• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bengalen skrev 2015-02-09 18:30:47 följande:

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

Mitt hår under armarna slutade växa ungefär i v 10.

Jag har härlett det till graviditeten. Jätteskönt att läsa att nån annan har drabbats av det också.
  • Bell13

Eftersom jag skrev här tidigare om mitt lite för litet magmått och misstänkt liten bebis kan jag berätta att han ligger på +0,7 % med en uppskattad vikt på 2107 g idag och hon uppskattade att han väger 3500 till 3700 g vid bf.

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 13:20:32 följande:
    Va skönt!!! Magstorleken säger ju inte allt Kram
    Nej det gör den verkligen inte. Det var mysigt att titta in till honom igen en sista gång även fast allt var väldigt stort. 

Hon kunde dock se att han hade ett lite vidgat njurbäcken och sa att det finns risk att han får urinvägsinfektion när han föds och då brukar de bli väldigt sjuka med skyhög feber. Hon skrev i min journal att det ska göras ett ultraljud på hans njurbäcken när han är några dagar gammal och om det fortfarande är vidgat ska han få antibiotika för att motverka urinvägsinfektion, så det var ju ändå bra att vi gjorde det här ultraljudet så vi fick reda på detta. 

Kram 
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-02-10 13:58:39 följande:
    Vad bra! Nu slipper du oroa dig för det . Njut av de sista veckorna!
    51 dagar kvar nu. Herregud vad jag längtar efter honom Hjärta
  • Bell13
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-11 09:05:32 följande:
    Hej Bell! Inte långt kvar nu. Snart så vet du vem det är som bor där inne. Tänkte bara säga att Olle också hade förstorat njutbäcken på ena sidan vid sista ul. Vi har varit på två kontroller efter han föddes, fick penicillin i profylaxdos, fram till första ul efter 1 vecka ca. Han ska på två till vid 6 mån och 1 år men allt har sätt helt normalt ut hittills. Se bara till att du får en 1ml spruta om ni ska ge penicillin. Vi fick en 5ml och råkade därför ge fel dos. Vi skulle ge 0,17 men det är omöjligt att ge med en 5ml så det blev helt logiskt för våra förvirrade och omtumlade hjärnor att ge 1,7!!!!! Tackar Gud att vi kom på det snabbt och att det "bara var" penicillin och att dosen han skulle ha var profylaxisk och där med mycket liten. Hade sån jävla oågren. Men vi har nu lärt oss en riktig läxa och kommer aldrig mer ge medicin utan att dubbelkolla allt och titta igen biverkningar etc. Bara en parentes. Kram
    Hej,

Bm som gjorde ul sa att det är ganska vanligt bland pojkar och absolut inte farligt, det är enkelt när man känner till det.

Blev ändå lite orolig då hon sa att han kunde bli väldigt sjuk och hög feber, men känner mig lite lugnare när du skriver och berättar så tack för du gjorde det.

Nu är det bara att vänta och vila som gäller. Snart är han här.
  • Bell13

Hej alla mammor,

Undrar om ni vill ge lite tips gällande väskan man packar till förlossningen.

Vad var onödigt, vad användes inte, vad användes mest och fanns det nåt som inte packades som ni önskar ni hade packat ner?

Lämna gärna feedback om ni vill och har tid. Går in i v 34 imorgon och börjar att tänka på förlossningen mer och mer. När värkarna sätter igång vill jag gärna slippa tänka på om jag glömt att packa nåt viktigt osv.

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-12 14:18:00 följande:
    Du har ju två barn så du har säkert koll på det mesta men förutom allt basic som kläder (myskläder och tofflor), babykläder, kamera och necessär så tycker jag att goda juicer typ Brämhults, godis och iPad var toppen smile1.gif Maken hade även med sig en halvflaska champagne smile2.gif

På BB Stockholm och BB Sophia har de ju babynest så det behöver man ju inte ta med. Men bärsjalen var bra att ha. Och glöm inte babyskyddet!! Och en mysig filt till bebisen eftersom man ligger mkt hud mot hud.

BB-tiden är ju underbar!! Snart är du där och får träffa din lille kille smile1.gif

Kram
    Förlossningsvården har säkert ändrat sig massor på 9 år

Tackar ödmjukast för dina tips
  • Bell13
    linnea83 skrev 2015-02-12 16:10:10 följande:
    Packade allt som jag tänkte att jag kaaanske behöver just för att slippa sakna det där :).Men viktigast var coca-cola och lypsyl :).Mannen fick springa och köpa mer cola :).Det va det enda som gick ner på hela dagen (hade massa godis,som jag åt på bb sen haha).

Sen är det det vanliga,myskläder och tofflor :).Egna hygienartiklar (om man inte vill använda deras,brukar vara skönast att ha sina egna grejer).Jag hade en hel resväska med mig med grejer :).Kabinstorlek..

Ska du dela rum så ha med dig öronproppar :).

Kram
    Det där med hygienartiklar hade jag inte ens tänkt på så tack så mycket

Jättebra tips. Har nån craving just nu på Loka crush det är som livets vatten för mig.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-12 16:32:50 följande:
    Ja säkert men du är ju i goda händer på BB Sophia smile1.gif Bara varit på studiebesök men är ju lika fint som BB Stockholm (där vi fött två ggr), underbart mysiga rum, superpersonal osv. Som att bo på hotell smile1.gif Sen vet jag ju inte hur dina tidigare förlossningar gått men tredje barnet kan nog gå snabbt!! Tog ju bara en tim för mig sen vi kom in till BB sist och 1,45 från första värken så åk in i tid!! Drar det ut på tiden får du ju saft och även milkshake av personalen. Äta brukar man ju sällan vilja sen det sätter igång. Jag drack bara lite juice men var gott att ha i kylskåpet på rummet sen ihop med favoritgodiset smile1.gif Sen får man ju supergoda smörgåsar och cider efter förlossningen och helpension på avdelningen smile1.gif

Kram
    Mina barn är födda på SöS och då fanns det inte patienthotell t ex och det upplevde jag som väldigt negativt.

Bb Sophia kommer bli jättebra och jag hoppas givetvis på en kort förlossning med tidig hemgång. Första gången jag födde tog det 9 h och andra gången 6 h. Nu är det ju 9 år sedan jag födde sist så jag vet inte om min kropp kommer ha fördel av att jag fött tidigare. Hörde en kvinna som sa att om det gått mer än 6 år sedan man födde sist har man inga fysiska fördelar längre.

Jag räknar med en förlossning på runt 10 h och blir den kortare blir det bara som en bonus

1,45 h är ju jättesnabbt. Helt otroligt att ni hann in. Andra gången jag födde åkte jag in när jag hade 4 min mellan värkarna och hann iofs bara vara där i ca 2,5 h sedan var hon född.

Har börjat få en del sammandragningar och det påminner mig om att det hela snart sätter igång.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-02-12 18:57:33 följande:
    Vi tog med babynestet vilket var väldigt skönt att ha där så man kan ha dem nära och de slipper sova i baljan. Inneskor är ju bra att ha. Detta var viktigast för mig, det mesta finns ju där så man klarar sig bra tycker jag, tog nog med lite i överflöd..
    Tack på bb Sophia där vi listat oss har de inga baljor utan bara babynest. De sa till när vi var på info att har man ett eget får man gärna ta med det.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015