• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-03-02 06:01:28 följande:
    Ingen bra natt!! Så ttrött.... varannan timme. Trots amning från 1 bröst hela natten. Bytte nyss...

skönt att det funkar för er igen smile1.gif . Jag har bokat träff med en kompis idag som med har en liten. TveKsamt att jag orkar smile4.gif
    Stackare, kanske har Maja vant sig vid den rytmen också? Är du säker på att hon är hungrig varje gång? Alla bebisar vaknar väl efter ca 30 min, men kanske har Maja svårare att somna om själv. Skriker hon när hon vaknar? Har du prövat att stoppa in napp/lillfingret och pröva att lägga en hand på magen istället för att se om hon somnar om? Alice kan ju äta hur mycket som helst om jag lägger henne vid bröstet så äter hon alltid men det har även hänt att hon somnar om själv med hand på bröstet.

Kanske kan vara ett sätt att bryta matningen med. Jag spånar bara lite. Du vet säkert bäst själv och har säkert prövat allt.

Hoppas att det blir bättre för oss snart!

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-02 08:03:33 följande:
    Hej Lelle,

Jag tror verkligen att du ska läsa om de olika sömnfaser. Det är helt normalt för spädbarn att röra på sig och låta under natten. Jag vaknar också av det men somnar om direkt, och där är det ju en fördel att inte ligga jättenära bebisen. Du måste ju försöka släppa lite på oron, för du behöver verkligen sova! Speciellt med tanke på Alice magbekymmer och hennes täppa. Om du dessutom vaknar och inte kan somna om för minsta av hennes ljud eller rörelser så får du ju aldrig någon djup sömn. Sedan finns det inte alltid en anledning till just en viss typ av rörelse eller ljud, och man behöver inte alltid försöka hitta en förklaring. Jag tror att det kanske skulle göra livet lite lite enklare.

När det gäller blöjbyte så byter vi inte på natten om det inte har hänt en rejäl bajsblöja vilket händer nästan aldrig.

Hoppas verkligen täppan släpper snart nu.

Stora kramar!
    Ska läsa på lite mer. Men Alice gnäller tills hon får komma till bröstet. Har försökt att låta henne ligga kvar men det funkar inte. Det är ju ganska kallt i rummet eftersom att vi har öppet fönster, kanske vill hon ha min kroppsvärme också..
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! smile1.gif Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor) smile2.gif

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls smile5.gif Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt smile2.gif Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

Undrade också om man ska torka efter kiss, ja det ska man. Men inte ned våtservetter. Vi använder "torrt" papper från Ica Basic som vi blöter med vatten (eller olja om det är hårt bajs)

Ha ha, darth vader, låter himla kul!

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-02 11:20:52 följande:

Javisst du har ju rätt, tråden är till för både positiva och negativa saker det är bara en känsla jag har... Ska försöka komma över den! smile1.gif
    Och underbart att ni har det bra förstås! Det har ju vi också vilket jag är supertacksam för.

Tack för tips om smakisar, kanske jag som är lite otålig smile5.gif Jag har bara testat banan, morot och avokado. Avokado hatade hon men jag tror det var för att det fastnade i gommen och hon klöktes hela tiden smile2.gif

Kram

Man vill gärna höra om er som har det bra så klart! Då vet man att det är möjligt och att man kanske får komma dit själv snart :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 07:07:59 följande:
    Pumpa inte om du inte behöver. Ammar hon mer sällan brukar brösten ställa om sig på någon dag. Hur ofta ammar hon på natten nu? Somnar hon om?

Små bebisar har ju inte djupsömn som vuxna och mycket kortare sömncykler. I sin motsvarighet till drömsömn rör de på sig och ger intryck av stt sova oroligt. Det är helt normalt. Så länge hon sover - lägg dig ner och sov du med smile5.gif Tänk inte mer på detta! Kanske ska du lägga dig i ett annat rum om du inte kan slappna av? Om Lovisa bökar runt i sängen men sover så lägger jag mig och sover med. Försöker ta alla tillfällen som bjuds i att sova och rida på vågen efter amningen då man har mkt avslappnande hormoner i kroppen.

Jag byter en blöja på natten. Gör det i sängen innan amning. Tar en minut och funkar hur smidigt som helst. Har ju lite ledbelysning på natten i sovrummet och det räcker. Lägger den nya blöjan under den gamla, drar undan den gamla och vips har man bytt utan stt riskera sängen. Hon kanske vaknar till lite men somnar sen alltid gå jag ammar efteråt så inga problem. Bajsar de på natten måste man ju byta (om man märker att de bajsat, kollar alltid innan amning) men det gör inte Lovisa längre. Då hon var nyfödd och i början bytte jag vid varje amning eftersom hon bajsade så ofta.

Hoppas att du sovit skönt några timmar nu!

Kram
    Tack, det stämde nog, brösten känns mjukare ikväll :)

Märkte sen att efter att hon skruvat på sig så kom det en prutt. Så det är nog därför hon "rör" sig lite konstigt, hon kämpar med att få ut gaserna, även när hon sover har jag sett.

Oj, vet inte hur många ggr hon ammar under natten då det är så olika, men ofta från ca 3:00, kanske en gång i timmen. Hon somnar om väldigt lätt vid bröstet men inte i sin egen säng.

Bvc sa att om man smörjer in stjärten på kvällen så behöver man inte ens byta bajsblöja, men det gör jag så klart ändå. Fast hon bajsar bara så lite på natten ändå. Jag byter om hon verkar vara besvärad annars byter jag först på morgonkvisten när hon ändå är vaken.

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-02 12:11:11 följande:
    Kolla med linnea83 lite längre upp i tråden!
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-02 12:45:08 följande:
    Maila mig jag har som jag kan skicka :).

Kram
    Tack snälla, har inte hunnit att kolla idag men om jag inte får tag på det så hör jag av mig!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-02 12:48:54 följande:
    Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.

Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.

Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.

Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.

Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.

Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland. 
    Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.

Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.

Kram
    Tack vad gullig du är! Är så trött idag och känner att jag måste läsa ditt inlägg imorgon igen så att jag kan ta in allt. Det snurrar just nu i huvudet.

Känner också att jag är lite snurrig när jag skriver mina inlägg så ibland minns jag inte ens vad jag har skrivit.

På natten är det som en tät dimma och jag bör nog försöka att inspektera Alice och kolla om hon sover eller inte. Är nog lite rädd för att hon ska skrika på natten så att hon väcker pappa så kan hända att jag tar upp henne lite för fort, men vet knappt. Hon gallskriker så ofta så man är väl rädd för det.

På dagen tar jag aldrig upp när hon gnäller, försöker att avleda och sätter på musik som hon gillar och då kan hon sitta själv ett tag till, ganska länge dessutom, så börjar få mer och mer tid på dagen :)

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-02 14:04:02 följande:
    Måste också instämma här. Hedda gnäller/skriker alltid när hon är trött men det är ju fullt naturligt, hon är inte hungrig, ledsen eller missnöjd förutom att hon är trött och då måste vi lämna henne själv för att hon ska somna, annars håller hon sig vaken, hur trött hon än är. Varje gång när jag lägger henne för att sova middag på dagen gnäller/skriker hon 3-5 minuter men somnar sen alltid. På kvällen kan hon gnälla och skrika i upp till en timme men då går vi såklart in till henne då och då, sjunger lite, klappar om , ger nappen eller tröstar lite. Till slut somnar hon. Någon enstaka gång som tex igår kom hon aldrig till ro utan vi fick mata henne en gång till innan hon somnade.
    Men håller helt klart med Irma, gnälla och skrika kommer de alltid att göra när de ska sova, det är av trötthet och fullt naturligt. Sen ska man givetvis inte låta dem ligga och gallskrika och givetvis trösta då och då.

Måste också säga att jag verkligen beundrar dig som orkar med detta Lelle. Igår när mannen klagade lite över att Hedda inte ville somna på en timme påminde jag honom barkst om att många har det tusen gånger värre och detta är faktiskt extremt lindrigt, tänkte på dig då!

Kram
    Gulligt av dig. Tror dessvärre att jag lite satt mig i denna sits själv. Men då det har varit mycket skrik här pga av ond mage och trötthet (även trötthet på dagen då hon sover dåligt på natten pga av täppan) så orkar man bara inte med mer skrik så har nog låtit henne att vara för mycket vid bröstet vilket hon vant sig vid. Och är liksom för trött för art orka göra annorlunda, man testar ibland men ger upp för fort tror jag.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015