• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-08-16 21:14:00 följande:
    Prova kan ni alltid göra men bäst att vara beredd att det kommer kanske inte att gå...
    Har ni honom i en babynest i er säng? Då kanske det är lättare att flytta honom?

Håll ut, snart är fasen över!!

Kram
    Jag sover med Douglas i dubbelsäng men har inte babynest. Han ligger mellan två kuddar. Han ligger och sparkar och fäktar med armarna så jag vaknar onödigt många gånger. Han har gått tillbaka till att äta två ggr per natt så det känns så onödigt att vakna 7 ggr när det inte behövs.
    Fasen är över om ca 14 dagar, känns ändå som den är på väg att plana ut.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-17 10:10:20 följande:
    Det kan inte vara så att han skulle sova bättre om han får sova nära dig? Så har mina barn varit. Sovit bra själva i perioder som små men t ex i Eventfasen ville Lovisa sova nära mig. Typ sked eller ligga på rygg bredvid mig. Då sov hon mycket bättre. Jag hade testat det en natt och sen testat egen säng med alt babynest (om han vill känna sig omhuldad liksom). Du har ju inget att förlora på att försöka nåt nytt nån natt om det inte funkar som det är nu. Hoppas det lugnar sig snart!

Kram
    Sover han utan kuddarna runt sig vaknar han när han slår ut med armarna och babynest vägrar han. Ska testa inatt att ta bort en kudde och sova själv intill honom.
    Han är ju väldigt mammig nu och liksom håller koll på mig hela tiden.
    Eventfasen är snart över och bara att härda ut och gilla läget och göra det så bra det går nu på slutet
  • Bell13

Hej,
    Här hemma börjar jag intressera mig och tänka på mat till Douglas.
    Jag vill ge honom näringsrik ekologisk mat utan tillsatser. Har sett att det finns en hel uppsjö av kokböcker med recept på hemlagad barnmat. Är det nån av er med lite större bebisar som gjort egen mat? Var det krångligt och tidskrävande eller gick det smidigt?
    Douglas har än så länge fått smaka på morotspuré, potatis o broccolipure, nån klämmis med persika och banan bl a. Han får smakportioner nån tesked åt gången. Köpte havregröt från Semper men såg att den innehåller malto så den kastades och jag har beställt skrädmjöl och tänkte prova det.

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-19 10:53:27 följande:

Gjorde som Irma i början och kompletterar med Hipp och Semper eco plus kryddar up och tillsätter smör. Hipp har gröt om du vill ha. Inte svårt alls att göra själv om du har en stavmixer. Sen Lovisa var ca 7-8 månader så äter hon även små bitar av vår mat och mjuka frukter och grönsaker. Sånt som är mjukt och inte starkt kryddat funkar ju jättebra. Mosar t ex potatis med smör direkt vid bordet osv. Rädslan för salt är ju klart överdriven så det funkar jättebra. (Kan skicka en länk från barnläkare om du vill läsa. )Hon vill ha mat som smakar nåt och kunna äta själv i bitar dvs helst inte puré. Men alla barn är olika. Huvudsaken man är lyhörd smile1.gif Kram

Tack för tipsen så salt är alltså ok att ge?
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-19 08:56:38 följande:
    Hej!

Jag lagar en del mat, men oftast så sparar jag några av de ingredienserna från våra egna måltider och mixar det till en puré. Det gå rätt fort att göra, om man kan variera ganska mycket. När det gäller barnmat så har vi en del burkar också, men jag kryddar alltid samt lägger till lite smör eller olja då det smakar inte så mycket. Använder mest Hipp. Köper också dinkelgröt och musligröt från Holle, då det finns inga tillsatser.

Vi köper grönt o frukt från Ekolådan, och jag brukar göra puré av det som är under veckan. Så Victor har smakat på rätt mycket, och ju mer smak desto mer populärt smile1.gif

Kram
    Kanske är därför en del bebisar inte vill äta, för det inte smakar så mycket. Tack för tipsen.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-19 18:11:34 följande:
    Nej det är inte farligt. Det är en myt. Men sen behöver man ju inte ge salt korv eller chips direkt smile5.gif Lovisa hade nog inte varit så matglad om vi inte tillsatt smör, örter och lite salt till burkmat eller gett henne hemlagat. Vanlig burkmat utan kryddor gillar hon inte alls smile5.gif Kram
    Sunt förnuft är ju det bästa. När mina döttrar var bebisar var det ju en dödssynd med salt.
    Hur är det med ris ska man vara försiktig med tanke på arseniklarmet som kom för en tid sedan.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-19 18:54:09 följande:
    Hej vännen!

Ja, tack, tränade med mammorna igår och kände inget då smile1.gif . Tänker försöka fortsätta löpträna, vore trist att lägga av nu!

Hoppas lunchen var lyckad.
    Allt bra annars?

Johjen, hur mår du? Hoppas det är bättre!

Bell, gav Victor hemlagat till lunch och han åt hela portionen utan minsta bus idag...annars brukar det ta sin lilla tid, då han gärna blåser bubblor, försöker grabba skeden osv, men inte idag...
    Märker att han tycker bättre om hemlagat då det har definitivt mer smak smile1.gif

Kram på er!!
    Douglas är inte jätteintresserad av mat men en del är ju inte det bara för de blivit 4 månader.
    Han fick smaka lite glass på semestern bara en munsbit och det älskade han
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-08-19 23:26:02 följande:
    Ja tror på sunt förnuft! Är inte så insatt vad det gäller ris. Lovisa får ibland. Och då vitt ris, ekologiskt. Råris ska ju vara värre.

Ang åldern så har inget av mina barn varit itererat vid 4 månader. Det har kommit vid 5-6 månader smile1.gif
    Igår fick vi en genombrott här. Douglas fick smaka klämmis med sötpotatis, blåbär, morot och äpple och han älskade den och åt säkert 7 teskedar köpte även en ny flaska Tommie Tippie och han verkade gilla den och drack lite ersättning. Med andra flaskor håller han på med tungan och vill spotta ut.

Ska prova samma mat och flaskan idag och se om det är en trend som håller i sig.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-08-21 10:52:07 följande:
    Från 8 mån är det ok med lite salt enligt Bvc. Så det behöver du inte börja med. Om Douglas äter maten så behöver du ju inte krydda så mycket. Alice åt okryddat i början men nu tar jag en klick normalsaltat smör i Hipps burkar och i gröten, då glider maten ner enkelt. Hade glömt smör vid ett tillfälle och då ville hon inte ha.

Stort tack Irma för smörtips, hade inte funkat annars. Bästa tipset ever!!!

Här funkar mat och sömn mycket bättre och jag har börjat att njuta av livet, ääääntligen!!!

Kram
    Kör än så länge lite smakportioner bara men det är ändå bra att veta att salt inte är skadligt tillsätter inga kryddor ännu men provar lite smör och grädde om han blir kinkig sedan.
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-21 10:58:32 följande:
    Bell,

Vid fyra månader är nog väldigt få barn intresserade av mat, så hans beteende låter helt normalt. Victor började äta "på riktigt" vid 6 månader, innan var det fortfarande bröstmjölk som gällde, han fick bara smaka lite puré för att se och för att börja vänja sig till olika smaker.
    När det gäller salt håller helt med Villsågärna. Faktiskt är det att jag brukar lyssna på vad BVC säger, men jag följer absolut inte deras råd slaviskt. Victor äter med glädje kryddad mat. Eftersom han får en del av det vi får så finns det lite salt i det. Annars är smör och kryddor det bästa. Dill, persilja, dragon till fisk, timjan, rosmarin till kött. Oregano eller basilika till pasta. Gav honom pasta sist och hade i parmesan i stället för salt, han har aldrig ätit så fort smile5.gif .
    Bara att fortsätta testa lite, erbjuda en smak och se, utan stress och utan förväntan.

Kram!
    På BVC säger de att det inte är så bråttom med maten men att de har ett annat behov vid 6 månader gällande järn osv vi provar lite olika och igår hittade vi en som han älskade är hans farmor som håller på och stressar. Det ska vara blåbär, mjuk smörgås och saft och jag håller upp handen som ett stopptecken och ber henne lugna ner sig. Lovar och svär att aldrig bli så där som gammal.
    Ska ha dina kryddtips i åtanke när det blir dags att äta på riktigt
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015