• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Skönt att ni har haft en härlig semester villsågärna!

Kan tänka mig hur det är att resa med två barn...tyckte själv att det såg ut som om jag skulle iväg på en tre månaders expedition när jag åkte själv med Victor

Här är det bra, lillkillen blev sju månader igår, i söndags hämtade vi den nya valpen.

Funderar dock på att börja sluta med nattamningen då Victor har nu vaknat tre gånger per natt på sistone. Orkar inte få så lite sammanhängande sömn när jag vet att han egentligen inte behöver mat på natten.

Han äter mat med glädje så jag är inte orolig över att han inte får det han behöver. Jag har beställt gröt på nätet gjord av havre och frukt som jag tänker blanda med bröstmjölk och ge som frukost. Sedan kommer han att få amma 1-2 gg under dagen, som "mellanmål", så det är inte att jag vill sluta tvärt...

Jag ska vara borta 2 nätter i maj, så har det inte löst sig till dess kommer det per automatik att gå, och när vi kör så får maken trösta i början då det blir svårare för mig som luktar ju mat.

Ja ja, vi får se hur det går!

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-08 23:45:58 följande:
    Tack vännen! Lät som att du hade det jättebra med och att det funkade jättebra med resandet. Va roligt

Stora killen, redan 7 månader!! Ang amningen så är mitt enda råd att göra det som känns rätt för dig. Kan vara jobbigt att sluta. Barnet kan ju protestera i några dar så viktigt att du är redo och vill. De känner ju om man är osäker och tveksam. Men tycker att det låter som en bra plan du har. När jag slutade reste jag bort en helg. Funkade bäst för oss. Hade trappat ned innan men hade nattamningen kvar så jag slutade sen tvärt genom att vara borta. Försökte även sluta innan jag eg ville. Pga att jag kände att jag borde, att alla andra slutade osv. Låter så korkat nu i efterhand att jag ens försökte och det gick inte alls bra. Funkade bra när jag gjorde som jag ville. Lyssnade till mitt hjärta och ammade så som det passade oss och även slutade så som det passade oss eller ja mig, min dotter hade nog gärna fortsatt Om du känner att nätterna blir för jobbiga ska du sluta och det kommer att funka bra. Viktigast är att du har stöd från pappan och bra läggningsrutin och det har du ju Var även beredd på att han behöver mer mat på dan då du slutar på natten. Att de äter på natten bidrar ju såklart även om de är redo att förlägga matintaget till dagtid istället. Och börja inte ge vatten i flaska el liknande ist för amning. Då får du bara ge det på natten ist. Napp däremot kanske han blir redo för nu om han inte varit det tidigare.

Va roligt med valpen!! Grattis till bebis nr 2

Kram
    Jag håller helt med dig! Det ska kännas rätt för en själv och man ska vara mentalt beredd på att det kommer att bli jobbigt i några nätter. Jag har som tur är inte ofta brytt mig om vad andra tycker och säger de senaste 7 månader...jag har lärt mig från hundarna att man måste tro på sin egen "metod" och att jag känner Victor bäst. Han håller på att bli en tuttegris bara för att han kan, och det är varken bra för mig eller honom. Närhet får han såklart massor av när han vill, men nu har han som sagt inget näringsbehov på nätterna, så det är rätt läge. 
    Har sagt till maken att det bästa är att ta det en fredag kväll, så han har iaf två nätter där han inte behöver börja jobba dagen efter! Vi ska på fest på lördag och har barn och hundvakt, som tur är är festen 5 min bilresa hemifrån, så blir det jobbigt åker jag så klart hem. Förhoppningsvis hinner jag äta middag iaf

Har last lite på hemsidor några tips om hur man "enklast" gör, och det roliga var att vi redan gör det mesta... Victor somnar aldrig med brösten i munnen, vi har läggningsrutiner osv. Tror dock att det kommer att bli jobbigt oavsett. Vi har märkt på sistone (senaste veckan) att Herrn har en viss humör och kan gallskrika när han inte får det han vill...Det är en helt annan skrik än när han är ledsen, trött eller hungrig. Har därför börjat "ignorera" lite när han håller på och då tystnar han rätt fort och fortsätter med det han höll på med. Det går fort framåt, lite för fort kan jag tycka nu.

I morgon ska jag vara borta från kl 8 till kl 16.30, det ska bli väldigt spännande att se hur det går med pappa. Kommer att amma honom innan jag åker och sedan blir det vanlig mat. Tror det är dags nu att maken har honom en hel dag, det är ändå en helt annan sak än att vara med honom ensam i fyra timmar. Bra både för maken och Victor. 

Om vi börjar projektet "sluta nattamma" nästa fredag så lär det fungera fint tills jag ska vara borta 15 maj. Jag vet att om man har bestämt sig så ska man köra tills det fungerar! Samma som med valpen, som just nu är väldigt missnöjd över att få sova i ett annat rum när vi andra mystär i vardagsrummet. Men man får inte komma ut när man skriker, så är det bara! Han lär somna som en stock snart, han har lekt som en tok med sin storebror

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-04-09 07:16:31 följande:

Välkommen hem Villsågärna! Härligt att höra hur ni haft det! Kan tänka mig att det varit fullt upp men ändå skönt med miljöombyte.

Här har det varit sjukstuga för hela familjen. Adam dålig längre och jag åkte på en megaförkylning och typ däckad hela påsken.. Men på benen idag och håller på och göra i ordning oss till öppna förskolan där vi inte varit på två veckor.

Adam blir 6 månader idag!!! Inte klokt vad tiden går! Äter mer och mer smakisar men tutten ändå bäst. Ska testa ögggulesmör idag och han äter nu skrädmjölsgröt med aprikospure på kvällen och verkar stå sig på det för igår sov han hela natten och i natt vaknade han 1 gång! Fortfarande små portioner dock och som sagt tuttarna är still nr one..

Kram på er!

Grattis Adam Visst går tiden för fort!! 

Vad jobbigt med förkylningen Bra att du är på bättringsvägen iaf.

När det gäller maten så äter Victor som en häst på lunch (huvudrätt och efterrätt) och middag (huvudrätt och efterrätt). Jag har beställt ekologisk havre gröt med frukt på ekologiska barnsmatbutiken och tänker testa ge honom det som frukost blandat med bröstmjölk. Få se vad han säger om det!
    Underbart att Adam sover hela natten!! Det är ni verkligen värda <3.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-09 10:34:23 följande:
    Det låter som en jättebra plan. Du är så klok smile1.gif Kommer att gå galant. Kanske är tänder på g nu om han är lite "tuttig"?

Kram
    Tack vännen <3.

Tittade i hans mun men kan inte se eller känna något än, men det kanske ändå är på gång.

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-04-10 18:27:52 följande:

Hej vänner, hoppas att ni alla haft en skön Påsk! Internet krånglar i sovrummet så har inte kunnat göra inlägg, det hänger sig, och det är oftast då jag har tid att hänga här.

Här är sömnen som vanligt, varit katastrofala nätter där jag kunnat skrapa ihop tre timmars osammanhängande sömn vissa nätter. Denna natten var dock ok vilket jag verkligen behövde. Tråkiga nattliga incidenter, så som att hon har kissat ner pyjamas ett par ggr, efter byte kan det ta ett par timmar innan hon somnar om. Eller en spya i sängan, gaser i magen, nästäppa. Alltid är det nått som besväras under natten. Har dock märkt att om äter ordentligt vid 3:00 så kan hon sova 2-3 timmar (vilket är toppen här).

Har börjat med smakisar och hon gör inga grimaser, ser ut som om att det är ngt hon brukar äta :) Lade en hel banan vid hennes mun för att hon skulle slicka på den men hon började att glufsa i sig bananen så fick plocka ut små bitar i munnen på henne. Det kanske de brukar göra?

Hon verkar gilla allt som hon har fått slicka på.

När vi gav henne en tesked mosad banan så fick hon ont i magen på kvällen. Kan det vara bananen tro? Har ni andra upplevt samma?

Samma sak när hon fick en tesked gröt, ont i magen på kvällen.

Nästa vecka får vi provsvar på MP, spännande. Fortfarande oklart om hon är allergisk. Började med MP och diffusa problem uppstod, lite mer gnällig, så slutade igen.

Skrädmjöl, är det gluten i? Skulle man akta sig för gluten eller hur var det nu?

Men vilket helvete Lelle!

Det positiva är att ni får snart svar angående MP och kan åtminstone därifrån ha en strategi och kunna blicka framåt.

Själva har vi nu den härliga första tand på gång och en kinkigare Victor. Glad i mellanåt men mer skrik än vanligt. Känns så där med tanke på att vi har barnvakt för första gången i kväll, då vi ska på 40 årsfest. Jag kommer dock inte att dricka och lokalen är 7 min bilresa hemifrån, så det känns bra i fall han skulle bli helt otröstlig.

Hade dock känts bättre om han var sig självt.

Ja ja...

Projektet sluta natt amma avvaktar vi med då det är ingen ide nu med tanden som kommer upp.

Annars var jag borta från 8 till halv fem igår och det gick galant, maken var lyrisk och överlycklig. Kände mig stolt som inte ens skickade en enda sms och frågade. Tänkte att han hör av sig om det är något han behöver veta .

Har du Physiomer och nässug? Det hjälpte oss mycket när Victor var super förkyld i Frankrike.

Sover hon fortfarande hos dig?

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-04-12 08:05:13 följande:

Lelle, stora kramar till dig! Hoppas det vänder för er snart och att du får sova lite mer.

Irma, så bra att kunna vara borta en dag och veta att allt funkar hemma! Hur gick det på 40 års festen? Jag ska på kurs i barn HLR på tisdag kväll och Adam och hans pappa blir då ensamma mellan 17-22. Håller tummarna att det går bra!

Villsågärna, så klart det kan vara hormoner! I natt vaknade Adam en gång och känner mig på något konstigt sätt piggare.. Hur är det med Lovisa idag? Fortfarande feber? Hur ver man att det är tredagars feber?

Glader, Hedda verkar vara en glad lite tjej! Så härligt och passa på och njut! Man ver ju aldrig hur hon blir som tonåring..

Här börjar nedräkningen till dopet nästa lördag. Känns lite som om vi tagit vatten över huvudet och det blir lite för stort men nu är det bara till att tuta och köra! Håller tummarna att vi får vara friska denna vecka.

Kram

Ja, verkligen skönt, både för mig men också maken, viktigt för honom att känna att han klarar utmärkt att ta hand om Victor själv Det kommer säkert gå fint för Adam och hans pappa.

Det gick fint på festen! Åkte 18.45 hemifrån, tillbaka halv ett, han hade vaknat en gång och vår duktiga barnvakt hade tröstat och låtit honom vara i famnen och han somnade till slut om. Vill inte ha mat.

Nu har vi varit uppe en timme,han har ätit gröt och sitter i mina knä. Tanden spökar fortfarande, men det verkar som om han är på bättre humör idag

Håller tummarna att ni håller er friska och att alla förberedelser inför dopet löper problemfritt!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-12 12:49:07 följande:

Blä, ingen kul natt här. Vid midnatt var Lovisa helt superprickig i ansiktet och hela huvudet plus mage och rygg. Problemet var att ansiktet blivit rött och irriterar och verkade klia. Hon grät och försökte klösa, vred sig och kunde inte ligga still. Jag smörjde med Mildoson för att lindra klådan då det mer såg ut som nässelutslag/allergi och efter en timme kunde hon somna igen men var jobbigt även vid 3.30 och 5.30. Prickig som bara den imorse men har sovit i vagnen på fm och nu har det lagt sig. Puh!! Pratat med Närakuten och 1177 som menade att vi skulle åka in till Närakuten på Astrid Lindgren om det blev värre igen. Kan vara tredagarsfeber och att det blev värmeutslag då hon sov alt så är det allergi. Hon fick lite mat från en Hipp burk igår med kyckling och är hon äggallergisk kan hon ha reagerat på kycklingen.

Håll tummen att det ger sig för nu reser maken utomlands i em ( i jobbet) och blir borta i tre dar. Hoppas det är bra med er alla andra iaf!

Kram

Usch!!! Stackare...hoppas verkligen att det blir bättre och att ni slipper åka in.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-13 11:35:20 följande:
    Den har varit lugn. Två amningar och ingen klåda. Hon är fortfarande prickig men det verkar inte klia. Har sovit två tim nu på fm så lite tröttare än vanligt dock

Hur är det med er? Dopet blir säkert jättebra. Det låter hur kul som helst att gå på ett så stort och festligt dop tycker jag Vi kör om två veckor 35-40 pers hemma hos oss med buffé, champagne och tårta

Kram
    Vad skönt att natten blev lugn och att det inte kliar längre! 

Här är det bra, fast Victor vaknade 3 ggr i natt...Han verkar vara på mycket bättre humör och igår kom det två stora "lass" som verkade störa honom en del. Han hade inte gjort stort på två dygn, så det kan ha varit det. Tanden är absolut på g, men den verkar inte störa honom just nu iaf

Här har vi just haft lunch efter att ha varit och tränat. Tyvärr tröttnade V efter 45 min så core övningarna hann jag aldrig göra...

Valpen och Victor är kompisar och har sin alldeles egen kommunikationssätt, men det är en ynnest att få titta på. Ska försöka visa en bild.

Johjen, hur går det med förberedelserna inför döpet? Hoppas allt flyter på som det ska!

Kram på er tjejer!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-04-13 15:17:46 följande:

I natt kl 01.21 födde jag min son, 52 cm lång och 3700 g tung.

Värkarna startade 20.30 så det tog ca 5 h och allt gick jättebra. Hade 2-minuters värkar och det var vidrigt smärtsamt men klarade mig i badet med lustgas.

Gick inte sönder nånting och han ammar var tredje timme ca smile1.gif

Är så oerhört lycklig

Stort grattis!!! Underbart att du äntligen fick träffa honom <3
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015