Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Nu sover han sedan 1 h tillbaka och jag hoppas vi får en bra natt. Blir så himla jobbigt när han inte är på bra humör och så svårt när han inte blir nöjd när vi provat allt.
Bell: Jadå, jag tror att jag förstod texten ändå. Hoppas du tog det på rätt sätt, menade absolut inte att jag tror att du har dåligt omdöme. Har själv varit så fruktansvärt trött att jag på riktigt inte visste om det var vår eller höst utan att tänka efter. När storasyster var bebis körde jag inte bil alls på flera månader för jag kände att jag var en trafikfara. Det var mina egna erfarenheter som talade bara. Vad skönt att du ändå får sova hyfsat på nätterna. Och så härligt att höra att ni fick en bra dag igår!
Irma och Vsg, ni är båda så kloka och jag uppskattar verkligen era inputs angående hur jag ska göra med amningen, även om de är så olika.
Irma säger som Bvc och Vsg som amningscentrum.
För mig spelar amning ingen större roll nu, det viktigaste är att jag får sova. Så mina tankar snurrar kring det. Just nu sover pappa med Alice igen sedan ett par nätter fram till ca 3:00 men det blir tufft för honom att fortsätta med det (om hon fortsätter att vakna så ofta) då han måste vara någorlunda utvilad då han ska jobba. Själv hade jag aldrig ngnsin orkat sova med Alice och sedan jobba.
Jag sover som en kratta nu ändå trots pappas hjälp, då jag sover på madrass i ett minirum som är gräsligt varmt och dessutom är van vid att vakna en gång i timmen.
Tanken är att jag ska amma vid 3:00 inatt, imorgon natt vid 5:00, övermorgon 6:00. Och inget på dagen från och med imorgon. Söver henne på kvällen vid bröstet, annars blir det till att rulla vagnen på kvällen också, det har vi prövat och det funkar inte alltid heller.
Om jag slutar att amma helt så kommer Alice att vakna vid 5:00 (troligtvis) och då måste jag gå upp, är inte redo för det ännu känner jag. Efter 5:00 får jag sällan ngn sömn då hon vaknar ca var 10:e-15:e minut om hon inte har tutte i munnen. Men ändå skönt att ligga kvar i sängen och slumra till.
Vad svårt, vet fortfarande inte vad jag ska göra.. Önskar att ngn annan kunde bestämma åt mig.
Kram på er!
Lelle: Det låter inte så bra med symptomen du beskriver. Ta det lugnt och ta hand om dig. Stryk det i kalendern som du inte måste göra och sov under den tiden istället nu när du har au-pair. Och kör inte om du inte måste när du är så trött, har ju själv varit där och hjärnan funkar helt enkelt inte som vanligt. Det finns t o m undersökningar som jämställer att köra trött med att köra rattfull med avseende på reaktionsförmågan...
Förlåt, jag låter som en morsa här så snälla ta det inte på fel sätt. Det jag menar är: Var rädd om dig och ta hand om dig!
När det gäller att sluta med amningen: Jag hade kvar natt- och morgonamning längst eftersom jag är morgontrött. Ett par veckor innan jag skulle börja jobba slutade jag helt och jag var helt övertygad om att det var rätt beslut, av flera anledningar. Jag tror att det hade varit jättesvårt att sluta om jag själv inte hade känt att det var rätt beslut för dottern tyckte inte att det var dags... Så jag tror att du måste känna att det är dags för att du ska klara att sluta. Du måste liksom veta inom dig att det är rätt beslut.