• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-16 15:09:44 följande:

Nej, precis, har inte direkt dåligt samvete över träningen. Det får bli nästa vecka, helt enkelt!

Nja, jag tror inte att han har ont i magen, jag är rätt så säker att det har med den nya fasen att göra. Tror att det händer mycket i hjärnan, och han sover mer oroligt än tidigare, vilket förmodligen gör att han vill vara nära mer också. Vi har kört med bananpuré ett tag nu, så vore det pga av den borde han ha reagerat tidigare. Dessutom är han helt galen i den, och tycker inte att skeden kommer fort nog .

Vi får se hur natten blir. Han sov en stund på förmiddagen och nu kom vi just hem från en promenaden där han också slumrade till. Nu skrattar han och vill ha uppmärksamhet så det ska han få!

Håller tummarna stenhårt att Lovisa inte har Rs, bra att ni har varit o testat!

Kram

Aha, nä banan brukar de ju inte reagera på. Lovisa tycker också att det är gott Nog som du säger, ökat nörhetsbehov. Kanske testa att sova sked i natt? Då kanske du kan sova lite bättre med under tiden. Här blir det sitta upp i natt men inget att göra åt. Hon vill inte sova själv och måste ha lutning. Jättemycket slem men det löses upp av koksaltsprayen och nezeril var också bra. Sen hoppas jag att airomiren gör sitt. Håller tummarna för att vi båda får sova mer i natt!! Kram
  • villsågärna38

Lelle: Komjölksallergi ger ont i magen hos bebisen som skriker. Detta kan ske i samband med att de äter och pruttar. Kolik är det ju först om de skriker otröstligt mer än tre timmar per dag, minst tre dar i veckan. Men oavsett - om hon verkar ha magknip så kan man utesluta mjölk och se om det är det. Om inte så har du ju bra ätit tråkigt i ett par veckor. Ät inte fetaost och om det finns mjölk i maten står i innehållsförteckningen. Det finns inte i all skinka men ibland osv. Om du ska ta kontakt med en dietist måste du såklart avgöra själv. Om du är väldigt osäker och tycker detta är svårt är det kanske det en bra ide. Även nästäppa kan vara ett symtom på mjölkallergi har jag läst så tycker iaf du ska testa för att ev utesluta isf.

Mjölk och ägg är de vanligaste allergierna. I vårt fall visade det sig att hon reagerar på ägg vilket Bvc tyckte lät som högst osannolikt då hon inte har eksem men nu var det så och enda sätter att veta var att jag testade mig fram. Det var ju inte Bvc som var tvungen att höra på skriker så jag testade allt för att få det att sluta. Även sånt som var osannolikt men som det fanns en liten risk att hon reagerade på. I vårt fall blev ju en väldigt ledsen tjej glad på ett par veckor så det var så värt det.

Lycka till

Kram

• villsågärna38

Jobbig natt här men inte riktigt lika jobbig som igår. Hon äter lite nu och har sovit sen 19.30. Ligger på min arm på en kudde för att komma upp och få lutning. Jobbig andning men lite lättare än igår natt och inga indragningar el uppehåll el sånt som är farligt. Så hoppas bara det är en jobbig förkylning. Vissa virus är ju jobbigare än andra även om det inte är rs.

• villsågärna38

Hej vänner!

Hur har era nätter varit? Johjen? Irma? Har ni sovit nåt? Jenkis - var länge sen nu, allt ok?

Här lättade det lite efter 03 då jag gav mer nässpray och airomiren så då vågade jag sova lite men har inte blivit mkt sömn annars direkt. Hoppas få svar idag på provet och hoppas innerligt att det inte är rs. De får ju ofta förkylningsastma efter en rs-infektion med och hu va jobbigt att få det redan nu också. Det vill vi inte

Azurea - hur mår dina små nu? Kommer ihåg att de blev så dåliga och fick rs. Stackars er, hoppas ni alla mår bra nu!!

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-17 04:12:00 följande:

Usch vad jobbigt det låter, tur att det är ngt bättre inatt. Själv skulle jag inte sova en blund om det vore så illa med Alice. Kan de inte munandas heller när de är så sjuka? Kryakram till Lovisa

Tycker att du har helt rätt och självklart ska jag pröva att utesluta all mjölk. (Har eedan börjat) Det vanliga, ost, mjölk, grädde osv är ju lätt att utesluta.,Orolig bara att jag får i mig den på ngt sätt utan att man tänker sig för. Vi har väldigt lite tid och äter mycket hämtmat, det blir en omställning så klart., Har väldigt svårt att tänka klart när jag är så utmattad. Det känns som om att jag har blivit extremt korkad av sömnbristen. Kram

Glader postade en bra lista så kika på den. Men annars ska man undvika både får och getmjölk med plus sojaprodukter då många reagerar även på dessa om de är mjölkproteinallergiska (se länken jag skickade) så ta havremjölk/havrepeodukter ist el laga mat med kokosmjölk.

Annars gjorde jag enkel mat som stekt köttbit, ris/pasta el potatis och sallad med vinägrette. Tråkigt men gick snabbt och var riskfritt. Kycklingfiléer i ugnen är ju också enkelt och sköter sig själv om man har lite tid. Ägg är ju också bra till mkt och ska du utesluta det så bättre att ta det efter mjölken så du vet vad som är vad. Hoppas du haft bättre natt! Lycka till och stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-17 11:08:17 följande:

Adam har skött sig exemplariskt i natt, ammat och somnat om och det var nog tur det för fått feber, ont i kroppen och halsen. Däremot har hans pappa inte varit lika exemplariskt utan vaknade imorse att han inte var där och förstod att han var ute och sprang! Vilken härlig prioritering när jag är sjuk! När han kom hem var han sen till jobbet och hann knappt byta blöja på Adam och blev sur när jag ifrågasatte varför han satte på pjamasen igen efteråt och inte vanliga kläder. Han motiverar sin morgonträning med att vi sov ända när han gick hemifrån?! Men det finns tusen andra saker att göra än att just ta hand om Adam! Dessutom vaknade vi ca 15 min efter han hade stuckit ut.. Så arg så jag skakar just nu och hade varit skönt att slippa huvudansvaret någon dag för Adam särskilt när jag mår så här dåligt. Jag kommer ju behöva amma ändå hela dagen så lite avlastning hade ju inte varit helt fel. Varför kan han inte fatta det?! Varför är det bara jag som har koll på alla rutiner tex på kvällen byter man inte till pjamas förrän precis innan vi ska lägga Adam, när jag kom upp efter ha vilat en stund i går kväll hade sambon redan satt på pjamas och satt med Adam framför tv. Jag frågade varför och då hade han bytt när han bytte blöja för det var lika bra.. Rutiner då?! Fattar han inte? Grrrrrrrr säger jag!

Stackars dig, hu va jobbigt!! Jobbigt med sambon också. Låter som ni behöver prata lite eftersom han inte själv förstår. Jag hade då inte stuckit ut och sprungit i ett sånt läge direkt Han mende säkert inget illa och kanske inte förstod hur dålig du är? Hoppas ni kan prata under dan. Krya på dig vännen och vila allt du kan idag!! Finns någon annan som kan komma och avlasta dig idag? Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-17 11:11:06 följande:

Usch låter som en tuff natt. Har du maken hemma eller roddar du med allt själv? När tror du att du får reda på rs provet? Kram

Barnens farmor är här några dar och storasyster på dagis 6 timmar så det går bra trots allt Förhoppningsvis får vi svar idag alt imorgon. Lovisa är lika glad som vanligt på dan, sover bara lite mer än normalt så det är skönt iaf. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-17 10:16:21 följande:

Tack tack för mat-tips, behövs verkligen!

Jag har alltid ätit mycket fett, grädde, fraiche, flera lager smör osv. Kan göra mig gott att äta lite annorlunda, blir väl smal som en pinne. Kokosmjölk tipsade du om tidigare minns jag så det är inköpt. Ska även köpa avocado som jag kan ha som "sås". Minns att du tipsade om det också.

Visst reagerade Lovisa ganska omgående på ägg? Har inte vågat äta det heller på en vecka. Men eftersom att hon har varit dålig i magen under denna veckan så kan det väl inte vara ägg?

Hoppas att majonäs går bra att äta..

Hon sov korta pass inatt men jag hade väldigt lätt för att somna, så det var skööönt!

Va skönt!! Lite sömn är bättre än ingen iaf.

Jo hon reagerar inom ett dygn iaf på ägg men det kan kanske vara olika, vet ej. Ska du utesluta ägg så kan du ju inte äta majonäs (men majo är iaf mjölkfritt, ska vara det iaf, annars får du höra egen ) så kanske bättre du tar det en sak i taget? Ät ägg nu och uteslut mjölk, om det inte hjälper uteslut sen ägg strikt i två veckor efter det. Håller med om oatley osv, de är inte goda. Jag hoppade det helt faktiskt. Tyckte det var godare att laga mat utan. Åt avocadoröra, tomatsås, vinägrette och majonäs till maten då jag testade mjölkfritt. Körde potatis och rotfrukter i ugnen osv. Grillade t o m på gasolgrillen ute i november bara för att få nåt lite godare

Jag sörjer att jag inte kan äta semla idag, älskar semlor, men inget mer med det!! Alternativet är mkt värre såklart.

Ha en bra dag! Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-17 11:27:01 följande:

Hej! Hoppas ni mår bättre snart. Tänkte höra hur mycket nezeril du fått klart att du kan ge? Olle har också varit förkyld men det har hittills funkat med Physiomer, nässug och högläge, men det är ju på gränsen emellanåt och det är hemskt när de har svårt att andas. Små skruttisarna... Kram

Ok med halva dosen dvs en droppe i varje näsborre. Hur mår ni? Lovisa har inget slem i näsan så bara physiomer, nezeril, högläge och igår airomir. Hon har slem i bröstet ist och täppt. Ang snorsug så sug bara om ni måste dvs han har en loska där och det rinner osv. Ju mer man suger desto mer bildas tyvärr. Krya på er! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015