Irma01 skrev 2015-03-02 12:48:54 följande:
Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.
Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.
Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.
Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.
Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.
Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland.
Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.
Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.
Kram
Tack vad gullig du är! Är så trött idag och känner att jag måste läsa ditt inlägg imorgon igen så att jag kan ta in allt. Det snurrar just nu i huvudet.
Känner också att jag är lite snurrig när jag skriver mina inlägg så ibland minns jag inte ens vad jag har skrivit.
På natten är det som en tät dimma och jag bör nog försöka att inspektera Alice och kolla om hon sover eller inte. Är nog lite rädd för att hon ska skrika på natten så att hon väcker pappa så kan hända att jag tar upp henne lite för fort, men vet knappt. Hon gallskriker så ofta så man är väl rädd för det.
På dagen tar jag aldrig upp när hon gnäller, försöker att avleda och sätter på musik som hon gillar och då kan hon sitta själv ett tag till, ganska länge dessutom, så börjar få mer och mer tid på dagen :)
Kram