• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-22 14:09:19 följande:

Hej kära cybervänner!

Här har man varit på öppna förskolan och träffat mammagruppen och sen ätit lunch hos sambon och kommer hem och upptäcker alla era inlägg. Flitiga ni varit!

Irma, mysigt att er hund är så snäll! Vår är inte dum mot Adam men tar inte heller någon större notis om honom och ligger Adam i babygymmet så kan han gärna gå dit och sätta sig på fötterna på honom. :-P Hur känns träningsvärken idag?

Vsg, Adam har också haft några nätter då han vaknade varannan timme men inatt sov han från 21:20 till 02:40, var vaken en timme för amning och att somna om och sov sen till kl 07, kort amning och sen till 09! Hur har Lovisa varit under dagen?

Jenkis. Skulle ju vara superkul att följas åt även vid ett eventuellt syskonförsök! Hur var det, hade ni några embryon i frysen?

Bra boktips, ska kolla upp detta! Annars rekommenderar jag starkt växa och upptäcka världen som alla andra!

Kram

No tack, träningsvärken känns faktiskt helt Ok idag, inte lika hemskt som förra gången, men jag känner att jag lever

Vår Hund är ju en flatcoated retriever, de är väldigt barnsliga själva och oerhört förtjusta i barn. Så det är inte så konstigt att han gillar att vara nära Victor . Även om jag inte låter dem vara själva ensamma (inte på några år iaf!) så är det en skön känsla att veta att hunden gillar Victor!

Idag var det dags för hundträning i skogen...väldigt nöjd med vår Buffalo vagn, perfekt för att rulla på oplogade stigar...Hunden skötte sig fint och Victor gnällde lite men insåg att det inte var en dum ställe att ta en tupplur på...

Så det hela gick fint, men det såg ut som om vi skulle iväg på 3 veckors semester med all packning i bilen...Hundburen tar ju 3/4 delar av utrymmet ju

Men jag kan inte sluta göra det jag älskar bara för att, så Victor lär nog få ett antal timmar i skogen innan han ens kan gå...Jaja, det är bara nyttigt för dem att var ute i risks luften! 

Hur är det med er? Låter skönt att ni fick en bra natt nu för det var verkligen vad jag tyckte var det värsta med den fasen...I natt vaknade Victor vid halv ett och sedan halv sex. Lyxigt värre just nu

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-23 04:07:19 följande:

Adam sovit 6 timmar i sträck för första gången i sitt liv! Vaknade och åt i 20 min och somnade om snabbt! Så tacksam för detta och det betyder att jag sovit ca 5 timmar!! Nu sitter jag på toaletten och pumpar andra bröstet lite grann för det spänner så. Adam somnar också alltid vid bröstet men jag tänker att nu somnar han fort och sover länge så varför ändra om det funkar så bra? Enligt regelverket så ska de väl somna av sig själva utan bröstet när amningen är klar men om man får in rutiner på att de somnar bra på kvällen så kanske de kvarstår även när man slutar amma?

Kram på er!

Vad härligt Johjen! Ja, man blir en annan människa när man faktiskt får sova minst 5 timmar i sträck

Apropå bröstet så vet jag inte riktigt...jag menar har de väl somnat direkt efter amningen så känns det inte bra att väcka dem bara för att. 
    Har de inte somnat än när de har ammat klart, då är det säkert värt att pröva om de kan somna själva. 
    För oss har det blivit så från början, och Victor somnar själv i sin säng också, men hade vi haft problem med det och att bröstet var det enda som funkade så hade vi säkert gjort så...i slutändan är det viktiga i början att man får själv sömn tycker jag. Risken är så klart att de ser bröstet som en tröst, men det borde gå att avbryta den rutin när man inte längre helammar?
    Många frågor!

Här fick jag inte riktigt sova 5 timmar, vi har sedan två dagar börjat märka ett annat beteende hos Victor. När hans pappa kommer hem brukar de umgås lite, och sedan är det pappa som tar hand om kvällsrutiner (byte till pyjamas, bad i fall att även om jag är med då). Sedan brukar pappa bära Victor till mig för amning. Har alltid fungerat bra men nu börjar Victor gråta när pappa går till köket och han ser inte honom.. Amningen blir mycket jobbigare och tar längre tid. Samtidigt vill vi inte att pappa ska vara kvar jämnt bara för att, ibland behöver han göra annat under tiden.

Victor börjar bli mycket mer medveten om vem som är i rummet eller inte, och känner igen ansikte på ett helt annat sätt nu. Få se hur det går i kväll, tänker att jag tar kvällsrutinen i kväll för att se om han är lugnare då.

Idag har vi inget planerat, vi tar en tur till köpcentrumet och en prommis i snön! I morgon är det dags för babysim igen, kul . Denna gång är det pappa som får simma!

Kram!
  • Irma01
    glader skrev 2015-01-23 07:20:17 följande:
    Så skönt för er vsg och Irma!

Rekord även här, hon sov 21 till 07 utan matning!!! Jag har sovit 8 timmar i sträck!! Helt otroligt...

Hedda är knappt förkyld längre heller, fattar ingenting...

Däremot vill jag varna för det här med höjd huvudända. Jag höjde ytterligare igår eftersom hon var så förkyld men då hade hon glidit ner under täcket ! Nu är täcket jättetunt och ligger liksom över babynestet men ändå läskigt..

Kram
    Härligt Glader!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 06:35:35 följande:
    Va härligt!! Lovisa har också sovit bra i natt. 21-04 och sen till nu då vi ammar igen. Jag somnade 22 så känner mig också pigg.

Storasyster är förkyld igen och även om jag tvättar händerna på henne och sa till henne igår att hon inte skulle hålla och pussa Lovisa eftersom hon var så snorig så är minnet på en 2,5 åring rätt kass. Hon tycker ju så mkt om Lovisa så hon pussade ändå. Så ja, bara en tidsfråga nu då men jag känner iaf inget. Alltid nåt och kanske mina antikroppar i mjölken kan hjälpa lite. Håll tummarna!!

Kram
    Skönt med en bra natt men trist med förkylningen...

Ja, snacka om att det är mycket snö här!! Promenaden blir nog som en träningspass igen

Ha en bra dag!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-23 08:26:17 följande:
    Sambon har byggt ett lite eget crib till Adam då den omgjorda liggdelen vi hade innan börjar bli för liten! Köpte en madrass till en vagga och sedan har sambon byggt om en hylla. Nu återstår det bara lite saker för att höja mysfaktorn!
    Så fint!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 09:36:55 följande:
    Håller med dig och Johjen ang bröstet. Och sen är det ju så att bröstet är lika mkt tröst som mat för en liten bebis och det är ju helt naturligt. Det ger trygghet vilket ju skapar ett tryggt barn Det där med att somna själv kan man ta längre fram om det inte funkar nu och funkar det redan som med Victor är det ju kanon

Jobbigt med Victor men helt naturligt och ett tecken på att han håller på att bli större. Att han knutit an till er båda. Vi märker också att Lovisa blir jätteglad då både storasyster och pappa kommer hem. Sitter hon hos mig då börjar hon gnälla efter ett tag och vill till pappa istället. Igår kväll så lekte de alla tre efter middan med storasysters briotågbana. Lovisa låg på mage på en kudde och var verkligen med!! Och jätteglad! Så härligt att se Hon snurrar också mkt ibland vid amning men har inte börjat gråta ännu om pappa eller storasyster lämnar rummet. Kommer ihåg fasen runt 9-10 månader då de verkligen förstår att mamma och pappa kan försvinna (närmandefasen). Storasyster kunde blir helt tillintetgjord om jag lämnade rummet då så vi körde mkt baby Björn. Då ville hon inte alls sitta i knäet hos främlingar heller utan bara mig och pappa. Jobbigt men samtidigt ju en jätteviktig del i utvecklingen och ett tecken på att anknytningen fungerar

Här kör jag frukost nr 2 efter lämning och prommis och funderar på vad vi ska göra idag. Så skönt ibland att inte ha nåt planerat.

Kram och ha en bra dag!!
    Precis, man får se detta som ett steg i hans utveckling, och det är så klart härligt att se att han har knytet an sin pappa <3. 
    Vad kul att Lovisa leker med storasystern, förstår att det värmer hjärtat att se dina tre älsklingar umgås och skratta tillsammans!

Nu är det dags för lunh, Victor & jag har varit i centrumet och han var vaken och med hela tiden, men inte alls gnällig. Bara nyfiken. Efter lunch blir det hundprommis i snön, och efter det blir det vila i soffan förhoppningsvis

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-23 10:47:25 följande:

Två månader innan måste man lämna besked och jag kan absolut vänta.

Har man inte 30 dagar som man kan få ersättning samtidigt? Hur som helst så håller min sambo på att sälja/avveckla sitt företag och han kommer förhoppningsvis få lite för det så han kommer i så fall bara vara ledig utan ersättning och jag ta föräldrarpenning så det ordnar sig ändå.

Kram

Håller helt med vsg, säg ingenting ännu. 
    Ja, ma ska ha 30 dubbeldagar det har jag också förstått.
    Vad skönt att din sambo har nu tagit ett beslut, det måste vara en lättnad för dig då du har ju nämnt att det har varit ett stressmoment tidigare.

Hoppas samtalet med chefen går bra, och stå på dig, hon kan inte begära vad som helst av dig.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-23 16:32:36 följande:

Samtalet med chefen gick bra! Jag kommer få en justering på min tjänst vilket innebär att jag slipper resa så mycket och det är ju toppen med tanke på att vi nu har Adam. Min chef sa att hon tänkt på mig under processen med ny organisation och förstått att min situation var ohållbar när jag kom tillbaka så det var ju bra gjort av henne. Dock kommer jag fortfarande ha 45 min bilkörining enkel väg till jobbet så kommer nog gå ner i tid ändå för att inte få så långa dagar.. Kändes t o m lite kul att prata jobb igen och trivs ju bra på min arbetsplats och mina uppdragsgivare och chefen sitter i Sthlm så hon hänger inte över axeln direkt..

Adam är underbar! Så glad, nöjd och fin han är just idag mitt lilla hjärta! Vi har varit ute och promenerat i underbart vinterväder, sol och några minus men vindstilla så härligt. Sen åt jag en god fisksoppa till lunch och satt och såg ut över havet med Adam vid min sida som skrattade och jollrade. Får nästan nypa mig i armen.. <3 Adam ligger just nu i babygymmet och rört på sig 90 grader!! Så härligt att se hur han utvecklas!

Hoppas ni alla haft en fin dag!

Kram

Toppen Johjen, vilka bra nyheter

Och underbart att Adam är så glad, njut verkligen!

Kram
  • Irma01

Hej tjejer!

Vad härligt det låter med alla resor

Victor & jag åker till Frankrike i slutet på mars och stannar 9 dagar. Flyg till Paris och sedan 5 timmar bil!

Men men, jag tar det lugnt, det blir som det blir, ingen ide att hetsa upp sig innan.

Sedan åker vi igen hela familjen i slutet på juli men då flyger vi till Bordeaux så det blir bara 1 timmes bil sedan.

Vi funderar på att åka till USA i slutet på november/december, vore riktigt härlig. Få se hur det blir!

Idag var vi på andra babysim lektion, pappa fick vara i bassäng och det var så söt att se . Victor är väldigt lugn och njuter av att vara i vattnet. En mysig stund verkligen!

Danisen, det låter onekligen som en fas, kolla på Wonder weeks, det hjälper verkligen.

Kram

• Irma01

Stora premiären här idag! Första gången som Victor fick smaka på annat än bröstmjölk...gjorde morotspuré i morse och han fick vid lunch. Vi började med purén sedan fick han så klart "det vanliga" också. Riktigt kul att se hans min när han fick en helt annan konsistens i munnen. Och att se hur det tar en stund innan de förstår hur de ska svälja detta.

Nu ligger han o sover en stund, det tar på krafterna att göra nåt nytt!

Hoppas ni alla får en bra dag!

Lelle, har du kollat med BVC om Alice har trånga luftrör? Du måste ju få sammanhängande sömn! Kan inte din sambo ta en natt (förutom amning så klart, men det är väl bara att han väcker dig) och vända på henne om det behövs så att du faktiskt får sova. Jag vet att det är svårt men du måste försöka släppa lite på kontrollen, annars kommer du att bli helt slut och Alice behöver en någorlunda pigg mamma.

Styrkekramar!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015