• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-10-10 18:03:51 följande:

Såg nu att det var Pearl bara jag fick upp för 2500. XP för 2999 kr. Måste vara gjord för utländska marknaden. Vem kör bebis framåtvänd i Sverige? Tur man får hjälp här av er experter Kram

Ja, det var skumt att den ens säljs här... Och inte helt lätt med tanke på att båda heter ju Pearl, fast den ena med XP bakom!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-10-11 19:48:20 följande:

Idag fyller vår älskade Lovisa ett år!! Gud va tiden går fort. Känns helt galet!! Var ett år sen jag vaknade av en värk kl 04 och 05.45 var hon född. Raketbebisen Hoppas ni också har en bra helg. Här har vi det toppen idag Firat med familjen idag och nästa helg blir det stort kalas! Kram

Stort grattis på Lovisas ettårsdag!!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-12 13:10:53 följande:

6månaderskontroll avklarad. Det blev lite ris och ros.

En pigg och glad liten kille som byter hand med leksaken och som är så stadig som förväntas i hans ålder.

Mindre bra var väl att han bara gått upp 300 g på 6 veckor och det är ett tydligt tecken på att han behöver mer mat. Han ska fr o m nu inte äta frukt för det gör tydligen så han ratar det som de anser att han ska äta. De säger att gröt och välling är det bästa. Blev chockad och bad om andra förslag med järn men de sa gröt och välling igen. De sa att anledningen till att han inte vill äta gröt är att jag ammar på natten. Jag ska på en gång sluta amma på natten enligt dem så ska jag se att han börjar äta gröt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om vad de sa, känns lite så där faktiskt. Gröt kan jag köpa är ett bra frukostmål men välling vill jag faktiskt inte ge, tycker inte att det är nåt jag vill ge honom öht.

Kändes som de tyckte jag är dålig för jag inte vill ge välling. Så typiskt svenskt att de ska ha välling för så har vi alltid gjort i det här landet. Säkert typiskt osvenskt att resonera att det måste finnas annat att ge bebisar.

Kram

Hej Bell!

Tyvärr har BVC inte kommit mycket längre fram när det gäller vällingen...

Vi ger inte välling, av den enkla anledningen att det är svårt att hitta det utan tillsatser... Dessutom tar V inte flaska.
    Ger honom gröt som frukost blandat med ersättning, fungerar fint.

Tycker att du ska följa din instinkt, men det är svårt on han bara äter fruktpure. Mosad avokado är ett bra tips, samt mosat banan. När det gäller annat mat kan jag bara säga att ju mer kryddat desto lättare gick det för oss. Det vill säga smör eller olja, och kryddor som timjan, rosmarin, oregano, dragon, persilja, dill osv...
    Lax och torsk mosat med potatis, morötter o haricots verts var en stor favorit här.

Kom inte riktigt ihåg hur mycket du ammar, men om han inte äter annat mat än fruktpure så kanske du måste amma mer? Tills han börjar äta mer varierat menar jag.
    Gröt till frukost borde iaf vara en bra hjälp på vägen.

Kram!
  • Irma01
    Sira skrev 2015-10-12 16:35:54 följande:

Tillägg: Vi gav inte vår stora välling heller, det har gått bra ändå. Fast vår bvc-sköterska höll med oss om att det är ett svenskt påfund och inget nödvändigt alls... Vi gav gröt och turkisk yoghurt med lite fruktpuré istället.

Samma här!!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-12 16:14:05 följande:
    Har alltid tyckt om vårt BVC (mamamia) men nu vet jag faktiskt inte längre. Det var min sköterska och en barnläkare vi träffade idag. Usch fick samma känsla som när svärmor klankar ner på allt. Gör ju allt jag tror är bäst för mitt barn. Jag vill ju amma honom på natten ett tag till berättade jag för dem men de vidhöll att nu ska han inte äta på natten längre utan bara på dagen och sova hela natten, kommer bara ta en fyra fem nätter med skrik men sedan sover han hela nätterna och allt är frid och fröjd.

Ringde hans pappa efteråt för jag blev ledsen och vi bestämde att vi gör som vi tycker är bäst för våra barn i vår familj och struntar i BVC.

Ska testa dina tips om mosad banan och avocado. Ska testa lite gröt imorgon på dagen med smör i och se om det faller honom i smaken.

Kram
    Så jobbigt när de inte lyssnar på en!

Bra att ni gör som ni känner är bäst, att göra något man inte tror på brukar iaf inte fungera. Är du inte redo att sluta nattamma ska du inte behöva göra det.

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-12 19:21:40 följande:
    Det här med att han äter fruktpure har jag inte sett som ett problem förrän idag efter besöket på BVC. Har tyckt att han ätit duktigt och verkligen sett hans matlust. Självklart behöver han komma igång att äta annat också men på BVC lät det som att det var panik.

Så här kan en dag se ut

Frukost amning

Amning igen när han somnar sin första sovning

Mellanmål klämmis ca en halv

Lunch en hel klämmis eller en liten burk morot eller majs

Amning för att sova andra gången

Mellanmål en halv klämmis

Amning när han sover tredje gången

Middag klämmis en hel eller morot eller majs

Amning innan nattsömn

Amning 21.30, 01.30 och 04.30

Vaknar ca 06.00 till 06.30

Kom gärna med tips och råd om jag bör ändra på något. Ska börja introducera lite mer grönsaker och tänka på örter också.

Kram
    Då är det väl varsamt fortsätta vänja honom till de nya smakerna i lugn takt. Tycker inte att du ska ifrågasätta det du gör. När det gäller mängden är det svårt då man inte vet hur mycket han äter när han ammar...
    Turkisk yoghurt är bra då det är fett och du kan blanda fruktpure i.
    Att ge gröt till frukost och fortsätta introducera nya smaker är det jag skulle göra. Tror inte att du behöver känna någon tvivel och panik vännen, även om jag förstår att det känns jobbigt med deras kommentarer. Testa olika sorters gröt, jag kör musligröt, dinkelgröt och ibland havregröt. Blanda i lite puré om du tror det kan få honom att ära bättre av det. Du kan göra det själv, mosa en banan eller koka lite päron, äpple alt katrinplommon.

När du ger nya smaker, låt det ta tid och prova igen även om han spottar. Ta en sked själv och visa att du tycker om det så kanske det går lättare.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-10-13 07:08:24 följande:

Definitivt fler tänder på gång här! Efter en noga undersökning av Adams tandrader kände jag små piggar under köttet och med alvedon och mum dent sov han till kl 4 utan att vakna. En kort amning, testade det du skrev Villsågärna, och sen somnade han om till 06. Helt ok! Dock väldigt gnällig och klängig men då vet vi vad det beror på. Adam har dessutom tid hos tandläkaren för första gången på torsdag lägligt nog!

Hoppas ni alla får en fin dag!

Kram

Vad skönt (inte att har han ont stackarn, men att ni vet vad det beror på!). Tänkte på dig igår, men hann inte skriva ett svar och hade inte så många fler tips att komma med tyvärr. 
    Brukar de sova bra på nätterna så är det oftast att något ät på gång när de inte gär det längre och inte en ändring av ett mönster. Förstår att man blir orolig, speciellt med tanke på att du snart börjar jobba igen. Då får vi hoppas för Adam att tanden spricker snart ut.

Jag undrar faktiskt om det inte finns någon salva nuförtiden på apoteket för just det. Vi köpte en i Frankrike och den har varit guld värd. Det bedövar ju smärtan.
    Vet inte om den fungerar lika bra men det finns en som heter Multimam Babydent som säljs här.

Kram
  • Irma01

God morgon tjejer,

Bell, hur mår du idag? Hoppas det känns bättre med lite distans till besöket. De flesta BVC är verkligen bra och man får mycket stöd, men jag tycker att det är under all kritik att det finns fortfarande för många där man inte lyssnar och bara kör på gamla spår utan att vara öppen till nya sätt...

Vsg, hur har ni det? 

Med oss är allt bra, vi hade några mammor och en pappa på fikat igår, och Victor var ju väldigt trött...han somnade så fort hans pappa la honom i sängen lillhjärtat. det tär på krafterna att underhålla sina gäster!
    Idag blir det en lugnare dag, bara vi och hundarna, så det vankas skogspromenad. I kväll blir det lite mammaträning.

I morse kunde jag inte hålla mig för skratt. När Victor väl hade fått sin gröt (6,5 msk pulver blandat med ersättning) så skrek han hjärtskärande så jag mosade en banan och han åt 3/4 av den hur fort som helst. Vad han växer just nu, känns verkligen som en helt ny fas, och på ett sätt är det lite sorgligt att bebistiden helt är över, speciellt med tanke på att det lär inte bli en till för vår del. Förstår mig rätt, jag är oändligt tacksam att han finns i våra liv, men det blir plötsligt så mycket mer verkligt nu. Jaja, jag får väl ha en kort stund av "sorg" så går det över. Vill inte låta som en gnällspik!

Hoppas ni alla får en härlig dag. 
    Kram

• Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-13 11:24:49 följande:

Tack för tankar, åsikter och råd kring mitt besök på BVC igår. Douglas tar inte flaskan här heller och jag trugar inte så välling blir det inte. Ska prova med gröt igen och göra som vsg skrev, att ha klämmis som tillbehör. Ska testa torsken och potatisen till lunch och krydda den lite. Har aldrig tänkt på att han ratar mat och gröt för att det inte smakar något, jättebra tips Irma.

Sira, hon menade att det är klart att han inte äter gröt när det är öppet i mjölkfabriken hela natten. Alltså att han kommer äta gröt när inget annat erbjuds. Gällande klämmisarna sa hon att om han får söt god frukt kommer han aldrig att äta besk potatis. Jag sa att jag vill ge mat han gillar då det heter matlust och inte mattvång. Det ville de inte lyssna på. Ska prova lite turkisk yoghurt, kan ju vara bra om han gillar den eftersom det är mycket fett i.

Känns annars bättre idag och vi är fast beslutna att vi gör det bästa för vår son och vi tror det är bättre att han får fasa ut amningen själv på natten. Han är trygg med att sova med mig och så får det bli ett tag till. Vår sköterska berättade igår innan vi gick att hon ska sluta så nästa gång blir det en annan. Ska ge henne en chans är hon likadan får jag byta BVC.

Kram till er alla

Besk potatis?! Men ursäkta, vem säger sådant??

Visst är det så att de från början är mer vana till det söta och föredrar det men de flesta börjar ju med fruktpure och det är oftast inget problem att introducera grönsaker...

Att sluta nattamma helt vid 6 månader är ju ändå rätt tidigt, även om de fysiologiskt inte ska behöva äta på natten längre. Det är ju inte en exakt vetenskap, och för vissångarn tar det längre tid, så gör det som fungerar och som du känner dig nöjd med. Helt rätt inställning!!

Ja, om du själv provar burkmat t.e så smakar det ingenting. Hos oss blev det så mycket mer matglädje när vi kryddade.

Så skönt att den sköterska ska sluta...

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-10-13 15:37:05 följande:

Hej, idag till lunch provade vi morot/palsternacka och jag hällde i en skvätt grädde, han åt en halv liten burk. Till mellis testade vi turkisk yoghurt och blandade i jordgubbsklämmis och det åt han med glädje.

Ska testa torsk/potatis igen till middag. Till melliset på förmiddagen fick han klämmis med mango/yoghurt/ris och han åt en hel.

Han har sovit bra idag så middagen kan nog bli riktigt bra rent humörmässigt

Kram

Men vad bra
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015