• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-03-14 07:29:07 följande:

Jag vill också köra på känsla, anpassa mig efter Adams behov, vad som känns rätt i mammahjärtat, inte stressa upp mig, vara cool och laidback, lyssna till mitt sunda förnuft, tänka på hur jag hanterar hundar/hästar, lyssna till goda kloka råd men vad sjutton gör man när man INTE FÅTT SOVA MER ÄN 1-2 TIMMAR I STRÄCK PÅ TVÅ VECKOR! Ursäkta mitt utspel men blir TOKIG snart! Ursäkta också att jag gnäller var eviga dag på sistone men vet inte vad jag ska göra, håller på att bli desperat och inte så lätt att agera som ovan då.

Tycker han sover ännu sämre sedan jag införde färre men längre sovstunder men det kanske är en tillfällighet? Han är i och för sig gladare på dagen nu och inte lika gnällig så det är ju bra.

Jag får ge det en vecka till annars får jag nog seriöst börja fundera på någon metod annars vet jag inte hur jag ska hålla ihop. Sambon och jag pratade lite igår och vi var båda överens om att vi ville att Adam skulle få i sig mer mat innan vi kör någon metod men nu vete katten..

Som sagt ledsen för mitt negativa inlägg men visst har jag vaknat på natten förut men inte så här mycket. Tur att solen lyser idag och att det är helg!

Kram

Du ska inte be om ursäkt, tråden är ju till för just detta!!

Förstår dig så väl, jag var helt slut efter tre sådana nätter i sträck! Förstår också verkligen att du inte vill bli en "levande napp" för honom på nätterna! Om han går upp i vikt som han ska handlar det nog inte så mycket om mat men som du skriver om trösten bröstet ger. Har ni provat att lägga en hand på hans mage, sjunga lite lätt en stund t.e och se? Victor har också sådana stunder på natten ibland och när vi har hjort så har han kanske skrikit lite till och sedan somnat om. Men man blir helt frustrerad att inte få sova...

Har Adam kommit i nästa fas än? Det var inte lika jobbig som Event fasen men vi märkte skillnad på hans sömn.

Styrkekramar vännen <3
  • Irma01
    Judda skrev 2015-03-14 22:05:43 följande:

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Jag har väldigt svårt att förstå den enorma hets som finns kring amning i detta land. Du får ursäkta men även om jag kan förstå din besvikelse över att amningen inte fungerar för er kan jag absolut inte förstå att det är en katastrof!

Livet blir sällan som man har tänkt sig. Du har fått en underbar dotter, som är frisk. Nej, det är inte en katastrof att amningen inte fungerar. Det betyder inte att du är en mindre värd mamma eller att du inte älskar henne!!

Ännu mindre att hon inte skulle tycka om dig. Snälla nån, det finns ersättning som är alldeles utmärkt idag, och ditt barn kommer inte att få men för livet för att hon får flaskan!

Närhet kan du ge henne precis lika mycket som andra mammor.

Jag blir faktiskt nästan upprörd över detta vansinne att så många mammor mår dåligt pga att amningen inte fungerar och att deras första tid som förälder blir full av ångest och stress!

Doris behöver en glad och harmonisk mamma. Bättre att få ersättning och en lugn mamma än att ha en mamma som mår dåligt.

Tänk i stället på det positiva med ersättning:

Längre nätter för dig, möjlighet för pappan att få en närmare relation till Doris fortare t.e.

Kolla på Glader här i tråden, Hedda mår alldeles utmärkt och Glader är en lika fantastisk mamma än alla ammande mammor i tråden.

Missa nu inte den underbara första tiden med din dotter pga att det inte blev som du hade tänkt dig. Ta hjälp av BVC för dina känslor, låter nästan som att du kan vara i riskzon för en depression med dina negativa tankar. Prata med din man om det också.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-15 05:43:55 följande:

Vänner! Plötsligt händer det!! Adam sov från 20 till 00 i egen säng, vaknade och ammade i min säng, kl 01 la jag över honom igen och han sover fortfarande!!! Eftersom jag var helt slut igår somnade jag med honom kl 20 vilket innebär att jag sovit ca 2x4 h!! Var uppe och pumpade precis då bröstet sprängde så men är så himla lycklig!! Missade mello men det var det värt! Vad gjorde vi annorlunda? Sambon och hunden sov ute i soffan i natt för att inte störa och jag stressade inte över att han måste sova tre längre pass igår. Tror främst det beror på att sambon oxh hunden inte sova här då de kan låta en del. Oavsett vilket så är det så underbart och jag känner mig som en ny människa!

Tack för alla råd och pepp!

Ha en underbar söndag!

Kram

Så underbart vännen!!!

Kramar
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-15 06:06:55 följande:
    Åhh vad skönt att höra! Grattis till din sömn! Jag ville verkligen se Mello igår så Alice fick nattas i soffan (för allra första gången) hon hade lite svårt att komma till ro av ljud men det gick bra till slut! Hon sov också 4x4. Men har svårt att somna nu pga av täppan (inte så friskt i rummet idag) som gjorde att hon vaknade till liv, men jag är nöjd ändå :)

Kram
    Så skönt Lelle!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-15 06:47:39 följande:

Lovisa hade en händelserik dag igår så hon somnade 19.30. Ammade 00.30 och 06 då hon vaknade för morgonen så jag är också rätt nöjd smile1.gif Såg Mello igår för en gångs skull, men inte direkt nåt jag prioriterat tidigare så förstår precis Johjen! smile5.gif

Däremot märker vi att våra tjejer börjar vakna av ljuset på morgonen nu så här ska bytas till mörkläggningsgardiner idag. Kör både mörkläggande rullgardin och så fodrade långa gardiner utanpå. Gav oss många extra timmars sömn förra året så ingen vits att ändra på ett vinnande koncept smile1.gif

Ha en skön söndag!

Kram

Skönt med en bra natt

Samma här, Victor gick o la sig kl 19 och vaknade bara en gång i natt. Hann också se Mello, och äntligen vann rätt låt! Annars har jag lite svårt att första hur stort det där blir...hemma är det ingen som vill ställa upp i Eurovision i stället

Förra natten var han gnällig och grät en del, då visade det sig att han kämpade med att bajsa...

Nu ska vi ut helgsmålen och njuta av det underbara vädret

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-15 09:58:55 följande:
    smile2.gif

Här ska hela familjen ut och gå också minus mig för jag ska bara vara hemma och göra ingenting! smile1.gif
    Låter som en toppen plan

Hoppas du får vila ordentligt nu!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-15 15:44:18 följande:
    Håller med!! smile1.gif Rätt låt vann!

Hoppas ni haft en underbar dag i solen smile1.gif Vi har haft lunchbesök här. Vilar ut i soffan nu. Bara fyra barn och fyra vuxna men det räcker smile5.gif

Kram
    Tack, bra dag här, underbart att ta första kaffekoppen på altan

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-16 06:59:45 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag var uppe för sent igår kväll. Får betala för det idag smile4.gif Blä!! Ibland vill man ju bara ha ett vanligt socialt liv men är inte värt det om man lägger sig 24, ammar 01 och kidsen sen vaknar 06.

Nu blir det kaffe!!!

Kram

Aj! Förstår att du är trött...

Tur det finns kaffe

Vi mår OK, inte en lika bra natt som igår dock, det varierar en hel del just nu. Victor vaknade runt 1, sedan tre och igen runt fem...

Idag tar vi det lite lugnt, en promenad iaf ska vi hinna med! Måste passa på när solen är framme.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-16 07:47:44 följande:
    Hu vad jobbigt! Ja ett vanligt liv får vänta några år har man förstått! Jag träffar numera mina vänner på luncher/tidiga middagar istället för middag på stan kl 20 och drink därefter.. smile2.gif

Sambon oxh jag testar skillda sovrum och i natt somnade Adam 20:30, vaknade 00:15, 02, 04:30 och nu för dagen 07:30, Ok men inte lika bra som igår och passet mellan midnatt och kl 02 låg han i min säng och vi båda sover sämre då. Funderar på om det är dags för Adam att sova i egen rum i sin spjälsäng och att jag ligger på madrass där inne i början?

Idag ska jag till jobbet och träffa min chef! Ska bli spännande och känns lite pirrigt faktiskt.. En värld möter en annan..

Kram på er!
    Lycka till på mötet!

Vi har också varierande nätter just nu...

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015