• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-28 22:10:13 följande:
    Inte förvånad över Svaret från bvc. Som jag skrev tidigare hade en tjej i min mammagrupp samma problem (och barnet hade mycket eksem o utslag) och till slut fick hon bra hjälpnödiga hon kom till Astrid Lindgrens barnsjukhus! Men fick kämpa själv i 4 månader...

När det gäller dina svärisar får du be din man att vara tydlig med sina föräldrar om vikten att utesluta MP för er dessa två veckor.

Och att du är inte intresserad att höra deras egna slutsatser. Att ni känner er bebis bäst. Att du är trött och behöver hjälp inte kritik.

Hoppas du får litenhet sömn under veckan, så du orkar med dem.

Kram!
    Ha ha, tack Irma. Jo tack, sömn behövs verkligen för att orka med dem och för att kunna ha ett bra humör. De är verkligen så galet inskränkta, de ifrågasatte tom varför vi köpte färdigblandad ersättning (då vi gav det) och de tyckte minsann att vi kunde blanda själva för det gjorde man ju på deras tid. De ifrågasätter minsta lilla grej. Men jag sa faktiskt ifrån nyligen på ett bra sätt, men då lekte farmor storken, hon kunde inte minnas eller ville kännas vid att de hade ifrågasatt ngt överhuvudtaget. Det bästa är nog att bara vara tyst när de säger ngt, de är så tröga så att de fattar inte ändå när man förklarar ngt. Det finns så klart mycket positivt med dem också så jag tycker om dem ändå, men en aning krävande är det ändå..

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-03-01 04:40:33 följande:
    Ha ha, tack Irma. Jo tack, sömn behövs verkligen för att orka med dem och för att kunna ha ett bra humör. De är verkligen så galet inskränkta, de ifrågasatte tom varför vi köpte färdigblandad ersättning (då vi gav det) och de tyckte minsann att vi kunde blanda själva för det gjorde man ju på deras tid. De ifrågasätter minsta lilla grej. Men jag sa faktiskt ifrån nyligen på ett bra sätt, men då lekte farmor storken, hon kunde inte minnas eller ville kännas vid att de hade ifrågasatt ngt överhuvudtaget. Det bästa är nog att bara vara tyst när de säger ngt, de är så tröga så att de fattar inte ändå när man förklarar ngt. Det finns så klart mycket positivt med dem också så jag tycker om dem ändå, men en aning krävande är det ändå..

Kram
    Har varit vaken sedan 2:30. Alice somnar om fort men oroligt. Hon ligger och skruvar på sig och nu vaknade stackaren till av en massa pruttar men som tur var släppte det snabbt. Herregud, om jag bara visste vad det är som orsakar allt detta. Åt salami igårkväll (vart lite trött på skinka som jag ätit varje dag i två veckor). Vsg, blev lite inspirerad av dig då du skrev att du hittade ngn mild salami. Kanske är det vitlökspulver som hon inte tål.. det finns ju lite av det i det mesta..

Så jobbigt att hon ska behöva vakna av gaserna, alltid är det nått. Nu verkar hon inte vara täppt i varje fall men det kommer väl det också snart. Herrejösses, nu har jag snart varit vaken i tre timmar..
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-01 07:26:04 följande:
    Men stackare!Spånar lite..Visst sover hon i ert rum?Tänker att du kanske ska prova lägga henne i eget rum.Vet att man vaknar av minsta ljud.Många gånger låter dom ju mycket även om dom sover.Så tänker man att dom inte sover.Om hon ligger i eget rum kanske det tar lite längre tid och att hon då somnar om själv?Det har jag iaf märkt på Charlie,att han gärna vill sova själv.Han kommer lättare till ro.Kanske känner du att jag är korkad,vet ju att ni haft problem länge <3.Men jag själv vaknar när han gör minsta ljud,går upp och fixar mat,så sover han när man kommer till sovrummet igen :)!
    Tack för stöttning men det skulle inte gå att lägga henne i eget rum. Vi har prövat att lägga henne själv och gå ut från rummet men hon blir helt förtvivlad tyvärr.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 06:38:37 följande:

Lelle - om du ätit mjölk kan det ju spöka i flera dagar så behöver inte vara nät nytt men vitlökspulver hade jag hållit mig ifrån iofs. Den salamin jag hittade var jättemild, utan starks kryddor. En italiensk med smak av prosciutto.

Kan ju vara att hon övar på att vända sig. Var ju vid tre månader Lovisa gjorde det första gången och då övade hon vissa dar jämt då hon var vaken och blev arg då det inte gick. Normalt att en bebis inte ligger still iaf.mot morgonen sover Lovisa alltid lite oroligare. Får sova bredvid mig då eftersom hon blir lugnare och vi får några timmars sömn till på det sättet. Hon var vaken 03.30 men somnade om bredvid mig till nu som tur är!!

Usch va jobbigt med sånna svärföräldrar. Kan inte din sambo säga ifrån? Det ska ju inte du behöva göra tycker jag.

Hoppas du fick sova lite sen!

Kram

Det är i sömnen som hon ligger och rycker på kroppen, övar de i sömnen?

Farmor är så himla känslig och gråter för allt så det är jobbigt för sambon att säga ifrån, det är lite speciellt i detta fall. De är verkligen enormt inskränkta så det hjälper liksom inte att säga ifrån ändå, de fattar inte.. Men han säger till sin pappa ibland..
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-01 09:41:30 följande:
    Haha skrattade gott åt detta! Också väldigt trött idag, Adam vaknat varannan till varje timme och varit täppt och snorig och tänkte på dig lelle som alltid har det så här! Stora styrkekramar till dig! Jobbiga svärföräldrarna du verkar ha med! Säkert att de blir hotade av att du/ni gör annorlunda än vad de gjorde med sina barn. Vad säger din sambo?
    Sambon tycker också att de är märkliga med deras åsikter. Men tror faktiskt att de på ngt sätt vill väl men att det blir fel. Angående ersättningen så trodde de att den färdigblandade var mycket dyrare och de tror väl att vi slösar på våra pengar. Vi får ofta höra att det behöver vi väl inte handla. Sa att jag skulle köpa en byrå till Alice och då blev svaret, men har ni inte redan en byrå. Alltid så när vi handlar ngt till huset. De verkar inte ha så mycket vänner och de reser sällan så deras liv kretsar mycket kring vårt tyvärr. Men men, det finns ju föräldrar som inte bryr sig alls så detta är väl ngt bättre..
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-01 09:41:30 följande:
    Haha skrattade gott åt detta! Också väldigt trött idag, Adam vaknat varannan till varje timme och varit täppt och snorig och tänkte på dig lelle som alltid har det så här! Stora styrkekramar till dig! Jobbiga svärföräldrarna du verkar ha med! Säkert att de blir hotade av att du/ni gör annorlunda än vad de gjorde med sina barn. Vad säger din sambo?
    Hmm, ja det är tufft med täppan. Ikväll försökte vi lägga henne själv i sängen på ryggen (sidokudden skulle inte funka när hon är vaken) då blev hon täppt ganska omgående, hon blir tvärarg av det och kan inte somna, för hon kan ju varken snutta på tutte, lillfinger eller napp (napp har precis börjat funka lite grann) då hon måste andas genom näsan. Så skrek länge ikväll innan täppan släppte. Men ingen ond mage ikväll. Antingen så är det magen eller så är det täppan, stackars liten som har det så kämpigt. Jag och sambon har blivit vana nu av det alltid är en massa skrik, man blir inte lika stressad längre som man blev tidigare, så det känns åtminstone bra!

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-03-01 10:57:44 följande:
    Hur har er natt varit vännen?

Kram
    Illa som vanligt, sover bara ca tre timmar varje natt. Idag på eftermiddagen vart jag alldeles yr så pappa fick åka iväg med Alice så att jag fick sova en timme, men har så galet svårt för att somna djupt..

Hoppas att du fick sova bättre!!!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 13:08:25 följande:
    Nä va jobbigt med förkylning. Ingen hit smile4.gif Men min erfarenhet är att det brukar vara mest gnäll i början då det förmodligen gör ont i halsen. Kör man rejäl nässköljar t ex med Physiomer så har iaf Lovisa sovit bra trots täppa så länge som hon haft huvudet högt och fått vara nära om hon velat det. Jobbigast med täppan då de ska äta men kör man koksalt innan maten så brukar det också funka även om det brukar ta längre tid. Pausa för att andas osv. Här är det soligt och plusgrader idag, låter trist med snöande horisontellt smile5.gif Förstår att ni håller er inne!!

Vi har varit på ikea idag. Vilket familjeäventyr med två kids smile5.gif Var så stimmigt att Lovisa inte ens kunde äta inne på handikapptoaletten. Hon somnade i bilen på väg hem fastän hon inte hade ätit på 3,5 timme (!!) men funkade bra iaf. Hon var glad så länge som hon fick vara med och bli buren i bärsele. Hemma igen nu. Puh!! Storasyster somnat och då är såklart Lovisa vaken. Inte alltid det funkar så bra att tima så de sover samtidigt och man får lite lugn vuxentid smile5.gif

Ha en bra dag

Kram
    Det som funkar här mot täppan är att hon ligger på sidan, men vet inte om det funkar när de är förkylda, men värt att pröva.

Vsg, vi var också Ikea idag :) på Kungens Kurva. Jag ammade i en soffa i en köksutställning i en lugn hörna. Kanske får man inte göra så men jag vart desperat. Sen bytte vi även blöja där men ingen såg det. Känns så ofräscht att byta på de offentliga toaletterna. Vi åkte dit vid öppning och trodde att det skulle vara tomt men icke, fy vad folk det var där..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 05:54:12 följande:

Sömn! Underbart! smile1.gif Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015