• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-01-30 06:54:04 följande:

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig smile1.gif , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom smile1.gif

Jag känner likadant och förstår vad du menar. Alice pappa är verkligen underbar. För min del handlar det mest om att jag inte har samma tålamod att förklara saker när man är trött, vill att han ska fatta allt på en gång. Man får ju ingen tid till att prata heller som tidigare. Speciellt i veckan har han varit väldigt rar och skickat fina, peppande sms som gör att man orkar lite mer. Så fort han kommer hem från jobbet så tar han hand om henne, behöver inte säga ngt, det går på rutin, han fattar att jag behöver avlastning. Skulle aldrig klara mig utan honom, att be honom flytta var bara ett utmattningssyndrom :)
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-30 06:59:32 följande:
    Stackars dig Lelle! Du har det verkligen tufft!
    Tack, inatt somnade hon vid 1:00 till slut så att hon kunde sova själv och då släppte nog magsmärtan helt, då var jag bara glad över att hon inte hade ont i magen mer.

Nästäppan kvarstår, får vända på henne ständigt. Men kommit på att när jag stoppar in lillfingret när hon ligger på sidan så kan hon inte vrida sig och jag somnar med fingret inne i henne, lite framsteg :)
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-01-30 09:04:08 följande:

Hej,

När det gäller diskussioner om våra män och sambo så vill jag bara säga att jag inte för en sekund har tänkt att någon av era män inte är en bra pappa!! Samma här, min man är verkligen underbar med Victor. Det jag som jag tycker är svårt, precis som många har sedan instämt i är kommunikationen och att få de att förstå hur det är för oss. Hoppas verkligen ingen har tagit illa vid!

Min man var underbar i natt och i morse, jag har lyckats bli förkyld och var väldigt trött i natt, han tog Victor alla gånger (och jag behövde bara amma), tog honom när han vaknade halv sex och jag fick sova till 8. Känner mig bättre, även om förkylningen inte är borta än.
    Så att de är fantastiska pappor tror jag vi alla är överens om, det är som sagt mer kommunikationen och förståelse som jag önskar skulle vara mer direkt från hans sida. Det blir dessutom extra känslig när jag är trött och min tålamod inte är den vanliga (den är ju redan kort i vanliga fall...)

LELLE 75: Låter verkligen tufft. Som några skrev, har du försökt att undvika lök, kaffe, kål, bönor, linser osv? Om du gör det och det inte hjälper, kanske dags att prova att ta bort mjölken ur din kost, hon kanske reagerar på det?

När det gäller den tunna/feta mjölken skulle jag prova blockamning som Johjen nämnde om du är osäker på om hon får i sig den feta mjölken. 

JOHJEN: känner igen den typ av natten, för oss var det verkligen typiskt under Event fasen. Varann timme, och mycket mer orolig sömn än vanligt. Dock inte varje natt. Hoppas ni får en mildare variant.

HOPPFULLA FIA: skönt att du har hittat en egen variant, som fungerar för Olle och er!

VSG: Hoppas ni alla mår bättre nu och att Lovisa är pigg och frisk igen.

Kram på er!

Har ätit Haricot Verts, kan vara det som gör att hon får ont av pruttarna. Eller så har jag doserat minifom fel, hällde rakt i munnen då jag tröttnade på alla skedarna tog slut. Nu har hon mått bra i magen sedan inatt, tack och lov. Hemskt att det blev så där illa på några timmar när man slutade med minifom. Om inte minifom hade funnits så hade hon haft kolik, är så oändligt tacksam för minifom!!! Och det är ni i denna tråden som skrev om detta när jag var gravid, tur att jag inte missade det. Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-30 13:28:40 följande:
    Usch vad det låter tufft Danisen smile4.gif Det är ren tortyr att inte få sova, allt fungerar tusen gånger bättre när man väl får de där extra timmarna.
    Jag ammade ju bara två månader och har kört ersättning sedan dess och tycker ju det har många fördelar. Jag förespråkar inget före det andra men tycker man ska vara öppen för alterativ om man tex inte får sova. Om jag vore du skulle jag testa att ge henne ersättning sista målen innan hon ska sova och se om hon sover längre. Gör hon det har hon ju antagligen inte blivit tillräckligt mätt.

Heddas sov- och matvanor är nu ungefär som en klocka... Hon somnar runt kl 20 äter en gång på natten (oftast mellan 02-05) och sen sover hon till ca 8 på morgonen. Känner mig extremt lyckligt lottad när jag hör hur många ammar varannan timme. Men de är ju så olika de små liven och man har inte mycket val mer än att anpassa sig till just sin egen bebis.

Hoppas du får sova riktigt mycket i helgen.

Kram
    Vad himla skönt för dig glader, att ni har ett sådant lätt barn!

Här är det verkligen inte lätt och funderar på om vad långvarig sömnbrist kan göra med en, hoppas att man får återhämta sig snart!
  • lelle75

Guuu så jobbigt vi har det. Alice somnade i bra tid vid 20:30, helt utslagen. Men vaknade en stund senare av onda gaser och började skrika. Pappa fick vagga henne på olika sätt och vi prövade med bröstet men det ville hon inte ha, till slut somnade hon kl 1:00. Men vaknade igen 1:30, denna gång tog hon bröstet efter 10 min skrikande.

Förstår inte varför hon får ont just när hon pruttar, så har det inte varit tidigare och tror att vi är inne på fjärde dagen. Tror inte att hon hade ont i magen hela tiden ikväll, hon blev nog bara övertrött och skrek pga det. Fattar inte att jag pallar med så lite sömn.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 03:27:54 följande:
    Usch va jobbigt!! Stackars er! Om hon har ont i magen brukar det vara bra att bära upp och ner på underarmen men det vet du säkert. Håll till i mörkt sovrum också för att minska på stimuli, kan öka chansen att lugna henne då man lätt annars överstimulerade då man tröstar. Jag hade helt slutat med mjölkprodukter om jag var du. Låter som kolik. Testa, du har inget att förlora!! Strikt mjölkfri kost i två veckor.

Kram
    Ja, tigergreppet lugnar lite för stunden men hjälper inte tyvärr. Tänkte också att jag ska sluta med mjölk. Vi har det mörkt då vi alla gick och lade oss när hon somnade första gången. Det märkliga är att hon inte haft problem med magen på ett bra tag nu. Hon somnade till slut vid 2:30 och vaknade 7:00, jag sov till 6:30, tre timmar för mig är en lyx och det känns mycket bättre. Hon sover alltid längre när pappa sover med henne och jag i ett annat rum. Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-31 05:02:15 följande:
    Tycker så synd om er!! smile4.gif

Har du testat magmassage? Flera gånger om dagen behöver man göra det, gärna i samband med blöjbyte. Värme på magen tex varma handdukar kan hjälpa. Har ni pysventil? Den kan hjälpa om hon har svårt att få ut gaserna vilket det verkar som då hon har ont när hon ska fisa. Hedda hade också det, kved och vred sig när det skulle komma något.

Och som vsg säger, kanske testa mjölkfritt? Du får dock ha tålamod, dröjer ju några dagar innan det verkar..

Styrkekramar!
    Inte testat magmassage vid varje blöjbyte, bara när hon har ont, tack ska börja med det. Vi har använt Windi, tycker inte att det hjälper. Igår när vi hade det stelnade hon till och krampade en kort stund, det var fruktansvärt tokläskigt, så vågar inte använda den igen. Ska det vara våta varma handdukar? Hon fryser så lätt så kan tänka mig att hon blir kall fort när hon får vått på sig, hon blir alltid ledsen efter varmt bad. Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-01-31 06:23:11 följande:
    Testa pysventil..Sen läste jag någonstans att dom kan få ont i magen av dom oljebaserade d-dropparna.Ska finnas vattenbaserade på apoteken..Charlie verkar också ha ont i magen emellanåt.Men mest på em och verkar absolut inte ens vara i närheten av att ha så ont som Alice.Men jag tänkte faktiskt byta iaf,se vad som händer.

Hoppas du fått sova lite inatt iaf <3
    Tack, vi bytte till vattenbaserade för ngn månad sedan. (Dessa ska förvaras i kylskåp så att du vet) Tre timmars sömn räcker för mig :) kanske kan jag sova ngn mer timme men nu börjar väl täppan också. Fattar inte varför hon inte blir så täppt när hon sover med sambon eller om han inte märker det.. Nu ska jag sova med henne, känns som mitt i natten nu :) Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-31 06:50:11 följande:
    Har hört det med + hört att det är konserveringsmedlet de reagerar på. Samma i både vatten och olja. Jag köpte magdropparna med d-vitamin i stället. De är samma olja som magdropparna utan d, men inget konserveringsmedel.
    Förlåt, förstår inte. Vilken sort ska man ha, vill testa allt. Finns det en kombo utan konserveringsmedel?
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-31 07:04:01 följande:

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille smile1.gif

Det finns ersättning som man kan beställa på apoteket utan recept. Nan HA, färdigblandad, 12 x 200 ml för 144 kr. Denna är för känsliga magar (om du vill börja med det) annars finns det Nan sensitive men den får man blanda själv, lite krångligt och tidskrävande.. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015