• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej på er,
    Detta måste vara sämsta sommaren på mycket länge va?
    Vi har hittat jättebra biljetter till Miami nästa sommar så dessa är bokade idag, hade nog varit svårt att hantera den här hemska sommaren annars.
    Tror att Douglas är på väg att glida in i eventfasen. Läste i boken att den är rätt lång, hur var det för er? Han är klängig och det är bara jag som duger. Gråter eller gnäller han hos pappa blir han direkt nöjd när han kommer över till mig.
    Tycker att faserna är rätt jobbiga och är lite stressad över att den här sträcker sig över så lång period, de vi genomlidit har ju varit över på ca 5 dagar.

• Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-27 19:40:30 följande:
    Bruka han gilla att åka bil annars och kan han sova längre än en timme? Vi hade samma funderingar då vi bilar runt i Sverige längre sträckor. Gick inte alls bra första sträckan men vi lärde oss av den och det gick toppen andra långa bilfärden. Om du planerar att åka när han ska sova så skulle jag åka minst en timme innan då man har bra marginal för bajsblöjbyte osv. Om du förstår vad jag menar. Alice gillar bara att åka bil en timme innan hon somnar men det är ju så klart olika för olika barn. Hon verkar dock ha lättare att somna i bilen nu efter alla långa bilfärder. På andra långa sträckan planerade vi in ett långt shoppingstopp vilket var toppen och åkte sedan därifrån vid 18 så att hon somnade vid 19 (med pyjamas som vsg tipsade om) och vaknade lätt till när vi kom fram men somnade om fort igen.

Kram
    Vad smart att ha pyjamas i bilen vi ska åka från Sthlm till Värmland i början av augusti och vi tänkte att vi åker på kvällen och hoppas att han sover i längre skov. På dagen vill han bara åka 1 h sedan tröttnar han och vill amma så går det bra 1 h till.
    Ska testa med pyjamas på. Vi har precis börjat använda pyjamas på honom när han ska sova för natten.
  • Bell13
    linnea83 skrev 2015-07-28 07:48:28 följande:
    Charlie vaknade iaf..Vid 22.30.Han är så förtvivlad när han vaknar att hjärtat brister lite :(.Vi mös lite,bytte blöja,gav lite mer alvedon och ersättning.Tog ca 15 min alltihop sen sov han igen.De andra nätterna (4:e "natten" han vaknat nu) har han varit mycket svårare att få att somna om.Har tappat bort den bästa bitgrejen vi har (en gummisak som ser ut som en skiva melon) och som kan läggas i frysen.Så idag ska vi på jakt efter en ny :).
    Douglas vaknar också på nätterna ett par gånger. Tror han är i utvecklingsfas för han är lite mer mammig och vill bli buren eller sitta i knäet hela tiden.
    Jag vaknar av att han försöker vända sig från rygg till mage alltså han snor runt och bökar ordentligt han får ena armen under kroppen det är den som stoppar honom. Med lite hjälp fixar han det och skrattar högt när han dunsar över på magen.

Vad tråkigt att Charlie vaknar och har ont av tänderna. När kom den första tanden?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-07-29 00:08:32 följande:

Sov så gott kära vänner!! Har vänt på dygnet och är pigg på kvällarna numera då jag sover så bra på nätterna. Men nu måste jag nog lägga mig smile1.gif Kramar från nattugglan!!

Ps. Har ni sett norska serien Frikänd på svt? Finns på Play. Jättebra!

Jag orkar vara vaken till 23 om kvällarna och sedan sover jag till 8.00 med ett par amningspauser, han har blivit lite mammig/snuttig nattetid och ammar 3 ggr istället för 1 eller max 2 ggr som han brukade förut.
  • Bell13
    linnea83 skrev 2015-07-29 19:10:21 följande:
    Man ska inte ropa hej eller vad brukar man säga ;).Idag har vi haft första bajsexplosionen där dusch krävdes samt kaskad spya vid läggning..Men nu sover han iaf :).
    Douglas hade sådana där bajsexplosioner tidigare, bajsade var sjunde till var tionde dag och det kom oftast framåt så han var indränkt i bajs upp till naveln. Nu bajsar han istället tio ggr per dag. Verkar som hans bajsmönster ändrar sig med utvecklingsfaserna.
  • Bell13

Idag har Douglas fått sin första smakportion. Jag köpte lite olika burkar från Hipp med lite palsternacka, potatis och potatis/broccoli. Idag fick han dock smaka klämmis från Ellas kitchen med persika/banan han älskade det och åt 4 teskedar. Min lilla prins blir större och större på måndag är det 1 år sedan jag gjorde gravtest bara för att mensen var sen, att jag var gravid trodde jag aldrig tänkte däremot att jag nog hamnat i klimakteriet. Vilken gåva och mirakel han är på samma gång.

• Bell13
    glader skrev 2015-08-01 10:19:49 följande:

Lelle - Usch vilken otur ni har!! Och så vansinnigt tufft... Att ni bara orkar!! Jag vet att man inte har något val men ändå... Får ni bra stöttning från bvc och vården? Tycker ni borde få en kontaktperson som hjälper er lite extra.

Vi hade ett par tuffa veckor då jag fick campylobacter och fick läggas in med dropp. Jag var sjuk nästan två veckor och självklart helt slut men sambon kunde ju inte vara hemam från jobbet hela tiden så jag fick försöka ta hand om Hedda så gott det gick. Vi satte upp resesängen och så fick det bli lekrum några dagar... Inte optimalt men vad gör man??

Annars är det full fart här, Hedda kryper i recerfart och är på ALLT! Hon reser sig också mot allt och går längs bord och soffor och får tag på det mesta så idag ska vi barnsäkra en del.

Hedda är också en riktig bjässe, 77 cm och 10,5 kilo! smile2.gif Ja, hon älskar mat kan man säga, det finns ingen botten vad det verkar!

Hur gammal är Hedda nu?
  • Bell13
    johjen skrev 2015-08-03 08:39:52 följande:

Oj låter som du haft det tufft glader! Hur mår du nu?

Lelle, hur är det med er?

Och hur har ni andra det? smile2.gif

Har är det fullt ös! Adam blir 10 månader till helgen och fasen han är inne i just nu är väldigt krävande och faktiskt den tuffaste hittills! Vad jag kommer ihåg.. smile5.gif Dock har vi tur för Adam både sover och äter bra, peppar peppar, men herregud så krävande han är på dagarna och särskilt mot mig! Han ska ha min uppmärksamhet hela tiden, jag ska helst ha honom i knät och han trivs bäst att leka där, han ska sitta på min fot när jag grejar i köket och drar i byxorna, går jag runt i vårt lilla vardagsrum hasar han efter och gnäller så jag ska ta upp honom. Han blir fort förbannad om maten inte kommer tillräckligt snabbt och börjar skrika så fort han inte får som han vill. Adam och sambon kan ligga på golvet och leka och allt är bra och så kommer jag hem och så fort han hör min röst blir han gnällig och börjar skrika om jag inte tar upp honom direkt. Även om han varit jättenöjd med sambon då jag inte var hemma! Men som jag skrev, han äter väldigt bra, havregrynsgröt med en halv banan och en macka med smör/leverpastej till frukost, 2-3 dl barnmat till lunch(antigen en hel burk eller ca 3 dl hemmalaget) och eventuellt någon frukt efteråt typ ett halvt rivet äpple , mellis som kan vara lite frukt typ banan, melon, mango och en macka och lite tutte, middag samma som lunch och skrädmjölsgröt och lite tutte igen tull kvällsmat. Dessutom ammar jag honom när han vaknar i ca 20 min men då är det mycket gos också. smile1.gif

Sambon forsätter och lägga honom och det har snart gått en månad som han gjort det. Vi har våra kvällsrutiner och sambon lägger sedan Adam i sin säng och säger tack för idag och god natt, lägger sig i sängen brevid, Adam bökar runt lite och sen somnar han! Trodde aldrig detta skulle hända och vågar knappt skriva det men snart har han sovit hela nätterna i en månad! Somnar 20-20:30 och sover till ca 07. smile2.gif

Som sagt han är väldigt krävande dagtid nu men samtidigt finns det många tillfällen då han är underbar och mysig och gosig och så duktig, äter småbitar själv, tar sig fram överallt och är så busigt nyfiken! <3

Nu hoppas vi på lite bättre väder denna vecka! På fredag åker vi till ett spahotell i Norefjell i Norge, sambon ska cykla mountainbike och jag ska spa:a och träna och vi ska även ge oss ut på en kortare vandring med babybjörnen hade vi tänkt. Ska bli himla mysigt!

Ha det så fint allihopa!

Kram

Tipsar om blöjor i Norge, kostar nästan ingenting. Jag åker alltid över när vi är i vårt hus i Branäs och köper ett gäng. Vi brukar betala 30 kr för Libero som i Sverige kostar 107 kr.
  • Bell13

Douglas har sedan två veckor tillbaka börjat amma varannan timme på natten. Min gissning är att mjölken inte mättar lika bra längre eftersom han blivit större. Han blir 4 mån på måndag och är 7 kg tung.
    Jag har köpt havregröt till honom som jag tänkte testa att ge. Han tar inte flaskan så ersättning är uteslutet.
    Känner mig trött och sliten och går runt och är sur på dagarna och en sådan person vill jag inte vara

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-08-05 09:28:10 följande:
    Hej Bell,

Det behöver inte betyda att mjölken inte mättar. Det kan helt enkelt vara så att Douglas har kommit in en utvecklingsfas alternativt att han ökar mjölkproduktionen, då behöver de amma oftare än "vanligt". Hur många nätter har det varit så?
    Titta på Wonder weeks appen, den är väldigt bra när det gäller att pricka i de största utvecklingsfaser.

Kram
    Han är i eventfasen nu och i boken växa och upptäcka världen står det att matvägran är vanligt eller att de äter mycket mindre.

Jag tycker att han har ätit så här varannan timme ca 10 nätter. Han äter inte så på dagen utan snarare mindre mot tidigare.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015