tänkte att det kanske kunde vara det. Kram
  • lelle75

Grattis Judda till din lilla Doris!

Är livrädd för RS och håller mig borta från smittor. Vilken skräckupplevelse du har haft Azuerea, nu kan det bara bli bättre!

• lelle75

Sovit 1 x 2 timmar och varit vaken sedan kl. 3:00 nu, Alice har vaknat ca va 10:e minut av nästäppan. Fattar inte att man kan överleva med så här lite sömn. Hoppas att det är min tur att få sova snart. Är i vart fall väldigt glas över att Alice inte är sjuk.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 06:31:35 följande:
    Usch! Hoppas du fick sova mer sen. Låter annars som det är dags för Alice pappa att ta några nätter och för dig att sova i annat rum och bara vakna och amma. Kan du sova i kapp på dan? När jag inte hade lämning osv så sov jag i kapp på förmiddagarna med storasyster. Samsov efter frukost och amning minns jag. Hoppas du kan göra nåt liknande. Kram
    Pappa ställer gärna upp, han tycker så synd om mig. Men hon vill bara somna vid bröstet så det går inte tyvärr.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:

Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

Ha ha, jag förstår vad du menar och jag skulle reagera på exakt samma sätt. Hoppas att det håller i sig och du kan slappna av och njuta. Kram
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:10:07 följande:
    Nja, några timmar utspritt blev det. Ska se om jag törs ta öronproppar jag också. Sen har jag funderat på om Olle inte ska få börja sova hos sin pappa föt att se hur det funkar. Jag kanske upplevs som en stor och smarrig tutte som man bara inte kan motstå och om jag inte är där kanske det går bättre. Nu är det ca 1vecka som jag inte fått sova ordentligt på (ordentligt=några pass på minst 2h sträck per natt smile5.gif ) och det börjar kännas. Skönt att du kunde somna om i varje fall. Ha en fin dag i snön. Kram
    Det funkar här, när Alice sover med pappa kan hon sovs fem timmar. Med mig 1-2 timmar.
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:16:12 följande:
    Har du provat att sova med henne i famnen? Min kompis brukar ta sin lilla i bärsjal eller sele (kommer inte ihåg) och få hjälp av sambon att bulla upp ordentligt med kuddar etc så hon sitter/halv ligger bekvämt och sover så när det är mycket täppt. Olle har aldrig varit så täppt som tur är men jag tänker då prova när det är vår tur. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det släpper snart.
    Har svårt att somna med henne i famnen tyvärr men det har hänt att jag slumrar till ibland. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015