-
Hittade en pdf på nätet angående uteslutning av mp skrivet av läkare, där stod det just att man ska utesluta laktos och att det även kan finnas i vissa läkemedel. Men det kan ju vara så att hon tål en liten mängd mp. Träffade tex en mamma som kunde äta bregott men inget annat.villsågärna38 skrev 2015-03-17 07:13:43 följande:Så behöver det inte alls vara. Bästa vännens barn är mjölkproteinallergiskt och hon tar också medicin med laktos. Enligt hennes läkare påverkar det ej. Det är högst ovanligt att bebisar och små barn är laktosintoleranta. Det är inte samma sak som mjölkproteinallergi.
-
Jo precis, det är dessa instruktioner jag även fick på bvc. Hmm, nu vet jag inte om jag ska fortsätta att utesluta eller hur jag ska göra. Levaxin kan jag inte vara utan. Får ringa bvc och rådgöra.Danisen skrev 2015-03-17 06:59:20 följande:Tåler man inte mjölkprotein tåler man inte laktos heller. Mest så ni vet... Alice borde ha reagerat på levaxin om hon inte tåler mp.
Alice har vaknat ofta inatt igen, men eftersom att hon är mätt så behöver hon inte komma till bröstet, somnar om igen med hand på bröstet och lillfinger i munnen. Men jobbigt at jag blir väckt hela tiden. Att man aldrig får sova. Hon är fortfarande pruttig, undrar om det är Rota eller ersättningen. Hon är ju mrst pruttig på natten efter ersättningen har jag märkt. -
Tack ska läsa vid tillfälle. Men innebär det att jag kan dricka laktosfri mjölk? Bvc och ngn i tråden har jag för mig har sagt att man måste utesluta det också?villsågärna38 skrev 2015-03-17 09:37:50 följande:
Här står det mer:
www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/
www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/laktosintolerans-hos-barn-finns-det/
Vanlig bröstmjölk består ju till stor del av laktos pch fram till två års ålder är det extremt ovanligt med laktosintolerans. Vi är liksom gjorda för att tåla laktos dvs bröstmjölk. Mjölkprotein däremot är en annan grej
-
Det står att laktos kan innehålla spår av mp. Vet inte om du kan få upp denna artikel?villsågärna38 skrev 2015-03-17 09:37:50 följande:
Här står det mer:
www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/mjolkproteinallergi-hos-bebisar/
www.barnakuten.nu/barnsjukdomar/laktosintolerans-hos-barn-finns-det/
Vanlig bröstmjölk består ju till stor del av laktos pch fram till två års ålder är det extremt ovanligt med laktosintolerans. Vi är liksom gjorda för att tåla laktos dvs bröstmjölk. Mjölkprotein däremot är en annan grej
Hoppas på att kunna börja med mp igen..
www.vgregion.se/upload/PVTV%20Södra%20Älvsborg/BHV%20i%20Södra%20Älvsborg/Mat/Mjölkfri%20kost%20till%20spädbarn%20med%20kolik61.pdf -
Härligt, då kontaktar jag dem också direkt. Känns onödigt att gå via Bvc, de känns lite långsamma tycker jag. Kramvillsågärna38 skrev 2015-03-17 13:11:39 följande:
Lelle - jag har mailat med Alva barnklinik idag. Man kan boka tid hos barnläkare där utan remiss. Sen gör läkaren en bedömning om man ska göra pricktest. Ska ringa imorgon mellan 8-12 då de har telefontid och boka. Fick mailsvar inom en timme så positivt första intryck
Kram
-
Vsg - måste man utesluta mp innan man gör pricktest, för att testet ska fungera? Kan man göra pricktest redan nu vid 3,5 mån drygt, snart 4.
Bokat tid idag på Alva, tack snälla!
Kram -
Tack för tips! Så det finns ngn slags UV-dräkt också, det låter bra. Hittar man det typ på HM, Lindex, Kappahl etc?Danisen skrev 2015-03-18 22:28:36 följande:
Ett tips: Det finns ekologisk solkräm för bebisar apotea.se har t.ex eco cosmetics produkter (ansikts rengöringen och dagkrämen använder jag, riktigt bra) de kommer vi att använda till Maja när vi ska till Italien. Och givetvis solhatt/keps och ha uv-dräkt Med tänkte jag.
Ska de små ha solskyddsfaktor på sig även om de är i skuggan den mesta tiden? Hur funkar det att vara på stranden en hel dag med de små?
Alice har sovit en timme extra det första passet, två nätter i rad, hoppas att det håller i sig..
Hon är fortfarande pruttig (mest på natten) men jag undrar om hon inte blir det av ersättningen. Hon pruttar nämligen direkt när hon får den på natten och inte på dagtid. Och jösses vad bajset luktar efter ersättningen. Jag höll på att kräkas imorse av lukten. Pappa var precis på väg ut genom dörren men kom till undsättning och bytte blöjan (jag behövde inte ens be honom) han är verkligen bäst. Visste inte att jag var så känslig, hoppas att det var en engångsföreteelse. Ersättningen verkade bara funka första natten ordentligt. Nu vaknar hon till bara men behöver inte komma till bröstet, hon somnar om igen själv. Men funderar ändå på om jag ska amma henne istället, försöka att hålla henne vaken så att hon äter ordentligt istället. Tycker inte riktigt att det har funkat med ersättningen så som jag hade hoppats på. -
Tack vsg - hon är väldigt gluskp och hon äter ofta på dagen och sover sen på mitt bröst så hon får mycket närhet. Nu när hon får ersättning på natten så behöver inte komma till bröstet för att somna om så det är skönt då hon somnar om snabbt. Märkt att hon är väldigt svårväckt ibland och att det också kan ta lång tid innan hon somnar om, en svår balansgång. Om man byter blöja på natten så tar det väldigt lång tid..villsågärna38 skrev 2015-03-19 05:14:12 följande:
Skugga är att föredra för de små. Läkare rekommenderar ju skugga och uv-dräkt, uv-solhatt osv första året. Är man på stranden måste man alltså ha tillgång till parasoll el liknande. Uv-dräkter finns på babyaffärer, nätet, där man köper barnkläder osv. Jag var på Big Baby igår och köpte ekologisk solkräm som man ska kunna använda från 6 månader. Det är ju det där med nanopartiklar med men den skulle vara fri från sånt, parabenfri osv. Men kan man undvika solkräm under ett års ålder så brukar det rekommenderas. Big baby finns också på nätet.
Av ersättning får de ju riktigt bajs. Är sånt bajs hon kommer få när hon börjar äta vanlig mat med och slutar amma. Man vänjer sig men inte byter man bajsblöja på nån annans barn om man inte måste direkt
Svårt det där med ersättningen. Kan ju handla om närhetsbehov också och hur mycket hon äter på dan. Det är ju när de brukar börja äta mer på dan dvs efter sex månader då de äter vanlig mat på dagarna plus bröstmjölk eller ersättning, som de flesta barn börjar sova längre pass på natten om de inte gjort det innan. Det gäller att hitta vad som funkar för Alice. Lovisa pruttar också på natten mer nu då hon börjat med smakisar, men det är inget hon vaknar av numera.
Nu har vi ammat klart. Sov gott
-
Till er som har Bugabovagn och adapter. Den är så dyr och man tycker ju att den borde gjorts lite smidigare eller är jag som gör fel? När man ska förkorta "handtaget" som man håller i när man kör vagnen så fastnar den ofta på ena sidan (vet hur man gör för att få den i rätt läge igen) men ändå, hur är det för er? Likaså när man ska fälla ner handtaget (för att få in den i bilen) när man trycker på de små piggarna och sedan drar uppåt, det går inte alls smidigt här, hur är det för er? Och när man ska sätta ner babyskyddet i adaptern så är det så krångligt att "pricka rätt", det gäller liksom att ha tur tycker jag (vilket jag alltid hade i början) men nu får jag försöka flera ggr innan jag lyckas och det blir tungt för ryggen (här kan jag säkert öva lite mer för att pricka rätt). Är det ngn mer som har samma problem eller är det fel på min vagn?
-
Bytte i sängen tidigare (som värst 8 st varje natt) innan hon fick dygnsrytm men fick så ont i ryggen av det så slutade med det. Men ska faktiskt testa det igen, ett blöjbyte ska ju ryggen klara av. Tack för en bra tanke! Kramvillsågärna38 skrev 2015-03-19 07:25:03 följande:Dagens blöjtips: Liberos nya 4:a blöja är från 7-14 kg. Köpte dem igår (var tidigare 7-11 kg). De klarar t o m Lovisas morgonbajs utan byte på natten. Innan fick jag byta en gång för att om blöjan var kissig då hon bajsade på morgonen (typ kl 06, innan jag vaknat) så svämmade det över totalt. Testa annars att byta i sängen. Är det bara kiss behöver du ju inte torka utan bara byta snabbt. Lägg nya blöjan under den gamla, ta bort den gamla och vips har du bytt utan risk för kiss i sängen Jag gör det utan att tända. Lovisa brukade inte ens vakna till. Men det är kanske bajsblöja du byter på natten? kram