• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Judda skrev 2015-03-02 13:13:45 följande:

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju. smile4.gif

Gjorde också en stor grej av detta vilket jag ångrade då det visade sig att vara så enkelt att fasa ut. Tänk inte så mycket, sänk bara med 10 ml per dag så löser det sig säkert (så länge hon går upp i vikt så klart) och följer son kurva.

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-03 09:05:39 följande:
    Hej vännen,

Vad skönt att läsa att det går bättre och bättre under dagen för er.

Precis som Glader skriver, så förstår jag verkligen att du gör som du gör under nätterna då det enda man fokuserar på är att få slut på skrikandet. Det är helt naturligt! Jag känner så för dig då jag kan inte föreställa mig hur det måste vara att lida av så mycket sömnbrist. Kan du passa på att vila lite under dagen nu när Alice är nöjd? Hur är det med hennes mage nu? Fortfarande mycket pruttar? Visst är hon "bara" tre månader? Hur är det med täppan? Vaknar hon fortfarande av den?

Skulle t.e din man kunna vara hemma en dag, om nu Alice börjar bli nöjdare så att du kan ta och försöka sova åtminstone en hel förmiddag? Eller ammar du i samma takt på dagen också?

Glöm inte att du är en fantastisk mamma och att även om det inte känns så så kommer det verkligen att bli bättre.

Stora kramar!
    Tack vännen för allt ditt stöd och pepp!

Hon är 3 månader drygt. Magen är bra till och från men ibland en hel del skrik. (Men sällan skrik nattetid, tack och lov) Täppan är verkligen under kontroll så länge fönstret är öppet och det kommer lagom med frisk luft in i rummet och så länge hon ligger på sidan. Hon har ju en sidokudde som hon börjat vänja sig vid. I början blev hon jättearg på sidokudden. Så fort man lägger henne på ryggen så är det kört. Så nej, hon är inte besvärad av täppan längre vilket verkligen är en seger. MEN hon vaknar i samma uträckning ändå. Försökte att vara mer på alerten inatt och hon vaknade typ en gång i timmen efter 2:30. Hon var klarvaken med öppna ögon och gnällde men somnade om i famnen direkt. Tog upp henne fort då jag behöver en utvilad sambo på kvällen. 6:30 imorse vart jag så trött och frustrerad så jag prövade att lägga ner henne själv, gick ut ur rummet (med babyvakten som även filmar) hon skrek så klart men jag gav inte upp. Tog inte tiden men hon skrek max 10 min, kanske var det bara 5 min. Det gjorde ont i mammahjärtat men det var ju inte det där onda skriket som när hon har ont i magen (då måste man ju trösta). Hör och häpna, hon tystnade efter ett tag och sen somnade hon själv!!!! Vilken seger! Hade hela tiden 5-minutersmetoden i bakhuvudet! Tror bara att lillan blivit enormt bortskämd och jag är så glad över att hon så enkelt accepterade att somna själv. Och hon sov 1,5 h, gick in efter att hon somnar och lade mig bredvid henne, jag somnade väl till men inte så djupt. Alice sover fortfarande mycket på dagen så kanske blir det svårare att sova djupt på natten..

Stort tack Irma för pepp så att jag tog mitt förnuft till fånga och vågade göra detta!

Tack alla ni andra också för all vägledning, stöttning och peppning! Det behövs verkligen när man är så trött och inte kan tänka klart

Många kramar till er alla!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 05:57:32 följande:

Hej på er!

Här ammas det smile1.gif Lovisa somnade 20 igår och ammade 02 så bra natt igen. Skönt!

Hoppas ni fått sova lite bättre inatt Danisen och Lelle!!

Lelle - Om det är vid 03 det blir mycket amning (en gång i timmen är ju jättetufft) så hoppas jag att du hade möjlighet att lägga dig tidigt. Om hon ammar så ofta från 03 kan det ju även står för närhetsbehov. Testa liggamma och sova med henne bredvid kanske? Eller har du kanske som jag hade, för mkt mjölk, så hon blir mätt på förmjölken och inte tillräckligt trött? Bara några tankar. Låter så jobbigt!!

Kram

Liggamma funkar i gästsängen som är hårdare. Vår säng är så mjuk så hon hamnar med huvudet i sängen. Kan ju tyvärr inte rulla över henne på rygg när hon somnar då blir hon täppt. Så känns inte tryckt att sova bredvid henne, prövar sidokudden i sängen men hon blev arg, ska testa ändå. Men ligger med huvudet i criben och arm runt henne, hon vill till bröstet ändå.

Kan vara så att det är för mycket mjölk, det droppar mycket från brösten. Hur ska man göra i sådana fall?

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-03 09:05:39 följande:
    Hej vännen,

Vad skönt att läsa att det går bättre och bättre under dagen för er.

Precis som Glader skriver, så förstår jag verkligen att du gör som du gör under nätterna då det enda man fokuserar på är att få slut på skrikandet. Det är helt naturligt! Jag känner så för dig då jag kan inte föreställa mig hur det måste vara att lida av så mycket sömnbrist. Kan du passa på att vila lite under dagen nu när Alice är nöjd? Hur är det med hennes mage nu? Fortfarande mycket pruttar? Visst är hon "bara" tre månader? Hur är det med täppan? Vaknar hon fortfarande av den?

Skulle t.e din man kunna vara hemma en dag, om nu Alice börjar bli nöjdare så att du kan ta och försöka sova åtminstone en hel förmiddag? Eller ammar du i samma takt på dagen också?

Glöm inte att du är en fantastisk mamma och att även om det inte känns så så kommer det verkligen att bli bättre.

Stora kramar!
    I helgen åkte pappa iväg med Alice men jag har svårt att sova ändå tyvärr men får ju vila lite. Så det känns bara som om att jag slösar min egentid på att ligga och försöka att sova..
  • lelle75
    Judda skrev 2015-03-03 12:53:42 följande:
    Tack för svaret! Låter ju skönt att du tyckte att det var så lätt. Önskar att jag kunde känna mig lite tryggare och ha mer självförtroende kring detta. Tror det bidrar att jag från början är så besviken på min kropp, från alla år av infertilitet, misslyckade ivf:er och missfall. Kändes liksom typiskt att även mjölkproduktionen skulle krångla så jag har svårt att tro att det ska kunna funka ordentligt.

Var på BVC senast idag och Doris har de senaste vägningarna följt sin kurva precis. Jag hade hoppats att hon skulle ha tjockat på sig lite mer och gått över kurvan. Nu vet jag inte riktigt om jag vågar börja trappa ner. BVC tyckte inte det heller... smile4.gif

Hur såg Alice viktökning ut innan och efter du började trappa ner?
    Hon har alltid följt sin kurva, med och utan ersättning. Om du trappar ut så lite som 10 ml så har det nog ingen större betydelse. Du kan ju alltid åks in och väga henne en extra gång om du är orolig.
  • lelle75
    Judda skrev 2015-03-03 12:58:24 följande:
    Härligt att läsa! Hoppas ett det jobbiga vänder nu. Läser hur du kämpar, men kommenterar sällan då jag inte kan tillföra ngt känner jag. Men verkligen kul att läsa om framstegen!

Vad är det för sidokudde ni har? Doris har rullat över till sidan från dag 2. Verkar inte alls gilla att ligga på rygg. Nu ligger hon iof alltid på sidan mage mot mage med mig på nätterna än så länge (vill inte alls sova själv) men så kan vi ju inte ha det för alltid...
    Delta heter den, googla så hittar du. Har för mig att Alice också låg på sidan i början men sen ville hon helst ligga på rygg.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-03 13:29:05 följande:

Bell - tycker att Inotyolsalvan är bäst för lilla babyrumpan smile1.gif sen alvedon suppar, koksalt (t ex renässans pipetter och Physiomer spray). Sen kan man även ge näsdroppar ifrån 2 år, halv dos, till baby. De i pipetter. Om ni får en riktigt jobbig förkylning med jobbig täppa.

Sen har vi kräm och olja ifrån Estelle & Thild, se nedan.

www.estellethild.com/sv/category/baby-care-sv/baby-child-sv

Mildison (mild cortisonkräm med mjukgörande inbyggt) är jättebra utifall bebisen får eksem eller extremt mycket babyprickar som börjar klia. Lovisa fick det och det blev som värmeutslag i dem. Rött och flammigt och hon gned sig och skrek. Kliade säkert som bara den. Lindrades med en gång och gick bort på ett par dar med Mildison men vi trappade ut sakta i ett par dar till.

Och får de skorv så är Borago bra smile1.gif

Var det jag kom på nu!!

Kram

Bell- vill även nämna en mycket bra kräm mot eksem, röda veck, små prickar på kinderna. Det är Eucerins nya märke ato control, acute cream. Alice hade röda veck i halsen som jag smörjde med mildison varje dag i drygt en vecka men det hjälpte inte. Blev bra först när jag använde ato control. De har även badolja etc.

När försvinner skorv? Smörjer med borago en gång om dagen men det försvinner inte :(
  • lelle75

Alice har ett segt snor i näsan, när man drar i det blir det som en lång tråd. Men inte hela tiden, har sett det vid ett par tillfällen nu sedan igår. Men idag kunde hon inte amma för hon blev täppt, men ngn timme senare så gick det bra igen. Det började igår, hon har inte haft så tidigare. Kan det vara en förkylning? RS? Väldigt gnällig idag också.

• lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-03 21:47:49 följande:
    Till Charlies skorv har vi använt Salsy-vase 1%.Har smörjt på kvällen och tvättat på morgonen så är det borta.
    Tvättat håret eller tvättat bort krämen? Är det en enda gång eller kommer skorven tillbaka?
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015