• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-04-19 12:53:25 följande:

Vill bara tillägga att hon som skrivit boken, Elisabeth Pantley, själv har fyra barn. Två har själva sovit hela nätterna och två vaknade var eller varannan timme och behövde hjälp att lära sig detta. Barn är olika men enligt henne så kan alla lära sig och det utan sk skrikmetod. Det fantastiska är också att det funkar oavsett om de sover i egen säng eller samsover smile1.gif Provläs inledningen på Bokus.com. Kan inte annat än rekommendera den till alla smile1.gif

Kram

Har du kört denna metoden? Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-20 08:14:07 följande:
    Det kom tillbaka igår med besked smile4.gif så vi stålsätter oss nu.
    Usch vad trist, minifom funkade för oss men det tog några dagar innan det verkade, så ge inte upp det. Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-04-20 08:49:34 följande:

Apropå detta med alla olika metoder och böcker som finns när det gäller att få barnen att sova hela nätter (eller iaf att inte vakna hela tiden).

För mig är det allra viktigaste att jag tror på det jag gör. Kan jämföras lite med hundträning. Det finns tusen olika metoder, och tyvärr en massa konflikter mellan de olika metod utövare. Vissa tror på bara positiv förstärkning (att ge beröm när hunden gör rätt och ignorera när den gör fel), vissa tror på korrigering osv. Efter tre hundar har jag lärt mig att man måste anpassa metoden till individen. Min första hund var som en gås och hon tålde rätt många "NEJ" och att jag korrigerade henne (inte fysisk naturligtvis). Min nuvarande 2,5 åring klarar inte av att jag blir arg, med honom är det att vara lugn och tydlig som gäller (vilket är mycket svårare för mig men ack så effektivt på honom!).

Samma sak är det med barn. De är olika. Vi, som är med dem jämnt känner de bäst och intuitivt vet vi vad som kommer att passa och vad de klarar av.

Vi valde t.e att ha Victor i egen säng från dag 2 då både han och vi sov bättre. Hade han mått bättre av att samsova så hade vi gjort det.

Jag kände förra veckan att nu är det dags för honom att sluta äta på natten, bestämde mig och körde, och det gick utmärkt. Jag visste innerst inne att han var redo och jag med.

Vi kommer att flytta honom till eget rum så fort det rummet är klart (uppenbarligen tycker min man att jag inte kan måla och vill göra det så det lär ta minst en månad till smile5.gif ) för att vi tror att det blir skönare för honom.

Jag har egentligen aldrig brytt mig mycket om andras åsikter eller om detta med "skrik" eller "inte skrik". För mig handlar det mer om att vara lyhörd. T.e nu på morgonen så blir Victor galen om frukosten inte kommer tillräckligt fort. Ja, då får han faktiskt sitta och skrika, det lär inte gå fortare om jag tröstar honom. Jag försöker prata med honom samtidigt som jag lagar hans gröt. Så fort han ser tallriken öppnar munnen och det ser ut som hans ögon ska hoppa ur kroppen smile5.gif

Nu har han också börjat att gallskrika när han märker att tallriken är tom. Han är som våra hundar, skulle kunna äta hur mycket som helst. Brukar ta upp honom en liten stund, så lugnar han ner sig, tittar om han behöver ny blöja och om inte så lägger jag honom i gymmet för att äta min frukost. Då gallskriker han direkt, men jag vet ju att han är mätt och torr så det är bara protest. Då tycker jag att det är helt Ok att han skriker en stund. Brukar gå över rätt fort och så vips leker han själv.

Hade jag lyssnat på allas åsikter hade jag förmodligen aldrig kunnat äta frukost på morgonen...
    Kan inte se att han verkar förstörd över att inte bli upplyft så fort han skriker. 

Vad jag menar med detta alldeles för långa inlägg är inte att alla borde göra som jag! Det är att man ska lyssna till sitt inre och stänga av bruset utifrån. Klart man ska ta goda råd och tips, men om man tvivlar på en tips, eller inte riktigt tror på det, då ska man lyssna på sin magkänsla och följa den. För i slutändan känner DU ditt barn bättre än någon annan.

Vissa får "lättare" barn än andra, och det är då så himla lätt att trycka "sina metoder" i andras ansikte och tycka att de verkar så omständliga, men det visar bara på en ganska stor naivitet och saknad av empati. Jag har kanske inte sagt det tillräckligt men jag verkligen beundrar er i tråden som har kämpat med amningen, som har kämpat (och gör) mot kolik osv. Er tålamod och viljan är fantastiska. 
    Ni har också gjort mig ödmjuk då jag insåg att jag hade just fått "ett lättare" barn, då amningen fungerade och vi slapp kolik och allergier. 

Jag är så glad för denna tråd som ger mig SÅ mycket och som är ett underbart stöd att kunna vända sig till. 

Kramar till er alla, fantastiska mammor Hjärta

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-20 13:12:15 följande:
    Ja delar av den smile1.gif Fast det är ingen direkt metod. Det är en bok som ger en bra tips och råd om hur man kan hitta en lösning som passar ens egen lilla individ oavsett om man ammar eller ej, oavsett om man samsover eller bebis sover i egen säng osv. Jag låste den och tog till mig det jag tyckte passade oss och mig. Från Bvc får man ju ofta förslag på 5-minutersmetoden alt att sluta amma osv om man berättar att bebisen inte sover hela natten eller ammar mkt. Och inget av det tilltalade mig. Ville inte sluta amma eller helt sluta amma på natten men köpte boken då äldsta tjejen var 6 månader och fortfarande ammade varannan timme på nätterna (storasyster är en känsligare individ har vi förstått, fick dygnsrytm senare än Lovisa, ville amma mer och längre, ointresserad av annan mat vid 6 månader t ex medan Lovisa nu älskar både gröt och puréer).

Sen är det inte så himla lätt att bara gå på sin magkänsla och intuition om man är helt slutkörd och hamnat i ett trötthetsträsk. Man tänker inte klart på samma sätt då. Vi hade en läggningsrutin osv men efter jag läst boken så gjorde vi en del ändringar och sen efter några nätter så började hon amma en gång per natt istället för varannan timme så det fungerade toppen för oss smile1.gif

Man måste hitta sitt sätt - det som passar barnet men även mamman smile5.gif Och är man helt slutkörd så kan man behöva lite hjälp. Inget fel i det. Man har ju ingen lust att göra "alla fel" på första barnet för att man bara kör learning by doing. Om sådant jag inte har erfarenhet av så funkar det bäst för mig att läsa/inhämta info och sen bilda mig en egen uppfattning och lita på min magkänsla. Men viktigast är sålart att det känns rätt för dig och att du tycker det passar dig och Alice.

Köp den och läs den tycker jag. Tror du kommer gilla den skapt!!

Stora kramar vännen!!
    Tack! Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-21 18:37:25 följande:
    BVC sa att en del barn är rätt mycket på hugget redan från dag 1 och det verkar som Douglas är ett sådant barn.

Douglas pappa har köpt en pump idag och han har ätit hela tiden nästan. Min svärmor var här idag med fänkålste som sägs öka produktionen.

Nu ska jag fokusera på amningen och inget annat till den fungerar för Douglas.
    Fänkålste funkade utmärkt för mig! Så var det för oss i början, hon skrek för att hon var hungrig. Vi gav ersättning som var enkelt att fasa ut sen. Så tveka inte att ge lite ersättning tycker jag. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-21 20:39:10 följande:
    Hon har fått antibiotika nu. Inget att göra åt smile4.gif Örat såg illa ut och hon hade 39,9 (!) grader i feber. (38,5 efter febernedsättande. ) Tur man kan varva alvedon och Ipren för alvedonen slutar verka efter 3 timmar och med alvedon kom vi inte under 38,5 iaf. I em var det så gnälligt att jag höll på att få krupp. Kollade febern och då hade hon 39,9. Tre timmar efter hon fått alvedon!! smile4.gif gav Ipren då ist så då började hon må lite bättre men febern gick aldrig under 38,5. Inte konstigt att hon hade ont i kroppen och var gnällig.

Vi hoppas på bättre dag imorgon. I natt sov vi väl en 3-4 timmar var jag och maken. Sjuka barn sover inget vidare smile5.gif Tur att Lovisa sover bra iaf. Vaknar runt 24/01 och sen vid 06 men då somnade hon om till 08 efter amningen så vi fick iaf sovmorgon smile1.gif . Båda barnen har som tur är sovit mkt idag. 2,5 resp 4 tim så jag har kunnat sova på dan. Storasyster och jag sov t i m 1,5 tim i soffan i em medan Lovisa sussade i sin säng. Mysigt smile1.gif Vi bytte från bedside criben till spjälsängen för nån vecka sen och numera går det superbra även att sova inne på dan för lilla Lovisa. Hon är överlag väldigt harmonisk just nu så tur det iaf.

Hur är det med er?

Kram
    Kram om Lovisa!
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-22 01:20:27 följande:
    Så din produktion minskade inte för att du gav ersättning? Gav du i flaska eller i kopp?

Har varit lite ledsen idag för att jag inbillat mig att jag måste sluta amma när jag har för lite mat.
    Ja, precis så var det för oss. Hon blev otålig vid bröstet och skrek. Du har ju inte så mycket val än att ge honom ersättning då. Går han upp i vikt som han ska? Du kan alltid väga extra ggr på Bvc för att få en indikation på om han får i sig mat ordentligt.

Vi koppmatade först, det var ett helvete och en extremt energikrävande process, ersättning överallt. Sedan prövade vi flaskan från Calma/Meddela som tydligen är likt bröstet, har du prövat den? Den funkade inte för oss. Sen en vanlig flaska, Dr Brown. Oj så skönt det var att slippa kämpa. Alice var ju tokig i bröstet och sög och sög så jag vart inte så orolig över att hon skulle rata bröstet, hon verkade vara alldeles för tuttfixerad :)

Tror inte att du behöver oroa dig så länge han tar bröstet och vill suga. Och du har ju inte så mycket val, nu i början blir de mätta på så lite så det blir lätt att fasa ut ersättningen så fort mjölken kommit igång. Jag drack 4-5 koppar fänkålste om dagen och det droppade mjölk över hela golvet. Drick mycket vatten också! När jag slutade med te så slutade det att droppa, när jag började igen, samma sak.. Är säker på att det löser sig! Kram
  • lelle75
    Evelinnea skrev 2015-04-22 09:26:47 följande:

Hej,

Vi har nyligen påbörjat ett ÄD syskonförsök till vår ÄD dotter på 2 år. Vi har inte så många embryo kvar i frysen så jag vill så gärna göra allt rätt för att vi ska lyckas innan dessa tar slut. Varken jag eller min man känner att vi orkar gå igenom ett nytt färsk försök till, särskilt med tanke på vår ålder +45. Därför har jag några frågor till er som lyckats att få barn på ett frysförsök (FET) och hoppas att någon kan svara på dem här;

- vilka mediciner använde ni vid det lyckade FET frsöket - dos och när tog ni dem (start-slut)?
    - har ni använt vitaminer, hälsopreparat - vilken sort / dos och när tog ni dem (start-slut)?
    - om ni gjort på något särskilt sätt vid det lyckade försöket tex vilat mycket efter insättning etc?
    - om ni använt procrenspruta vid frysförsök (FET) eller återföring i vanlig cykel?
    - om ni använt antibiotika, i såfall vilken sort, dos  och när/hur länge (start-slut datum)?
    - om ni har haft svårt att bygga upp slemhinnan till 8 mm har ni då använt 2mg Progynon 4 tabletter om dagen? Vilka tider på dygnet tog ni dem?
    - Vaggitorier / Luthinus / Progestorone har ni tagit dem mer än 3 ggr / dag eller / och även vid tillfällen av småblödningar efter insättning? Vilka tider på dygnet tog ni dem?
    - något annat som är viktigt att veta, tips?

Stort tack på förhand !!!!!!!!!!

Kram från mig !

Svarar dig kort! Ngt mycket viktigt att veta är att ta blodprover några dagar dagar efter insättning vid minst tre tillfällen, ca 3-5 dagars mellanrum för att kolla att dina progesteronvärden och östrogenvärden är tillräckligt höga. Läkare i Sverige säger dock att det inte går att mäta i blodet vilket inte stämmer det minsta. Gjorde två försök innan vi lyckades, min ivf läkare kunde förutspå att jag skulle få missfall pga av för lågt progesteronvärde. Jag lyckades inte få upp värdet genom att ta det vaginalt. Till mitt tredje ÄD försök hade jag lyckats ta reda på att man kunde ta progesteron MIC rektalt och mina värden var perfekta, men tror att jag tog sex om dagen den första tiden. Progestern ska ligga på minst 60 nmol, gärna 100. Östrogen minns jag inte nu men kanske runt minst 2000 pmol, har för mig att jag låg runt 5000 pmol. Det var när mina prog och östrovärden var höga som vi lyckades behålla vårt mirakel Alice :) Tog även fragmin och kortison. Stort lycka till och hör av dig o berätta hur det går!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-22 10:30:56 följande:
    Va härligt smile1.gif Hoppas det fortsätter så. Det där med tuttförvirring ska du däremot ta på allvar. Många barn påverkas inte men vissa gör det så Calmaflaska el kopp skulle jag rek. Kopp är inte alls svårt om man lär sig tekniken. Vi fick lära oss det redan på BB. Sitt med bebisen mellan dina ben med huvudet riktat åt knäna, låt bebisen halvsitta upp och håll huvudet i handen. Sätt på en liten haklapp och låt bebisen liksom lapa lite åt gången från en liten medicinkopp i plast. I vårt fall gav pappa ersättning efter jag ammat. Funkade kanon! Stort lycka till!! Kram
    Det finns specialgjorda "koppar" men vet ej var man köper dem. Medicinkopp är otroligt löjligt komplicerat enligt mig. Så Bell- försök att hitta en enklare kopp om du vill köra på det.
  • lelle75
    Evelinnea skrev 2015-04-22 09:26:47 följande:

Hej,

Vi har nyligen påbörjat ett ÄD syskonförsök till vår ÄD dotter på 2 år. Vi har inte så många embryo kvar i frysen så jag vill så gärna göra allt rätt för att vi ska lyckas innan dessa tar slut. Varken jag eller min man känner att vi orkar gå igenom ett nytt färsk försök till, särskilt med tanke på vår ålder +45. Därför har jag några frågor till er som lyckats att få barn på ett frysförsök (FET) och hoppas att någon kan svara på dem här;

- vilka mediciner använde ni vid det lyckade FET frsöket - dos och när tog ni dem (start-slut)?
    - har ni använt vitaminer, hälsopreparat - vilken sort / dos och när tog ni dem (start-slut)?
    - om ni gjort på något särskilt sätt vid det lyckade försöket tex vilat mycket efter insättning etc?
    - om ni använt procrenspruta vid frysförsök (FET) eller återföring i vanlig cykel?
    - om ni använt antibiotika, i såfall vilken sort, dos  och när/hur länge (start-slut datum)?
    - om ni har haft svårt att bygga upp slemhinnan till 8 mm har ni då använt 2mg Progynon 4 tabletter om dagen? Vilka tider på dygnet tog ni dem?
    - Vaggitorier / Luthinus / Progestorone har ni tagit dem mer än 3 ggr / dag eller / och även vid tillfällen av småblödningar efter insättning? Vilka tider på dygnet tog ni dem?
    - något annat som är viktigt att veta, tips?

Stort tack på förhand !!!!!!!!!!

Kram från mig !

Lite tillägg, minns tyvärr inte svaren på alla dina frågor. Men då det kan vara svårt att få hjälp med blodprover i Sverige så kan du alltid fråga på VC, fråga i god tid och be att de skriver tre remisser. Progesteron MIC måste även beställas av apoteken, så läkaren måste skriva ngt på receptet.

Det är ju vanligt med blödningar vid ÄD, och detta beror ofta på för lågt progesteron. Jag blödde då och då vid de två första försöken men aldrig då vi lyckades och mitt prog låg runt 100 nmol. Utomlands kan man mäta prog (ng) och östro i andra enheter. Googla på progesteron converter. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015