• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-01-21 20:22:11 följande:

Kul med ny tråd!

Jag är på i nya tråden :)
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-21 18:29:03 följande:

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?! smile5.gif

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

Tack för din insats med ny tråd! Ha ha, gillar dina förslag på diskussionsämnen.

Svarade i gamla tråden innan jag såg att det fanns en ny :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-21 21:39:54 följande:

Lelle - läste i andra tråden att ni haft en bättre dag idag. Va skönt!! smile1.gif kram

Så himla skönt, är så märkligt att det kan skilja så mycket från dag till dag. Tur att man får ett avbrott i kaoset, annars hade jag väl till slut fått gå samma väg som gladers vän - lägga in mig på psyket för att kunna få sova. Usch så jobbigt det kan vara, nu får man se framåt.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-01-21 22:17:54 följande:
    Så skönt med en bra dag!

Tänkte på det du skrev om att Alice inte gillar när det är trångt: skulle verkligen prova med att ha en filt i stället för en åkpåse i baby skyddet. Vi brukar sätta på en varmare tröja och sedan filten för då kan Victor röra på armarna och själv ta bort filten om han är för varm (bilen blir rätt snabbt varm). Samma sak i vagnen, kanske du ska prova med filtar och en overall i stället? Finns bra överall som man kan ha även som "påse" (Houdini har sådana) då kan de röra mer på dig själva och känner sig inte lika instängda. Tror att vi ofta har för varmt då man är orolig att de ska frysa. Bara ett litet tips!

Kram
    Jo, igår blev hon för varm i åkpåsen i bilen, jag satt där bak med henne då pappa körde och kände att hon blev för varm. Så har tagit bort åkpåsen och förberett med en filt inför morgondagen. Dock hittar jag ingen varm tröja, har bara med luvor och det blir också för trångt för henne i babyskyddet. Funderar på att klippa av luvan på en kofta.. Tycker att de flesta barnplagg har luvor och tycker inte alls det är praktiskt. Luvan råkade hamna över hennes ansikte en gång när hon satt bak i bilen och jag körde, det var riktigt otäckt.. Vilken jäkla miss, kände mig urkass som mamma då. Självklart gallskrek hon men det gör hon ju ofta så jag förstod inte att ngt var fel. Stackars liten, usch vad jag mådde urk efter det..
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-21 23:09:32 följande:

Nu vet jag ju att det kan vara ettkänsligt ämne var man placerar babyskyddet i bilen men om man har en liten som inte gillar att åka bil så kan det vara skönt med framsätet istället. Lovisa har inte gillat babyskyddet och bilen direkt senaste månaden och har vid ett par resor gallskrikit hela vägen. Inte kul alls ochvoerhört stressande smile4.gif Vi har placerat henne fram nu och då jag håller henne i handen blir hon lugn och skriker inte längre. Har automat så det funkar utan att vara trafikfarligt smile5.gif Hon får även hålla i en skallra och har en liten mobil att titta på. Vi kör också filt och varm kofta om vi sätter oss i en varm bil. Finns jättemkt fina koftor för små bebistjejer som är utan huva smile1.gif

Ang promenad lelle så testa Babybjörn istället kanske?

Kram

Jo, jag har henne alltid fram när jag kör själv. Just den gången hon satt bak skrek hon så att jag i stressen glömde bort hur man spänner på bältet där fram, där bak har vi en basplatta så fick sätta henne där. Vi har även en spegel som vi inte monterat då tanken är att hon ska åka fram när man kör själv. Ska också skaffa en lekbåge till babyskyddet, hon är tyvärr fortfarande för liten för att hålla i en skallra men det kan ju jag göra :) Har också automat och varm bil, kupevärmare på innan så det är ju smidigt. Kofta utan luva ska inhandlas idag!

Tycker att babybjörnen är så krånglig att få på. Papoa testade den igår och Alice gillade inte den heller :( men hon gillar när pappa bär runt med henne. Skönt att höra att det inte bara är Alice som inte gillar när det är trångt, menar så klart att det är synd om lilla Lovisa också men trodde faktiskt att alla bebisar gillar att åka bil.

Hon somnade vid 23:30 igår och vaknade vid 3:00 av nästäppan, eller det var jag som vaknade då hon gnydde så att jag fick ta uoo henne, annars hade hon nog sovit längre. Det blir så otäckt när hon blir så där väldigt täppt. Så måste väcka upp henne och spola näsan. Verkar inte som om att luftfuktaren hjälper inatt :( Så synd om hennes lilla näsa :(

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-22 18:19:46 följande:

Hej tjejer! Skrev ett inlägg innan men det försvann visst smile4.gif

Hedda är jätteförkyld så det är lite jobbigt med snor, rossel och hosta. Trots det sov hon från 22 till 05.30 utan matning men sen kunde hon inte somna om pga hosta och nästäppa. Dock sov hon ett långt pass på dagen.

Lelle - hur var natten för er?

Jo, natten var väl ok men hon vaknade lite oftare pga av nästäppan, eller det var snarare jag som tog upp henne då hon var så täppt så fick spola rent några ggr. Men somnade runt 00:00 tror jag minns inte nu, känner mig fortfarande trög i hjärnan. Måste få hjälp med nästäppan snart!
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-22 19:04:50 följande:

Somna vid bröstet varje kväll inför natten, bra eller dåligt?

Undrar samma. Alice somnar alltid vid bröstet, ska man försöka att ändra på det innan det är för sent?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 09:26:17 följande:

Här har jag kört med lite terapi för Lovisa då jag vill att hon ska gilla babyskyddet igen och nåt har hänt för de senaste dagarna så har hon inte skrikit. Hon har fått åka utan overall med bara filt på. Har en liten speldosanalle (den vi fick med vagnen från Babyplus i Holland - nån mer?) som spelar och hon har mobil och skallra. Verkar vara kul att ligga där igen. Puh!!! smile1.gif

Har du kvar inlägget i babyskyddet? Vilken sort har du?

Vi upptäckte att det går att flytta upp huvudgrejen vilket gjorde att Alice inte skruvar på sig längre, typiskt att det ska ta sådan tid innan man fattar hur allt funkar. Tror att det förstörde och att hon inte gillar skyddet pga av det. Så nu funkar det ngt bättre men hon gnäller fortfarande. Har en annan musikspelare som hon gillar som får vara med i bilen. Mindre kläder med filt och utan åkpåse funkar verkligen. Hon blev dessutom för varm med åkpåsen så ingen hit, onödigt inköp.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 19:46:28 följande:
    Underbart med fynd smile1.gif vi har köpt vinteroverall där två år i rad, så bra kvalitet!!
    Verkligen bra kvalite, kvaliten varierar kraftigt på barnkläder märker man.
  • lelle75

Ybertröttmorsa.se här. Alice ville inte alls komma till tro igårkväll och ville inte ha bröstet förrän vid 2-tiden. Vi båda var vakna för att sambon skulle ta första passet i samma rum med henne. Pappa somnade strax innan Alice och när jag lade ner i Alice i sin säng så somnade jag av misstag innan jag hann byta rum. Vaknade tre, minns inte ngt och var helt borta och bytte rum. Innan hade hon ammat mycket och länge, hon kräktes rejält efter det. Tror att hon har svårt att komma till ro om hon äter för mycket, har ni upplevt liknande?

Fick bara sova knappt två timmar själv, jag som var så utmattad eller är fortfarande..

Läkaren har rekommenderat Nezeril för barn över två år, vet ej om jag ska våga ta det, vad tycker ni? Har inte hunnit läsa på ännu.

Nu måste det vända snart.

Vilken tid tycker ni att vi ska börja med nattningsrutinerna? Vill ju gärna att hon ska somna senast vid 22:00. Om man börjar tidigt så får man hålla på flera timmar vilket är så himla frustrerande. Sååå trööttt nu, urk!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015