• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-05-01 12:54:12 följande:

Hej alla, länge sen jag var inne här och har inte hunnit läsa ikapp så mycket.
    Här har vi varit brakförkylda igen och Hedda fick trångt i luftvägarna så vi har fått luftrörsvidgande. Som tur är är hon lika glad ändå - nästan

Hedda älskar vanlig mat och får nu välling på kvällen och ibland på morgonen, gröt till frukost, fruktpué till mellis och matpuré till lunch samt gröt på eftermiddagen. Hon börjar bli ganska tjock men bvc säger att vi bara ska uppmuntra hennes matglädje

Annars är det mycket gåstol nu och det är superbra, både träning på att stå/gå och aktivitetscenter i ett!

Hoppas ni alla har en fin 1 maj!

Kul att höra ifrån er och underbart att allt rullar på. jobbigt med förkylningen dock, det brukar påverka deras sömn lite mycket...

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-01 20:45:14 följande:
    Gullig du är som frågar! Adam vaknar fortfarande mycket på natten, runt 3 ggr plus att jag vaknar när jag ska lägga över honom i hans säng efter amningen. Han dreglar mycket och tar sig i munnen och är gnällig så tror säkert det är tänder på g. Fick alvedon idag vid sänggående. Gör i alla fall att han han sover något längre första passet. Fick sova i förmiddags när sambon tog både Adam och hunden och var borta 2 h men kompenserar inte riktigt att alltid bli störd på natten. Hade det ju så bra men en amning per natt, vilken lyx! Vi får hoppas att Adam kommer tillbaka dit.

Såg att det är nu som dom blir mer medvetna att mamma kan försvinna och mer klängiga och gnälliga då. Tycker ändå att Adam är mest glad på dagarna, gnällig när han är trött och hungrig så klart. Hur är det med Lovisa, sover hon fortfarande 3 ggr per dag? Varierar här, ibland 2 och ibland 3, oftast 3. Hoppas du får en ok kväll och natt! Sambon tar Adam imorgon efter morgonamningen så jag får sova då, längtar... smile1.gif

Kram
    Det där med 3 ggr per natt är riktigt jobbigt!

Kan du känna att tänderna är på väg? Victor två nedersta har tagit sig igenom tandköttet men är inte helt ute än. Han var väldigt gnällig under den tiden också. Nu tror vi att det är en längre in som är på väg ut.

Han suger väldigt mycket på tummen nu också.

Victor skriker nästan så fort jag går i ett annat rum eller försvinner ur hans synfält...de är väldigt medvetna om vad som händer runt omkring!

Hoppas natten blir bättre för er.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-02 06:51:05 följande:

Halleluja! Adam sov från 20 ca till 5:30! Ammade sedan i ca en timma och nu har sambon och jag bytt plats så jag ska få sova lite till! smile1.gif Jag vaknade vid 4 och kunde inte somna om för bröstet sprängde då men fick 5 h i sträck vilket var mycket välbehövligt. Nu ska jag förhoppningsvis få slumra lite till..

Hoppas ni andra haft en bra natt!

Kram

Så skönt!!! Plötsligt händer det!

Här vaknade Victor halv sex, ammade och slumrade till igen, vaknade alldeles nyss . Väldigt skönt att inte behöva gå upp kl 6 och underhålla honom tills det är dags för frukost

Idag blir det babysim
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-02 08:03:26 följande:
    Här är det fortfarande fri amning som gäller. Vet ni hur länge man ska köra fri amning?

Vi har börjat med gröt men då hon fick lite förstoppning efter det så får hon katrinplommonpure vid lunch och gröt på kvällen. Men inget hon blir mätt på för mitt i maten vill hon amma ibland.
    Rekommendationen är väl att helamma tills de är 6 månader och börja introducera smakportioner runt fyra månader. Vissa tar längre tid på sig för att uppskatta maten.

Jag skulle säga att göra som DU känner är bäst för er. Börjar du tröttna på att helamma så är det bara att bestämma sig och börja med en lite mer noggrann schema som vi skrev sist. Känner du att du fortfarande vill ge Alice fri tillgång till bröstet så är det bara att fortsätta.

Victor gillade maten från andra, tredje tillfälle och jag var trött på att vakna på nätterna så jag bestämde att nu är det slut med nattamningen, gick väldigt smidigt. Av bara farten visade det sig att han älskar maten så nu ammar han bara på morgonen när han vaknar. Jag gör gröt med mjölkersättning så att han ändå får i sig lite mjölk.

Det är väldigt individuellt, och det måste kännas bra för dig.

Angående gröten så köper jag ekologisk från Hipp, Organix och Hölle. Jag blandar mellan fullkorns, havre, ris och dinkelgröt.

Så att han vänjer sig vid de olika smakerna. En del beställer jag från ekologiska barnsmatbutiken på nätet.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-02 09:24:51 följande:
    Intressant! Ska kolla in ekologiska barnmatsbutiken!

Tack för tipset!

Kram
    Kan också säga att det finns ingen maltodextrin eller sådant i Hipp burkmat heller, bara adderade vitaminer och vegetabilisk olja (rapsolja för det mesta). I deras gröt finns det inte heller några icke önskvärda tillskott. Alltid bra att veta i fall du behöver köpa burkmat någon gång. Jag gör egna pureer ibland, men blandar lite då det är bara naturliga råvaror och dessutom älskar Victor den maten

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 12:59:39 följande:
    De brukar vara gnälliga ända till de kommer upp. Kan även bli dåliga i magen pga förändrad bakterieflora. Efter de nere brukar framtänderna uppe komma. Tror Lovisa har dem på g nu. Hon dreglar iaf mycket Hoppas ni har en skön helg! Kram
    Tack, det verkar vara bättre nu. Igår och idag har han inte haft samma sätt när han äter. De två understa har som sagt inte kommit helt upp än, men han har hittat sin tumme nu och verkar rätt nöjd när han har den i munnen...

Annars är helgen väldigt skön, inga måste, så vi har hunnit jobba i trädgården under Victors sovstund, och han sover faktiskt fortfarande...
    Tänkte ta en springtur lite senare, och i morse tog vi en lång promenad redan kl 8 och njöt av det underbara vädret

Apropå maten, så ägs Semper av den schweiziska företaget Hero som är privat ägd. Hipp är ett tyskt familjeföretag.

Som sagt, vi blandar ock kör både egen mat och Hipp. Som du skriver är det viktigaste att undvika dessa tillsatser, så vi köper inget från Nestlé och jag läser alla innehållsförteckningar noga!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-03 10:23:16 följande:
    Nestles katrinplommonpure smakade blä jämfört med Hipps. Hipp verkar bara ha blandat med äpple tyvärr. Ngn som hittat ren eko katrinplommonpure?

Kan ngn rekommendera att regnskydd till Bugaboo Donkey så att det även täcker sidokorgen? För liggdel och sittdel.
    Om du inte alltid hinner med att göra egna pureer skulle jag absolut köpa Hipps fruktpuréer, de är goda och har som sagt inga tillsatser. Undvik Nestlé som vsg skriver.

Annars är det som Danisen skriver väldigt enkelt att göra egna. Gör stora mängder och frys i burkar så har du för en tid framöver!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-03 20:44:07 följande:

Ni som haft barn med förkylningar, Maja är förkyld nu. Ingen feber mer men rosslar när hon andas Nu när hon sover. Hur mycket är okej att rossla eller hur Man ska säga? Innan man kontaktar vc. Jag som har smittat henne antat jag, jag rosslar med men jag har ju astma så jag har medicin åt mig hemma som jag tar. Hon verkar pigg och glad annars tycker jag.

Så länge hon är pigg och glad, har ingen feber och äter som vanligt skulle jag avvakta. Vi har haft förkylningar som har varat i tre veckor...har då använt Physiomer flera ggr om dagen, och nässug också mer fanns det tyvärr inte att göra. Bara vänta, det går över till slut. Medför tyvärr ofta sämre sömn...

Håller tummarna att det går över fortare för er!
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-03 21:01:31 följande:
    Tack för svar!

Jag avvaktar och ser. Ja, hon är ju lite gnälligare än vanligT. Men skrattar och charmar alla så det verkar vara okej med henne ändå. Snorar inte jättemycket. Har räckt med koksalt i pipett. Har physiomer hemma också om det skulle behöva. vad ligger ni på för temp när han är frisk? Maja brukar ha 37,3-37,4. Min svägerska sa att det va rätt högt?

Men usch, 3 veckor! Är ni friska nu?
    Ja, vi är friska nu! Glömde skriva att det är bra att höja huvudändan på sängen men det skrev ju villsågärna

Victor blev förkyld när vi var i Frankrike och till slut gick vi till vår familjeläkare eftersom vi skulle flyga...men allt var bra, ingenting hade satt sig i lungorna så det var bara att fortsätta med nässug och Physiomer och bara vänta. Långa tre veckor där Victor vaknade tre ggr per natt men till slut gick det över.

Villsågärna har helt rätt när det gäller andningen så klart, vi hade dock som tur är aldrig några problem, hoppas ni slipper det med och att hon kryar på sig snabbare!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-04 10:41:57 följande:

Hur har ni andra det idag?
    Vi har det ok, Adam sover just nu och jag dricker kaffe och deklarerar.
    Har också beställt lite från ekologiska barnmatsbutiken, HIPPS havregröt och tillskottsblandning (typ ersättning som jag tänkte kan vara bra att testa då det blir svårare att pumpa nu) och ekologisk skrädmjöl. Igår gjorde jag storkok och lagade köttpure, laxpure, frikadellar, olika grönskaspureer, sås, fruktpure och kokade potatis som man lätt kan värma till. Mamma och hennes man var här och passade Adam under tiden då sambon var ute på jobb. Om någon hade frågat mig för 5 år sedan så hade jag aldrig trott att jag skulle göra barnmat själv men det är ändå ganska lätt när man väl kommer in i det. Men det tar tid och kommer köpa lite brukmat och komplettera med för jag vill inte alltid stå en heldag i köket per vecka!
    Adam sover lite oregelbundet just nu, häromnatten sov han 8 h i sträck, i natt vaknade han 3 ggr. Fick ingen Alvedon igår för jag tyckte han verkade bättre i munnen men idag har han tagit sig en del i munnen igen så får se vad vi gör i kväll.
    På fredag ska vi på en öppen klass i babysim för första gången! Lite nervös och kommer åka själv men det ska nog gå bra. Något speciellt som jag bör tänka på förutom att Adam är mätt och utvilad? Adam kan ju inte sitta själv ännu så lite orolig hur jag ska göra i omklädningsrummet och duschen, kan ju inte lägga honom golvet/marken direkt..
    Kram på er!

Hej vännen...

Det brukar finnas underlag för att byta (typ som det man har på skötbordet) så den delen löser sig. Annars kan du ta med dig ett underlag, det har vi till exempel i skötväskan.

Det enda tips jag kan ge är att inte vara nervös, då han lär märka att du är det och du kan påverka honom, samt att inte stressa om han skriker, vi har märkt att de barn som är "äldre" har haft lättare till skrik i bassäng än de som börjarde tidigt, men det är väl inte alltid så heller. Om han skriker, stressa inte, bara höll honom i axel läget (instruktören kommer att hjälpa till ju) och vänj honom till vattnet. Att avleda med en liten leksak fungerar också. Men som sagt, med all sannolikhet kommer han bara att tycka att det är kul!!

Låt honom äta kanske en timme innan, så han inte är för trött heller. 

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015