• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-01-22 10:26:01 följande:

Precis! Vi är så lyckliga över att äntligen ha honom hos oss och det är det viktigaste. Händer ett mirakel blir vi lyckliga över det, men vi tänker inte vara ledsna om det inte händer. Vi trodde ju inte ens att vi skulle bli föräldrar så bara det är helt fantastiskt!

Ja, du och jag har ju följt varandra i tidigare trådar...Jag kommer ihåg hur glad jag blev när du äntligen blev gravid och kunde fullfölja graviditeten. Så himla roligt att timingen blev nu och att vi kan följa oss med våra små. Du har alltid varit en fantastisk cybervän som peppar och visar en enorm empati. Så tack för det 

Detsamma! Du är också en jättefin cybervän och ja, tänk att vi har jämngamla små nu Kram
  • villsågärna38

Ammat varannan timme i natt så känner mig grinig idag - nån som känner igen sig? Precis fått i mig morgonkaffet iaf efter promenad och lämning på dagis, snöskottning och förmiddagsamning. Inte lika nöjd Lovisa idag som igår då hon låg en timme (!) och lekte i mamaroon på fm. Underhållning krävs hela tiden idag. Både jobbig fas och vaccin är ingen bra kombo

• villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-22 11:43:20 följande:

Jag har förutom att växa och upptäcka världen en bok som heter lyhört föräldraskap som är trevlig att läsa, där står lite om allt liksom amning, bajs, utveckling, anknytning osv.

Och så finns googel så klart

Oh den vill jag också ha!! Har tänkt köpa flera ggr men inte blivit av. Beställt den nu och Trotsboken av Malin Alfven Skulle även beställa Bajsboken men den var slut både på Bokus och adlibris. Toppenbok för lite större barn
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 04:07:19 följande:

Adam sovit 6 timmar i sträck för första gången i sitt liv! Vaknade och åt i 20 min och somnade om snabbt! Så tacksam för detta och det betyder att jag sovit ca 5 timmar!! Nu sitter jag på toaletten och pumpar andra bröstet lite grann för det spänner så. Adam somnar också alltid vid bröstet men jag tänker att nu somnar han fort och sover länge så varför ändra om det funkar så bra? Enligt regelverket så ska de väl somna av sig själva utan bröstet när amningen är klar men om man får in rutiner på att de somnar bra på kvällen så kanske de kvarstår även när man slutar amma?

Kram på er!

Va härligt!! Lovisa har också sovit bra i natt. 21-04 och sen till nu då vi ammar igen. Jag somnade 22 så känner mig också pigg.

Storasyster är förkyld igen och även om jag tvättar händerna på henne och sa till henne igår att hon inte skulle hålla och pussa Lovisa eftersom hon var så snorig så är minnet på en 2,5 åring rätt kass. Hon tycker ju så mkt om Lovisa så hon pussade ändå. Så ja, bara en tidsfråga nu då men jag känner iaf inget. Alltid nåt och kanske mina antikroppar i mjölken kan hjälpa lite. Håll tummarna!!

Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-01-23 07:20:17 följande:

Så skönt för er vsg och Irma!

Rekord även här, hon sov 21 till 07 utan matning!!! Jag har sovit 8 timmar i sträck!! Helt otroligt...

Hedda är knappt förkyld längre heller, fattar ingenting...

Däremot vill jag varna för det här med höjd huvudända. Jag höjde ytterligare igår eftersom hon var så förkyld men då hade hon glidit ner under täcket ! Nu är täcket jättetunt och ligger liksom över babynestet men ändå läskigt..

Kram

Men va underbart Så skönt att hon är pigg också!!

Ja det där med huvudändan ska va lagom. När de blir större kan man ha riktigt högt för då trillar de inte ner ändå. Sen är det ju ingen fara med tunt täcke ovanpå nästet men förstår att du blev skrämd.

Här har det kommit galet mkt snö. Funderar på om det blir vagn el bil till förskolan idag. Först kaffe iaf

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 08:26:17 följande:

Sambon har byggt ett lite eget crib till Adam då den omgjorda liggdelen vi hade innan börjar bli för liten! Köpte en madrass till en vagga och sedan har sambon byggt om en hylla. Nu återstår det bara lite saker för att höja mysfaktorn!

Va mysigt!! Händig sambo
  • villsågärna38

Här har jag kört med lite terapi för Lovisa då jag vill att hon ska gilla babyskyddet igen och nåt har hänt för de senaste dagarna så har hon inte skrikit. Hon har fått åka utan overall med bara filt på. Har en liten speldosanalle (den vi fick med vagnen från Babyplus i Holland - nån mer?) som spelar och hon har mobil och skallra. Verkar vara kul att ligga där igen. Puh!!!

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-23 09:14:28 följande:

Vad härligt Johjen! Ja, man blir en annan människa när man faktiskt får sova minst 5 timmar i sträck

Apropå bröstet så vet jag inte riktigt...jag menar har de väl somnat direkt efter amningen så känns det inte bra att väcka dem bara för att. 

Har de inte somnat än när de har ammat klart, då är det säkert värt att pröva om de kan somna själva. 

För oss har det blivit så från början, och Victor somnar själv i sin säng också, men hade vi haft problem med det och att bröstet var det enda som funkade så hade vi säkert gjort så...i slutändan är det viktiga i början att man får själv sömn tycker jag. Risken är så klart att de ser bröstet som en tröst, men det borde gå att avbryta den rutin när man inte längre helammar?

Många frågor!

Här fick jag inte riktigt sova 5 timmar, vi har sedan två dagar börjat märka ett annat beteende hos Victor. När hans pappa kommer hem brukar de umgås lite, och sedan är det pappa som tar hand om kvällsrutiner (byte till pyjamas, bad i fall att även om jag är med då). Sedan brukar pappa bära Victor till mig för amning. Har alltid fungerat bra men nu börjar Victor gråta när pappa går till köket och han ser inte honom.. Amningen blir mycket jobbigare och tar längre tid. Samtidigt vill vi inte att pappa ska vara kvar jämnt bara för att, ibland behöver han göra annat under tiden.

Victor börjar bli mycket mer medveten om vem som är i rummet eller inte, och känner igen ansikte på ett helt annat sätt nu. Få se hur det går i kväll, tänker att jag tar kvällsrutinen i kväll för att se om han är lugnare då.

Idag har vi inget planerat, vi tar en tur till köpcentrumet och en prommis i snön! I morgon är det dags för babysim igen, kul . Denna gång är det pappa som får simma!

Kram!

Håller med dig och Johjen ang bröstet. Och sen är det ju så att bröstet är lika mkt tröst som mat för en liten bebis och det är ju helt naturligt. Det ger trygghet vilket ju skapar ett tryggt barn Det där med att somna själv kan man ta längre fram om det inte funkar nu och funkar det redan som med Victor är det ju kanon

Jobbigt med Victor men helt naturligt och ett tecken på att han håller på att bli större. Att han knutit an till er båda. Vi märker också att Lovisa blir jätteglad då både storasyster och pappa kommer hem. Sitter hon hos mig då börjar hon gnälla efter ett tag och vill till pappa istället. Igår kväll så lekte de alla tre efter middan med storasysters briotågbana. Lovisa låg på mage på en kudde och var verkligen med!! Och jätteglad! Så härligt att se Hon snurrar också mkt ibland vid amning men har inte börjat gråta ännu om pappa eller storasyster lämnar rummet. Kommer ihåg fasen runt 9-10 månader då de verkligen förstår att mamma och pappa kan försvinna (närmandefasen). Storasyster kunde blir helt tillintetgjord om jag lämnade rummet då så vi körde mkt baby Björn. Då ville hon inte alls sitta i knäet hos främlingar heller utan bara mig och pappa. Jobbigt men samtidigt ju en jätteviktig del i utvecklingen och ett tecken på att anknytningen fungerar

Här kör jag frukost nr 2 efter lämning och prommis och funderar på vad vi ska göra idag. Så skönt ibland att inte ha nåt planerat.

Kram och ha en bra dag!!
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-23 09:40:53 följande:

God morgon tjejer! Ser att många av er fått sova, härligt Kag undrar om det är fler som svettas och är varma jämt? jag är jämt kokhett och när jag rör på mig blir jag genom svett. Går klädd i linne och tunna sommarbyxor men är ändå jätte varm Öppnar fönstren lite ibland med då drar det kallt å jag vill inte kyla ner Olle eller börja pälsa på honom en massa. Några tips??? Som tur är luktar jag inte svett ivaarjefall.

Det är amningen. Inte mkt du kan göra. Den sänker östrogenhalten i kroppen, därför man blir varm och svettas. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 10:21:45 följande:

Gulp, nu messade min chef och ville ringa mig i em! Vet att de håller på med en omorganisation på min avdelning och stressen slog på som ett brev på posten.. Blev ju inte så bra innan jag gick hem på föräldraledighet och var sjukskriven en månad och känner att det inte känns helt bra ännu. Sambon och jag har pratat om att vara lediga tillsammans till hösten några månader och egentligen hade jag tänkt börja jobba 1 oktober men kommer troligtvis förlänga det. Borde jag säga något om det redan nu? Att jobba känns så avlägset just nu!

Is i magen vännen!! Jag hade inte sagt nåt nu. Hade velat veta vad som händer först. Är det inte 6 månaders varsel man ska ha ang föräldraledigheten? Och su gjorde ju inget fel, du var hemma pga din och barnets hälsa. Oempatisk chef om hon inte fattar det.

Sen tror jag att det är bara första året man kan ta ut ledighet samtidigt och få ersättning, kolla det just in case. Efter barnet blivit 1 behöver man ta ut 5 dar i veckan också för att behålla sin SGI så man får snåla lite på dagarna innan om man vill vara hemma länge.

Det blir säkert bra!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015