Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:
Tack för svar lelle.
Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.
Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.
Du kan absolut ge båda!
Det är ju jättebra att gå upp 300 g per vecka! De kan inte gå upp för mycket! Jösses vilken inställning din bvc verkar ha!
Vi hade också problemet att W ville "äta för ofta" mellan v.3 och v.5. Det visade sig med facit i handen att han hade ont i magen... De kan inte skilja på hunger och magont sägs det + att de gärna vill äta om de har ont för att få till en rap så att det onda skall lätta. Jag glesade ut amningarna från ständig amning till en gång i timmen då för att vila magen lite
Vid 5-6 veckors ålder blev han väldigt skrikig och det visade sig med ett nytt facit i handen att han var känslig för att jag åt/drack mjölkprotein (mjölk, grädde, smör mm) + att han inte sov tillräckligt på dagarna (vilket var svårt när magen gjorde så ont).
När jag slutade helt med mjölk (stenhårt) och hjälpte honom att somna efter ca en timmes aktiv vakentid, fick vi ett nytt barn!
Kan tillägga att jag ammar 10-12 gånger per dygn fortfarande och W är 14 veckor... Så åtta gånger på din lilla tjej låter lite. Dagtid brukar de vilja ha oftare och tillhör du dem som inte behöver amma så många gånger per natt är det bara att tacka och ta emot
Här ammas det oftast fem gånger per natt och minst fyra fortfarande.
Hur tätt ammar ni andra när ni ammar samma bröst 2 gånger i rad (eller fler)?
Jag ammar alltid samma bröst två gånger i rad om det är en timme mellan amningarna (eller mindre).