• Hoppfulla Fia

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Blomman701 skrev 2015-01-22 08:30:44 följande:

Vilka böcker är bra att läsa om bebisar och spädbarn? Det är ju en djungel av böcker där ute? :)

Jag har förutom att växa och upptäcka världen en bok som heter lyhört föräldraskap som är trevlig att läsa, där står lite om allt liksom amning, bajs, utveckling, anknytning osv.

Och så finns googel så klart
  • Hoppfulla Fia

Vill bara tipsa om en underbar bok, Alltid redo att dö för mitt barn av Joanna Rubin Dranger. Jag fick den av min bästis när Olle kom. Vet att den är svår att få tag på eftersom den inte trycks längre men om ni kommer över ett ex så köp den. Den är helt lövly.

• Hoppfulla Fia
    Bengalen skrev 2015-01-22 20:24:17 följande:

Nu har jag också hittat hit.   

Blir helt förundrad över hur ni hinner skriva så mycket. Det är knappt jag bara hinner läsa allt ni skriver och ändå sover Leo ganska mycket både under dagarna och nätterna. Första veckan som jag är själv hemma nu på dagarna och jag får nog säga att det har gått bättre än vad jag hade trott.  

Jag kämpar på med amningen men har fått väldigt ont när han suger. Var hos BVC igår och fick både brösten och Leos mun inspekterade ifall det kunde vara svamp men det såg inte ut så. Vi gick igenom amningsteknik men tyvärr var där inte direkt något vi kunde ändra på, allt såg bra ut. Får väl hoppas att vårtorna läker snart så jag slipper ha det så här längre.  Leo hade i alla fall gått upp fint i vikt så nu behöver vi inte gå på fler extra viktkontroller, skönt! Han väger nu 3,8 kg. Imorgon är det dags för honom att fylla en månad!   Tänk vad tiden har gått fort! 

Va skönt att ni mår bra och att du tycker att det gått bra att vara hemma själv. Så kände jag också. Vart faktiskt förvånad över ATG jag fixade allt själv. Jag njöt som bara den första tiden. Allt kändes så magiskt på något vis. Angående amningen håller jag med Danisen, prova med amningsnapp om du inte har det. Jag fasade ut mina några veckor efter födseln genom att sluta använda dem på natten för att härda brösten successivt och nu klarar jag mej utan helt. Kram
  • Hoppfulla Fia
    Bengalen skrev 2015-01-22 21:17:15 följande:

Jag har provat Medelas amningsnappar men jag tyckte själva kupan var så stor så det kändes inte som det kom ut någon mjölk. Min BM sa dock igår att de skulle vara större än själva bröstvårtan eftersom den dras ut när bebisen suger. Jag får väl ge det ett försök till. Hörde även att man skulle vika dem ut och in när man satte på dem för att de skulle sitta riktigt tajt.  

Ja, de ska liksom suga fast och vårtan sugas ut i nappen. Jag hade mina i ett glas med vatten på bordet när jag satt å amma i början. Och så gick jag upp å koka dem mellan varven. De finns i lite olika storlekar har jag för mig så du kanske behöver ha en mindre i såfall. Hoppas det löser sig med eller utan nappar. Prova att amma i olika ställningar så att greppet blir lite olika. Även om de har ett jätte fint grepp kan det ju dra lite olika.
  • Hoppfulla Fia

God morgon tjejer! Ser att många av er fått sova, härligt Kag undrar om det är fler som svettas och är varma jämt? jag är jämt kokhett och när jag rör på mig blir jag genom svett. Går klädd i linne och tunna sommarbyxor men är ändå jätte varm Öppnar fönstren lite ibland med då drar det kallt å jag vill inte kyla ner Olle eller börja pälsa på honom en massa. Några tips??? Som tur är luktar jag inte svett ivaarjefall.

• Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 09:56:43 följande:

Det är amningen. Inte mkt du kan göra. Den sänker östrogenhalten i kroppen, därför man blir varm och svettas. Kram

Suck!!
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2015-01-23 08:26:17 följande:

Sambon har byggt ett lite eget crib till Adam då den omgjorda liggdelen vi hade innan börjar bli för liten! Köpte en madrass till en vagga och sedan har sambon byggt om en hylla. Nu återstår det bara lite saker för att höja mysfaktorn!

Super smart å fint! Jag och Olle har ju en dubbelsäng så han får mitten i jag förpassar mig till kanterna nör han har somnat
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-01-27 07:45:04 följande:

Orkar inte kommentera så mkt. Storasyster fick diarre i natt igen och Lovisa är ju dunderförkyld. Och jag hemma med två sjuka barn idag Livet med två friska är ju en utmaning redan det Maken tog nattpasset med storasyster och åker till jobbet nu. Han har varit vaken 2-3 tim i natt stackaren. Magsjuka sucks!!!

Stackare. Förstår att det måste vara jätte tufft. Jag tänkte gnälla om att Olle var lite gnällig men kände att det blev en petitess nu. Inte för att man ska jämnföra sig men ibland räcker det med lite perspektiv för att tillvaron ska kännas bättre. Så.. Tack!
  • Hoppfulla Fia
    Irma01 skrev 2015-01-27 18:59:32 följande:

Vi har en ny fenomen här hemma sedan några dagar...

När det är dags för kvällsamningen innan läggdags så har Victor börjat med att skrika och gråta och vägrar ta bröstet. Har då hållit honom och försökte lugna, och i vissa fall har det gått efter ett tag, men i vissa fall har han bara lugnat sig när jag har lagt honom, utan att han har ammat... verkar som att han blir trött jättefort.

Nu har han somnat utan att ha ätit, så han borde vakna tidigare, men han blev bara mer oh mer hysteriskt i min famn, så det kändes inte som någon idé att fortsätta försöka.

Någon som känner igen sig?

VSG, när började ni med lite mer planerade sovstunder under dagen med storsystern? Tycker inte att Victor sover tillräckligt på dagen. Han sover i bilen och under promenaden, och även oftast en pass på max 1 timme i min famn, men inte alltid.

Kram!

Vi har lite liknande här hemma fast Olle somnar inte utan bröstet utan behöver bäras runt och tragglas med innan han tar det. Han är lite ut och in från ca kl 14 och framåt. Han blir arg på leksakerna, är väldans lättstött och blir helt förtvivlad om jag inte förstår eller behöver lägga ner honom en stund när han är i famnen, tex för att torka mig på toa, haha. Lilla skruttekroven men mycket skratt och mys också och han är alltid glad på morgon. Som tur är sover han helt ok igen, kanske 20:30-07:30 med ca 4-5 korta amningar/snuttstunder så jag är pigg och glad. Vi ska börja på babysim på måndag, föräldragrupp på torsdag och ev babysång på öppnaförskolan. Känns skönt att ha lite aktiviter så att det blir lite omväxling.
  • Hoppfulla Fia
    Jenkis skrev 2015-01-28 07:02:12 följande:

Jag vet inte om man kan kalla det planerade sovstunder, men våra dagar är inrutade i:

amma

vaken 1 h

sova 0,5-1 h

amma

vaken 1 h

sova 0,5-1 h

o.s.v.

läggdags ca kl 18 med amning

amma fem gånger (ca 20, 22, 24, 02, 04)

uppstigning ca kl 06 med amning

Han styr själv klockslagen såklart. Men det brukar bli dessa intervall och det ser väldigt lika ut dag till dag.

När det är dags att sova hjälper vi honom att komma till ro genom vagnpromenad, bilåka eller gunga i babysitter. På så sätt är han nöjd och glad dygnet runt typ.

Våra dagar ser nästan lika dana ut. Han brukar dock vilja sova längre pass 1-2h och är vaken ca 1,5h. Skönt att höra om fler med liknande sömnmönster. Jag har funderat över hur han sover då det verkar som vissa liksom har längre sovpass typ kl 10 och 13 å sen verkar barnen vara vakna. Här är det mer tiden än klockan som styr och jag måste vila med honom om han ska sova ordentligt både på natten och på dan.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015