• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-02-12 13:53:57 följande:

Hej alla mammor,

Undrar om ni vill ge lite tips gällande väskan man packar till förlossningen.

Vad var onödigt, vad användes inte, vad användes mest och fanns det nåt som inte packades som ni önskar ni hade packat ner?

Lämna gärna feedback om ni vill och har tid. Går in i v 34 imorgon och börjar att tänka på förlossningen mer och mer. När värkarna sätter igång vill jag gärna slippa tänka på om jag glömt att packa nåt viktigt osv.

Du har ju två barn så du har säkert koll på det mesta men förutom allt basic som kläder (myskläder och tofflor), babykläder, kamera och necessär så tycker jag att goda juicer typ Brämhults, godis och iPad var toppen Maken hade även med sig en halvflaska champagne

På BB Stockholm och BB Sophia har de ju babynest så det behöver man ju inte ta med. Men bärsjalen var bra att ha. Och glöm inte babyskyddet!! Och en mysig filt till bebisen eftersom man ligger mkt hud mot hud.

BB-tiden är ju underbar!! Snart är du där och får träffa din lille kille

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-12 15:08:35 följande:

Förlossningsvården har säkert ändrat sig massor på 9 år

Tackar ödmjukast för dina tips

Ja säkert men du är ju i goda händer på BB Sophia Bara varit på studiebesök men är ju lika fint som BB Stockholm (där vi fött två ggr), underbart mysiga rum, superpersonal osv. Som att bo på hotell Sen vet jag ju inte hur dina tidigare förlossningar gått men tredje barnet kan nog gå snabbt!! Tog ju bara en tim för mig sen vi kom in till BB sist och 1,45 från första värken så åk in i tid!! Drar det ut på tiden får du ju saft och även milkshake av personalen. Äta brukar man ju sällan vilja sen det sätter igång. Jag drack bara lite juice men var gott att ha i kylskåpet på rummet sen ihop med favoritgodiset Sen får man ju supergoda smörgåsar och cider efter förlossningen och helpension på avdelningen

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-12 17:21:19 följande:

Mina barn är födda på SöS och då fanns det inte patienthotell t ex och det upplevde jag som väldigt negativt.

Bb Sophia kommer bli jättebra och jag hoppas givetvis på en kort förlossning med tidig hemgång. Första gången jag födde tog det 9 h och andra gången 6 h. Nu är det ju 9 år sedan jag födde sist så jag vet inte om min kropp kommer ha fördel av att jag fött tidigare. Hörde en kvinna som sa att om det gått mer än 6 år sedan man födde sist har man inga fysiska fördelar längre.

Jag räknar med en förlossning på runt 10 h och blir den kortare blir det bara som en bonus

1,45 h är ju jättesnabbt. Helt otroligt att ni hann in. Andra gången jag födde åkte jag in när jag hade 4 min mellan värkarna och hann iofs bara vara där i ca 2,5 h sedan var hon född.

Har börjat få en del sammandragningar och det påminner mig om att det hela snart sätter igång.

Min barnmorska sa att det spelar ingen roll hur många år det går emellan. Har man fött barn tidigare så vet kroppen vad den ska göra och det går som regel alltid snabbare än första förlossningen iaf. Så bäst att va på säkra sidan

Jag hade 10 min mellan värkarna när vi åkte in. Det tog 15 min till sjukhuset. När vi kom fram hade jag värkar varannan minut och var öppen 10 cm. Det hade då gått totalt 45 min sen jag vaknade av första kännbara värken så som omfödeska kan det gå väldigt fort (Min första förlossning tog 8 timmar. )

Kram
  • villsågärna38
    Bengalen skrev 2015-02-13 05:52:21 följande:

Stor kram till dig hoppfulla Fia! Snart är det helg om det kan vara någon tröst.

Jag är så glad att äntligen få skriva att Leo har klarat sig utan ersättning nu i 1,5 dygn i sträck. Tänk att man fick liv i den här gamla kossan till slut ändå.

Va härligt! Grattis
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-13 03:44:31 följande:

Då litar jag på din bm

Låter som du hade en jättekort förlossning men en bra upplevelse. Vilken tur att du åkte in på en gång.

Kände du på dig att det skulle gå fort, var det därför du åkte in på en gång?

Ja jag hade inte velat att det hade gått så snabbt första gången men med nr två har man ju bättre koll. Hade en underbar doula som vi även hade hjälp av med första tjejen. Vi hade mkt kontakt sista månaden då jag hade en hel del förvärkar till och från. En vecka innan var jag öppen två cm och hade ett litet genrep några dar innan hon kom men det stannade av den gången. Min doula sa att hon trodde att det skulle få jättefort när det väl satte igång igen och att jag skulle veta då det var på riktigt. Det stämde

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-14 11:05:31 följande:

Öööh nu är Varannan timme nätterna här igen. Slapp det i 2 el 3 nätter sen är dom tillbaka. Dygnet runt varannan timme. Behöver jag säga att jag är trött?! Orkar snart inte mer. Min värk blir hemsk när jag inte får sova... nu får jag ta en fight med mig själv och försöka acceptera det som är bäst för oss. Pumpade häromdagen och det var bara blaskigt. Inte gräddvit som det varit inNan. Dock hade jag inte ammat innan jag pumpade (hade känningar av mjölkstockning) Så vet egentligen inte om det bara var förmjölk som kom ut :-/ ööh blir ju helt gråhårig av det här.

Glad alla hjärtans dag på er <3

Usch va jobbigt!! Stackars dig!! Och du som har värk med. Blä

Det kommer alltid tunn mjölk först. Det är den som släcker törsten och är så bra om det är varmt t ex, deb ger bebisen vätska. Sen kommer den vita fetare mjölken. Om du har lätt för mjölkstockning så har du med största sannolikhet mkt mjölk och då blir det ju mycket av den tunna dvs stor volym. Kan bli så mycket att hon blir mätt av bara den för att det fyller upp magen och då står hon sig inte så länge. Testa att blockamma i 4 tim i stöten. dvs låt ett bröst vila länge mellan gångerna. Då minskar du volymen lite, låter som att du har lite för mkt mjölk just nu. Sen kan du ju även pumpa ut en del av den tunna mjölken innan du ger bröstet och sen låta henne suga länge för att få i sig den feta.

Hoppas det kan hjälpa lite!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-14 05:42:10 följande:

Kul, ska testa det. Igår hade Alice ett kolikanfall igen. Hon skrek i fyra timmar, stackars liten. Ska testa Jon nästa gång (förhoppningsvis var detta sista anfalletå dock)

Hon somnade 00:00 och vaknade 4:00, längre första pass än vanligt, hoppas på bättre tider nu. Nu är täppan här då blir det väldigt korta sovpass, det första var 45 min.

Usch va jobbigt med kolik!! Stackars dig och stackars lilla Alice Har du testat mjölkfritt ännu?

Förstår att det känns tröstlöst ibland men du gör helt rätt som ger henne närhet då det är det hon behöver. Alla barn är olika och vissa är helt enkelt lite enklare än andra när de är nyfödda och de första månaderna gör man helt rätt i att ge mycket närhet om det är det hon vill ha. Det räcker inte bara med amning för alla barn, vet precis då vår äldsta tjej hade mkt mer närhetsbehov och jag t ex ammade oftare på nätterna med henne än med Lovisa.

Sen har ni ju börjat med kvällsrutiner vilket är toppen och på dan kan ju vagn vara ett sätt att börja öva på att sova själv. Det kommer att komma men tar olika lång tid och det måste man respektera. Du skämmer inte bort ditt barn som det är nu utan möter ditt barns behov vilket är helt rätt.

Kanske testa att lägga lite tidigare ikväll om det är överstimulering som spökar och visar sig som kolik på kvällen just nu? Bara en tanke. Hoppas du kan sova lite på dan idag iaf och få avlastning av pappan i helgen!

Stora kramar
  • villsågärna38

Här har både jag och storasyster blivit dunderförkylda jag känner mig under isen och hon rosslar så mycket igen nu att det är astmaspray två ggr per dygn sen några dar. Stackars liten! Hoppas att vi började i tid den här gången så det inte blir så långdraget. Nu väntar vi bara på att Lovisa blir sjuk hon med. Så rädd för rs-viruset isf så då ska jag åka till vårdcentralen och testa med en gång tror jag. Just in case!

För övrigt har vi en bra dag trots att vi är krassliga. Har blivit bortskämda här idag av maken som hade köpt smycken till alla sina tjejer idag Och jag som bara hade köp blommor till honom. Skäms lite. Men får kompensera annan dag istället

Ha det bra!!

Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-14 12:34:40 följande:

Jag gör så. Men ingen skillnad

Oj, oj! Då måste du verkligen ha mycket mjölk. Blockammar man 4 timmar får ju ena bröstet vila i 6 timmar (om det efter att du ammat två ggr på ena bröstet i sträck sen tar två timmar till innan nästa amning) och produktionen ska ju sen gå ner men tar kanske alldeles för lång tid.

Det här är det enda jag kommer på isf om du tror att det är stor volym som spökar för dig.

amningsbloggen.blogspot.se/2010/04/for-mycket-mjolk-inget-lyxproblem.html

Om du känner igen dig, läs om hur du kan pumpa ut båda brösten på kvällen helt och sen blockamma. Pumpar man för ofta så ökar man bara produktionen ännu mer.

Står även om den metoden här:

www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015