• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-03-09 07:55:10 följande:
    Olika när de får sin dygnsrytm men det hjälper att ha rutiner och därför är en promenad på fm en bra idé. Victor sover aldrig mer än max en timme åt gången på dagen, om han sover men så var det inte när han var tre månader! 
    Ändå sov han bra på natten.

Tror inte alls att det är pollen allergi, det är förmodligen precis som de har sagt att hon är trång i näsan, och om det inte blir bättre när hon är 5-6 månader får du be om hjälp igen. Aldrig hört talas om att så små barn skulle ens kunna få pollen allergi faktiskt...har för mig att det visar sig bra mycket senare.

Tänk också på att det är varmare ute nu, kanske hon är för varm i sängen igen?

Kram!
    Vi stängde av värmen helt, big mistake, det är iskallt i rummet nu så snarare fryser hon.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-09 14:05:34 följande:

Usch här sitter jag och lipar.. Sömlösheten tar ut sin rätt helt klart. Adam bara skriker i sittdelen och gjorde även så i liggdelen, vet inte vad jag gör för fel? Skrek en del i bilen också på vår roadtrip så just nu känns det som jag varken kan gå en promenad eller åka någonstans utan att han gallskriker. Försökte ringa till sambon för att få lite tröst men han så pressad med sin företagsförsäljning så han blev typ stressad över att jag gnällde.. Känner mig som.sämsta mamman som aldrig har ett lugnt och harharmoniskt barn..

Usch, jag förstår dig och har känt samma så ofta. Fick också vända hem på promenaden idag då Alice var missnöjd i vagnen.

Vi gör alltid vårt bästa, man får försöka att ha det i bakhuvudet!

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-09 14:05:34 följande:

Usch här sitter jag och lipar.. Sömlösheten tar ut sin rätt helt klart. Adam bara skriker i sittdelen och gjorde även så i liggdelen, vet inte vad jag gör för fel? Skrek en del i bilen också på vår roadtrip så just nu känns det som jag varken kan gå en promenad eller åka någonstans utan att han gallskriker. Försökte ringa till sambon för att få lite tröst men han så pressad med sin företagsförsäljning så han blev typ stressad över att jag gnällde.. Känner mig som.sämsta mamman som aldrig har ett lugnt och harharmoniskt barn..

Usch, jag förstår dig och har känt samma så ofta. Fick också vända hem på promenaden idag då Alice var missnöjd i vagnen.

Vi gör alltid vårt bästa, man får försöka att ha det i bakhuvudet!

Kram
  • lelle75

Har fel på internet hemma och svårt att hänga med här ibland. Det hänger sig, varav två inlägg blev samma tror jag :)

Vet att jag kämpade för att sluta med ersättning men funderar på om jag ska ge Alice det innan andra nattpasset, kanske bara en gång för att se om hon sover längre, då vet man ju i varje fall vad det beror på att hon vaknar så fort igen. Måste liksom råda bot på den här långvariga sömnbristen..

Glader, hur mycket ska man ge? Är det ok att göra klart flaskan vid 22 och sen ge det vid 00:00-1:00, tänkte om det kan stå så länge? Och visst behöver man inte värma det?

Detta under förutsättning att hon tål MP. Funderar på att äta mp i slutet på veckan för att se om det händer ngt. Ni som gjort detta, har ni några tips där?

Kram

• lelle75

Har fel på internet hemma och svårt att hänga med här ibland. Det hänger sig, varav två inlägg blev samma tror jag :)

Vet att jag kämpade för att sluta med ersättning men funderar på om jag ska ge Alice det innan andra nattpasset, kanske bara en gång för att se om hon sover längre, då vet man ju i varje fall vad det beror på att hon vaknar så fort igen. Måste liksom råda bot på den här långvariga sömnbristen..

Glader, hur mycket ska man ge? Är det ok att göra klart flaskan vid 22 och sen ge det vid 00:00-1:00, tänkte om det kan stå så länge? Och visst behöver man inte värma det?

Detta under förutsättning att hon tål MP. Funderar på att äta mp i slutet på veckan för att se om det händer ngt. Ni som gjort detta, har ni några tips där?

Kram

• lelle75
    glader skrev 2015-03-09 20:54:34 följande:
    Jag håller med vsg, testa i så fall med mjölkfri ersättning, finns på välsorterade apotek, Pepticate heter den.
    Det är jättesvårt att säga hur mycket hon ska ha, det beror ju också på hur tätt inpå hon ätit, hur hungrig hon är osv. Men gör iaf 150 ml och låt henne äta så mycket hon vill.
    Ersättningen ska göras och konsumeras direkt, annars kan baketrier växa till i den. Max en timme kan den stå. Dessutom föredrar de flesta bebisar den varm, precis som bröstmjölken.
    Jag värmer vatten i flaskan i micron ca 20 sekunder och häller sedan i pulvret och skakar, det går rätt snabbt alltihop.

Lycka till, hoppas det kan få henne att sova längre! smile1.gif

Kram
    Ja ha, trodde att mjölkfritt bara vara på recept. Men det låter lite krångligt att gå upp mitt i natten och blanda. Alice kommer ju att börja skrika innan man blir klar med ersättningen och vakna till liv.

Har färdigblandad hemma och väntar nog med det här tills jag vet om hon tål mp.

Har glömt att räkna men borde ha varit mjölkfri tre eller fyra veckor nu (om man bortser från bean.) Efter hur lång tid ska man testa mjölk igen och hur går man till väga?

Kram
  • lelle75

Ser ju nu att det var förra lördagen jag åt bea. Så får utesluta tills nästa lördag.

• lelle75
    glader skrev 2015-03-09 21:30:29 följande:
    Jag gör ersättning på en minut numera och typ i sömnen smile2.gif Det går smidigt. Hedda skriker alltid lite undertiden men det får man ju ta, det är väldigt kort tid!!
    Kör du också mjölkfritt glader?

Finns det inte färdigblandat?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-09 21:58:57 följande:
    Även om man köper färdigblandat så vill väl de flesta bebisar ha sin ersättning ca 37 grader som bröstmjölk, inte 20 grader/rumstempererad? Vi har alltid värmt oavsett färdigblandad el inte (de få gånger vi gett ersättning). De jag känner som ger flaska värmer också. Är hon lite ovan och du verkligen vill att hon ska äta så är nog det att föredra smile1.gif

Det finns flera olika varianter av mjölkfri ersättning. Står bra info på barnakuten.nu, länken jag postat tidigare. Enda skillnaden med recept är att det är billigare då.

Kram
    Tack tack. Har för mig att det stod på ngn förpackning att den inte behövde värmas. Jag gjorde alltid det dock då jag också tänkte att det var godare. Men vid ett par tillfällen fick hon inte så varm men surplade i sig ändå väldigt nöjt. Så om de äter rumstempererad så borde det väl vara ok?

Alice är så trött inatt att hon åt som en myra efter andra passet och vaknade 20 min senare. Tar upp henne, tänder lampan men det går inte att väcka henne tyvärr.
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-03-10 02:47:52 följande:
    Tack tack. Har för mig att det stod på ngn förpackning att den inte behövde värmas. Jag gjorde alltid det dock då jag också tänkte att det var godare. Men vid ett par tillfällen fick hon inte så varm men surplade i sig ändå väldigt nöjt. Så om de äter rumstempererad så borde det väl vara ok?

Alice är så trött inatt att hon åt som en myra efter andra passet och vaknade 20 min senare. Tar upp henne, tänder lampan men det går inte att väcka henne tyvärr.
    Det enda hon vaknar av är att hon ligger i sin säng själv, vilket dilemma. Nu lät jag henne ligga kvar i sin säng för att hon skulle vakna ordentligt och orka äta. Usch vad det här är jobbigt att man måste vara vaken två timmar mitt i natten.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015