• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-07-06 13:39:32 följande:
    Cicco är ingen dålig vagn. Vi använder den fortfarande här hemma till dottern som är 3 år. Funkar hur bra som helst och är ofta bäst i test av paraplyvagnar. Väldigt smidig på resa och toppen till en ettåring. Kram
    Åh menade absolut inte att den var dålig
  • Bell13

Idag hittade jag nåt som gjorde mig superglad, ibland är det det lilla och enkla som gör det.
    Jag hittade en bodyförlängare. Visste inte att det fanns så nu kan vi använda alla bodys i strl 50 som vi inte kände oss klara med.

• Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-06 14:23:29 följande:
    Tack för tips! Det verkar som om att Alice inte ens gillar pure med små minibitar, som Hipps kalvgryta men det kommer väl..

Här är det sömnlöst fortfarande, oj så vi kämpar. Hon vaknar varje halvtimme fram till ca 00:00 sen sover hon i varje fall två timmar innan hon vaknar igen, men hon behöver inte tutte för att somna om alltid så det är toppen.

Hon har dock börjat vrålskrika som en toka vid läggning och det känns verkligen inte bra. Har prövat ibland med bröstet men det funkar inte heller. Det som funkar är att amma henne när hon är ngt hungrig/törstig i mörkt rum, verkar som om att mjölken lugnar/söver henne och inte tutte, när hon ätit klart så släpper hon bröstet, vänder sig om och somnar (till min stora förvåning). Annars är hon jättestissig och kommer inte till ro. Kan hon vara övertrött? Svårt att veta numera när Alice är trött, innan gnällde hon alltid men hon gör inte det längre. Hon gäspar lite då och då under hela dagen, gör era små det också? Även om de precis har sovit. Hon kan gnugga sig i ögonen redan vid 17-tiden men då känns det väldans tidigt att lägga henne. Igår somnade hon vid 17 och sov i 30 min. Har för mig Whalgren sa att de inte ska sova efter 15, ngn som vet? Vilka tider och hur länge sover era små under dagen?

Kram
    Douglas vrålskriker alltid när han är övertrött och det tar lång tid för honom att komma till ro då. Är han övertrött vill han ibland inte ens ta bröstet. Det har varit svårt när han inte haft nån dygnsrytm. Nu börjar jag amma honom 21.00 och han släpper taget vid 22.00 och jag kan umgås med hans pappa 1 h innan vi går och sover
    Sedan nån vecka tillbaka badar vi honom vid 20.30 och sedan ammar jag honom alltid på samma plats och lägger samma filt över honom och tänker att han ska känna trygghet med den rutinen.

På dagarna sover han på olika platser ibland i vagnen, i bilen eller i soffan. Alla dagar ser ju olika ut.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-07-07 10:37:28 följande:
    Vilken bra grej! Var hittar man en sån? Kram
    På tradera men tror det finns i större babyvaruhus också
  • Bell13

Inatt sov Douglas i sin säng för första gången. Han somnade vid 21.30 och vaknade till vid 02.30 och ville amma lite och då fick han ligga kvar hos mig.
    Det är nog värre för mig än för honom att sluta samsova

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-07-08 13:21:42 följande:

Här har Lovisa också slutat amma helt. Hon blir 9 månader om ett par dar. Känns väldigt dubbelt. Jag gillar ju verkligen att amma och ammade ju länge förra gången men samtidigt har det varit svårt att hinna med då vi har två och jag har på sistone ofta känt att jag inte räcker till riktigt. Kände att nattamningen inte funkade längre heller även om vi oftast bara ammade en gång per natt. Vill kunna finnas där även för storasyster och att pappa tar ett större ansvar även för Lovisa nu då han är hemma ett par månader i sommar.

Trots att det här nu känns bra och det är nåt som skett helt odramatiskt, inget vi tvingat på Lovisa utan hon slutar själv, så jag grät hela kvällen igår då det var första kvällen hon inte ville amma smile4.gif Hon ville inte amma nu på morgonen heller (vi har på sistone bara ammat morgon och kväll) Nu är det slut helt enkelt! Jag kommer aldrig att amma mer och en ny tid har infunnit sig. Är väl hormoner i rullning också men visst är det en sorg även om det också känns jättebra.

Vi gjorde som så att vi började ge henne ersättning i flaska för en månad sen, som mellis (aldrig på natten, då nattammade hon fort plus morgon och kväll), och hon äter numera väldigt bra med vanlig mat på dagarna. Sen fick pappa lägga henne varje kväll i två veckor och då gav han ersättning innan läggning. I samband med detta slutade hon nattamma efter några dagar. Hon vaknade fortfarande men jag lyfte bara upp henne och vaggade lite och la ner henne igen. Vi smög in andra rutiner helt enkelt och med flaska så finns ju alltid risken att amningen ebbar ut. Nåt vi tänkte att blir det då så blir det annars får hon amma morgon och kväll ett tag till om hon vill. Nu valde hon själv att det var nog med det smile1.gif

Hoppas ni har en bra dag i regnet tjejer!!

Stora kramar

Förstod hon på en gång hur hon skulle göra med flaskan?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-07-08 17:45:32 följande:
    Nej inte direkt. Vi började ge henne vatten i flaska så smått efter hon ätit smakportioner vid 6-7 månader. (Vid sex mån började hon även med napp då vi var på Teneriffa och testade en av storasysters på planet, hade aldrig velat ha napp innan). Sen eftet ett tag så förstod hon hur den flaskan funkade. Ville dricka själv (flaska modell mindre). Sen prövade jag mig fram under maj/juni månad med lite olika flaskor och började ge liteersättning då jag var iväg. Lovisa ville då inte amma på dagtid nånannanstans än i vår säng. Kunde inte fokusera om vi var iväg, ville bara titta på annat och ibland har man ju inte tid att mata. Ersättning eller amning går ju fortare om man ska ha ett mellis.

Nu dricker hon ersättning på en annan flaska (MAM) (ville av nån anledning inte dricka det i samma sorts flaska som hon dricker vatten i) och så har hon en snutte som tidigare blivit hennes gos vid amning, nu vid flaskmatning istället. Den har även funnits med vid nattningen i några månader. Vi kör Hipps ekologiska utan maltodextrin. Har även testat Ottos välling då den ju är ekologisk och utan tillsatser den med men den gillar hon inte. Rent praktiskt så funkar detta jättebra för oss. Var enkelt att amma lönge med ett barn tycker jag men med två så blev det tufft till och från.

Kram
    I början när min mjölk inte räckte och han skrek fick han ersättning i flaska nån vecka och max 2 mål om dagen och då gick det med flaska när hans pappa matade.
    Nu vill han inte alls äta ur den, lirkar med den i munnen och håller på med tungan. Jag tror inte han vet hur han ska göra och att han är mer medveten nu. Han vet att det inte alls är bröstet och vill inte ha.

Napp hade jag också till honom när han skrek på kvällarna och då blev han tyst i några minuter per 10 minuter och det var så värt det då, att få några minuters återhämtning kändes som en lättnad. Har provat med napp nu men han vill inte ha, spottar ut den han är rätt gnällig kvällstid och tänkte att napp kanske skulle hjälpa honom att vara lite nöjdare.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-10 22:43:16 följande:
    Hon skriker bara när vi lägger ner henne i sängen, inte innan. Kanske övertrött, hon får ju inte så mycket sömn stackarn. Svårt att svara på men en bra tanke som jag tar med mig.

Kram
    Det måste väl vara att hon inte vill, att hon hellre är i din famn.
    Jag lider alla helvetes kval med Douglas för vi ska sluta samsova nu. Vi har bara kommit ett myrsteg på väg, att han sover bredvid mig och inte på min mage. Jag skulle prova att natta honom i hans säng dagtid men han ville inte och jag blev gråtfärdig så jag är inte redo för det.

Douglas skriker också om han är övertrött, går över efter 10 - 30 minuter men är riktigt jobbigt när det sker. Vi har börjat smyga in rutiner så jag hoppas det ska ske mer sällan.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-07-12 11:31:53 följande:
    Så enkelt är det inte tyvärr. Tror att hon skriker när hon förstår att hon ska sova. När man sedan tar upp henne, klappar, vaggar, sjunger så tystnar hon inte heller. Det enda som funkar för att få tyst på henne då är tutte i mun och det vill vi ju undvika...

Så därför har jag börjat amma henne nästan tills hon somnar för då brukar hon inte gnälla så länge.

Inatt ammade jag 2:30 sedan vaknade hon igen 3:00 och ville amma, när hon inte fick tutte låg hon och gnällde i över en timme.

Det pratas mycket om att inte ge flaska då det kan skapa tuttförvirring men det pratas aldrig om det motsatta. Vissa blir också helt knäckta av att inte kunna amma. Oj, vad jag önskar att hon kunde ta flaska.

Alice äter nu 2 msk, pulver gröt. En tredjel litenburk katrinplommonpure, en halv banan till frukost.
    Lunch en halv stor burk proteinpure och fruktpure

Mellis en hel stor grötklämmis från Semper.

Middag, samma som lunch.

Precis innan läggdags. En liten klämmis med yogurt och frukt.

Äter hon fortfarande för lite för att sluta nattamma?

Känns som om eländet aldrig tar slut om jag inte slutar amma på natten.

Men hur vet man om man kan sluta? Kan det inte vara så att hon är törstig på natten?

Imorse vägrade hon gröten, gnällde bara. Vi prövade att ge henne vatten men ville inte ha. Prövade att amma henne och efter det så åt hon gröten. Hon kanske bara är väldigt törstig av sig?

Tycker ni att jag ska sluta nattamma? Hon är snart 8 mån..

Kram
    Jag menade naturligtvis inte att ert problem är enkelt jag kan förstå att det är ett rent helvete och tortyr att inte fått sova ordentligt på 8 månader.
  • Bell13
    johjen skrev 2015-07-13 10:10:47 följande:

Lelle hur går det för dig och lilla Alice? smile1.gif

Irma, Villsågärna hur mår ni?

Bell, hur går det med samsovnigen?

Har har vi haft det underbart skönt och lyxigt då sambon varit ledig i två veckor. Hunnit med både mycket egentid och mycket familjetid och sovit borta två nätter och det gått bra. Sedan 4 dagar tillbaka är det sambon som nattar sover med Adam och det har hitintills, peppar peppar, gått över förväntan! Första natten vaknade han och skrek en längre stund 2 gånger, andra natten vaknade han 1 kort gång, tredje natten sov han 9 h i sträck och i natt sov han från 20:30 till 6 då fick han tutten en stund men fick inte somna med den u munnen och låg och vred sig en stund men somnade om och sov till 8:30!! Sambon kommer fortsätta lägga honom fram till fredag sen är det dags för mig att försöka tänkte vi.. Eller är det för tidigt? Ska vi låta sambon lägga Adam ett tag så sen rutinen sätter sig? Sambon sa i morse att han längtade efter att få lägga Adam ikväll och så mysigt att se att de knyter an på ett nytt sätt. smile1.gif Så nu har jag börjat amma lite på dagtid igen för vill inte sluta med det ännu men är noga med att det inte blir när han ska

Jag tycker det går bra. Jag ammar honom vid 20.30 för natten och 1 h senare sover han ganska djupt och jag lägger honom i sängen (dubbelsängen) och sedan vid ca 23.00 lägger jag mig bredvid honom i sängen och så ammar jag en eller två ggr på natten.
    Var inte alls längesedan han bara kunde sova klistrad på mig.

Vi har tänkt att målet är att han kan sova i egen säng efter hans pappas semester den 17 augusti om ca 1 månad.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015