villsågärna38 skrev 2015-04-08 23:45:58 följande:
Tack vännen! Lät som att du hade det jättebra med och att det funkade jättebra med resandet. Va roligt
Stora killen, redan 7 månader!! Ang amningen så är mitt enda råd att göra det som känns rätt för dig. Kan vara jobbigt att sluta. Barnet kan ju protestera i några dar så viktigt att du är redo och vill. De känner ju om man är osäker och tveksam. Men tycker att det låter som en bra plan du har. När jag slutade reste jag bort en helg. Funkade bäst för oss. Hade trappat ned innan men hade nattamningen kvar så jag slutade sen tvärt genom att vara borta. Försökte även sluta innan jag eg ville. Pga att jag kände att jag borde, att alla andra slutade osv. Låter så korkat nu i efterhand att jag ens försökte och det gick inte alls bra. Funkade bra när jag gjorde som jag ville. Lyssnade till mitt hjärta och ammade så som det passade oss och även slutade så som det passade oss eller ja mig, min dotter hade nog gärna fortsatt
Om du känner att nätterna blir för jobbiga ska du sluta och det kommer att funka bra. Viktigast är att du har stöd från pappan och bra läggningsrutin och det har du ju
Var även beredd på att han behöver mer mat på dan då du slutar på natten. Att de äter på natten bidrar ju såklart även om de är redo att förlägga matintaget till dagtid istället. Och börja inte ge vatten i flaska el liknande ist för amning. Då får du bara ge det på natten ist. Napp däremot kanske han blir redo för nu om han inte varit det tidigare.
Va roligt med valpen!!
Grattis till bebis nr 2
Kram
Jag håller helt med dig! Det ska kännas rätt för en själv och man ska vara mentalt beredd på att det kommer att bli jobbigt i några nätter. Jag har som tur är inte ofta brytt mig om vad andra tycker och säger de senaste 7 månader...jag har lärt mig från hundarna att man måste tro på sin egen "metod" och att jag känner Victor bäst. Han håller på att bli en tuttegris bara för att han kan, och det är varken bra för mig eller honom. Närhet får han såklart massor av när han vill, men nu har han som sagt inget näringsbehov på nätterna, så det är rätt läge.
Har sagt till maken att det bästa är att ta det en fredag kväll, så han har iaf två nätter där han inte behöver börja jobba dagen efter! Vi ska på fest på lördag och har barn och hundvakt, som tur är är festen 5 min bilresa hemifrån, så blir det jobbigt åker jag så klart hem. Förhoppningsvis hinner jag äta middag iaf
Har last lite på hemsidor några tips om hur man "enklast" gör, och det roliga var att vi redan gör det mesta... Victor somnar aldrig med brösten i munnen, vi har läggningsrutiner osv. Tror dock att det kommer att bli jobbigt oavsett. Vi har märkt på sistone (senaste veckan) att Herrn har en viss humör och kan gallskrika när han inte får det han vill...Det är en helt annan skrik än när han är ledsen, trött eller hungrig. Har därför börjat "ignorera" lite när han håller på och då tystnar han rätt fort och fortsätter med det han höll på med. Det går fort framåt, lite för fort kan jag tycka nu.
I morgon ska jag vara borta från kl 8 till kl 16.30, det ska bli väldigt spännande att se hur det går med pappa. Kommer att amma honom innan jag åker och sedan blir det vanlig mat. Tror det är dags nu att maken har honom en hel dag, det är ändå en helt annan sak än att vara med honom ensam i fyra timmar. Bra både för maken och Victor.
Om vi börjar projektet "sluta nattamma" nästa fredag så lär det fungera fint tills jag ska vara borta 15 maj. Jag vet att om man har bestämt sig så ska man köra tills det fungerar! Samma som med valpen, som just nu är väldigt missnöjd över att få sova i ett annat rum när vi andra mystär i vardagsrummet. Men man får inte komma ut när man skriker, så är det bara! Han lär somna som en stock snart, han har lekt som en tok med sin storebror
Kram!