• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-04-14 21:54:26 följande:

Sambon varit själv med Adam i 4 timmar och nattat själv med utpumpad bröstmjölk! Det har gått bra! Så skönt och roligt för oss alla smile2.gif . Återstår att se hur natten blir.. smile5.gif

Hoppas ni andra haft en bra dag och får en lugn natt!

Kram

Men vad bra .

Håller tummarna för en lugn natt!

Här är jag själv med Victor o vovvarna, maken är i München. V vaknade vid kl 22 och jag höll honom några minuter och la honom tillbaka i sin säng, han somnade om direkt . Håller på trappa ner amningen, målet är att sluta nattamma helt inom en vecka. Var Dick tvungen att pumpa då ena bröstet var full av mjölk...

Victor äter numera gröt till frukost, puré till lunch o middag, amning på eftermiddag och amning när han vaknar på morgonkvisten.

Känner att jag behöver sova hela nätter...

Lovar förresten att det kommer upp en bild på valpen snart

Kram!
  • Irma01

God morgon tjejer!

Hur mår ni idag?

Villsågärna, hur är det med Lovisa idag?

Judas, hur går det för dig och Doris?

Lelle, hur är det med Alice?

Bell, hur gick natten med Douglas?

Här är det bra, idag har vi mammagänget som kommer på lunch

Förstår knappt att det har hänt, men jag har slutat amma på nätterna! Passade på när maken var borta och det har gått förvånänsvärt bra I stället för bröstet höll jag Victor en stund (några minuter), sjöng lite tyst och la honom igen, inga bekymmer. Det var andra natten utan amning! Han får amma när han vaknar på morgonen och verkar nöjd. Annars fungerar det fint med maten, så vi njuter av lugnet så länge det varar!

Kram och önskar er alla en trevlig dag.

• Irma01
    Danisen skrev 2015-04-15 11:41:13 följande:
    Hejhej! Jodå det är bra här. Maja äter hemma lagade puréer och gröt. Vägrar köpe mat haha... kul att hon gillar det mesta jag gör själv. Ammar mer sällan men kvällen är svår. Hon blir helt hysterisk om hennes pappa försöker natta henne. Hon är galet mammig på kvällen. Äter även på natten ca 2 ggr. Hur slutade du? Vad ger ni om han är hungrig på natten? Hur nattar ni honom? Vad är sista målet inför natten? Haha sorry för mina 1000 frågor . Jag ger Maja gröt eller puré innan vi går upp i sovrummet. Men ändå ska hon ammas till sömns.

Hoppas att du får en bra dag

kram
    Bestämde mig egentligen i måndags. Hade planerat att prova på fredag så att maken kunde ta honom, men tänkte om då maken är bortrest just nu. Så i måndags hade vi samma läggningsprocedur som vanligt (han ammar inte längre innan sovdags då han äter mat till middag) och när han vaknade kvart i elva så tog jag bara upp honom och tröstade utan att ge bröstet. Han lugnade ner sig rätt snart och somnade om. Samma sak vid kl 2 på natten. Gick en sväng med honom i famnen (max 10 min) och så somnade han om.

I natt var det samma visa och han somnade om fortare. Trodde att det skulle bli svårt för mig då han känner matlukten men nej. Han är ju 7.5 månader nu och behöver ju ingen mat på natten, så det handlar väl om närhet. Kanske du ska prova om du känner för det att finnas där och bära med inte ge bröstet? Fast det beror kanske också på hur mycket hon äter av annat mat.

Tror att det är viktigt att man tar det i sitt eget tempo Jag har tröttnat på att nattamma så för oss känns det helt rätt. Dessutom kommer Victor att få eget rum inom en månad också.

Sista målet är alltså middag, som består av grönsaks/protein pure och sedan fruktpuré. 
    Vi har inte behövt amma honom till sömns sedan han var 4 månader så därför är det lättare. Nu ammar han på morgonen när han vaknar och sedan mellan lunchen och middag. Vi trappar av långsamt

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-15 16:25:54 följande:
    Härligt Bra jobbat mamma Irma!!! Jag tror det går så bra för att du är redo och även lille Victor. 7,5 månad är ju en bra ålder att sluta nattamat om barnet äter bra på dan. Bra löggninsrutin sen innan spelar ju också såklart roll. Jag är inte redo för det ännu och inte Lovisa heller men hon är ju bara 6 månader så vi väntar ett tag till

Här har Lovisa iaf börjat äta puréer och gröt igen så nu är det på rulle efter ett uppehåll på ett par veckor. Hon äter annan mat till frukost, lunch och middag nu. Inga jätteportioner men intresset har kommit igen och hon tycker allt är gott igen vilket är kul Bajsade sin första korv idag, he, he Var på sexmånaderskontroll idag med och allt såg jättebra ut.

Hade usel natt i natt däremot pga storsystser som reagerade på cortisonsprayey hon får för sin förkylningsastma igen. Efter en veckas kur är hennes hemska hosta borta vilket är fantastiskt men hon har fått biverkning a la insomnia istället (har hänt ett par ggr förr) och ändå ger vi en låg dos. Hon var vaken mellan 2330-03.30 Låg bredvid mig och försökte sova, sa inte ett knyst men kunde inte somna om. Jag som också tagit cortison vet ju precis hur det är och biverkningen är inte helt ovanlig för barn. (Sömnbrist pga hosta och andnöd ör ju såklart ännu värre.) Vi håller på att trappa ut hennes dos för denna omgång och hoppas det inte blir fler sånna nätter. Hon har fått vara hemma idag, alldeles för trött för dagis tyckte jag imorse och det har gått bra då vi haft lugna aktiviteter idag.

Stora kramar
    Tack
    Tror också att det är för att vi är redao att det går bra, och håller helt med dig, ingen idé att stressa fram sådant, det kommer oavsett!

Skönt att Lovisa har börjat äta mat igen. Förstår att det krävs lite tid för att få igång "den vanliga" rutinen igen.

Hemsk dock med storasystern, och jag som har tagit kortison under cellgiftsbehandling känner precis igen dessa biverkningar. Var ju pigg som en mört på nätterna! Hoppas att on slipper medicinen snart.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-04-16 23:11:45 följande:

Skönt med bättre natt för storasyster Villsågärna!

Angående gluten gav jag Adam ett smörgåsrån för första gången igår.. Enligt bvcs inrådan och har får ju nu både skrädmjölsgröt och havregrynsgröt. Känner mig kluven här och när jag läst olika studier så verkar det lika vanligt med glutenintolerans om man introducerar gluten nu som vid 12 månaders ålder, om man tittar på hur många som är glutenintoleranta vid 5 års ålder,

ettsotareblod.se/nar-ska-bebisar-borja-ata-gluten-och-ska-de-ata-valling/

Däremot kommer jag inte ge välling eftersom jag inte tror det är bra med så mycket gluten som det innehåller och dessutom innehåller maltdeoxin som jag tror stjälper mer än hjälper. Men alla gör som de tror är bäst och har full förståelse om andra vill ge det.

Adam är fantastiskt och verkar mycket mer harmonisk och glad sen en bra tid tillbaka. Däremot märker jag att han inte är lika framåt som andra barn på öppna förskolan och betraktar mer än brötar på. Eftersom jag är oroligt lagd tycker jag de andra barnen i samma ålder är före i utvecklingen än Adam då han inte sitter själv ännu, flyttar leksak från en hand till den andra och inte vänder sig så ofta från rygg till mage (även om han kan det). Tycker inte heller han är överförtjust i leksaker och vill hellre att jag leker med honom än att han ska leka själv. Dock utvecklas han och händer små saker varje dag men som sagt tror eventuellt Adam har en mer betraktande, kanske blyg personlighet vilket är tvärtemot hur jag är och kanske därför det känns så ovant för mig! Dessutom är han ju bara ett halvår och mycket kan hända.

Nej nu måste jag lägga mig!

Kram på er!

Vännen! Då kan jag lugna dig, Victor är ju en månad äldre än Adam och sitter inte själv ännu och kryper inte heller! Han använder dock händerna mycket och gillar sina leksaker.

Tror inte att det är någon som helst problem, alla barn utvecklas i sin egen takt. Vi ska på 8 månaders kontroll den 4 maj, jag lär höra då om det är normalt eller inte

Kram!
  • Irma01

Hurra! Plötsligt händer det Solig.

Victor har inte fått mat på natten sedan i måndags och i natt sov han hela natten från kl 19 till kl 5

Underbart men konstigt nog känner jag mig nästan tröttare än vanligt

Hur mår ni idag tjejer?

Kram

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-04-17 10:07:57 följande:

Hej vänner. Har lite ont om tid på dagarna och internet krånglar fortfarande i soveummet, dessutom är jag så fruktansvärt genomtrött så orkar knappt skriva.

Vsg, vad härligt det låter med rutiner. Försöker att jobba på det och funderar på att köra Walhgrens kur, orkar inte ha det så här länge till, ngt måste göras.

Bell, förskräckligt med dessa skrik, har ju varit där så jag vet, de stackars små liven, tänk vad ont de måste ha när de skriker så där. Alice har fortfarande ont i magen, Bell - skriv upp vad du äter så att du kan se till slut vad lillen inte tål. Efter väldigt lång tid kom jag fram till att Alice inte tål kaffe, inte ens en halv kopp och inte ens koffeinfritt. Märkte det när kaffet tog slut hemma..

Blodprovet visar ingen intolerans mot MP så vet inte vad jag ska göra nu :(

Tror även att hon har fått ont i magen rejält av smakportioner.

Den där skrädmjölsgröten, varför gör ni den och varför är den bra?

Ni som kommer att akta er från gluten, vid vilken ålder tänkte ni ge det?

Det finns havregryn att köpa som är helt glutenfria, det står på förpackningen, i fall att ngn inte visste.

Kram

Hej Lelle,

Skönt att Alice inte är Mp allergisk, då kanske ni kan bygga upp en strategi för att få henne att sova längre pass.

Nu är dessa bara tips som vi tycker ha funderat bra här, men jag förstår naturligtvis att det är olika för alla. Iaf, det viktigaste av allt är att DU har BESTÄMT DIG. Du måste vara mentalt beredd att "ta fighten" och planerat hur du ska agera. Det ska inte vara någon tvekan.

Från att de är 6 månader så hr spädbarn ingen fysiologisk behov att äta på natten, t.e. Vi väntade tills nu då vi kände oss inte redo innan, och det finns ingen som helst poäng att ändra på det om man inte känner sig redo.
    Men det är bra att veta att de iaf inte behöver mat på natten.

Jag skulle börja med att hålla rutiner även om det blir svårt i början. Och framför allt att inte ha henne i sängen längre men i sin egen säng, nära dig naturligtvis. Försök lägga henne ungefär vid samma tid varje kväll. Ha en rutin, där ni kanske sjunger en låt samtidigt som du masserar henne lite, så säger du god natt och går därifrån, stäng gärna dörren. Om hon skriker (och du hör att det tilltar) så går du in igen och tar inte upp henne men lägg handen på magen och visa att du finns där. Gå ut igen. Det lär ta ett tag med henne, eftersom hon är van att bli buren när hon skriker, men försök tänka på att du ger henne den underbara gåvan att lära sig somna själv... 

Tycker inte att du behöver vänta 5 min alls. Meningen är att hon ska känna trygghet i sin säng.
    Sedan bestämmer du att t.e om du har ammat och hon vaknar mindre än två timmar senare så ammar du inte. Du tröstar en stund, lägger henne igen. Det är bara exempel och förslag. Men vad jag försöker säga är att ni måste ha en plan innan och ni måste vara bestämda. Bättre om du känner att du inte pallar att vänta lite till isf.

Stora kramar!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-04-17 14:05:35 följande:

Ngt man ska tänka på om man köper begagnad Stokke tripp trapp? Har de alltid sett likadana ut genom åren? Eller har det kommit ngn ny upplaga?

Begagnad bumbostol, ngt att tänka på? Vad är bumbostolen bra för?

Vi har köpt en tripp trapp stol på blocket. Bygeln är i läder på den, och det fungerar fint
  • Irma01

Johjen, hoppas allt har gått bra med dopet

Bell, jag skulle prova både Miniform och Semperdroppar och hjälper inte det då kan det ju vara MP han inte tål. Kan inte skriva bättre råd än vad vsg skrev! 
    Hoppas verkligen det inte är kolik... 

Själv har jag varit helt däckad idag. Från att jag vaknade med ont i magen och yrsel känsla, lyckades ändå åka med till babysim (maken simmade med V) men sedan sov jag flera timmar. Bättre nu, men inte van att vara så ur slag! Skönt att det var idag då maken var hemma...

Märkligt, det känns som om nu när Victor sover hela natten så har dessa "pigga upp en" hormoner lämnat kroppen och jag har plötsligt blivit SÅ trött. Hoppas dt snart stabiliserar sig...

Nåväl, det finns bra mycket värre saker i livet

Hur mår ni andra idag?

Kram

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-04-18 19:10:06 följande:
    Har sett på Blocket att bygel saknas på vissa, vad är bygel och behövs den?
    Ja, den behövs då det håller barnet i stolen! Går säkert att köpa separat men då ska se att det är en stol som fungerar med den aktuella bygel som säljs i affärerna.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015