• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2016-02-03 21:32:40 följande:

Hej på er allihop!
    Är inne i en sån där period när jag inte riktigt hinner kommentera så mycket som jag skulle vilja. Har läst allt dock.

Johjen: Grattis i efterskott! Vilket härligt firande du haft! Är lite avundsjuk att du är så cool och tillfreds med att fylla 40. Där är inte jag alls. Har råångest inför att bli fyrtio, vill inte bli äldre (men vill gärna leva länge...). 
    Vad jobbigt det låter med pmdd, hoppas du kan få hjälp med det.

Bell: Oj vad snabbt det gått nu med Douglas! Som att det plötsligt bara lossnade. Känner igen det där med att man inte kan lämna dem (från storasyster, E kan jag fortfarande lämna utan att hon hinner komma så långt). Det är en väldigt intensiv period när de kan göra ganska mycket men fullständigt saknar omdöme...  

Hade verkligen tänkt svara er allihop nu men jag är helt enkelt för trött, jag kommer inte ihåg vad jag skulle skriva. Gör ett nytt försök imorgon... Ena barnet håller på att tillfriskna från förkylning, andra barnet håller på att insjukna i det med allt vad det innebär. Ja, ni vet ju... Pust...

Styrkekramar vännen, och tro mig vi förstår att man inte alltid kan svara!

Hoppas det inte blir för jobbigt med förkylningen och att sömnen inte störs för mycket.
  • Irma01
    johjen skrev 2016-02-04 05:56:56 följande:

Sira, jag har inte 40 års krisat ännu men har inte riktigt haft tid! Och så tänker jag, vad är alternativet att inte fylls 40?

Tack för ert medlidande gällande min pms, pmdd. Jag trodde länge att jag var deprimerad på riktigt och åt för 10 år sedan antidepressiva på heltid men börjar förstå att mitt mående gick i cykler och att jag mår bra resterande tid i månaden. Att vara gravid och amma vad fantastiskt för mig rent pmsigt! Eftersom jag har den kraftigare varianten av pms har jag fått antidepressiva mot det som man äter från ägglossning till mensstart men de jag fick sist gjorde mig paranoid istället. Har nu inte ätit någon form av medicin under några år och som jag skrev förut har min pms förändrats till att bli lite mer utåtagerad men fortfarande vill jag dra täcket över huvudet några dagar i månaden. Förstående sambo och att planera mitt liv runt pms underlättar!

Villsågärna, följer din resa med biokemiska hormoner med spänning! Tyvärr hört mycket om folk som blivit sämre med progesteronkräm men kanske inte fått rätt diagnos från början? Håller tummarna!

Irma, verkar som det känns ok att jobba för dig? Visst är det konstigt när man går från att vara hemma tillbaka till jobbet igen? Jag har ju också ett sådant jobb där jag egentligen inte kan jobba deltid då jag inte kan lyfta bort några arbetsuppgifter utan ska enligt min chef leverera good enough och ge mina uppdragsgivare längre ledtider. Lätt när man jobbar med det som jag gör och folk behöver hjälp och stöd stup i kvarten. Men ändå valt att jobba 80 % vilket innebär att jag är helledig en dag i veckan vilket är skönt eftersom jag pendlar en bit.

Nu måste jag göra i mig och snart åka till jobbet efter nästan en veckas ledighet! Tur att jag är ledig imorgon igen..

Kram på er alla fina!

Hej!

Ja, det går rätt bra att jobba, men absolut, det svåraste är verkligen att vänja sig att se honom så mycket mindre. Det positiva är att se den underbara relation han har med sin pappa.
    Idag på eftermiddag och i morgon ska jag jobba hemifrån då maken ska till Göteborg. Vi får se hur det går!
    Förstår att det är underbart att få en ledig dag i veckan, och för min del ska vi se hur allt fungerar när han börjar på förskolan. Skulle det bli problem så får vi som sagt anpassa efter Victors behov helt enkelt!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2016-02-03 20:09:17 följande:
    Jag får säga att det är bra med honom. Han kröp med stapplande steg ikväll och han rör sig helt själv i alla positioner från liggande till mage till krypande och till sittande. Han drar sig till stående och kan ta nåt steg i sidled utan att ramla.
    Gick lite väl fort när han väl kom på det
    Hans pappa ligger i influensa här hemma sen igår kväll så vi får se om vi klarar oss. Än så länge är vi friska.
    Annars har han en stor personlighet men så säger ju alla mammor, han är nästan alltid på glatt humör och jättelätt att ha med sig överallt.
    Hur mår din lilla?
    Kram
    Hej!

Sorry, hann inte svara på alla inlägg i bussen i morse...
    Håller tummarna att ni slipper influensan!
    Han är på gång alltså, snart slut på lugnet
    Victor (nu låter jag också som en typisk mamma!) är också en väldigt glad och nöjd kille för det mesta. Han går rätt fort nu för tiden, dansar så fort han hör musik (vilket får oss att skratta gott), skrattar mycket och är väldigt nyfiken. Rätt bestämd också när han vill något men även om han protesterar så är det än så länge rätt enkelt att avleda honom.
    Idag går jag hem vid lunch och jobbar hemifrån i morgon, så jag får umgås mer med honom!
    Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-02-05 08:45:55 följande:

Här övar Lovisa som bäst på att ta på och av sina kläder - måste vara förskolestarten nästa vecka Hon fick på sig byxorna precis även om det blev bak och fram Äter ju bra med sked och gaffel (och händerna) med. Enda problemet är att när hon är klar kastar hon tallriken i golvet om man inte är snabb och tar den. Gulp! Har sagt till tusen ggr men det går inte in. Får hoppas hon inte tar med sig den vanan. En vuxen sitter ju bredvid som tur är så jag får förvarna dem på inskolningen till veckan. Busa och leka med andra barn är hon ju så van vid så det ska nog inte vara några problem. Det däremot var lite jobbigt för vår äldsta då hon började. Hon gick ifrån ibland berättade de. Det blev helt enkelt för mycket med många barn Hon var ju mer van att ofta bara vara med vuxna. Sen har det kommit två nya kindtänder i veckan med. Var supergnälligt igår så skönt när jag förstod vad det var. Trodde det var magen natten innan så då fick hon ingen alvedon Skönt att de hann komma innan förskolan iaf. Nu har hon åtminstone 13 tänder att äta med där

Ha en skön dag!

Kram

Säger som Bell, tack för ett gott skratt!
    Kan berätta att Victor skickade omvägen av våra porslin tallrik då hans pappa inte hann med (det var pappas tallrik men V har en ny teknik försatt ta sig fram när han sitter i sin stol...). Det var bara att kasta...
    Victor äter fruktbitar helt själv, men vi hjälper fortfarande med maten, tänkte dock börja träna det om en vecka så han lär sig mer innan dagisstarten. Vi har också Ikeas platsskydd!

Hur är det annars med er?

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2016-02-05 08:55:41 följande:
    Skrattade högt när jag läste att hon kastar tallriken i golvet kanske inte så roligt för dig alla gånger.
    Efter en natt med ganska många uppvak, en sträckning i ryggen efter att ha vridit den fel när jag lyfte Douglas och kan nu inte röra mig och influensa på g så var det skönt att skratta spontant.
    Kram
    Men din stackare! Så himla trist att du känner att influensa är på g... Hoppas verkligen att Douglas slipper den iaf.

Krya på dig!
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2016-02-07 15:05:46 följande:

VSG: Dottern är också rätt bra på att provocera speciellt på morgonen men meningen är ju att inte låta mig bli provocerad och stressad Men får väl försöka släppa det och minnas nästa gång hur dåligt jag mådde o därför inte upprepa misstaget.
    Niilo fick lite mer Alvedon sent på kvällen så han kunde sova för febern men har inte behövt mer sen dess o kissar som normalt.
    Däremot fick Jenni feber torsdag kväll o stannade hemma från förskolan i fredags. Fredag eftermiddag började även jag risa ihop så vi har varit dåliga här båda två o stackars maken har fått springa som ett jehu för att passa upp oss o ta hand om Niilo samtidigt.
    Jisses så dålig man blir som vuxen när febern stiger till 38,5! Jag har inte vågat ha Niilo i famnen alls av rädsla att tappa honom, är helt groggy fortfarande även om febern nu lagt sig.
    Jenni var piggare redan imorse så hon kanske ska till förskolan imorgon (hon vill så gärna träffa sina kompisar) en liten stund.
    Så sött att hon redan tränar på att klä på sig
    Ja allt de små får för sig kasta tallriken när man är klar, kanske man borde prova den ute på krogen någon gång

Fy... Hoppas du blir snabbt frisk, verkligen inte kul när halva familjen är sjuk!
    Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2016-02-08 06:57:56 följande:

Hej på er, hur mår ni? Här är det ok ingen influensa men känner den i kroppen så inom några dagar brakar den nog loss.
    Annars är Douglas väldigt harmonisk just nu han tränar på att krypa, går sakta men säkert framåt och det är väldigt vingligt men han är duktig. Han sover också väldigt bra på natten vaknar två ggr och vill då ha några klunkar välling, han dricker 50 ml på natten första gången 00.30 och andra gången vid 03.30 han dricker 25 ml varje gång och somnar om på en gång. Eftersom han är så harmonisk nu tänkte jag stålsätta mig och börja natta honom i hans säng. Känns som vi har bra förutsättningar så jag tar 3 nätter som kan bli jobbiga. Önskar alla en fin vecka
    Kram

Hoppas du slipper den! Härligt att Douglas är harmonisk och sover bra. Tror också att det är en bra period för att införa förändringar.

Vi mår fint, peppar peppar har vi inte drabbats av influensa eller kräksjuka än...

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2016-02-08 07:09:51 följande:

Usch sambon och jag drabbats av magsjuka i helgen och hemma från jobbet idag! Adam verkar ha klarat sig dock? Bara något lösare i magen

Båda två samtidigt, vilken osis!
    Hoppas att Adam inte blir magsjuk han med, men det kanske var något både du och din sambo åt?
    Krya på er!
    Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2016-02-09 07:39:06 följande:
    Tack mår bättre! Vet inte vad det kan vara och det tog ca 1,5 dygn innan jag blev dålig så svårt att säga vad det var.

Hur är det med er? Hur gick det att jobba hemifrån?

Kram
    Tack, bara bra med oss, och det gick ok att jobba hemifrån men inte helt lätt att koncentrera sig och hålla koll på Victor samtidigt!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-02-09 14:20:28 följande:

Hej på er!

Inskolning dag 2. Går jättebra men fullt upp här!! Börjar jobba till veckan.

Krya på er alla sjuka!

Kram

Kul att det går bra! Förstår att du har fullt upp...

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015