lelle75 skrev 2015-05-02 08:03:26 följande:
Här är det fortfarande fri amning som gäller. Vet ni hur länge man ska köra fri amning?
Vi har börjat med gröt men då hon fick lite förstoppning efter det så får hon katrinplommonpure vid lunch och gröt på kvällen. Men inget hon blir mätt på för mitt i maten vill hon amma ibland.
Rekommendationen är väl att helamma tills de är 6 månader och börja introducera smakportioner runt fyra månader. Vissa tar längre tid på sig för att uppskatta maten.
Jag skulle säga att göra som DU känner är bäst för er. Börjar du tröttna på att helamma så är det bara att bestämma sig och börja med en lite mer noggrann schema som vi skrev sist. Känner du att du fortfarande vill ge Alice fri tillgång till bröstet så är det bara att fortsätta.
Victor gillade maten från andra, tredje tillfälle och jag var trött på att vakna på nätterna så jag bestämde att nu är det slut med nattamningen, gick väldigt smidigt. Av bara farten visade det sig att han älskar maten så nu ammar han bara på morgonen när han vaknar. Jag gör gröt med mjölkersättning så att han ändå får i sig lite mjölk.
Det är väldigt individuellt, och det måste kännas bra för dig.
Angående gröten så köper jag ekologisk från Hipp, Organix och Hölle. Jag blandar mellan fullkorns, havre, ris och dinkelgröt.
Så att han vänjer sig vid de olika smakerna. En del beställer jag från ekologiska barnsmatbutiken på nätet.
Kram!