• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

azurea skrev 2015-02-07 15:36:15 följande:

Hej! Jag har ett par frågor ni mer erfarna säkert kan svara på? Och ber om ursäkt i förväg om frågorna kommit upp tidigare, men jag har haft lite problem med att läsa ikapp på ett tag pga sjukhusvistelsen och annat.

1. Barnförsäkring, någon rekommendation på vilken/vilka som är bäst? Jag funderar på Trygg-Hansa då jag gillar dem och har dem till i stort sett allt annat. Något jag bör tänka på där?

2. Faderskap. Vi är ju inte gifta och familjerätten (i Stockholm) vill ha skriftligt bevis på min sambos godkännande vid IVF/ÄD. Jag kanske var dum nog att svara "JA" på frågan om det var assisterad befruktning, men jag har däremot inte specificerat ännu att det är ÄD. Men de vill visst ha något papper på att pappan har godkänt proceduren. Är det från kliniken (för oss avses då Riga) jag kan få det tror ni? Någon annan här som inte är gift som gått igenom denna process?

Vi valde trygg hansa, dom är riktigt bra kom hem en därifrån å gick igenom i detalj och jämförde med föräkningar vi hade o.s.v dessutom fick man ersättning när man låg på bb 250kr/dag. Det kostade 100kr/dag på lasarettet så fick t.om pengar över kolla upp deras försäkring det är mitt stora tips. Nr.2 kan jag inte svara på. Då vi gjort ivf.
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 12:04:40 följande:

Det är inte i den vanliga barnförsäkringen det ingår utan det är om man tecknar en privatvårdsförsäkring för barn som man får tillgång till Martina som är ett privat barnsjukhus, ej en Bvc. Privatvårdsförsäkringen är mycket dyrare och finns i två varianter. Vi har inte tecknat den utan har vanlig barnförsäkring via IF.

Kram

Kolla över den försäkringen, trygg hansa tar mer än vad if gör mest så att du vet . Jag har jämfört priser och innehåll. Ingen karens på personförsäkring. Jag hade ifs gravid förs och även min egen olycksfalls förs, och skulle ha barn förs till Maja tills jag kollade upp grundligt. Så alla vi 3 fick mycket bättre förs på Trygg-Hansa. Bara ett tips om någon är intresserad

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 13:15:23 följande:

Hittade den här jämförelsen i DN, ska nog säga upp och byta till Trygg hansa då det är dags att betala nästa räkning.

www.dn.se/ekonomi/stora-skillnader-pa-barnforsakringar/

Det gör du helt rätt i. Dom är kanon vi flyttade faktiskt alla våra förs till Trygg-Hansa hade alla våra (förutom min egen) på länsförsäkringar Innan. Dom klabbade det ordentligt för oss så sa upp alla haha. Å idag är jag himla glad för det. otroligt nöjd med Trygg-Hansa .
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-02-09 20:13:27 följande:

Samma här! Har typ rakat mig två ggr under armhålorna sedan Victor föddes för 5 månader sedan.

Växer inte lika fort på benen heller...

Skönt att läsa att det inte bara är jag!

Samma för mig med
  • Danisen
    linnea83 skrev 2015-02-10 12:10:36 följande:

Jag vill inte det då den kostar pengar..Och vill inte hålla på och krångla med kortet..

Det dras på mobilräkningen det valde jag När jag laddade ner den iaF. 13 kr tror jag att den kostar.
  • Danisen

Ni som har mammamage appen. Fungerar den? Den har inte så värst bra omdöme?! Känns onödigt att köpa den om appen är kass

• Danisen
    Bell13 skrev 2015-02-12 13:53:57 följande:

Hej alla mammor,

Undrar om ni vill ge lite tips gällande väskan man packar till förlossningen.

Vad var onödigt, vad användes inte, vad användes mest och fanns det nåt som inte packades som ni önskar ni hade packat ner?

Lämna gärna feedback om ni vill och har tid. Går in i v 34 imorgon och börjar att tänka på förlossningen mer och mer. När värkarna sätter igång vill jag gärna slippa tänka på om jag glömt att packa nåt viktigt osv.

Godis

lite lyx hygienartiklar så man känner sig hyfsat fräsch efter duschen hihi. Å ja filt till bebis och kläder till hemfärden. Vi hade inga kläder på henne innan vi åkte hem. bara hud mot hud och mysfilt.
  • Danisen

Öööh nu är Varannan timme nätterna här igen. Slapp det i 2 el 3 nätter sen är dom tillbaka. Dygnet runt varannan timme. Behöver jag säga att jag är trött?! Orkar snart inte mer. Min värk blir hemsk när jag inte får sova... nu får jag ta en fight med mig själv och försöka acceptera det som är bäst för oss. Pumpade häromdagen och det var bara blaskigt. Inte gräddvit som det varit inNan. Dock hade jag inte ammat innan jag pumpade (hade känningar av mjölkstockning) Så vet egentligen inte om det bara var förmjölk som kom ut :-/ ööh blir ju helt gråhårig av det här.

Glad alla hjärtans dag på er <3

• Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-14 12:16:23 följande:

Usch va jobbigt!! Stackars dig!! Och du som har värk med. Blä

Det kommer alltid tunn mjölk först. Det är den som släcker törsten och är så bra om det är varmt t ex, deb ger bebisen vätska. Sen kommer den vita fetare mjölken. Om du har lätt för mjölkstockning så har du med största sannolikhet mkt mjölk och då blir det ju mycket av den tunna dvs stor volym. Kan bli så mycket att hon blir mätt av bara den för att det fyller upp magen och då står hon sig inte så länge. Testa att blockamma i 4 tim i stöten. dvs låt ett bröst vila länge mellan gångerna. Då minskar du volymen lite, låter som att du har lite för mkt mjölk just nu. Sen kan du ju även pumpa ut en del av den tunna mjölken innan du ger bröstet och sen låta henne suga länge för att få i sig den feta.

Hoppas det kan hjälpa lite!

Kram

Jag gör så. Men ingen skillnad
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015