• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-01-29 23:31:43 följande:

Ngn som vet hur länge man måste amma för att den feta mjölken ska komma?

Har hittat olika info om det. Allt från 15 min till 25 min. Ibland kan man läsa att det inte går att säga för att det är olika från gång till gång.

W suger alltid som besatt i ca 10 min sen vill han inte ha mer. Har rapat, tagit paus och försökt igen på samma bröst för att han skall bli mer mätt på feta mjölken, men han är inte intresserad. Har sällan grönt bajs, inte ont i magen, sällan gaser, har slutat med Minifom, så på något sätt verkar han få i sig en del av den feta mjölken alla fall.
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-29 23:10:44 följande:

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

Vad härligt!

Så otroligt skönt när man hittar något som fungerar!
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-29 22:36:26 följande:
    Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?
    Stackars dig Lelle! Du har det verkligen tufft!
  • Jenkis
    Tack villsågärna för tips om sulky! Skönt att livet börjar återgå till det normala där hemma för er!

Irma, du är inte ensam! Bra idé om separat väckarklocka! Här blev det så gnälligt när vi delade sovrum (sambon, inte sonen...) så sambon har sovit i eget rum sedan W var tre veckor. Det är enklare att ta hela nattansvaret än att höra gnäll och stön....

Här får sambon ta W så fort han inte jobbar. När han är hemma ansvarar jag bara för amning. Resten får han ta. De veckor han jobbar morgonskift får han egentid från kl.18 eftersom W nattas av mig då. De veckor han jobbar kvällsskift har han ingen egentid alls om han inte sitter uppe på natten när han kommer hem. Vi fick börja göra såhär eftersom jag höll på att klappa ihop för en dryg månad sedan. Orkade inte ha ansvaret dygnet runt sju dagar i veckan.
  • Jenkis
    Kelsson1 skrev 2015-01-30 06:54:04 följande:

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom

Nejdå! Men de måste ju köras in som sagt Du ser ju vad min stackars sambo får stå ut med i inlägget ovan.
  • Jenkis
    linnea83 skrev 2015-01-31 06:23:11 följande:
    Testa pysventil..Sen läste jag någonstans att dom kan få ont i magen av dom oljebaserade d-dropparna.Ska finnas vattenbaserade på apoteken..Charlie verkar också ha ont i magen emellanåt.Men mest på em och verkar absolut inte ens vara i närheten av att ha så ont som Alice.Men jag tänkte faktiskt byta iaf,se vad som händer.

Hoppas du fått sova lite inatt iaf <3
    Har hört det med + hört att det är konserveringsmedlet de reagerar på. Samma i både vatten och olja. Jag köpte magdropparna med d-vitamin i stället. De är samma olja som magdropparna utan d, men inget konserveringsmedel.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-30 14:57:49 följande:
    Vad himla skönt för dig glader, att ni har ett sådant lätt barn!

Här är det verkligen inte lätt och funderar på om vad långvarig sömnbrist kan göra med en, hoppas att man får återhämta sig snart!
    Lätt och lätt?! Alla barn har väl sina cykler. Men visst om man generaliserar grovt så är barn uppfödda på ersättning mer nöjda och äter mer sällan ja. Blir det för tufft med amningen kan man ju alltid gå över till ersättning och se om det blir skillnad på ens eget barn. Bara en tanke...
  • Jenkis

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille

• Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-03 08:25:19 följande:
    Lilla skruttan då, förstår att du är trött. Hoppas att det blir lugnare om hon får lite ersättning innan sänggåendet. Jag kan tyvärr bara stämma in i klagosången. Olle vill också snutta hela natten just nu fast han kräks och pruttar inte. Jag höll på att krevera när jag blev väkt för 10gången kl kl 02. Han snuttar ca 5-10min, somnar, jag lirkar mig bort, börjar slumra in, han vaknar och ger sig inte om han inte får tutten i munnen Jag tror dock inte att Olle är hungrig utan har behov av tutte och är orolig av någon anledning som jag inte förstår. Det är jobbigt för på natten känner jag att jag börjar bli irriterad. Men nu på morgonen nör jag ändå fått kanske 3-4h sammanlagt känner jag mig ganska som vanligt och inte alls sur vilket är tur. Men det är ett väldigt jobbigt att vara mitt i. Hoppas vi får en bra dag trotts sömnbrist
    Ja, våra pojkar verkar gilla mammas tutte och närhet

Kan bara instämma med dig och Danisen (som har en tjej jag vet). Vi får försöka peppa varann och stå ut
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015