Irma01 skrev 2015-01-23 09:14:28 följande:
Vad härligt Johjen! Ja, man blir en annan människa när man faktiskt får sova minst 5 timmar i sträck
Apropå bröstet så vet jag inte riktigt...jag menar har de väl somnat direkt efter amningen så känns det inte bra att väcka dem bara för att.
Har de inte somnat än när de har ammat klart, då är det säkert värt att pröva om de kan somna själva.
För oss har det blivit så från början, och Victor somnar själv i sin säng också, men hade vi haft problem med det och att bröstet var det enda som funkade så hade vi säkert gjort så...i slutändan är det viktiga i början att man får själv sömn tycker jag. Risken är så klart att de ser bröstet som en tröst, men det borde gå att avbryta den rutin när man inte längre helammar?
Många frågor!
Här fick jag inte riktigt sova 5 timmar, vi har sedan två dagar börjat märka ett annat beteende hos Victor. När hans pappa kommer hem brukar de umgås lite, och sedan är det pappa som tar hand om kvällsrutiner (byte till pyjamas, bad i fall att även om jag är med då). Sedan brukar pappa bära Victor till mig för amning. Har alltid fungerat bra men nu börjar Victor gråta när pappa går till köket och han ser inte honom.. Amningen blir mycket jobbigare och tar längre tid. Samtidigt vill vi inte att pappa ska vara kvar jämnt bara för att, ibland behöver han göra annat under tiden.
Victor börjar bli mycket mer medveten om vem som är i rummet eller inte, och känner igen ansikte på ett helt annat sätt nu. Få se hur det går i kväll, tänker att jag tar kvällsrutinen i kväll för att se om han är lugnare då.
Idag har vi inget planerat, vi tar en tur till köpcentrumet och en prommis i snön! I morgon är det dags för babysim igen, kul . Denna gång är det pappa som får simma!
Kram!
Håller med dig och Johjen ang bröstet. Och sen är det ju så att bröstet är lika mkt tröst som mat för en liten bebis och det är ju helt naturligt. Det ger trygghet vilket ju skapar ett tryggt barn
Det där med att somna själv kan man ta längre fram om det inte funkar nu och funkar det redan som med Victor är det ju kanon
Jobbigt med Victor men helt naturligt och ett tecken på att han håller på att bli större. Att han knutit an till er båda. Vi märker också att Lovisa blir jätteglad då både storasyster och pappa kommer hem. Sitter hon hos mig då börjar hon gnälla efter ett tag och vill till pappa istället. Igår kväll så lekte de alla tre efter middan med storasysters briotågbana. Lovisa låg på mage på en kudde och var verkligen med!! Och jätteglad! Så härligt att se
Hon snurrar också mkt ibland vid amning men har inte börjat gråta ännu om pappa eller storasyster lämnar rummet. Kommer ihåg fasen runt 9-10 månader då de verkligen förstår att mamma och pappa kan försvinna (närmandefasen). Storasyster kunde blir helt tillintetgjord om jag lämnade rummet då så vi körde mkt baby Björn. Då ville hon inte alls sitta i knäet hos främlingar heller utan bara mig och pappa. Jobbigt men samtidigt ju en jätteviktig del i utvecklingen och ett tecken på att anknytningen fungerar
Här kör jag frukost nr 2 efter lämning och prommis och funderar på vad vi ska göra idag. Så skönt ibland att inte ha nåt planerat.
Kram och ha en bra dag!!