• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-03-10 06:26:32 följande:
    Förstår inte riktigt? Om hon sover, varför ska du väcka henne? Hon kanske inte ens var vaken utan grymtade och rörde sig i sömnen som de gör ibland. Jag hade lagt nog och sovit vidare. Tänder ju inte ens lampan själv då jag ammar utan gör det i halvmörkret för att Lovisa inte ska vakna till för mycket. Finns ju risk att hon vaknar på riktigt då och inte somnar om. Tror att det är morgon helt enkelt.

Hur gick det sen?

Här sov Lovisa 19.30-00-04.30- fortfarande trots tanden så nöjd med det. Men så vaknade såklart storasyster 06 smile4.gif så kunde inte sova vidare med Lovisa nu på morgonen. Typiskt!!

Kram
    Hon vaknade 20 min efter att jag lade ner henne (hon vaknade inte bara till). Kl 4:00 imorse vart jag så trött så att när jag la ner henne så fick hon även mitt varma täcke över sig (har dubbeltäcke) vet ju att man inte ska göra så. Och hon sov till 7:30. Lilla snuttan ville nog ligga hos mig för att det blev för kallt i sin egen säng. Vi sover ju med öppet fönster så det blir ju stor skillnad så klart när jag lägger ner henne. Ha ha, hon är precis som sin pappa, han är också frusen av sig och vill ligga nära, helst på mig :)

Inatt får hon ha sitt täcke på sig när hon ammar så att det blir uppvärmt.

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-10 06:36:30 följande:
    Vi kör både kall och varm ersättning här.Han äter bägge.Smidigt när man är iväg och kan ge honom även om inte micro finns ( tex bilen på väg hem från ikea i lördags) :).Men värmer alltid hemma.
    Tack Linnea, då vet jag att det funkar med rumstempererad :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-10 06:26:32 följande:
    Förstår inte riktigt? Om hon sover, varför ska du väcka henne? Hon kanske inte ens var vaken utan grymtade och rörde sig i sömnen som de gör ibland. Jag hade lagt nog och sovit vidare. Tänder ju inte ens lampan själv då jag ammar utan gör det i halvmörkret för att Lovisa inte ska vakna till för mycket. Finns ju risk att hon vaknar på riktigt då och inte somnar om. Tror att det är morgon helt enkelt.

Hur gick det sen?

Här sov Lovisa 19.30-00-04.30- fortfarande trots tanden så nöjd med det. Men så vaknade såklart storasyster 06 smile4.gif så kunde inte sova vidare med Lovisa nu på morgonen. Typiskt!!

Kram
    Vsg - jag vart nog inte vid mina sinnesfulla bruk inatt. Ville ju inte väcka henne egentligen, ville bara att hon skulle äta mycket så hon sov längre än 20 min. Men det visade sig vara kylan.

Idag ska jag beställa ett nytt silkesvaddstäcke till henne. Vi har det själva året runt och det är verkligen toppen. Såg att det fanns i barnstorlek och babystorlek, kan inte bestämma mig för storlek bara. De växer ju så fort. På Siden Selma är de ngt billigare och de funkar jättebra. Såg även att de har bambufiltar. Så ett hett tips till er andra som vill pröva. Nackdelen är dock att dessa täcken inte går att tvätta..

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-03-10 09:04:49 följande:

Man kan ha vatten i en termos i sovrummet och med sig så behöver man inte leta efter micro smile1.gif eller ens gå ur sovrummet på natten. Så gör många jag känner som ger eersättning och även välling smile1.gif

Toppide!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-10 09:22:04 följande:

Q

Det låter ju som en bra ide. Ja de kan ju inte sova om de fryser de små. Kanske därför hon vill ligga på dig? Jag hade frusit ihjäl med öppet fönster, burr!! Också frusen av mig. Låt henne sova på ett kortklipp fårskinn också kanske? Kram
    Hon har ju pyjamas och sovpåse också haft fleecefilt över det. Men ska nog lägga ngt varmare på botten som du säger. Kanske en fleecefilt räcker. Och ett nytt täcke borde räcka, det börjar ju bli varmare ute nu. Också ett dilemma, om fönstret är stängt så blir hon så himla täppt. Inatt var det riktigt kallt och ingen täppa alls. Men hennes händer var inte kalla så därför trodde jag inte att hon frös. Men det är väl som med vuxna, man kan väl frysa ändå fast man inte har kalla händer.

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-10 13:33:16 följande:
    Tackar som frågar och har nog tyvärr en lite sämre period igen. Trött efter inte fått sova på ett tag och dåligt humör som går ut över familjen. Adam är gnällig, kanske en följd av hur jag mår. Sambon försöker avlasta på kvällarna men tycker också att det är jobbigt att jag är på dåligt humör och orolig att det ska påverka Adam. Han har mycket själv att oroa sig för just nu och känns som vi hamnat i en dålig spiral. Gick just ut på berget och skrek då jag kände att jag inte orkade mer. Givetvis stängd dörr så inte Adam hörde. Känns så dubbelt när man önskat så att bli gravid och få barn och nu känns allt jobbigt.. Var på mvc idag och fick massor av tips i stil med dina och vår Bvc-sköterska gör allt för att hjälpa mig, oss. Adam ammar just nu och ska försöka mig på en kortare promenad sen. Fick vaccin idag och skrek bara lite. Vår duktiga stora kille! Kan ju vara det som gör att han är gnällig idag men det borde inte visa sig förrän till kvällen? Han är i allafall 69 cm lång och väger 7,3 kg och följer sin kurva dvs normal på vikten och en över på längden. Vi pratade en del mat också och min Bvc-sköterska tycker det är super bra om vi vill försöka göra egen mat och tycker inte välling är så bra vilket känns skönt så hon inte vill pracka på en det.

Hur har eran dag varit?

Kram
    Vet precis vad du menar med att det känns dubbelt när man har längtat så länge. Jag orkar inte mer, det säger jag nog varje morgon till sambon.. det är verkligen tufft och jag tycker att man får säga så när man har behov av det. Men sen så orkar vi självklart ändå!

Styrkekram!
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-10 15:49:36 följande:
    Hade just en skrikfri promenad! Gjorde som du sa lekte hemma först, mata och ny blöja, Adam började bli trött, stuvade in honom i vagnen i liggläge med suffletten helt nedfälld och han somnade efter 10 min sov i ca 40 min, skrek till när han vaknade men satte honom då i läge 2 så han fick titta sig omkring och nöjd med det resten av promenaden på ca 30 min till. Så skönt och välbehövligt mental paus för mig! Det är som ridning, bara upp på hästen igen när man ramlat av!

smile1.gif

Däremot börjar åkpåsen i fleece bli för liten. Någon som har tips på en större åkpåse nu till våren eller tips på hur man kan bädda I sittdelen? Adam blir rätt varm så får gärna vara tunn men vindtät.

Kram
    Jag skulle också vilja veta så återkom gärna om du hittar ngn bra åkpåse. Vet ju bara att det finns bugaboos åkpåsar men de verkar vara lite varma till våren/sommaren.
  • lelle75

För er som gillar att fynda :) Nu kan man köpa Inotyol för 22,50 kr på Apotea på nätet. Använd kod BarnNet02. Gäller fram till den 15 mars. Tror att den kostade 60 kr annars när jag köpte den på ett annat apotek häromdagen.

Märkt nu att Apotea har mycket bättre priser än andra Apotek, dessutom fri frakt. Och bara en sån sak som att det dimper ner i brevlådan är ju en lyx :)

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-10 20:03:11 följande:
    Usch va jobbigt vännen! Inte kul alls smile4.gif men sånna dar har vi nog alla. Sömnbrist är en stor bov och så kan ju även hormoner spöka och så tär det på en med gnällig bebis. Och sen tär allt det i sin tur på relationen. Vet precis!! Men som tur är kan det vända lika snabbt som det kom. Ett par bra nätter och så är tillvaron plötsligt mycket ljusare. Man är inte alltid på topp men lovar att du är en jättebra mamma iaf. Försök träffa lite folk och få möjlighet att ösa ur dig. Det brukar hjälpa tycker jag. Plus vila på dan om det går och komma ut på promenad.

Va roligt att det funkade med vagnen smile1.gif Heja!! Om Adam är lite mer krävande just nu så gör som jag och söv i vagnen. Försök få lite rutiner även dagtid. Det kommer nog både han och du att må bättre av smile1.gif Ibland går jag bara runt kvarteret och låter lovisa sen sova ute. Tre ggr per dag sover hon nu i snitt. Och så äter hon lite smakisar vid lunch och middag. Blir ledsen annars, tittar på storasyster vid middagen och vill göra likadant smile2.gif

Får hon sova minst tre ggr så får vi en gladare tjej som orkar vara med. Skulle vi vara inne en hel dag och jag inte hjälpa henne att sova så blir det väldigt gnälligt. Hon blir liksom både uttråkad och sen övertrött.(ska hon somna inne just nu vill hon ligga vid bröstet konstant så då gäller det ju att jag tar mig den tiden). Behöver inte vara hur du mår även om det såklart kan påverka med. När bebisar blir lite större behöver de ju rutiner och hjälp för att sova på dan med.

Lovisa har haft en sovdag. Sovit 5 tim idag och somnade 19.30. Mkt mer än normalt. Sovit i vagnen och en stund inne vid bröstet också. Tanden har nog spruckit upp helt nu iaf. Får se hur natten blir smile1.gif Jag har fått rätt mkt gjort iaf så det är skönt. Även hunnit med att fika med annan mamma på fm.

Håller tummarna för natten!!

Kram

Ps. Om man gör egna puréer är ett bra knep att blanda lite bröstmjölk i smile1.gif
    Kanske en dum fråga. Men blandar man i bröstmjölk för att den ska bli "nyttigare" eller för att de ska känna igen smaken? Eller kanske både och? :)
  • lelle75

Är det ngn som har läst boken "Sova hela natten". Eller ngn liknande? Ngt ni kan rekommendera?

Nu har jag beställt Pepticate, tack snälla Glader för namnet, blev enklare då. Synd att det inte finns färdigblandad. Nu ska jag bara införskaffa en termos, hittar ingen hemma. Tack Danisen för tipset! Hoppas att detta pulver går att blanda med ljummet/varmt vatten. Känns galet att jag ska pröva med ersättning nu när jag kämpade för att fasa ut. Men vad gör man inte för lite sömn, en extra timme till så blir jag nöjd. Hoppas att det funkar! Är nästan helt säker på att hon inte kommer att rata bröstet ändå, hon har ju svårt att somna utan det. Det kan väl knappast göra ngt att de får ett mål ersättning per natt?

Hur gör du Glader när du matar med flaska, kan de ligga ner och äta då? Det gör de ju på bröstet men det kanske blir svårare då det kommer mer från flaskan. Rapar du Hedda efteråt mitt i natten? Kan de rapa om de har somnat?

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015