• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Har man tandkräm till barnets första tänder? Ngn speciell sort ni kan rekommendera?

• lelle75
    Danisen skrev 2015-05-18 15:56:21 följande:
    Libero smile1.gif aldrig varit blöt igenom som hon varit m pampers tyvärr.
    Vi kanske hade fel sort :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-19 09:44:33 följande:

Lelle - hur har natten varit? Har hon varit vaken nåt? Är ni i en utvecklingsfas just nu förresten? Då kan ju sömnen bli lite tokig. Hur går det med maten, äter hon mer på dan nu?

Själv har jag ammat två ggr per natt nu några nätter men det funkar riktigt bra. Inte tröttare av det av nån anledning. Måste vara hormonerna och att jag somnar direkt efteråt plus att jag lagt mig i rimlig tid på kvällarna smile1.gif Sover som en stock emellan amningarna också smile1.gif Hon ammar ju bara fem minuter ungefär, så inte långa uppehåll. Tänder på g i överkäken nu så märker att hon är störd av det. Fick sova bredvid mig ifrån 05 imorse och hon sov som en liten stock hon med till kl 07 smile1.gif

Hoppas ni har en bra dag! Kram

Tack vsg för att du undrar :)

Natten var ngt bättre, och det kanske beror på att hon åt bra med mat under dagen. Tack snälla för era matscheman mycket uppskattat, tack vare er så var det lättare att komma igång. Fuskade lite, då hon inte verkade gilla pure med protein så fick hon ca varann med fruktpure, hon gnällde lite varje gång hon fick protein men på slutet vande hon sig och gnällde inte.

Var det Hedda eller Maja som bara åt spagehetti bolognese, minns inte nu. Men testa då kanske att ge varann sked med ngt annat, om du inte redan har gjort det :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-19 16:51:48 följande:
    Va roligt att det går framåt!! Jättesmart med varannan. Vi kör också så ibland el äta små bitar av nåt annat samtidigt så åker skeden in av bara farten smile1.gif t ex små bitar avocado, mango, banan osv. Idag fick hon smaka lite köttbulle och blev som tokig smile2.gif Samma smak som som storasyrra! He, he!!

Håller tummarna för natten!! Kram
    Tack för tumhållning! Kram
  • lelle75

En fråga, måste man helamma när gluten introduceras? Har inte gjort det ännu då jag var lite osäker, har för mig att det var några i tråden som skulle vänta med gluten, när tänkte ni i sådana fall?

Och nu äter hon ju tre små mål om dagen, hon har fått några smulor vetekex vid två tillfällen idag och i förrgår, det är allt. Så nu vet jag inte om jag behöver helamma igen när hon ska få gluten.

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-19 21:26:26 följande:
    Inte helamma. Det man brukar säga är att det är bra att fortfarande amma då det introduceras. Men just det rådet är ju omdebatterat nu. Även att man skulle ge så tidigt som mellan 4-6 månader. Har visat dig att det inte skyddar iaf. Börja ge små mängder nu om du vill. Om du ger t ex sempers gröt så får hon också i sig vete/gluten. Jag har börjat ge men små mängder. Kram
    Tack snälla! Hon får Hipps havregröt. Är ju bara lite gluten i havre så tänkte att det kanske var bra att börja med. Hon äter inte så mycket på morgonen (är väl mätt efter att ha småammat halva natten). Hon äter ca en matsked pulver gröt om dagen. Hoppas inte att det blir för mycket att börja med. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-19 21:38:02 följande:
    Kanske var otydlig. Helamma har aldrig getts som råd men däremot delamma dvs att man fortfarande ammar smile1.gif Men som sagt, det är nu omdebatterat om det hjälper. Nyare forskning visar är att det däremot är bra att vänta längre med glutenintroduktion och ge mindre mängder än vad många (i Sverige) gjort tidigare. Det kan isf fördröja när sjukdomen bryter ut om man har ärftlig glutenintolerans. Jag tar det lugnt med pasta och bröd under första året, hon kommer iaf säkert att äta det så mycket när hon är större att det inte skadar att introducera det långsamt (de flesta barn älskar ju pasta och mackor smile1.gif ) Är ju även förstoppande så ytterligare en anledning. Ska man ge bröd kan man ju t ex ge bröd gjort på havre eller råg så är ju glutenhalten iaf mkt mindre. Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-05-20 13:19:28 följande:
    Vad bra att ni pratar. Förstår att det måste kännas svårt för din man att inte kunna trösta sin egen son. Är det hans första barn? Ursäkta frågan, men jag kommer inte ihåg...
    Då vet du vad det beror på. Han måste bita ihop och inse att det kommer att vara så ett tag framöver, men som jag skrev tidigare, då är det väldigt viktig att du uppmuntrar deras relation och låter de att "egen tid" när det väl visar sig att det fungerar. Ett bra sätt att prova också, lite tidigare är att du går ut en sväng och är i närheten men inte just hemma och se om Douglas är lugnare med pappan när du inte finns där. Det tar ju olika lång tid hos olika barn, och jag skulle absolut vänta ett tag till, jag menar Douglas är ju fortfarande för liten.

Låt pappan t.e ge Douglas badet, då har de en mysstund som är deras. Se till att involvera pappan i läggningsrutin tidigt, det kan vara så enkelt som att han byter till pyjamas.

Några tips bara. Hoppas att han känner sig bättre snart. Fortsätter han att känna så kanske det är en idé att han kommer med dig och pratar med BVC?

Kram
    Jättebra tips från Irma. Pappa badar alltid med Alice vilket hon älskar, tror att de har knytit an så på ett naturligt sätt. Hoppas att Douglas gillar att bada också så de kan få skoj tillsammans.
  • lelle75

Hinner inte med att läsa då vi har besök.

Ville berätta att jag har fått fantastisk hjälp och stöttning från Bvc som funkar! Nu somnar Alice i sin egen säng utan gnäll. Men tyvärr så fick hon eländig förstoppning då hon vrålade och krystade samtidigt i två dagar, duktiga tjejen fick minsann ut en stor klump i storleken av ca fyra köttbullar, vad chockade vi blev när lilla hon kunde få ut ngt så stort. Så backade med maten och igår fick hon bara amma plus äta katrinplommonpure, till slut kom bajs med bättre konsistens.

Så därför var jag osäker om hon var hungrig på natten så då fick hon tutte, hon ska få det tills hon äter ordentligt igen. Får trappa upp maten långsamt igen. Tur att det fanns mjölk kvar i tuttarna.

Ngn som vet när man bara ger grönsakspure?

Tänkte att Alice ska få gröt till frukost och proteinpure till lunch och middag. Och alltid, plommon/päronpure till alla måltider.

Några tips för att motverka förstoppning?

Är det bättre med gröt eller proteinpure för att undvika förstoppning?

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-24 14:10:47 följande:
    Oj stackars liten!! Huga va jobbigt!! Var med om nåt liknande med vår stora tjej då hon var i samma ålder så var därför jag tipsade om att ge katrinplommonpure eller päronpure med alla mål. Och även lite vatten i flaska om hon dricker det, alt amma lite efteråt som dricka. Gäller ett det inte blir för torrt och tjockt i tarmen för då kan det bli stopp och det gör ju superont för de små. Den lilla tarmen är ju ovan med vanligt bajs. Ligg lite lågt med gröten. Bara en gång per dag till en början. Bättre med protein och grönsakspure. Trappar du upp långsamt så ska det inte vara nån fara. Hoppas det går bättre nästa gång. Så roligt att läsa om Bvc och om sömnen. Heja, heja!! smile1.gif Kramar
    Tack vsg! Trappade nog upp för fort då hon så gärna ville ha mat och gnällde lite om hon inte fick mer. Plommon och päronpure verkar funka bättre än katrinplommon med äpple som hon fått tidigare. Idag har hon bajsat tre ggr redan eller om det är fyra ggr utan problem så det känns skönt.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015