• Hoppfulla Fia

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-01-28 03:22:52 följande:

Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen

Låter härligt! Skönt att det går åt rätt håll.
  • Hoppfulla Fia

Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen....

• Hoppfulla Fia

Han bara skriker om jag lägger ner honom någonstans. Nu sitter jag med honom över axeln och gungar upp och ner på en pilatesboll. Känns som om han håller på att somna lille plutten. Men tack för bra tips. Kanske är något till en annan fas..

• Hoppfulla Fia

Han sover nu. Tror också att det börjar bli dags för ordentliga kvälls och läggningsrutiner. I kväll la jag honom vid kl 18:30 och redan då var han strulig och ville inte ta bröstet först och få var vi i sängen med bara nattlampan tänd. Vi gick en sväng sen provade jag i soffan och då tog han bröstet och somnade men vaknade igen efter ca 30min ner jag lagt honom i sängen och var super pigg. Sen har det bara fortsatt. Han har varit inne i en fas nu ett tag och är jätte känslig och lätt stött och har ett mycket större behov av närhet och tutten är inte längre lösningen på alla problem helt enkelt. Tycker så synd om honom när han är så här upp och ner, men det känns tryggt att veta att det går över. Nu hoppas jag att vi får sova ett tag båda två och alla ni fina mammor och ungar i tråden. Kram på er och go'natt

• Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2015-01-29 02:41:49 följande:

Ingen som smörjer in sin bebis ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

Jag använder minicare till både rumpan och ansiktet eller andra ställen som är utsatta. I början smörjde vi lite varje dag eftersom han hatade blöjbyten och vi var rädda att vi ibland inte fick rent eftersom vi vart stressades när ska skrek så dant. Jag tycker den är toppen och han har aldrig haft några problem. Är han lite röd ibland så försvinner det direkt. Den är inte heller ekologisk dock.

Här fortsätter det vara skört. Lilla hjärtat. Han har sovit ok i natt ivarjefall. Ska ta det lugnt nu på fm och försöka få in mycket sömn innan föräldragruppen i em.

Önskar alla en skön dag och lite sol!!
  • Hoppfulla Fia

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

• Hoppfulla Fia

Den feta mjölken: enlig kvinnan som var här å hjälpte mig från mamningshjälpen (hon jobbar dom BM) så kommer den feta mjölken i vågor under hela amningen men det blir mer fett mot slutet. Och om barnet ammar effektivt och man inte har jätte mycket mjölk så ska de få i sig tillräckligt av den fetare mjölken på ca 10min.

Jenkis: jag har ingen speciell tid men har börjat erbjuda det jag slutade med först och sen det andra. Om han ammar flera gånger inom korttid kommer det ju inte så mycket ur det bröstet som jag ammade sist, men då vet jag ändå att han ätit klart det. Jag fick ju mjölkstockning så det känns skönt att veta för den skulle också. Om det skulle ta flera timmar t.ex på natten, då han äter mindre och alltid bara ett bröst, erbjuder jag ju det nys bröstet. Annars blir ju det sprängfullt. Långt och kanske rörigt svar men jag går rätt mycket på känsla, hihi. Kram

• Hoppfulla Fia

Jag har aldrig upplevt att Olle blivit gasig i samband med diarrén eller haft ont i magen. Så om något av det jag skrivit har uppfattats som att de blir gasiga av den tunnare mjölken så är det inte det jag menat. Har ingen erfatenhet och har inte läst att det skulle vara så

• Hoppfulla Fia
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-30 08:26:29 följande:

Jag har aldrig upplevt att Olle blivit gasig i samband med diarrén eller haft ont i magen. Så om något av det jag skrivit har uppfattats som att de blir gasiga av den tunnare mjölken så är det inte det jag menat. Har ingen erfatenhet och har inte läst att det skulle vara så

Nu har jag läst att det kan vara så. Mitt problem har inte varit att jag har haft förmycket mjölk utan att Olle troligtvis blev magsjuk och åt dåligt och inte kom åt den fetare mjölken pga av det.
  • Hoppfulla Fia

Har läst lite och lider med er som har barn med magont. Vi har varit väldigt förskonade från detta, peppar peppar

Här är Olle kvar i sin fas. Han blir jätte lätt arg och ledsen, bröstet funkar inte som tröst och det ända som är riktigt bra är att vars uppe och gå runt med honom mot axeln eller sitta och gunga honom i famnen. I början var det bara på kvällarna men i går vart han väldigt upprörd och ledsen även på fm och idag kom dråpslaget, han vart lika dan på första vakna passet. Vilket brukar vara det pass på dagen som han är som allra gladast. Känner att jag börjar få lite lätt panik. I början led jag med honom, å det gör jag ju fortfarande, men jag börjar tappa orken. Har fått ont i ryggen och i ena armen/axeln av allt bärande och 90% av tiden funkar i sjal/sele. Hans pappa har tyvärr jobb hela helgen så jag har ingen avlastning. Ska ringa min mamma å se om hon vill komma å hålla oss sällskap å fixa med mat och sånt för jag hinner inte laga när han ruttnar så fort. Om man ska de till faserna och hur de ligger borde han vara ur den innan eventsfasen men det stämmer ju verkligen inte. Eller är det här den nya lilla Olle ;-(

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015