• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2015-10-27 15:30:17 följande:

Johjen: Låter ju jättehärligt med er helg i Stockholm! Hoppas det gav dig lite energi nu inför jobbstarten. 

Vsg: Oj, stackars dig och lilla sjuklingen. Hoppas Lovisa klarar sig. 
    Det lät ju förresten toppen med din och makens date night som du skrev om. Tror det är jätteviktigt att göra sådant för förhållandet. Vi får nog vänta till nästa sommar eller så dock men så är det ju...

Bell: Förstår att du sörjer ett amningsslut men precis som Vsg säger - att han strular nu behöver inte alls betyda att han inte vill mer. Det kanske bara är väldigt mycket på gång för honom just nu. Ge inte upp riktigt än om du vill fortsätta amma honom.

Irma: Hoppas det gick bra i helgen, för visst var det något stort med hundklubben den här helgen? Eller har jag fel för mig?
    Och jag håller med dig - det jag varit med om tidigare är en bra erfarenhet att ha nu även om det inte var så kul omständigheter som gav mig erfarenheten... 

Ego: Jag har såna toppar och dalar nu; egentligen mår jag ju väldigt bra i grunden. Vi har äntligen efter nästan tio år faktiskt fått den familj med två barn som vi pratat om och önskat oss. Men förlossningsupplevelsen ligger liksom i vägen. Igår var en riktigt jobbig dag. Tårarna brände hela tiden och jag grät massor men försökte verkligen hålla ihop under dagen, för stora tjejens skull framförallt. Jag sover sämre, har svårt att somna och efter första amningstillfället under natten sover jag bara småsnuttar sen. Jag har börjat drömma också. Det är relaterat till förlossningen även om det inte handlar direkt om förlossningen. Jag vaknar med en obehagskänsla men minns inte riktigt vad jag drömt. Har även väldigt dåligt tålamod med vår stora och så får jag jättedåligt samvete över att det går ut över henne. Nu har jag haft efterkontrollen hos min bm på mvc också och när hon sa att jag var klar där nu kändes det jättejobbigt, jag känner mig inte alls klar. Som att hjärnan inte insett att jag inte är gravid längre och fortfarande väntar på förlossningen. Graviditeten avslutas ju alltid med en förlossning men jag fick ingen. Även om jag aldrig velat ha kejsarsnitt hade det varit mycket lättare om jag hade varit vaken under ingreppet, tror jag i alla fall. Nu var det ju över så snabbt och jag såg aldrig att de plockade ut något barn... Att det är en äd tror jag knappast underlättar i ett sånt läge heller, jag ser ju inte mig själv i E...  
    Och så googlar jag för mycket om allt som har med preeklampsi, narkos, urakut snitt osv att göra. Jag har blivit som besatt och måste läsa allt, precis allt. Och långsamt långsamt går det upp för mig att det faktiskt var på liv och död, mycket jobbiga känslor som kommer med den insikten. Det hade kunnat gå så mycket värre. När hon ler mot mig vill jag bara storgråta, tänk vad nära det var att vi miste henne. Och vad som kunde hänt mig om jag inte varit på rätt plats med kompetent personal. Hjärnblödning och allt möjligt.
    Samtidigt som jag är medveten om att det säkert är jättedumt den här besattheten att veta allt så känner jag att det är enda sättet att verkligen kunna bearbeta allt. Jag måste veta allt och hur allvarligt det var för att kunna komma vidare.

Tack Sira, helgen löpte utan bekymmer och dessutom sken solen så jag kan inte klaga! Lite trött var jag allt, men det var också skönt att få åka iväg och koncentrera sig på annat.

Jag förstår verkligen att du vill läsa allt, jag tror att det är en helt normal reaktion. Det är ett steg på vägen, något du känner att du behöver göra. Det finns ju inga rätt eller fel sätt att hantera detta, bara sitt eget sätt.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-10-28 09:47:32 följande:

Irma - Va duktig du är!! Låter som mycket jobb med hundarna men roligt! Och lille Victor bus Känner igen det där! Fullkomligt kaos när en ettåring drar fram men man vill ju samtidigt uppmuntra att de leker själva. Ha, ha!! så kaos får man stå ut med för att få en stund att läsa tidningen eller laga mat osv. Vi städar i ordning varje kväll men det känns ju ibland nästan lönlöst. Våra två har börjat leka ihop. Bygga koja osv. Jättekul men som en orkan som drar fram ibland.

Nu blir det promenad och kaffe i solen! Ha en skön dag! Kram

Tack, ja det är verkligen roligt och det ger mig energi även om man blir ju fysisk trött.

Vi sorterar också på kvällen, ingen stor ide att göra på ett annat sätt , och som du skriver, man vill ju att de ska få upptäcka saker själva. Vi har en gunga som han älskar, så varje dag går vi ut en sväng på tomten och gungar. Idag skrattade han så han kiknade när Freddie jagade honom i vardagsrummet. Han tyckte att det var rätt kul att få några pussar också... Dessutom har han ju upptäckt att Freddie hämtar de grejer han kastar, så lyckan är total ????

Hoppas tjejerna mår bättre, ha en skön eftermiddag!
  • Irma01

God morgon tjejer!

Vsg, hur mår Lovisa idag? Hoppas febern har gått ner.

Johjen, vad roligt att ni ska bygga nytt, det är en intensiv tid som väntar men så spännande! Vi byggde nytt och har inte ångrat det en sekund, även om det inte alltid har varit lätt...
    Intressant att läsa om dina första dagar på jobbet. Snart dags här också, kommer att bli väldigt märkligt men jag är så glad över att V får två månader med sin pappa!

Sira och Bell, hur mår ni?

Här är det lugnt idag, inget på schema, ska bli skönt att få en lugn dag!

Ha en härlig dag

Kram

• Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-30 10:38:21 följande:
    Hej Irma, mår jättebra faktiskt livet är toppen och Douglas mår också jättebra. Sömnen och maten funkar över förväntan och det gör nog att det känns problemfritt. Tycker att vi har helt fantastiskt höstväder också och tar långa promenader om dagarna och den friska luften gör oss gott. Jag pluggar under min föräldraledighet, kastar helt om och byter bransch helt och första tentan är i slutet av november och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning, hoppas det går bra.

Kram
    Kul Bell, så roligt att läsa att Douglas mår fint och att livet är härligt! Vad tufft och modigt att plugga under din mammaledighet, förstår att det är skräckblandad förtjusning, men det kommer säkert att gå fint och det måste kännas toppen att gå till en bransch du gillar.

Lycka till med studierna {#emotions_dlg.flower}
  • Irma01
    Sira skrev 2015-10-30 13:59:47 följande:

Vsg: Vad skönt att Lovisa är bättre idag!

Bell: Spännande att byta bransch helt och hållet! Är det mycket att plugga? Jag tänker hur det funkar med tre barn samtidigt. 

Jag laddade förresten ner Duolingo igår och gav mig på franska.  

Johjen: Åh vad kul det låter med husplanerna! Det kommer att bli toppen tror jag, även om det säkert kan bli påfrestande under byggtiden.

Jag mår sådär, det går upp och ner. "Egentligen" är jag ju jätteglad och mår väldigt bra men förlossningsupplevelsen ligger i vägen och gör att det är lite svårt att riktigt nå den där glädjen... Som tur är har vi fått en väldigt bra bvc-sköterska som bokade in ett extra besök för min skull eftersom hon tyckte det var för länge tills jag hade tid hos psykologen igen. Hon tyckte att jag skulle fundera på att gå hos deras kbt-terapeut istället när jag berättade att första mötet hos psykologen inte kändes helt rätt. Jag tror faktiskt att det är en bra idé. Tack för att du frågar!

Skönt att läsa att du har en bra BVC sköterska som är uppmärksam. Känns det inte rätt hos psykologen du träffar nu skulle jag absolut testa den terapeut hon föreslår, personkemi är ju så viktig i detta skede.

Behöver du hjälp med franskan är det bara att hojta till Flört

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-11-01 08:44:22 följande:

Ni som har barn runt ett, hur mycket sover de på dagen nu? Vi har aldrig väckt Adam på dagen utan låtit honom sova och funderar på om han sover för mycket på dagen och därför vaknat tidigt på morgonen.. Adam är otroligt lätt och lägga, gröt, tutte, byte till pjamas och ny blöja, borsta tänderna och sen nattinatt och lägga honom i sängen där han somnar själv. Sover hela natten men vaknar mellan 04:30 till 05:30. Har slutat amma på morgonen nu sedan ett par dagar tillbaka och när han vaknar är han ledsen och svårt att trösta honom i sin egna säng då. Sambon har försökt några dagar och då somnar han om efter ca 20-30 min gnällande men vaknar igen efter någon kvart. Men detta resulterar i att han blir väldigt trött framåt 10 och somnar oftast i vagnen på promenad och sen ställer vi honom på altanen där han kan sova i 2-3 ibland 3,5 timmar i sträck! Är det dags att väcka honom efter två timmar och se om han sover längre på natten då? Och försöka förskjuta dagsvilan? Vill egentligen inte mecka för mycket då han sover ändå bra och somnar lätt..

Igår chockade sambon mig att fråga hur jag tänker kring ett syskon till Adam och när det så fall är dags att börja, ska vi försöka själva lite först, försöka med vårt embryo i frysen och hur jag tänker med att genomföra en ivf till!! Han tycker ju att det inte är någon tid att spilla och vi bestämmer oss, jag blir ju 40 i februari och sambon 42 i sommar. Tror vi kommer försöka själva lite först sen testa med embryot i frysen men osäker om vi gör en hel ivf till. Då får det nog räcka med ett barn. Vi får se hur vi känner då! Pratade löst om att börja försöka lite mer seriöst efter jul och kontakta kliniken i vår om det inte skulle ta sig. Spännande och skrämmande samtidigt!

Kramar

Hej vännen!

Först grattis, vad kul att din sambo tog upp ämnet själv och att ni har bestämt er. Lycka till önskar vi!

När det gäller sömnen så jan jag bara berätta hur det går här:

Vi lägger Victor mellan kvart över sju och kvart i åtta, och han sover till minst halv sju, ibland sju. På dagen sover han en gång, oftast somnar han på fm promenad, ibland efter lunch och sover som längst 1,5 timme. Åker vi bil på em och han sov på fm kan han ibland somna en stund då också men för det mesta är det en gång om dagen som gäller.

Förstår att du inte vill ändra för mycket men tre timmar känns väldigt länge så jag skulle nog isf försöka väcka honom och se om det förändrar hans nattsömn.

Nu ska vi till babysim, ha en härlig söndag
    Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-11-02 10:38:36 följande:

Hur är det med er idag? Vi är friska. Så skönt! Var helt slutkörd efter förra veckan. Har bott en natt på hotell i helgen. Egentid deluxe Fantastiskt skönt! Känner att jag har laddat batterierna och den här veckan är en massa roliga aktiviteter inbokade. Life is good!

Kram

Vad härligt att ni är friska och att du har kunnat ladda batterierna Solig. Viktigt viktigt ju!

Här är vi människor friska, men hundarna har nog ätit något för igår var det inte kul...båda bajsade inne (vilket de tycker är urjobbigt) och den äldre kräktes dessutom hela kvällsmaten...Så jag har mest spenderat tid att sanera deras rum...finns roligare saker att göra, men de verkar inte medtagna på något sätt, det jobbiga är att de måste svälta i 24 timmar och den blicken man får när de börjar inse att det blir ingen frukost gör ont i hjärtat. Nu kokar jag ris och torsk så hoppas jag att allt blir bra igen.

Victor är pigg och igår på plask o lek märkte vi verkligen vilken vatten vana han har fått nu. Håller sig helt själv vid stången och går krabbgången, skrattar när vi har dykt, simmar mot leksakerna utan minsta tvekan (jag håller bara med en hand på magen), ja är allmänt nöjd. Det enda han inte gillar är att ligga på rygg, det får vi träna på.

Idag har vi en lugn dag, i morgon ska vi leka hos en kompis på förmiddagen och på onsdag har vi mammalunch.
    På torsdag åker jag med några vänner till Skåne för att träna hundarna och är borta tills på lördag. 

vad har ni själva på schemat?

Kram på er!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-11-02 14:25:41 följande:
    Skönt att ni är friska och underbart med hotellövernattningen! Vad händer för kul i veckan?
    Här blir det konferans torsdag/fredag och första natten borta från Adam.. Igår sov Adam 2 X 1 timme och somnade kl 20 på väg hem i bilen efter kalas hos hans kusiner. Han vaknade först kl 00:30, sambon gick in och tröstade och hans somade om. Sen vaknade han 04:50, sambon gick in och tröstade och han somande om! Jag gick upp 05:20 och åkte hemifrån 05:45 (direkt till gymmet, tränade 50 min, dusch och sen jobb!!) då sov han fortfarande och hade sovit till 06:30!! Knepet är tydligen att låta sambon trösta.. Är nog känsligt med mig nu då vi håller på att fasa ut amningen, slutat amma på morgonen (och då även tidiga morgonen/natten) och det har alltid varit svårare för mig att lägga och trösta utan tutte. Känns underbart att sambon kan trösta Adam och han har på eget iniativt tyckt att det är han som ska ta honom på nätterna om det behövs nu när jag jobbar. Samtidigt så känner jag mig lite mindre behövd och den där första tiden som är så jobbig, krävande och alldelles underbar nu officellt är över! Nu gäller det att bygga något nytt där min sambo faktikst får ta mer plats under en tid och där Adam och jag får hitta varandra igen på ett litet nytt sätt. I lördags när jag åkte till stallet var första gången Adam blev ganska så ledsen när jag jag gick så visst känner han förändringarnas vindar han också. 
    Kram
    Det kommer säkert att gå jättebra! Jag kommer faktiskt knappt ihåg första natten borta, det måste ha varit i maj. Gick utan minsta bekymmer eftersom vi hade slutat amma under April och han sov hela nätter.
    Tyckte att det var rätt skönt att kunna tänka på mig själv en morgon

Skönt också att Adam blir snabbt glad igen när du har åkt, förstår verkligen at det skär i hjärtat, man måste stålsätta sig på något sätt och inte bli orolig själv så att man påverkar de. Lättare sagt än gjort ju!

Här kommer ju maken att ta inskolningen i mars, det känns både kul för honom och lite konstigt att inte vara där...

Ha en härlig dag, kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-11-03 08:02:24 följande:
    Jag känner att vi också behöver komma i väg och unna oss lite grann.

Jag hade 4 år mellan mina döttrar och det var så klart enklare med bara ett barn i vagn och ett blöjbarn.

Det finns inte direkt utrymme nu att fundera över syskon utan det är bara att börja försöka när mensen kommer tillbaka. Vi hoppas på ett barn till men vet att oddsen är rätt dåliga. Vi ska ge det ett ärligt försök men har bestämt att inte gå igenom fler ivf eller äggdonation, vi är nöjda och tacksamma över de tre barn vi har i vårt liv om det inte blir ett fjärde.

Kram
    Bra tänkt tycker jag.

Vi använder ingen preventiv medel då läkaren sa att min AMH värde är så låg, så skulle ett mirakel hända blir vi bara glada, men jag är nog inte beredd att gå igenom en ÄD utomlands och hela processen igen...vi är oerhört tacksamma för att vi fick vår ögonsten.

Önskar er lycka till!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-11-02 13:04:51 följande:
    Hej,

Bara bra förutom lite ångest över besök av Cruella (svärmor) imorgon. Får se vilka galna idéer hon har gällande Douglas den här gången. Kommer imorgon kväll för att åka på onsdag morgon. Jag ljög och sa att jag har föräldragrupp då kl 9.00 för att bli av med henne asap. Fult att ljuga jag vet ....

Kram
    Hoppas hon skärper sig och att dagen löper utan katastrof...
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015